Mėnesio sandoris: 7 mlrd. Eur vertės uosto nuomos sutartis

Publikuota: 2016-11-21
Mick Tsikas  („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Mick Tsikas („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
 

Melburno jūrų uostas, esantis Viktorijos valstijoje pietryčių Australijoje, yra didžiausias šalyje konteinerių uostas, 34-iose prieplaukose aptarnaujantis daugiau nei 3 000 laivų ir virš 35 mln. tonų krovinių per metus.

Viktorijos valstijos valdžia nusprendė parduodi uosto nuomos 50-čiai metų sutartį investuotojų konsorciumui „Lonsdale“, kurį sudaro vietos ir tarptautiniai pensijų ir infrastruktūros fondai – Australijos „Future Fund“ ir QIC, JAV „Global Infrastructure Partners“ (GIP) ir Kanados OMERS.

Fondai įsipareigojo per nuomos laikotarpį toliau plėtoti uostą ir investuoti į jo infrastruktūrą, pritraukti didesnius krovinių srautus bei rūpintis gretimai uosto esančia infrastruktūra, o Viktorijos valstijos valdžia žada dideles investicijas regione, sukursiančias naujų darbo vietų bei palengvinančias gyvenimą regiono gyventojams.

Alternatyva privatizacijai

Nors praktiškai tokio pobūdžio sandoris savo esme yra panašus į privatizaciją, „Lonsdale“ perima valdyti tik komercinę uosto verslo dalį – valstijai lieka saugumo aspektų priežiūros rolė bei viena istorinė uosto prieplauka. Pagal nuomos sutartį, praėjus penkiasdešimčiai metų uosto turtas bus grąžintas Viktorijos valstijai, su galimybe tuometinei valdžiai pratęsti sutartį su investuotojais dar dvidešimčiai metų.

Ganėtinai ilgas nuomos laikotarpis nustatytas siekiant paskatinti konsorciumą ir toliau investuoti į uosto plėtrą ir infrastruktūros gerinimą. Per tokį ilgą laiko tarpą naujos investicijos atneštų norimą grąžą investuotojams, o uostui ir Viktorijos valstijai - naudą per pridėtinę vertę, sukurtą vykdant veiklą uoste bei iš papildomos infrastruktūros pastatytos uosto ir aplinkinėse teritorijose.

Šis atvejis Australijoje nėra unikalus – per pastaruosius ketverius metus uostai į privačias rankas perduoti ir kitose Australijos valstijose. Naujojo Pietų Velso valstijoje regiono valdžia pritraukė virš 6 mlrd. Australijos dolerių atiduodama Botany, Kemblos ir vieną didžiausių pasaulio anglies eksporto terminalų – Niukaslo uostus privatiems investuotojams.

Investicijos į infrastruktūrą

Pinigai, pritraukti pardavus Melburno uosto nuomos sutartį bus panaudoti investicijoms į infrastruktūrą šalies viduje, ypač siekiant pagerinti susisiekimą su šiuo uostu – mažinti geležinkelių ir automobilių kelių sankryžų kiekį ir kitus regioninės infrastruktūros plėtros projektus. Tuo pat metu atsiranda galimybė investuoti į kokybiškesnių ir šiek tiek brangesnių infrastruktūros objektų statybas, netaupant kokybės sąskaita. Valstijai taip pat turėjo būti skirta ir 15% nuo visos pritrauktos sumos iš valstybės biudžeto pagal paramos mechanizmą, kuomet valstijų valdomas turtas perleidžiamas privatiems valdytojams.

Tačiau kol kas vyksta derybos ir numanoma, jog valstijai bus skirta dvigubai mažesnė parama dėl itin užsitęsusio projekto. Nors ir baiminamasi, kad uosto perdavimas į privačių investuotojų rankas sukurs didesnę naštą šalies eksportuotojams dėl didesnių sąnaudų, abi sandorio pusės ramina, jog tarifų pokytis yra apribotas ir indeksuotas infliacijai bent 15 metų į priekį.

Sandorio reikšmė Lietuvai

Melburno bei kitų Australijos uostų perleidimas į privačių investuotojų rankas signalizuoja, jog tiek pensijų fondai, tiek infrastruktūros fondai itin domisi kokybiškais infrastruktūros objektais, kurių pasiūla nėra didelė, o saugios grąžos siekiantys investuotojai noriai dalyvauja panašaus pobūdžio konkursuose.

Perimdami valdymą 50-iai metų, infrastruktūros ir pensijų fondai užsitikrina ganėtinai saugų ir stabilų pinigų srautą bei gali investuoti papildomų lėšų, kurdami pridėtinę vertę ne tik savo klientams bet ir regionams, kuriuose investuoja.

Lietuvoje, Klaipėdos uoste taip pat egzistuoja galimybė pritraukti užsienio investuotojų. Pastaruoju metu kalbama, jog palaikyti augantiems krovos tempams dabartinės uosto infrastruktūros pakaks iki 2030 metų. Tad plėtra uostui bus būtina. Kinijos investuotojams pradėjus kurtis Baltarusijoje ir žvalgytis Klaipėdos uoste, dauguma tikėjosi investicijų iš šios šalies. Tačiau dabartiniai pavyzdžiai Australijoje rodo, jog poreikis tokiai turto klasei yra didelis ir į uostų bei panašią infrastruktūrą linkę investuoti ir Kanados bei JAV investuotojai.

O investicijų poreikis Klaipėdos uoste – pakankamai didelis. Kuriant tolimesnę uosto plėtros koncepciją, derėtų atsižvelgti ir į galimybę pritraukti tarptautinius investuotojus naujų uosto dalių, pavyzdžiui išorinio uosto projekto, plėtojimui. Tarptautinio žaidėjo atėjimas į naujus projektus uosto teritorijoje ar šalia jos leistų pritraukti ne tik stambių krovos kompanijų bet ir laivybos įmonių.

Dairytis toli nereikėtų – LKAB „Klaipėdos Smeltė“ akcininko „Terminal Investment Limited“ mažumos dalis priklauso GIP, fondui investavusiam į Melburno uostą. Tad Baltijos šalių regionas investuotojams nėra svetimas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Grigeo“ – akcininkų pokytis 2

Lietuvos higieninio popieriaus gamybos įmonėje „Grigeo“ nuosavybę pakeitė 1,2% akcijų paketo savininkas.

Rinkos
12:57
„East Capital“ tikriausiai pardavė valdytas „Utenos trikotažo“ akcijas

Švedijos investicijų bendrovė „East Capital Asset Management“ tikriausiai pardavė turėtas koncerno SBA...

Rinkos
2018.12.12
„Orion Securities“ derasi dėl banko įsigijimo 7

Lietuvos finansų įmonė „Orion Securities“ derasi dėl vieno Vakarų Europos banko įsigijimo.

Rinkos
2018.12.12
„Vilniaus prekyba“ ketina įsigyti mokėjimų įmonę „Sollo“

Verslininko Nerijaus Numavičiaus valdoma viena didžiausių Lietuvoje verslo grupių „Vilniaus prekyba“ už...

Britų „Inchcape“ kreipėsi į Konkurencijos tarybą leidimo įsigyti „Krasta Auto“ 3

Jungtinės Karalystės automobilių prekybos ir remonto grupė „Inchcape“, Lietuvoje turinti antrinę įmonę...

Rinkos
2018.12.11
IBM už 1,8 mlrd. USD parduoda „Lotus Notes“ Indijos įmonei, dirbančiai ir Lietuvoje 5

JAV technologijų milžinė IBM Indijos bendrovei „HCL Technologies“ (HCL), tai pačiai, kuri perima dalį...

Technologijos
2018.12.10
„Ellex“ gavo apdovanojimą už konsultacijas M&A sandoriuose 2

Baltijos šalių advokatų kontoros grupė „Ellex“ „Mergermarket“ Europos įmonių susijungimų ir įsigijimų...

Rinkos
2018.12.08
„Eugestai“ leista įgyti vienvaldę „Armavistos“ kontrolę

Logistikos ir prekybos bendrovei „Eugesta“ leista įsigyti 63,89% transporto bendrovės „Armavista“ akcijų...

Transportas
2018.12.06
„Barclays“ pasitraukimas užgožė žinią apie įsigijimo sandorį Premium 20

„Barclays“ pasitraukimas nėra suprastėjusios verslo aplinkos Lietuvoje rodiklis, nors gerinant šią sritį dar...

Rinkos
2018.12.04
Britų „Inchcape“ ir „Modus Group“ susitarė dėl „Krasta Auto“ pirkimo-pardavimo 11

Didžiosios Britanijos automobilių prekybos ir remonto grupė „Inchcape“, Lietuvoje turinti antrinę įmonę...

Transportas
2018.12.03
EK leido „Tele2“ ir „T-Mobile“ jungtis Nyderlanduose

Europos Komisija pritarė „Tele2“ ir „Deutsche Telekom?“ valdomos telekomunikacijų bendrovės „T-Mobile“...

Rinkos
2018.11.27
„Zenedge“ pardavimas: startuolis atsidūrė po „Oracle“ sparnu Premium

JAV IT milžinė „Oracle“, neseniai įsigijusi lietuvio su keliais partneriais įkurtą ir Kaune biurą turintį...

Technologijos
2018.11.23
Kinijos investuotojas pardavė buvusią „Snoro“ būstinę Vilniuje 2

Singapūre registruota kompanija „Grinvest PTE.“ su partneriais Lietuvoje įsigijo žlugusio banko „Snoras“...

Statyba ir NT
2018.11.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau