Seime vėl įsiliepsnojo aistros dėl SkGD terminalo kainos

Publikuota: 2015-11-17
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.

Svarstydamas naują Suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo išlaikymo modelį, Seimas eilinį kartą paniro į ne vienerius metus liepsnojančias politines diskusijas dėl to, ar ne per brangus šis terminalas Lietuvai.

Dalis valdančiųjų nusiteikę kritiškai

Antradienį parlamentarai audringame posėdyje svarstė Vyriausybės pasiūlytas SkGD terminalo įstatymo pataisas, kurios nuo Naujųjų metų nustatytų kitokią šios terminalo išlaikymo mokesčio formulę – pagal ją terminalas turėtų būti išlaikomas visų rinkos dalyvių, tai yra dujų vartotojų, lėšomis, nepaisant to, ar jie naudojo šilumos arba elektros gamybai dujas iš terminalo, ar ne.

Jeigu Seimas Vyriausybės pasiūlytas pataisas priims, apie 120 mln. Eur per metus kaštai bus paskirstomi tarp buitinių dujų vartotojų, šilumos gamintojų ir kitų didžiųjų dujų vartotojų, pavyzdžiui Jonavos koncerno „Achema“, kuris naudoja dujas gamyboje.

Pataisų svarstymo plenariniame posėdyje metu dominavo kritiškai pasisakantieji ir apie terminalą, ir apie siūlomą naują jo išlaikymo modelį. „Šiaip, terminalas yra reikalingas dalykas, bet jis per didelis ir per brangus. Tai dabar, kai dujos atpigo, nebeturime, kur tų dujų dėti. Tuo labiau, kad dujų vartotojų rinka pačioje Lietuvoje traukiasi. Dėl to, papildomai vartotojai turės sumokėti 120 mln. Eur, ir šią naštą teks pasidalinti visiems“, – tvirtino socialdemokratė Birutė Vėsaitė.

Kitas šios valdančiosios partijos atstovas Artūras Skardžius Seimo tribūnoje mojavo lentelėmis: „Turiu skaičius, kiek Europos Sąjungos šalys moka už SkGD. Tai štai – Lietuva moka brangiausiai Europoje – apie 33% brangiau, nei, tarkim, Ispanija, Jungtinė Karalystė ir kitos šalys. Tai todėl, kad sudaryta penkeriems metams nenaudinga sutartis su „Statoil“, pagal kurią esame priversti tam tikrą nemenką dalį SkGD pirkti už jų nustatytą kainą, be to, mokėti už terminalo laivo nuomą, o ne išperkamąją nuomą, kas gerokai atpigintų ir terminalą, ir pačias dujas.“

Darbo partijos atstovas Kęstutis Daukšys turėjo savo nuomonę, kodėl tenka vis keisti terminalo išlaikymo modelius ir kodėl niekaip nepavyksta padengti visų su šiuo objektu susijusių kaštų. „Per metus suvartojimas dujų sumažėjo drastiškai. Dabar Lietuvai, įskaitant ir „Achemą“, reikia tik nepilnų 2 mlrd. kubų. O galimybės į Lietuvą iš įvairių šaltinių – per terminalą, per vamzdį su Rusiją ir vėliau per statomą vamzdį su Lenkiją – transportuoti apie 16 mlrd. kubų, tai yra aštuonis kartus daugiau nei mums reikia. Išties, nėra kur dėti dujų sutartų kiekių. Galima, aišku, daugiau parduoti SkGD latviams ir estams, taip pat lenkams, užpildyti tomis dujomis laivus, plaukiojančius Baltijos jūra, galima labiau skatinti SkGD suvartojimą automobiliuose. Bet Vyriausybė turi gerokai aktyviau dirbti, siekdama šių tikslų. O kol kas tenka mūsų visiems vartotojams sumokėti tuos visokius susidarančius skirtumus, todėl ir įvedamas tas kitoks terminalo išlaikymo mokesčio modelis“, – aiškino jis.

Opozicija stojo į premjero pusę

Premjerui Algirdui Butkevičiui teko ginti SkGD terminalą. „Lietuva pasielgė labai ryžtingai ir atsakingai, pastatydama SkGD terminalą, kuo nelabai tikėjo „Gazprom“ ir kai kurios aplinkinės valstybės. Dabar deramės su visais tiekėjais, kad dujos kainuotų kuo mažiau. Kai Lietuva turėjo tik vieną dujų tiekėją, tai yra „Gazprom“, tuomet pagal dujų brangumą buvome ketvirti visoje ES. Dabar, kai turime ne vieną, bet du tiekėjus – greta „Gazprom“ dar ir „Statoil“ – esame jau penkti visoje ES pagal dujų kainų mažumą. Ir toliau deramės, tame tarpe ir su „Statoil“, dėl dujų kainų sumažinimo“, – tvirtino Vyriausybės vadovas.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad pastatytasis SkGD terminalas leidžia Lietuvai „ateityje užsitikrinti labai geras derybines pozicijas dėl konkurencingos dujų kainos, nes šiandien niekas negali pasakyti, kokios jos bus po dviejų-trejų metų“.

Opozicija stojo į premjero pusę. „Mums reikalingas bendras valdančiųjų ir opozicijos susitelkimas šiuo strateginiu klausimu, bet net socialdemokratai savo gretose nesugeba išsiaiškinti, kokia yra jų pozicija dėl terminalo ir jo išlaikymo, nes premjeras kalba vienaip, kaip tikras vakarietiškas socialdemokratas, o kai kurie jo partijos atstovai – visiškai priešingai, lyg būtų nusižiūrėję bjauriausių Maskvos propagandos šulų parengtą kritišką medžiagą apie Lietuvos energetinės nepriklausomybės užtikrinimą“, – sakė konservatorė Rasa Juknevičienė.

Grasino „Litgas“ bankrotu

Įstatymo projekto svarstymo Seimo salėje metu grupės valdančiųjų frakcijų atstovų buvo pasiūlymas nustatyti, kad įmonė „Litgas“, kuri rūpinasi SkGD tiekimu terminalui Klaipėdoje, prisiimtų finansinę atsakomybę už kuo pigesnių dujų įsigijimą. Šiai pataisai iš pradžių buvo gana netikėtai pritarta, tiesa, nedidele balsų dauguma. Tai sukėlė p. Butkevičiaus nerimą ir jis puolė prie mikrofono su pareiškimu: „Prašau arba iš naujo perbalsuot šią pataisą, įvertinus visas jos priėmimo pasekmes, arba stabdyti viso įstatymo svarstymą. Nes jeigu įstatymas būtų priimtas su štai šia pataisa, įmonė tikrai bankrutuos.“

Todėl posėdžiui pirmininkaujančiojo socialdemokrato Algirdo Syso sprendimu buvo iš naujo perbalsuota dėl šios pataisos. Antrą kartą parlamentarų dauguma balsavo taip, kaip reikia Vyriausybei – pataisa atmesta.

Projektui po svarstymo pritarė 75, prieš balsavo 6, susilaikė 19 Seimo narių. Antradienį popiet Seimas turėtų galutinai balsuoti dėl SkGD terminalo įstatymo pataisų, nustatančių naują terminalo išlaikymo metodiką, priėmimo. Beje, įstatymu ir protokoliniu nutarimu bus siūloma įpareigoti Vyriausybę iš naujo derėtis su Norvegijos naftos koncernu „Statoil“ dėl mažesnės perkamų SkGD apimties.

Vyriausybei be kita ko ketinama siūlyti iki 2017 m. spalio pateikti Seimui SkGD terminalo infrastruktūros išlaikymo modelio poveikį.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Lietuvos energija“ skolina 15 mln. Eur „Transporto valdymui“

Valstybės valdoma energetikos įmonių grupė „Lietuvos energija“ savo antrinei įmonei „Transporto valdymas“...

Energetika
2018.09.25
Teismui nutraukus bylą, „Danpower“ gaus didesnį tarifą Kaune 7

Vokietijos bendrovei „Danpower“ atsisakius skundo byloje dėl skatinamojo elektros tarifo jos jėgainėje Kaune,...

Energetika
2018.09.25
Naftos kaina šturmavo 80 USD ir kyla toliau 18

„Brent” rūšies naftos kaina pirmadienį kirto 80 USD už barelį lygį ir antradienį toliau juda aukštyn.

Rinkos
2018.09.25
Vėl atidėtos pataisos dėl galimo kogeneracinių projektų stabdymo 1

Seimo valdančioji dauguma nusprendė atidėti priėmimą įstatymo pataisų, draudžiančių statyti naujas atliekų...

Energetika
2018.09.25
Įstatymas apie nieką: Seimas „Lietuvos energijos“ projektus Skverneliui patieks ant lėkštutės Premium 1

Antradienį Seime svarstysiamos Atliekų tvarkymo įstatymo pataisos, net jei būtų priimtos, automatiškai...

Energetika
2018.09.25
ESO įsigijo lenkiškų ir čekiškų elektros skaitiklių 2

Elektros ir dujų skirstymo bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) už 5,1 mln. Eur (su PVM)...

Energetika
2018.09.24
„Achema“ gali išvengti beveik 90.000 Eur prievolės „Litgrid“

„Achemos grupės“ valdoma Jonavos trašų gamintoja „Achema“ gali išvengti 87.600 Eur mokėjimo elektros...

Energetika
2018.09.24
Pateiktas oficialus prašymas sinchronizuotis su Vakarų Europa 4

Penktadienį Lenkija Europos elektros perdavimo sistemų operatoriams pateikė Baltijos šalių prašymą...

Energetika
2018.09.21
SkGD laivyboje vietą dar turės išsikovoti Premium 3

Suskystintos gamtinės dujos laivyboje turi perspektyvų, tačiau jos priklauso nuo jaunos technologijos...

Energetika
2018.09.21
ESO sukirto rankomis su „Lietuvos dujų tiekimu“ dėl verslo dalies pardavimo 3

AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) sudarė verslo dalies pirkimo – pardavimo sandorį, kuriuo nuo 2018...

Energetika
2018.09.21
Antrasis „Klaipėdos naftos“ SkGD laivas išvyko į Europą Premium 1

„Klaipėdos naftos“ (KN) su partnere iš Vokietijos užsakytas mažos apimties SkGD dujovežis „Kairos“ palieka...

Energetika
2018.09.21
Seimas pasipriešino nepavojingų atliekų degintojų apmokestinimui

Nepavojingų atliekų deginimas aplinkos taršos mokesčiu kol kas nebus apmokestinamas.  

„Kauno energija“ grąžins vartotojams 14,6 mln. Eur 1

Taip įmonė padarys po Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) sprendimo. Dėl to per...

Energetika
2018.09.20
„Geros dujos“ turės grąžinti vartotojams beveik 100.000 Eur  

Dujas verslui tiekianti Vilniaus bendrovė „Geros dujos“ turės vartotojams grąžinti beveik 100 tūkst. eurų...

Energetika
2018.09.20
15 mln. Eur „Kauno energija“ vartotojams grąžins per 4 metus   4

Centralizuotai šilumą Kaune tiekiančios bendrovės „Kauno energija“ nepagrįstai gautas 14,6 mln. Eur pajamas...

Energetika
2018.09.20
Seime liepsnoja diskusijos dėl kogeneracinių jėgainių ateities 3

Atliekų deginimo gamyklų negalima statyti arčiau nei už 20 km atstumu nuo gyvenamųjų vietovių. Vyriausybė...

Verslo aplinka
2018.09.20
Teismas turės nagrinėti „Skinest“ skundą dėl Vyriausybės sprendimų

Teismas turės nagrinėti Estijos geležinkelių paslaugų grupė „Skinest Rail“ bei jos savininko Olego Osinovskio...

Energetika
2018.09.20
Trumpas sankcijų „Nord Stream 2“ nebesvarsto

Vašingtonas nebeplanuoja įvesti sankcijų bendrovėms, vystančioms „Gazprom“ dujotiekio projektą „Nord Stream...

Energetika
2018.09.19
Baltijos šalių operatoriai kreipėsi į Lenkiją dėl sinchronizavimo

Baltijos šalims planuojant sinchronizuoti elektros tinklus su žemynine Europa, šių šalių perdavimo sistemų...

Energetika
2018.09.19
Teismui nutarus nagrinėti „Danpower“ ir VEI ginčą, įmonė svarsto atsiimti skundą 1

Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui (LVAT) trečiadienį nusprendus iš esmės nagrinėti bylą dėl...

Energetika
2018.09.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau