Seime vėl įsiliepsnojo aistros dėl SkGD terminalo kainos

Publikuota: 2015-11-17
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.

Svarstydamas naują Suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo išlaikymo modelį, Seimas eilinį kartą paniro į ne vienerius metus liepsnojančias politines diskusijas dėl to, ar ne per brangus šis terminalas Lietuvai.

Dalis valdančiųjų nusiteikę kritiškai

Antradienį parlamentarai audringame posėdyje svarstė Vyriausybės pasiūlytas SkGD terminalo įstatymo pataisas, kurios nuo Naujųjų metų nustatytų kitokią šios terminalo išlaikymo mokesčio formulę – pagal ją terminalas turėtų būti išlaikomas visų rinkos dalyvių, tai yra dujų vartotojų, lėšomis, nepaisant to, ar jie naudojo šilumos arba elektros gamybai dujas iš terminalo, ar ne.

Jeigu Seimas Vyriausybės pasiūlytas pataisas priims, apie 120 mln. Eur per metus kaštai bus paskirstomi tarp buitinių dujų vartotojų, šilumos gamintojų ir kitų didžiųjų dujų vartotojų, pavyzdžiui Jonavos koncerno „Achema“, kuris naudoja dujas gamyboje.

Pataisų svarstymo plenariniame posėdyje metu dominavo kritiškai pasisakantieji ir apie terminalą, ir apie siūlomą naują jo išlaikymo modelį. „Šiaip, terminalas yra reikalingas dalykas, bet jis per didelis ir per brangus. Tai dabar, kai dujos atpigo, nebeturime, kur tų dujų dėti. Tuo labiau, kad dujų vartotojų rinka pačioje Lietuvoje traukiasi. Dėl to, papildomai vartotojai turės sumokėti 120 mln. Eur, ir šią naštą teks pasidalinti visiems“, – tvirtino socialdemokratė Birutė Vėsaitė.

Kitas šios valdančiosios partijos atstovas Artūras Skardžius Seimo tribūnoje mojavo lentelėmis: „Turiu skaičius, kiek Europos Sąjungos šalys moka už SkGD. Tai štai – Lietuva moka brangiausiai Europoje – apie 33% brangiau, nei, tarkim, Ispanija, Jungtinė Karalystė ir kitos šalys. Tai todėl, kad sudaryta penkeriems metams nenaudinga sutartis su „Statoil“, pagal kurią esame priversti tam tikrą nemenką dalį SkGD pirkti už jų nustatytą kainą, be to, mokėti už terminalo laivo nuomą, o ne išperkamąją nuomą, kas gerokai atpigintų ir terminalą, ir pačias dujas.“

Darbo partijos atstovas Kęstutis Daukšys turėjo savo nuomonę, kodėl tenka vis keisti terminalo išlaikymo modelius ir kodėl niekaip nepavyksta padengti visų su šiuo objektu susijusių kaštų. „Per metus suvartojimas dujų sumažėjo drastiškai. Dabar Lietuvai, įskaitant ir „Achemą“, reikia tik nepilnų 2 mlrd. kubų. O galimybės į Lietuvą iš įvairių šaltinių – per terminalą, per vamzdį su Rusiją ir vėliau per statomą vamzdį su Lenkiją – transportuoti apie 16 mlrd. kubų, tai yra aštuonis kartus daugiau nei mums reikia. Išties, nėra kur dėti dujų sutartų kiekių. Galima, aišku, daugiau parduoti SkGD latviams ir estams, taip pat lenkams, užpildyti tomis dujomis laivus, plaukiojančius Baltijos jūra, galima labiau skatinti SkGD suvartojimą automobiliuose. Bet Vyriausybė turi gerokai aktyviau dirbti, siekdama šių tikslų. O kol kas tenka mūsų visiems vartotojams sumokėti tuos visokius susidarančius skirtumus, todėl ir įvedamas tas kitoks terminalo išlaikymo mokesčio modelis“, – aiškino jis.

Opozicija stojo į premjero pusę

Premjerui Algirdui Butkevičiui teko ginti SkGD terminalą. „Lietuva pasielgė labai ryžtingai ir atsakingai, pastatydama SkGD terminalą, kuo nelabai tikėjo „Gazprom“ ir kai kurios aplinkinės valstybės. Dabar deramės su visais tiekėjais, kad dujos kainuotų kuo mažiau. Kai Lietuva turėjo tik vieną dujų tiekėją, tai yra „Gazprom“, tuomet pagal dujų brangumą buvome ketvirti visoje ES. Dabar, kai turime ne vieną, bet du tiekėjus – greta „Gazprom“ dar ir „Statoil“ – esame jau penkti visoje ES pagal dujų kainų mažumą. Ir toliau deramės, tame tarpe ir su „Statoil“, dėl dujų kainų sumažinimo“, – tvirtino Vyriausybės vadovas.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad pastatytasis SkGD terminalas leidžia Lietuvai „ateityje užsitikrinti labai geras derybines pozicijas dėl konkurencingos dujų kainos, nes šiandien niekas negali pasakyti, kokios jos bus po dviejų-trejų metų“.

Opozicija stojo į premjero pusę. „Mums reikalingas bendras valdančiųjų ir opozicijos susitelkimas šiuo strateginiu klausimu, bet net socialdemokratai savo gretose nesugeba išsiaiškinti, kokia yra jų pozicija dėl terminalo ir jo išlaikymo, nes premjeras kalba vienaip, kaip tikras vakarietiškas socialdemokratas, o kai kurie jo partijos atstovai – visiškai priešingai, lyg būtų nusižiūrėję bjauriausių Maskvos propagandos šulų parengtą kritišką medžiagą apie Lietuvos energetinės nepriklausomybės užtikrinimą“, – sakė konservatorė Rasa Juknevičienė.

Grasino „Litgas“ bankrotu

Įstatymo projekto svarstymo Seimo salėje metu grupės valdančiųjų frakcijų atstovų buvo pasiūlymas nustatyti, kad įmonė „Litgas“, kuri rūpinasi SkGD tiekimu terminalui Klaipėdoje, prisiimtų finansinę atsakomybę už kuo pigesnių dujų įsigijimą. Šiai pataisai iš pradžių buvo gana netikėtai pritarta, tiesa, nedidele balsų dauguma. Tai sukėlė p. Butkevičiaus nerimą ir jis puolė prie mikrofono su pareiškimu: „Prašau arba iš naujo perbalsuot šią pataisą, įvertinus visas jos priėmimo pasekmes, arba stabdyti viso įstatymo svarstymą. Nes jeigu įstatymas būtų priimtas su štai šia pataisa, įmonė tikrai bankrutuos.“

Todėl posėdžiui pirmininkaujančiojo socialdemokrato Algirdo Syso sprendimu buvo iš naujo perbalsuota dėl šios pataisos. Antrą kartą parlamentarų dauguma balsavo taip, kaip reikia Vyriausybei – pataisa atmesta.

Projektui po svarstymo pritarė 75, prieš balsavo 6, susilaikė 19 Seimo narių. Antradienį popiet Seimas turėtų galutinai balsuoti dėl SkGD terminalo įstatymo pataisų, nustatančių naują terminalo išlaikymo metodiką, priėmimo. Beje, įstatymu ir protokoliniu nutarimu bus siūloma įpareigoti Vyriausybę iš naujo derėtis su Norvegijos naftos koncernu „Statoil“ dėl mažesnės perkamų SkGD apimties.

Vyriausybei be kita ko ketinama siūlyti iki 2017 m. spalio pateikti Seimui SkGD terminalo infrastruktūros išlaikymo modelio poveikį.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
EP pritarė – IAE uždarymui reikėtų skirti 780 mln. Eur 1

Ketvirtadienį plenariniame posėdyje Europos Parlamentas (EP) pritarė pranešimui dėl Ignalinos programos...

Energetika
2019.01.17
OMV vadovas: Europos dujų infrastruktūrą turėtų prižiūrėti europiečiai Premium 1

Austrijos dujų bendrovė OMV yra viena iš „Nord Stream 2“ projektą finansuojančių įmonių. Jos vadovas Raineris...

Energetika
2019.01.17
Vyriausybė pritarė Ignalinos AE darbų programai

Vyriausybė pritarė Ignalinos atominės elektrinės (IAE) eksploatavimo nutraukimo 2019 m. darbų programai.

Energetika
2019.01.16
„Ventus-Nafta“ prašo leidimo įsigyti „Timėjo“ degalinę

Lenkijos koncerno „Orlen“ valdomas degalinių tinklas „Ventus-nafta“ prašo Konkurencijos tarybos leidimo...

Rinkos
2019.01.16
Japonai branduolinę energetiką palieka Rusijai ir Kinijai Premium 2

Japonijos koncernas „Hitachi“, tikėtina, įšaldys savo dalyvavimą branduolinės elektrinės Velse, Jungtinėje...

Energetika
2019.01.16
Biokuro biržos apyvarta pernai didėjo 37% 1

„Baltpool“ biokuro biržoje 2018 m. sudaryta 14% daugiau santorių, kuriais įsigyta 4% daugiau kuro. Biržos...

Energetika
2019.01.16
„Maxima“ investuoja į saulės jėgaines 2

Prekybos tinklas „Maxima“, siekdamas mažinti veiklos sąnaudas bei poveikį aplinkai, didina investicijų į...

Energetika
2019.01.16
Ž. Vaičiūnas: Astravo AE gali lemti branduolinės energetikos reputaciją

Netoli Lietuvos sienos baigiama statyti Baltarusijos Astravo atominė elektrinė (AE) gali suduoti smūgį...

Energetika
2019.01.15
LEG rengiasi Kruonio HAE plėtros vertinimui

Bendrovė „Lietuvos energijos gamyba“ (LEG) ruošiasi Kruonio hidroakumuliacinės elektrinės (HAE) naujo...

Energetika
2019.01.14
Naftos pramonės milžinės persijungia į elektros gamybą Premium

Degalinėje Alberto Aguileros gatvėje Madride galite žvilgtelėti į ateitį: čia klientai gali atsiimti „Amazon“...

Energetika
2019.01.12
Teismas atmetė „Vilniaus energijos“ skundą dėl 0,4 mln. Eur 1

Teismas atmetė buvusios Vilniaus šilumos ūkio valdytojos „Vilniaus energijos“ skundą dėl Kainų komisijos 2016...

Energetika
2019.01.11
Ukraina naftos produktų importą iš Lietuvos padidino trečdaliu 5

Ukraina naftos produktų iš Lietuvos 2018 m. importavo už 570,5 mln. USD, rodo Ukrainos valstybinės fiskalinės...

Energetika
2019.01.11
Karaliaučiaus gubernatorius: dujų tranzitas per Lietuvą šiemet augs

Nepaisant netoli Kaliningrado pradėjusio veikti suskystinių gamtinių dujų (SkGD) terminalo, „Gazprom“...

Energetika
2019.01.11
„BOD Group“ įkūrė antrinę saulės energetikos įmonę „Solparks“

Aukštųjų technologijų grupė „BOD Group“ įkūrė antrinę saulės energetikos įmonę „Solparks“.

Energetika
2019.01.11
Įrengti uostą Karaliaučiaus SkGD terminalui kainavo 510 mln. Eur Premium 10

Įrengti Karaliaučiaus SkGD terminalą kainavo 510 mln. Eur – daugiau nei keturis kartus brangiau nei...

Energetika
2019.01.11
A. Lukašenka: Baltarusija galėtų nafta apsirūpinti per Baltijos šalių uostus 34

Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka vėl prakalbo apie alternatyvą rusiškai naftai – galimybę...

Energetika
2019.01.10
Ž. Vaičiūnas: Lietuva pasirengusi bandymams Kaliningrade 1

Baltijos šalys yra techniškai pasiruošusios, kad neįvyktų vadinamoji totalinė elektros tinklų avarija,...

Energetika
2019.01.10
„Axis Technologies“ įrengs biokuro katilinę Suvalkuose

Bendrovė „Axis Technologies“ pastatys biokuro katilinę Lietuvos pasienyje, Suvalkuose. Tai – pirmasis įmonės...

Energetika
2019.01.10
Dividendų mažiau mokės EPSO-G, Klaipėdos uostas ir Klaipėdos nafta

Vyriausybė trečiadienį be platesnių diskusijų, kaip valstybinis verslas galėtų duoti didesnę naudą mokesčių...

Finansai
2019.01.10
Ž. Vaičiūnas: sinchronizacija prie elektros tarifo galėtų pridėti 0,2 euro cento 11

Energetikos ministras tikisi, kad Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizavimas su žemynine Europa...

Energetika
2019.01.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau