Kaip sėkmingai žengti į biržą: IPO rengimo užkulisiai

Publikuota: 2015-11-28
„Matton“ nuotr.
„Matton“ nuotr.
„Verslo žinios“

Baltijos šalyse nepavykus proveržiu rinkoje turėjusiam tapti viešam akcijų siūlymui, investicijų specialistai dalijasi patirtimi ir patarimais, ko reikia, kad į biržą būtų žengiama sėkmingai.

Pirminis viešas siūlymas (angl. initial public offering, IPO) – tai procesas, kai įmonė rengia pirminį viešą savo vertybinių popierių, dažniausiai – akcijų, siūlymą investuotojams. Dažniausiai po sėkmingo IPO įmonė debiutuoja pasirinktoje vertybinių popierių biržoje ir tampa atvira (vieša) bendrove.

Kaip žinoma, Latvijos bankas „Citadele“ neseniai atšaukė 115 mln. Eur vertės IPO, kuris turėjo tapti pirmuoju tokiu siūlymu Baltijos šalyse po penkerių metų pertraukos.

„Šis bankas rengdamas savo IPO buvo paminėjęs du tikslus, kuriuos IPO turėjo padėti įgyvendinti, – tapti didžiausiu banku Baltijos šalyse ir grąžinti paskolą Latvijos privatizavimo agentūrai. Vargu ar buvo galima tikėtis, kad paskolos grąžinimo veiksnys skatintų investuoti. Tapti didžiausiu banku Baltijos šalyse, aišku, skamba ambicingai, tačiau tada reikėjo įvardyti bent jau tris būdus, kaip tai bus daroma“, – kalba Jonas Kvedaravičius, „Swedbank“ Investicinės bankininkystės padalinio Lietuvoje vadovas.

Pasak jo, „Citadele“ IPO nesėkmę galėjo lemti ir banko kapitalo struktūra – skirtingų klasių akcijas leisti Baltijos šalyse nėra paplitusi praktika.

Vis dėlto specialistai sako, kad „Citadele“ nesėkmė neturėtų į neviltį varyti apie IPO svarstančių kompanijų. Svarbu žinoti, kaip tinkamai organizuoti visą procesą, ir pasimokyti iš anksčiau IPO organizavusių įmonių klaidų, sako specialistai.

Svarbiausi klausimai

Yuriy Kukhtanychius, Varšuvos vertybinių biržos korporatyvinių ryšių direktorius, sako, kad pirmiausia kompanija turėtų pati sau atsakyti į klausimą, kodėl ji nori organizuoti IPO.

„Įmonėms iš mūsų regiono didžiausia motyvacija daryti IPO paprastai yra galimybė pritraukti kapitalo. Antroji populiariausia priežastis yra akcininko ar akcininkų noras pasitraukti. Paprastai sakant, išsigryninti kadaise investuotus pinigus. Trečioji gal kiek mažiau populiari priežastis yra galimybė pasireklamuoti, padidinti įmonės žinomumą“, – šią savaitę Varšuvos biržoje Vilniuje surengtame renginyje kalbėjo p. Kukhtanychius.

Pasak specialisto, svarbu suvokti, kad įmonės pagrindinio savininko, akcijas per IPO parduodančių akcininkų (jei tokių yra) ir pinigus investuojančių investuotojų tikslai per IPO yra skirtingi.

„Jie gali persidengti, tačiau ne visuomet sutampa“, – sako p. Kukhtanychius.

Varšuvos biržos atstovo teigimu, pagrindinio verslo savininko tikslai, be jau minėtų trijų, gali būti ir siekis susikurti stabilią investuotojų bazę, užsitikrinti galimybę pritraukti kapitalo ateityje ar papildyti savo valdybą nepriklausomais nariais iš institucinių investuotojų gretų.

Pardavėjų ir investuotojų tikslai

„Savo ruožtu akcijas per IPO parduodančių akcininkų, jei tokių yra, tikslas yra gauti kuo daugiau lėšų ir pasiekti, kad akcijų, kurios pasiliekamos, vertė ateityje didėtų. Dar labai svarbu, kad sužinote, kokia yra tikroji jūsų turimų akcijų vertė. Kai biržoje dar nėra kotiruojama, nustatyti tikrąją vertę yra be galo sunku“, – sako p. Kukhtanychius.

Savų tikslų turi ir į akcijas per IPO investuojantys investuotojai. Jie ne tik nori užsitikrinti kuo didesnio uždarbio galimybę, bet ir diversifikuoti savo investicijų portfelį, rasti tokių kompanijų, kurių akcijų antrinėje rinkoje dar nėra, teigia p. Kukhtanychius.

Specialistas pabrėžia, kad, eidama lėšų į kapitalo rinką, bendrovė paprastai jau būna išbandžiusi kitus finansavimosi būdus. Pradedant nuosavo kapitalu, draugų ir šeimos pagalba, rizikos kapitalo fondais ir, žinoma, bankais. „Kuo naujesnius finansavimosi šaltinius išbando bendrovė, tuo daugiau lėšų paprastai pritraukiama. Tai, žinoma, susiję ir su tuo, kad įmonės verslo ciklas jau būna pažengęs į priekį“, – kalba p. Kukhtanychius.

Pagalvoti, dėl ko pirks

Filipas Paszke, Lenkijos banko PKO BP grupei priklausančios įmonės „PKO BP Securities“ vykdomasis direktorius, pabrėžia, kad IPO neturėtų būti įmonės tikslas.

„IPO turėtų būti vertinamas kaip priemonė tikslams pasiekti“, – sako p. Paszke. Pasak jo, norint įvykdyti sėkmingą IPO, įmonei pirmiausia reikia atsakyti į klausimą, kodėl investuotojai pirks jos akcijas.

„Ar jie akcijas pirks dėl spartaus jūsų verslo augimo, ar dėl stabilios jūsų dividendų politikos? Taip pat turite pasižiūrėti, ar biržoje yra konkurentų. Investuotojai tikrai lygins jūsų akcijas su jų. Palyginti, žinoma, yra gerai, tačiau, jei jūs laikote savo įmonę geresne, teks pavargti, kol įrodysite, kodėl už jūsų akcijas verta mokėti daugiau nei už konkurento“, – sako „PKO BP Securities“ atstovas.

Jo teigimu, itin svarbus ir įmonės sektorius – investuotojai vis tiek pirmiausia žiūri į tuos sektorius, kurie jiems atrodo perspektyvūs.

Nusprendus, ar IPO bus rengiamas vietos rinkoje, ar tai bus tarptautinis siūlymas, svarbu nustatyti, kokią akcijų dalį įsigis instituciniai, o kokią – mažmeniniai investuotojai. Tipiniu atveju šis santykis sudaro 80%/20%, teigia p. Paszke.

„PKO BP Securities“ patirtis taip pat rodo, kad įmonei dar prieš IPO reikia pagalvoti, kokius klausimus per IPO bendrovės vadovybei kels investuotojai, ir iš anksto pagalvoti, koks bus atsakymas į juos.

„Ryšiai su investuotojais labai svarbu. Jei įmonė didelė, svarbu apsvarstyti, gal įmonėje verta įkurti atskirą tuo besirūpinantį padalinį“, – kalba p. Paszke.

Dar kaip vieną IPO sėkmę lemiantį veiksnį jis mini pasirinktų patarėjų komandą – tai turi būti rinkoje gerbiami ir žinomi vardai, galintys pasigirti sėkmingų IPO patirtimi.

Nors įmonė gali būti atlikusi visus namų darbus prieš IPO, vis dėlto viską lemti gali tai, kokios nuotaikos tuo metu vyraus finansų rinkose.

„Galbūt kaip tik tuo momentu visi akcijų indeksai važiuoja žemyn ir investuotojai atitraukia pinigus iš rinkos. Pasidomėkite, kokios nuotaikos rinkose, prieš viešai skelbdami apie pradedamą IPO“, – kalba p. Paszke.

Idėjos svarba ir kaštai

Lietuvos investicijų bankininkai pritaria kolegų iš Lenkijos patarimams dėl sėkmingo IPO organizavo, bet turi ir savo pastabų.

„Neskaitant to, kad akcijas turėtų siūlyti finansiškai stipri, gerai tam pasirengusi įmonė, ne mažiau svarbu ir tai, kad IPO organizuojantys investicijų bankininkai įmonei padėtų suformuoti patrauklią investicinę idėją“, – sako Šarūnas Skyrius, aljanso „M&A International Baltics“ partneris.

Pasak jo, akcijas parduodantys įmonės savininkai privalo vadovautis blaiviu ir racionaliu požiūriu į galimą akcijų rinkos kainą, nes nepavykę IPO parodė, kad per didelės ambicijos dėl akcijų pardavimo kainos gali baigtis nesėkme.

„Galiausiai reikia iš esmės suprasti, kad IPO yra ne finišas, o naujas startas verslo kelyje“, – kalba p. Skyrius.

Specialistai skaičiuoja, kad IPO rengimo kaštai įmonei Baltijos šalyse sudaro nuo 3 iki 7% IPO vertės. Didžiąją dalį išlaidų sudaro užmokestis investicijų bankininkams ir teisininkams.

Anot p. Kvedaravičiaus, apie IPO rengimą turėtų pasvarstyti stabilius dividendus mokančios kompanijos.

„Žemų palūkanų aplinkoje, kai indėlių palūkanos yra nulinės, alternatyvų užsidirbti nėra daug ir stabilių dividendų politika galėtų užkabinti investuotojus“, – sako p. Kvedaravičius.

***

Trys pagrindinės priežastys įmonei daryti IPO:

  • Kapitalo pritraukimas
  • Esamo akcininko (-ų) noras pasitraukti ir gauti pinigų
  • Įmonės žinomumo didinimas 

Šaltinis: Varšuvos birža

***

Kokius IPO tikslus kelia skirtingos IPO proceso šalys Įmonė (kontroliuojantis akcininkas):

  • Pritraukti kapitalo
  • Susikarti plačią ir stabilią investuotojų bazę
  • Padidinti įmonės žinomumą
  • Susikurti galimybę bet kada per kapitalo rinką prisitraukti papildomų lėšų
  • Pakelti įmonės vertę
  • Pritraukti institucinių investuotojų atstovų į valdybą

Akcijas parduodantis akcininkas (-ai):

  • Susikurti galimybę pasitraukti iš įmonės
  • Gauti kuo daugiau lėšų
  • Pasididinti turimų akcijų vertę
  • Parduoti dalį verslo
  • Valstybinės įmonės privatizavimas

Investuotojas (perkantis akcijas):

  • Uždirbti iš akcijų vertės prieaugio (dividendų)
  • Diversifikuoti investicinį portfelį
  • Rasti akcijų, kurių nėra parduodama antrinėje rinkoje

Šaltinis: Varšuvos birža

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 19 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Naftos kainą šokdina JAV griežtinamos sankcijos Iranui 1

Naftos kaina pirmadienį šoktelėjo iki beveik 6 mėnesių aukštumų, JAV nusprendus panaikinti visas išimtis...

Rinkos
19:01
Saugaus užutėkio investavimo strategija 3

Kai viskas einasi gerai, nesinori galvoti apie tai, kad visą laiką gerai būti negali. Visi žinome faktą, kad...

Rinkos
2019.04.21
Sutelktinis NT projektų finansavimas: meteorai ar naujos žvaigždės? 6

Tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje pagrindiniai nekilnojamojo turto (NT) projektų finansavimo šaltiniai vis dar...

Verslo klasė
2019.04.21
Finansinė laisvė: jos siekiančių daugėja ir Lietuvoje 40

Ar nebūtų puiku, jei galėtume visą dėmesį koncentruoti į tai, kaip pinigus išleisti, o ne į tai, kaip juos...

Rinkos
2019.04.20
„Auga Group“ – valdymo pokyčiai, prisijungia ir D. Misiūnas 15

Ekologinės ūkininkystės „Auga Group“ akcininkų susirinkimui siūlo tvirtinti pokyčius valdyboje, atsisakyti...

Rinkos
2019.04.19
Kreiva investuotojų akis: akcijos pašoko 56.000% vien dėl pavadinimų sąskambio 3

JAV veikiančios bendrovės „Zoom Technologies“ akcijos biržoje per pastarąsias 30 dienų pakilo 56.000%.

Rinkos
2019.04.19
PST vadovas – apie konkurencinę aplinką, statybininkų kultūrą Premium 8

Dalius Gesevičius, vienos stambiausių šalies statybos bendrovių Panevėžio statybos trestas (PST) vadovas,...

Statyba ir NT
2019.04.19
Pirma diena biržoje: „Pinterest“ +28%, „Zoom“ +72% 1

JAV nuotraukų dalijimosi tinklo „Pinterest“ akcijos pirmąją prekybos biržoje dieną – ketvirtadienį –...

Rinkos
2019.04.19
JAV korporacijos siunčia nerimo ženklus Premium

JAV biržos kompanijos, laukiama, pademonstruos pirmąjį per 3 metus pelnų nuosmukį ir recesiją.

Rinkos
2019.04.19
Biržos prieš Velykas susikoncentravo į pozityvą

Vakarų Europos akcijų biržose investuotojai ketvirtadienį nusprendė, kad prieš Velykas reikia...

Rinkos
2019.04.18
Jakeliūnas ruošiasi vizitui į Švediją: aiškinsis dėl „Vilibor“ 23

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas Stasys Jakeliūnas planuoja vizitą į Švediją, kurioje...

Rinkos
2019.04.18
Vis dar pervedimų viduramžiai: pavedimai tarp bankų keliaus iki 5 dienų 20

Per Šv. Velykas pateikti mokėjimai tarp didžiųjų šalies bankų nebus vykdomi, todėl šiandien po 16 val.

Rinkos
2019.04.18
Lietuvos gyventojų planas pensijai – „Sodra“

Didžiausia dalis (82%) Lietuvos gyventojų pagrindiniu pajamų šaltiniu senatvėje mato „Sodros“ mokamą pensiją.

Rinkos
2019.04.18
„SpectroCoin“ turi pastabų kriptovaliutų sektoriaus reguliavimui 13

Lietuvos planai dėl naujo kriptovaliutų sektoriaus reguliavimo suvaržys visą šalies finansų technologijų...

Rinkos
2019.04.18
„Auga group“ dovana darbuotojams – akcijos 10

Lietuvos ekologiškų produktų gamintoja „Auga group“ savo valdomų įmonių darbuotojams paskirstys 2,55 mln.

Rinkos
2019.04.18
„Uber“ ateina į biržą: Lietuvos analitikų verdiktas, ar verta investuoti Premium

JAV pavėžėjimo paslaugų pradininkei „Uber“ žengiant į biržą, Lietuvos analitikų nuomonės dėl investavimo į...

Rinkos
2019.04.18
Energetikės dividendai – valstybei, bet ne smulkiesiems Premium 5

Baltijos biržoje prekyba latvių farmacininkių akcijomis kiek aprimo. „Lietuvos energijos“ grupės dividendų...

Rinkos
2019.04.17
„BaltCap“ investicija – senelių namai 7

Didžiausias Baltijos šalyse privačių fondų valdytojas „BaltCap“ investuoja į senelių namus.

Rinkos
2019.04.17
Biržoje „Grindeks“ proveržis išjudino ir „Olainfarm“ Premium

Latvių farmacijos bendrovės Baltijos biržoje trumpam tapo rinkos flagmanėmis. Bendrovių rezultatai pasaulio...

Rinkos
2019.04.16
Vokietijos verslo nuotaikos pasitaisė

Balandį Vokietijos verslo nuotaikas atspindintis rodiklis iškopė į teigiamą teritoriją, rodo ekonominių...

Rinkos
2019.04.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau