Seime vėl įsiliepsnojo aistros dėl SkGD terminalo kainos

Publikuota: 2015-11-17
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.

Svarstydamas naują Suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo išlaikymo modelį, Seimas eilinį kartą paniro į ne vienerius metus liepsnojančias politines diskusijas dėl to, ar ne per brangus šis terminalas Lietuvai.

Dalis valdančiųjų nusiteikę kritiškai

Antradienį parlamentarai audringame posėdyje svarstė Vyriausybės pasiūlytas SkGD terminalo įstatymo pataisas, kurios nuo Naujųjų metų nustatytų kitokią šios terminalo išlaikymo mokesčio formulę – pagal ją terminalas turėtų būti išlaikomas visų rinkos dalyvių, tai yra dujų vartotojų, lėšomis, nepaisant to, ar jie naudojo šilumos arba elektros gamybai dujas iš terminalo, ar ne.

Jeigu Seimas Vyriausybės pasiūlytas pataisas priims, apie 120 mln. Eur per metus kaštai bus paskirstomi tarp buitinių dujų vartotojų, šilumos gamintojų ir kitų didžiųjų dujų vartotojų, pavyzdžiui Jonavos koncerno „Achema“, kuris naudoja dujas gamyboje.

Pataisų svarstymo plenariniame posėdyje metu dominavo kritiškai pasisakantieji ir apie terminalą, ir apie siūlomą naują jo išlaikymo modelį. „Šiaip, terminalas yra reikalingas dalykas, bet jis per didelis ir per brangus. Tai dabar, kai dujos atpigo, nebeturime, kur tų dujų dėti. Tuo labiau, kad dujų vartotojų rinka pačioje Lietuvoje traukiasi. Dėl to, papildomai vartotojai turės sumokėti 120 mln. Eur, ir šią naštą teks pasidalinti visiems“, – tvirtino socialdemokratė Birutė Vėsaitė.

Kitas šios valdančiosios partijos atstovas Artūras Skardžius Seimo tribūnoje mojavo lentelėmis: „Turiu skaičius, kiek Europos Sąjungos šalys moka už SkGD. Tai štai – Lietuva moka brangiausiai Europoje – apie 33% brangiau, nei, tarkim, Ispanija, Jungtinė Karalystė ir kitos šalys. Tai todėl, kad sudaryta penkeriems metams nenaudinga sutartis su „Statoil“, pagal kurią esame priversti tam tikrą nemenką dalį SkGD pirkti už jų nustatytą kainą, be to, mokėti už terminalo laivo nuomą, o ne išperkamąją nuomą, kas gerokai atpigintų ir terminalą, ir pačias dujas.“

Darbo partijos atstovas Kęstutis Daukšys turėjo savo nuomonę, kodėl tenka vis keisti terminalo išlaikymo modelius ir kodėl niekaip nepavyksta padengti visų su šiuo objektu susijusių kaštų. „Per metus suvartojimas dujų sumažėjo drastiškai. Dabar Lietuvai, įskaitant ir „Achemą“, reikia tik nepilnų 2 mlrd. kubų. O galimybės į Lietuvą iš įvairių šaltinių – per terminalą, per vamzdį su Rusiją ir vėliau per statomą vamzdį su Lenkiją – transportuoti apie 16 mlrd. kubų, tai yra aštuonis kartus daugiau nei mums reikia. Išties, nėra kur dėti dujų sutartų kiekių. Galima, aišku, daugiau parduoti SkGD latviams ir estams, taip pat lenkams, užpildyti tomis dujomis laivus, plaukiojančius Baltijos jūra, galima labiau skatinti SkGD suvartojimą automobiliuose. Bet Vyriausybė turi gerokai aktyviau dirbti, siekdama šių tikslų. O kol kas tenka mūsų visiems vartotojams sumokėti tuos visokius susidarančius skirtumus, todėl ir įvedamas tas kitoks terminalo išlaikymo mokesčio modelis“, – aiškino jis.

Opozicija stojo į premjero pusę

Premjerui Algirdui Butkevičiui teko ginti SkGD terminalą. „Lietuva pasielgė labai ryžtingai ir atsakingai, pastatydama SkGD terminalą, kuo nelabai tikėjo „Gazprom“ ir kai kurios aplinkinės valstybės. Dabar deramės su visais tiekėjais, kad dujos kainuotų kuo mažiau. Kai Lietuva turėjo tik vieną dujų tiekėją, tai yra „Gazprom“, tuomet pagal dujų brangumą buvome ketvirti visoje ES. Dabar, kai turime ne vieną, bet du tiekėjus – greta „Gazprom“ dar ir „Statoil“ – esame jau penkti visoje ES pagal dujų kainų mažumą. Ir toliau deramės, tame tarpe ir su „Statoil“, dėl dujų kainų sumažinimo“, – tvirtino Vyriausybės vadovas.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad pastatytasis SkGD terminalas leidžia Lietuvai „ateityje užsitikrinti labai geras derybines pozicijas dėl konkurencingos dujų kainos, nes šiandien niekas negali pasakyti, kokios jos bus po dviejų-trejų metų“.

Opozicija stojo į premjero pusę. „Mums reikalingas bendras valdančiųjų ir opozicijos susitelkimas šiuo strateginiu klausimu, bet net socialdemokratai savo gretose nesugeba išsiaiškinti, kokia yra jų pozicija dėl terminalo ir jo išlaikymo, nes premjeras kalba vienaip, kaip tikras vakarietiškas socialdemokratas, o kai kurie jo partijos atstovai – visiškai priešingai, lyg būtų nusižiūrėję bjauriausių Maskvos propagandos šulų parengtą kritišką medžiagą apie Lietuvos energetinės nepriklausomybės užtikrinimą“, – sakė konservatorė Rasa Juknevičienė.

Grasino „Litgas“ bankrotu

Įstatymo projekto svarstymo Seimo salėje metu grupės valdančiųjų frakcijų atstovų buvo pasiūlymas nustatyti, kad įmonė „Litgas“, kuri rūpinasi SkGD tiekimu terminalui Klaipėdoje, prisiimtų finansinę atsakomybę už kuo pigesnių dujų įsigijimą. Šiai pataisai iš pradžių buvo gana netikėtai pritarta, tiesa, nedidele balsų dauguma. Tai sukėlė p. Butkevičiaus nerimą ir jis puolė prie mikrofono su pareiškimu: „Prašau arba iš naujo perbalsuot šią pataisą, įvertinus visas jos priėmimo pasekmes, arba stabdyti viso įstatymo svarstymą. Nes jeigu įstatymas būtų priimtas su štai šia pataisa, įmonė tikrai bankrutuos.“

Todėl posėdžiui pirmininkaujančiojo socialdemokrato Algirdo Syso sprendimu buvo iš naujo perbalsuota dėl šios pataisos. Antrą kartą parlamentarų dauguma balsavo taip, kaip reikia Vyriausybei – pataisa atmesta.

Projektui po svarstymo pritarė 75, prieš balsavo 6, susilaikė 19 Seimo narių. Antradienį popiet Seimas turėtų galutinai balsuoti dėl SkGD terminalo įstatymo pataisų, nustatančių naują terminalo išlaikymo metodiką, priėmimo. Beje, įstatymu ir protokoliniu nutarimu bus siūloma įpareigoti Vyriausybę iš naujo derėtis su Norvegijos naftos koncernu „Statoil“ dėl mažesnės perkamų SkGD apimties.

Vyriausybei be kita ko ketinama siūlyti iki 2017 m. spalio pateikti Seimui SkGD terminalo infrastruktūros išlaikymo modelio poveikį.

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Ignitis gamyba“ nuotoliniams vartotojams įrengs 3 MW galios saulės elektrinę

AB „Ignitis gamyba“ pasirašė sutartį su įmone „IMASD Energias SL“ dėl naujos 3 MW saulės jėgainės įrengimo...

Pramonė
16:34
Nafta iš Klaipėdos link Baltarusijos pajudės vidurnaktį

Į Klaipėdos jūrų uostą ketvirtadienį ryte atplaukus laivui su Baltarusijai skirta norvegiška nafta, pirmasis...

Pramonė
13:14
Dar ilgą laiką galime nematyti 100 USD kainuojančios naftos, sako „Chevron“ vadovas

Naftos kainos pasaulinėse rinkose dar ilgai nepasieks 100 USD už barelį lygmens dėl tebesitęsiančio JAV...

Rinkos
11:24
Europa SkGD importavo vietinės dujų gavybos sąskaita

Europa praėjusiais metais prisidėjo prie perteklinės tarptautiniu mastu suskystintų gamtinių dujų (SkGD)...

Pramonė
2020.01.23
S. Krėpšta: Japonija domisi „Rail Baltica“, sinchronizacijos projektų finansavimu

Japonijos tarptautinio bendradarbiavimo bankas domisi galimybe finansuoti „Rail Baltica“ geležinkelių...

Verslo aplinka
2020.01.23
Baltarusijai naftą gabenantis laivas atplaukė į Klaipėdą

Į Klaipėdos jūrų uostą ketvirtadienio rytą atplaukė laivas su Baltarusijai skirta norvegiška nafta.

Pramonė
2020.01.23
Žalioji alternatyva Europai: graži kalėdinė pasaka, kuriai (ne)lemta išsipildyti? 2

Planai, kuriami dešimtmečiams į ateitį, balansuoja ties realybės ir fantazijos riba. Ypač, kai planuojami...

Verslo aplinka
2020.01.22
Į Klaipėdą atplauks tanklaivis su norvegiška nafta Baltarusijai 

Trečiadienį Klaipėdos uoste laukiama pirmojo po trejų metų pertraukos Baltarusijai skirto naftos krovinio iš...

Pramonė
2020.01.22
Skelbiama „Amber Grid“ vadovo atranka

Valstybės valdoma energetikos grupė „Epso-G“ paskelbė naujo dujų perdavimo bendrovės „Amber Grid“ vadovo...

Vadyba
2020.01.21
Tęsiantis ginčui su Rusija, Baltarusija importuos naftos per Lietuvą 1

Baltarusija importuos naftos iš Norvegijos per Klaipėdos uostą ir „Lietuvos geležinkelius“, tęsiantis Minsko...

Pramonė
2020.01.20
Veiklą pradeda „Lords LB“ fondo 45 mln. Eur vertės saulės parkų projektas Lenkijoje

„Lords LB Asset Management“ valdomas investicinis fondas „Energy and Infrastructure SME Fund“ (EIF) užbaigė...

Pramonė
2020.01.20
Klaipėdoje – naujas „Novatek“ dujų krovinys

Į Klaipėdą šeštadienį atplaukė naujas nedidelis Rusijos dujų bendrovės „Novatek“ suskystintųjų gamtinių dujų...

Pramonė
2020.01.18
Žaliosios energijos aukciono laimėtojui – pirmenybė persiųsti elektrą

Pirmajame žaliosios energetikos aukcione net trims vėjo parkų vystytojams nepaprašius valstybės pagalbos,...

Pramonė
2020.01.17
„Idex Baltic“ leista įsigyti biokuro tiekėją „Pusbroliai“

Pernai į Lietuvą įžengusios Prancūzijos atsinaujinančios energetikos grupės „Idex“ valdoma bendrovė „Idex...

Pramonė
2020.01.17
Importo ir eksporto kainų statistika: išsiskiria gamtiniai ištekliai 

Per metus (2019 m. lapkritį, palyginti su 2018 m. lapkričiu) eksportuotų prekių kainos sumažėjo 1,4%,...

Prekyba
2020.01.17
Nutolusias saulės elektrines siūlo ir „Saulės grąža“

Gyventojams pasiūlytas jau ketvirtas nutolusių saulės elektrinių projektas. Vieno megavato galios saulės...

Pramonė
2020.01.16
Žaliosios energijos aukcioną laimėjo UAB „Windfarm Akmenė one“ 7

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) paskelbė elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių...

Pramonė
2020.01.16
Baltarusija prašo „Klaipėdos naftos“ krauti jai skirtą naftą 3

„Klaipėdos nafta“ yra pasiruošusi krauti žaliavinę naftą iš laivų ir pagal poreikį — gabenti žaliavą į...

Pramonė
2020.01.15
Visuomenininkai ragina priešintis Astravo AE

Visuomenininkai ragina toliau aktyviai priešintis Baltarusijoje baigiamai statyti Astravo atominei...

Verslo aplinka
2020.01.15
Ką investuotojams reikės daryti su „Ignitis grupės“ sumokėsimais 50 mln. Eur Premium 1

„Ignitis grupės“ siekis patraukti ESO ir „Ignitis gamybą“ iš Vilniaus biržos kelia ne tik bangų dėl oficialių...

Rinkos
2020.01.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau