Bankų asociacija paaiškina: ką reikia žinoti „CityBee“ duomenų skandale nukentėjusiems

Lietuvos bankų asociacija (LBA), reaguodama į nutekintų CityBee klientų duomenų atvejį, pateikia atsakymus į dažnai skandalo įkarštyje šalies bankams užduodamus klausimus.
- Ar turiu blokuoti kortelę?
Vadovaujantis CityBee viešai pateikta informacija bei tarptautiniu mokėjimo kortelių rinkos duomenų apsaugos standartu (angl. PCI DSS), bendrovė neturi prieigos prie mokėjimo kortelių duomenų ir jų nekaupia. Tai taikytina ir kitiems paslaugų, teikiamų per išmaniąsias programėles (pavežėjimas, maisto pristatymas ir t.t.), teikėjams. Todėl blokuoti mokėjimo kortelę, naudotą atsiskaitymams per programėlę, norint apsisaugoti nuo galimų sukčiavimų, būtų perteklinė priemonė.
LBA primena bendrą rekomendaciją: nelaikyti visų turimų pinigų mokėjimo kortelėje, kuria naudojamasi atsiskaitymams per išmaniąsias programėles bei interneto parduotuvėse. Taip pat rekomenduojama reguliariai jungtis prie elektroninės bankininkystės ir tikrinti sąskaitos likutį, atliktas operacijas bei rezervuotas sumas. Pastebėjus neatitikimų, ragintume nedelsiant informuoti savo banką.
- Ar sukčiai gali pasiimti paskolą, atsidaryti sąskaitą, gauti kitų finansinių paslaugų mano vardu? Ar prevenciškai užsiregistravus į nenorinčių gauti kreditą asmenų sąrašą, tai neatsilieps asmens kredito istorijai?
Lietuvoje veikiančiuose bankuose nėra galima situacija, kai žinant asmens vardą, pavardę, asmens kodą ar vairuotojo pažymėjimo duomenis būtų galima paimti kreditą, atsidaryti naują ar papildomą sąskaitą kito asmens vardu, užsakyti mokėjimo kortelę arba sužinoti lėšų likučius sąskaitose. Klientui atvykus susitvarkyti reikalų į banko padalinį, tapatybės patvirtinimui prašoma pateikti pasą arba asmens tapatybės kortelę, interneto banke naudojantis programėle Smart-ID, mobiliuoju parašu arba slaptažodžių generatoriumi.
Anot LBA, siekiant apsisaugoti nuo nepageidaujamų kreditų, rekomenduojama užsiregistruoti Lietuvos banko duomenų bazėje STOP vartojimo kreditams bei pasinaudoti kredito biuro Creditinfo Lietuva paslauga Apsaugok savo tapatybę visus metus.
Tokios paslaugos užsakymas ir atsisakymas kredito istorijos nepaveiks. Svarbu atsisakyti apsaugos nuo nepageidaujamų kreditų, jeigu nuspręstumėte teikti paskolos ar bet kurios kitos finansinės paslaugos prašymą finansų institucijai.
- Ar reikia pranešti bankui, kad asmens duomenys buvo nutekinti, kad naudotasi CityBee paslaugomis?
Kreiptis į banką reikėtų tik tuo atveju, jeigu pastebėjote neįprastų operacijų savo sąskaitoje, ir turite pagrindo manyti, kad tai galėjo būti sukčių darbas.
LBA pabrėžia, kad minima aktualija gali išprovokuoti sukčiavimo atvejų, siūlant pagalbą ar konsultacijas dėl duomenų apsaugos ir dangstantis kompetentingų organizacijų bei institucijų vardu. LBA prašo bankų klientų būti budriems ir kritiškai vertinti visus gaunamus skambučius bei žinutes. Bankai ir kitos finansų įstaigos ar teisėsaugos institucijos nei telefonu, nei el. paštu niekada neprašo atskleisti jokių prisijungimo prie asmeninės kliento sąskaitos duomenų. Ši informacija priklauso tik klientui ir su ja reikia elgtis itin apdairiai. Būkite ypač atidūs, jeigu žinutė telefoną ar elektroninio pašto dėžutę pasiekė ne kaip atsakas į jūsų teiktą užklausą, pavyzdžiui, pateiktą oficialiu banko klientų aptarnavimo skyriaus adresu. Nepasitikėkite gauta informacija, jei joje prašoma įrašyti prisijungimo duomenis pateiktoje formoje arba paspaudus pridėtą nuorodą.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti