Mėnesio sandoris: „Marks & Spencer“ žengia į maisto prekybos internetu sektorių

Publikuota: 2019-04-01
„Ocado“ nuotr.
„Ocado“ nuotr.
 

Jungtinės Karalystės prekybos tinklas „Marks & Spencer“ ir britų maisto prekybos internetu ir technologijų bendrovė „Ocado“ vasario pabaigoje pranešė apie bendros įmonės steigimą. Ja taps „Ocado“ maisto prekybos internetu platforma, kurios 50% akcijų už 750 mln. GBP perka „Marks & Spencer“.

2000 m. įkurta „Ocado“ šiuo metu turi iki 2020 m. rugsėjo galiojančią sutartį su kitu britų maisto prekybos tinklu „Waitrose“, pagal kurią „Ocado“ savo internetinėje platformoje prekiauja šio tinklo produkcija. Tačiau šalys nusprendė partnerystės nepratęsti ir buvo atvertos durys sandoriui su „Marks & Spencer”. Pastarosios bendrovės produktus „Ocado“ pradės pardavinėti 2020 metų rugsėjį.

Iš maisto prekybos internetu „Ocado“ 2018 m. gavo 1,5 mlrd. GBP pajamų ir 83 mln. GBP EBITDA, tad sandorio su „Marks & Spencer“ EBITDA daugiklis viršija 18 kartų. Analitikų manymu, „Ocado“ bendrovei siūloma kaina yra labai geras rezultatas, o „Marks & Spencer“, jų nuomone, permoka.

Svarstoma, kad „Marks & Spencer“ moka tokią kainą nes pavėlavo žengti į maisto prekybos internetu sektorių. Anot bendrovės vadovo p. Rowe, tinklas priėmė sprendimą užsiimti internetine prekyba tik jei veikla bus pelninga. Tačiau tuo pat metu prastėjant įprastos veiklos rezultatams, „Marks & Spencer“ tiesiog nebeliko kitos išeities.

Sektoriaus išbandymai bei ateitis

Daugumai maisto prekybos tinklų internetinė prekyba vis dar sunkiai įkandamas riešutas. Visų pirma, šios veiklos pradžia reikalauja didelių investicijų į logistikos bei IT infrastruktūros kūrimą.  Antra, net įvykdžius pirmines investicijas, internetinė maisto prekyba yra nuostolinga, nes pristatymo sąnaudos yra didesnės nei pirkėjo mokama suma už šią paslaugą. Analitikų skaičiavimais, įmonės Jungtinėje Karalystėje vidutiniškai praranda apie 3-5 svarus už vieną pristatymą į namus. „Marks & Spencer“ atveju, teorinis nuostolis, kurį bendrovė galėjo patirti plėtodama savo internetinės prekybos platformą, virto aukšta kaina už pelningos veiklos formulę atradusios „Ocado“ verslą.

Per ilgus gyvavimo metus tradiciniai maisto prekybos tinklai užsiaugino lojalią klientų bazę ir, nenorėdami prarasti pirkėjų ar apskritai išnykti, privalo diegti inovacijas ir ruoštis ateičiai virtualioje erdvėje, nepaisant to, kad trumpalaikėje perspektyvoje investicijos yra sunkiai pateisinamos. Skubėti verčia ir į nugarą kvėpuojanti milžinė „Amazon“, įvairūs startuoliai bei maisto prekybos tinklams priklausančios internetinės prekybos bendrovės.

Sandorio reikšmė Lietuvai

„Ocado“ maistu prekiauja tik Jungtinėje Karalystėje, tad sandoris tiesioginės reikšmės Lietuvai neturi. Kita vertus, jis rodo, ko galėtume tikėtis savo rinkoje ateityje.

Lietuvoje veikusios maisto prekybos internetu įmonės „Fresh Market“ bei „zzz.lt“ veiklas nutraukė atitinkamai 2015 ir 2017 metais ir šiame segmente aiškia lydere tapo „Barbora“, kuriai labai mažą konkurenciją sudaro maisto prekybos bendrovė „Assorti“. Nepaisant to, kad „Maxima“ grupei priklausanti „Barbora“ pelno dar nėra skelbusi, akcininkai tiki šia verslo kryptimi.

Rankų sudėję nesėdi ir kiti mažmeninės prekybos tinklai: „Rimi“ prekybos tinklas neseniai paskelbė, kad 2019 metais pradės prekybą internetu visose Baltijos šalyse, „Express Market“ pareiškė, kad turi planų užsiimti internetine prekyba ir pateikė paraišką registruoti prekės ženklą „e – Express Market“.

„Lidl“ taip pat imasi veiksmų, tačiau kol kas už Lietuvos ribų. Šių metų sausio mėnesį vokiečių prekybos tinklas pradėjo internetinę prekybą Dubline per partnerystę su maisto prekybos internetu startuoliu „Buymie“. „IKI“ ir „Norfa“ kol kas savo internetinės prekybos planų neatskleidžia, tačiau yra teigę, kad šios verslo krypties neatmeta.

Laikas parodys, kokius sprendimus pasirinks prekybos tinklai vykstant jų verslo transformacijai. Gal išvysime sandorius, panašius į „Marks & Spencer“ ir „Ocado“ bendrą įmonę, o gal – logistikos sprendimus siūlančių bendrovių įsigijimus.

Straipsnio autorė Jūratė Majauskienė yra Lietuvos finansų patarėjų įmonės „Summa Advisers“ asocijuotoji partnerė

Gauk nemokamą RINKŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Prancūzų „Auchan“ galimai žvalgosi įsigijimo Baltijos šalyse Premium 9

Prancūzų mažmenininkas „Auchan“, turintis parduotuvių Lenkijoje, svarsto galimybę žengti į Baltijos šalis, o...

Prekyba
2019.07.19
Lenkijos bankai Lietuvoje: ankstesni gandai ir bandymai įsitvirtinti 2

Lenkijoje veikia kelios dešimtys bankų, tačiau stipriausią susidomėjimą Lietuva dar 2017 m. yra rodęs...

Rinkos
2019.07.16
„Accor“ viešbučių grupė perka „Orbis“ paslaugų verslą Premium 1

Didžiausias Centrinės ir Rytų Europos viešbučių tinklas „Orbis“ parduoda savo paslaugų verslą „Accor“...

Paslaugos
2019.07.09
Jungtinėjė Karalystėje – 1,4 mlrd. GBP vertės bendrabučių sandoris 6

Viena didžiausių Jungtinės Karalystės (JK) būsto studentams kompanijų „Unite Group“ plečia veiklą – iš...

Statyba ir NT
2019.07.06
Sureitingavo advokatų kontoras pagal aktyvumą sandorių rinkoje 4

Pasaulinę sandorių rinką sekančios analizės bendrovės sureitingavo Baltijos šalių advokatų kontoras pagal...

Rinkos
2019.07.05
Vokietijos investuotojai pradėjo supirkinėti skolas Lietuvoje 5

Vokietijos kompleksinių finansinių paslaugų teikėja „EOS Group“ Lietuvoje įsigijo pirmą skolų portfelį – 2,5...

Rinkos
2019.07.03
Užbaigė „Montuotojo“ įsigijimo sandorį, keičia vadovą 9

Didžiausias Baltijos šalyse privataus kapitalo investicijų fondas „INVL Baltic Sea Growth Fund“ užbaigė...

Statyba ir NT
2019.07.03
Medikai koncentruojasi: „Affidea Lietuva“ įsigijo „Medicinos paslaugų grupę“ Premium

Radiologinės diagnostikos paslaugų teikėja UAB „Affidea Lietuva“ už neįvardijamą sumą įsigijimo keturias...

Paslaugos
2019.07.02
„Aberdeen“ nupirko „Modus Group“ saulės jėgaines Lenkijoje 17

„Modus Group“ pardavė saulės jėgainių parkus Lenkijoje vienos didžiausių Europoje turto valdymo įmonės...

Pramonė
2019.07.02
„E energijos“ saulės parkus Lenkijoje nusipirko britų gigantė Premium

„E energijos“ grupė drauge su partnere „Sun Investment Group“, birželio pabaigoje Lenkijoje užbaigusi 42 MW...

Verslo aplinka
2019.07.02
Susijungę startuoliai „PulseTip“ ir „Sype“ keičia grįžtamojo ryšio galimybes Premium 1

Vartotojų įžvalgų, skirtų organizacijoms tobulėti, platforma „Sype“ jungiasi su darbuotojų grįžtamojo ryšio...

Gazelė
2019.07.02
Pardavė „Baltik Vairą“ 3

Baltijos šalių investicijų bendrovė „LitCapital“ ir Danijos investicinė bendrovė „Asgaard A/S“ pardavė 100%...

Rinkos
2019.07.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau