Mėnesio sandoris: „Coca-Cola“ žengia į kavinių verslą

JAV gėrimų milžinė Coca-Cola paskutiniąją praėjusios vasaros dieną pranešė apie 4,3 mlrd. Eur vertės Costa kavinių tinklo įsigijimą iš britų grupės Whitbread. Sulaukus reikiamų leidimų, sandorį planuojama užbaigti 2019 m. pirmojoje pusėje.
Costa tinklą sudaro 2.400 kavinių Didžiojoje Britanijoje bei dar 1.400 - kitose šalyse. Tai yra antras didžiausias pasaulyje kavinių tinklas po amerikiečių Starbucks.
Analitikų skaičiavimais, Coca-Cola už kavinių tinklą sumokėjo 16,4 metinių EBITDA arba net 62% daugiau, palyginti su Costa verte, išskaičiuota iš Whitbread kapitalizacijos Londono akcijų biržoje.
Viena iš priežasčių, kodėl amerikiečių gėrimų gigantas pasiryžo mokėti tokią premiją, yra noras sustabdyti 5 metus besitęsiantį pardavimų mažėjimą dėl nuosekliai smunkančio gazuotų ir saldžiųjų gėrimų vartojimo.
Tuo tarpu kavos industrija išgyvena gerus laikus - prognozuojama, kad 5% rinkos augimas, fiksuotas pastaruosius kelerius metus, išliks ir ateityje. Įsigijusi Costa, amerikiečių bendrovė gaus puikią platformą pasinaudoti kavos rinkos klestėjimu ir galimybę diversifikuoti pajamų šaltinius.
Strateginė Kinijos reikšmė
Kinijos kavinių rinka taip pat buvo vienas svarbiausių faktorių, lėmusių Coca-cola susidomėjimą sandoriu. Buvę Costa savininkai plėtė kavinių tinklą daugiausia gyventojų turinčioje pasaulio šalyje, tačiau Whitbread tiesiog pritrūko finansinių resursų paversti Costa svariu žaidėju tenykštėje rinkoje.
Britų grupė Kinijoje atidarė 449 kavines, tuo tarpu Starbucks turi 600 kavinių vien tik Šanchajuje. Platus kavinių tinkas bei puikus marketingas Costa konkurentui leido tapti pirmaujančiu kavinių tinklu. Po įvykdyto sandorio Coca-Cola tikisi, kad jai pavyks pasitelkti savo jau išplėtotą platinimo tinklą Kinijoje ir mažinti Costa atsilikimą nuo Starbucks.
Įtvirtinti Costa kavinių tinklą tolimųjų Rytų šalyje amerikiečių gėrimų bendrovei yra labai svarbu, nes Kinijos rinka turi didžiulį kavos vartojimo potencialą - vidutinis kinas šiuo metu išgeria tik 5 kavos puodelius per metus, tuo tarpu pietų korėjietis ir amerikietis išgeria atitinkamai 140 ir 400 puodelių per tokį patį laikotarpį.
Coca-Cola planuoja neapsiriboti vien kavinių tinklo valdymu ir plėtra. Gėrimų gigantas taip pat pasitelks Costa prekės ženklą įvairių kavos produktų prekybai. Ši strategija reiškia, kad Coca-Cola stiprins konkurenciją ne tik su Starbucks, bet ir su Nestle, pasirašiusia 6 mlrd. Eur vertės supakuotų Starbucks kavos produktų platinimo susitarimą bei JAB grupe, neseniai sujungusia du jai priklausančių kavos ir nealkoholinių gėrimų gigantus Keurig ir Dr Pepper Snapple bei įsigijusia sumušinių ir kavinių tinklą Pret A Manger.
Sandorio reikšmė Lietuvai
Įvykus šiam sandoriui, Coca-Cola ambicijos toliau plėsti Costa kavinių tinklą gali paliesti ir mūsų rinką. Šių metų gegužę buvo skelbta, jog BaltCap apsisprendė parduoti Caffeine kavinių tinklą. Vienas didžiausių kavinių tinklų Baltijos šalyse teoriškai labai tiktų Costa kompanijai, kuri jau yra įžengusi į Latvijos ir Lenkijos rinkas, bet kol kas dar neveikia Lietuvoje ir Estijoje.
Intensyvėjanti konkurencija globalioje kavinių rinkoje gali paskatinti ir kitų didžiųjų rinkos žadėjų susidomėjimą Caffeine ar kitais lietuviško kapitalo kavinių tinklais - Caif cafe, Vero cafe ar Huracan coffee. Žinoma, mažas rinkos ir pačių tinklų dydis gali turėti įtakos jų patrauklumui ir kainai.
Jūratė Majauskienė yra Lietuvos finansų patarėjų įmonės SUMMA Advisers asocijuotoji partnerė
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti