Rinkimų pamokos: lyderio svarba ir neįgyvendintos idėjos

Publikuota: 2016-11-01

Šie Seimo rinkimai yra dar vienas pavyzdys, kaip svarbu politinėje komunikacijoje lyderio charizma, greita reakcija į besikeičiančią padėtį. Partijų nesėkmės dažnai ištinka dėl komunikacijos partnerių rotacijos ir suplanuotų, tačiau neįgyvendintų idėjų.

Po praūžusių rinkimų politikams vis dar teberikiuojant valdžios olimpą, apie tai mintimis dalijosi Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos klubo nariai ir partijų štabų atstovai.

Rinkimuose triumfavusios Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) rinkimų štabo atstovas ir naujai išrinktas Seimo narys Tomas Tomilinas pabrėžia, kad partijos vadovas Ramūnas Karbauskis buvo pagrindinis strategas ir jam teko ne mažiau kaip 60% visos rinkimų komunikacijos – pradedant strategija ir baigiant detalėmis.

„Komunikacijos planą, žinoma, turėjome, tačiau buvo ir daug improvizacijos, lengvo chaoso. Kartais konkurentus nugalėdavome ir dėl dvigubos savo lyderystės – turime dvi stiprias asmenybes“, – kalba p. Tomilinas. Partijos komunikacijos partneriai „VIP Communications“ į darbų sūkurį įsitraukė gana vėlai.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Agentūra prisijungė tik nuo rugpjūčio pradžios. Kita vertus, per 3–4 nesėkmingus rinkimus nemažai išmokome, tad daug ką darėme patys“, – pabrėžia p. Tomilinas.

Platus šūvis

Jurga Tapinienė, Liberalų sąjūdžio rinkimų štabo strateginės komunikacijos konsultantė, padėjusi rengti jau trečią partijos kampaniją, paklausta apie palyginti neblogą LVŽS pasirodymą rinkimuose, teigia, esą bene labiausiai prie to prisidėjo tai, kad konkurentai taikė į labai plačias rinkėjų gretas – nuo kraštutinės dešinės iki kairės.

„Valstiečiai, pragmatiškai apgalvoję, sistemingai spaudė dideliam rinkėjų ratui svarbius emocinius mygtukus: visi bus blaivūs, šeimos – stiprios, vaikais pasirūpinta, kiekviename kaimelyje – po mokyklą, šalis su valstybiniu komerciniu banku, o kitaip atrodantiems ar gyvenantiems – parodysime duris. Suprask, valdžia nuo visko apsaugos, apgins ir prižiūrės. Akivaizdu, didelei daliai rinkėjų tai pasirodė patrauklu. Klausimas, ar šie emociniai pažadai virs darbais“, – retoriškai kalba p. Tapinienė.

Kalbėdama apie liberalų komunikaciją per šiuos rinkimus, p. Tapinienė pabrėžia, kad šį kartą tikslo parengti įdomią rinkimų kampaniją nebuvo.

„Šį kartą norėjome atsistoti ant kojų ir išlipti iš visiems gerai žinomos duobės, tad stengėmės bendrauti su savo nedideliu lojalių rinkėjų ratu ir tai, atrodo, pavyko. Komunikacijos klaidų nepadarėme, skirtingai nei, deja, politikai“, – kalba p. Tapinienė ir priduria, kad rinkimų komunikaciją dėlioja į du periodus: iki ir po gegužės 12 d., kai politinę areną sudrebino buvusio partijos pirmininko Eligijaus Masiulio skandalas.

Panašiai komunikacijos periodus išskiria ir Justas Šireika, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos, gavusios antrą vietą pagal iškovotus mandatus, rinkimų kampanijos strategas.

„Kampanija iki to įvykio buvo šiek tiek silpnesnė ir ją galėčiau įvertinti galbūt penketu pagal dešimtbalę sistemą. Po gegužės nemažai dalykų perdėliojome, permąstėme, pakoregavome strategiją ir į viešumą išėjome jau su kur kas stipresne kampanija, kuriai galėčiau jau duoti 7–8 balus“, – lygina p. Šireika.

Palaimino vos trečdalį

Socialdemokratų partijos rinkimų štabo vadovas Algirdas Sysas diskusijoje pripažino, kad jam gana sunku kalbėti, nes partija šį kartą pralaimėjo.

„Pasirinkta komunikacijos strategija buvo teisinga, tačiau mes paskendome skandaluose. Komunikaciją, žinutes, kurias norėjome perduoti visuomenei, tiesiog paskandindavo, užgoždavo vienas po kito kylantys skandalai. Ir tikri, ir menami, – pabrėžia p. Sysas. – O socialinis modelis ir Darbo kodeksas atbaidė ir tuos rinkėjus, kurie anksčiau balsuodavo už mus“. Politikas pabrėžia, kad prie nesėkmės prisidėjo ir pernelyg kultūringa partijos komunikacija.

„Reikėjo drastiškesnių dalykų“, – tepasako p. Sysas ir prisipažįsta, kad partija samdė komunikacijos ekspertus, tačiau leido jiems įgyvendinti tik 30% idėjų.

„Dėl visiems suprantamų priežasčių buvo atskiros partijos ir jos lyderio premjero komunikacijos linijos, tai irgi pakišo koją partijos sėkmei rinkimuose“, – neabejoja p. Sysas.

Linas Kontrimas, „PR Service“, talkinusios socialdemokratams, vadovas, taip pat pabrėžia, kad nebuvo lengva laviruoti tarp strategijos ir sudaryto plano bei partijos lyderių.

„Tai ką matėme išorėje buvo vos trečdalis to, ką buvome suplanavę, bandėme pabaigoje pabarstyti aštresnių komunikacijos pipirų, bet po pirmo žingsnio buvome sustabdyti“, – atvirauja p. Kontrimas.

Pasak jo, viena pagrindinių pamokų Lietuvai – rinkimų procesui reikia daugiau dialogo, ne užsakyto, kur statistai surikiuoti jau iš anksto žino po kurio politiko ir po kurio žodžio reikia ploti.

„Reikia tikro, gyvo pokalbio, politinių debatų, – kalba p. Kontrimas. – Kita bėda, kad Lietuvoje, skirtingai nei daugumoje šalių, konsultantai su partijomis dirba ne metus ir ne penkerius. Lietuvoje dažniausiai konsultantai ateina dirbti vieniems rinkimams. Jei reklaminė kampanija kuriama opozicinei partijai, paprastai išorinis konsultantas, agentūra ir politikai dirba darniau ir sutelkčiau. Tuo tarpu, įgyvendinant kampaniją valdančiajai partijai, paprastai tenka vienu metu vykdyti kelias kampanijas: frakcijos, Vyriausybės, asmenybių ir dar rinkimų. Jei pavyksta greitai suderinti ritmą – kampanija tampa masyvi ir fatališka. Jei ne – daugiau nei pusė visų idėjų nubyra, nebūna įgyvendintos ir lieka gulėti archyve“.

Pasak p. Kontrimo, politinių kampanijų metu vis dar mažai matyti idėjų kovos. „Teisinamasi, kad rinkėjams idėjų nereikia, reikia tik politinio spektaklio. Bet tai nėra tiesa. Rinkėjai priversti tenkintis ta informacija, kurią sukuria ir pateikia kampanijų rengėjai arba užsakovai. Taigi nuo jų ir priklauso, ar ir kada Lietuvoje ims dominuoti idėjų kova, o ne vien forma“, – kalba p. Kontrimas.

Komunikacijos specialistas pabrėžia, kad šįmet gana stipriai dominavo elektroninė žiniasklaida, tad itin suaktyvėjo anoniminis nuomonių srautas.

„Savo ruožtu, mūsų visuomenėje anonimiškumas, deja, yra patogi forma reikšti pykčiui, pagiežai, patyčioms. Susidarė įspūdis, kad dalis rinkimų kampanijų organizatorių tokią anonimišką saviraišką jei nestimuliavo, tai bent jai pritarė. Tai nėra geras ženklas“, – kalba p. Kontrimas ir pabrėžia, kad didžioji dalis žmonių vis tik to nemėgsta.

„Rinkimų laimėtojai šįmet kampanijoje iš viso nevartojo piktos, puolimo, žeminimo taktikos. Ir rinkėjai juos suprato“, – pažymi p. Kontrimas.

Ponia Tapinienė taip pat pritaria, jog rinkėjai mieliau priima šviesias politines kampanijas.

„Klausimas ar pyktis, agresija pasiteisina. Vargu. Labai svarbu rasti balansą“, – pažymi p. Tapinienė.

O svarbiausia rinkimų pamoka p. Tapinienė vadina, vadina faktą, kad rinkėjas, ypač dešiniųjų, mėgsta savo partijos ideologijos grynumą.

„Liberalai turi remtis liberaliomis vertybėmis. Nemanau, kad konservatoriams atnešė naudos posūkis į liberaliųjų vertybių pusę. Antra pamoka, kurią pajutome labiausiai patys: svarbu įvertinti klaidas, padaryti išvadas, atsiprašyti žmonių ir pasikeisti. Tai duoda rezultatą, nors tas atsiprašymo periodas kartais užsitęsia labai ilgai. Su tuo reikia susitaikyti“, – kalba p. Tapinienė.

Svarbi lyderystė

Arijus Katauskas, komunikacijos agentūros „Nova Media“ vyresnysis partneris, pažymi, kad lyderių komunikacija šiose rinkimuose buvo itin svarbi ir kalbos, kad Lietuvoje lyderystė nėra reikalinga, yra neteisinga.

„Partijos, kurios turėjo labai aiškius lyderius, tiksliai komunikuojančius, turėjo daugiau galimybių. Jos netgi ištraukė partijų sąrašus su visiškai nežinomais žmonėmis“, – priduria p. Katauskas.

Donatas Kuras, komunikacijai agentūros „Kuras ir partneriai“ vadovas, taip pat antrina, kad sėkmę rinkimuose lėmė ir asmenybės.

„Paliko gerą įspūdį anksti pradėta konservatorių kampanija su aiškiomis žinutėmis bei geru jauno lyderio išnaudojimu. Nustebino galbūt valstiečių pozicija po pirmo turo, tačiau taikliai apskaičiuoti partijos lyderių žingsniai prisidėjo prie sėkmės, o Sauliaus Skvernelio komunikacijos stilius buvo naujas gūsis, tad p. Karbauskio sugebėjimas su juo susitarti lėmė ne mažiau kaip pusė pergalės“, – įsitikinęs p. Kuras.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Skelbia TOP 20 pretendentų į „Verslo nuomonės lyderio“ titulą

„PR Impact Awards 2022“ organizatoriai skelbia TOP 20 pretendentų į konkurso nominacijos „Verslo nuomonės...

Rinkodara
2022.05.24
„PR Impact Awards 2022“ konkurse – daugiau nei 100 paraiškų

Daugiausia paraiškų šiemet buvo pateikta Socialinės atsakomybės ir tvarumo, Viešojo sektoriaus bei...

Rinkodara
2022.05.23
Geriausios reputacijos influenceriai „Facebook“ tinkle Premium 1

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „Facebook“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.22
Didžiausia reklamdavė Lietuvoje „Lidl“ turi naują rinkodaros vadovę Premium

Kristina Mažeikytė stojo prie prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ Rinkodaros departamento vadovės vairo.

Rinkodara
2022.05.18
DFDS patirtis: kaip išgryninti auditorijos segmentai leido parduoti daugiau Premium

Efektyviausia Metų kampanija šiemetiniame „Password“ konkurse tapo išankstinių keltų bilietų pardavimų...

Rinkodara
2022.05.18
„Stiprūs kartu“ pamokos: draudimai pernelyg lengvai apeinami Premium

Paramos iniciatyvai „Stiprūs kartu“ tenka ginti teises į savo prekės ženklą, nes Registrų centre neseniai...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17
Nuteisti be teismo: teisės ir komunikacijos iššūkiai karo padiktuotoje naujojoje realybėje Premium

Tiek teisininkams, tiek komunikacijos specialistams naujų iššūkių atneša šiandienė situacija – Lietuvoje...

Rinkodara
2022.05.16
Teisė ir komunikacija: kur riba tarp nuobodų ir klounų Premium

Nors sprendžiant komunikacijos klausimus, ypač krizinėse situacijose, teisininkams ir viešųjų ryšių...

Rinkodara
2022.05.15
„BPN Intense“ vadovų komandą papildė M. Marčenkovas Premium

Žiniasklaidos planavimo agentūros „BPN Intense“ vadovų komandą papildė klientų vystymo direktorius Marius...

Rinkodara
2022.05.11
Taiklus DFDS rinkodaros šūvis: kaip nišinėje kategorijoje parduoti svajonę Premium

„DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel Guarantee“, laimėjusi ir didelio biudžeto pardavimų skatinimo...

Rinkodara
2022.05.11
Lietuvos banko komunikacijai vadovauja G. Mierkienė

Lietuvos banko (LB) komunikacijos skyriaus vadove nuo pirmadienio dirba Gintarė Mierkienė, iki kovo vidurio...

Rinkodara
2022.05.09
10 stipriausių rinkodaros vadovų – pretendentų į „Metų CMO“ titulą

Lietuvos marketingo asociacija LiMA aštuntąjį kartą renka Metų rinkodaros vadovą(-ę). Rinkodaros...

Rinkodara
2022.05.09
T. Ramanauskas: emocijos triuškina racionalumą, arba „Naujakalbė“ reklamoje Premium 1

Nėra vienos ir magiškos formulės, kuri lemtų rinkodaros kampanijos efektyvumą, nors nuolat užsiimame...

Rinkodara
2022.05.09
Geriausios reputacijos influenceriai „Instagram“ tinkle Premium

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „Instagram“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.08
Kai tenka mokėti didžiausią reputacijos kainą 3

Nors vadovėlių apie krizių valdymą netrūksta, į aštrias situacijas įklimpusių verslų istorijų ir pamokų –...

Nuomonės
2022.05.05
„Password 2022“: taiklus DFDS šūvis, per žingsnį – įtraukianti „Barboros“ kampanija

Efektyviausia Metų rinkodaros kampanija „Password 2022“ išrinkta „DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel...

Rinkodara
2022.05.04
Renkamas Metų komunikatorius: savo balsą atiduoti galės ir publika

Konkurso „PR Impact Awards 2022“ organizatoriai skelbia apie „Metų komunikatoriaus“ rinkimų pradžią ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Password 2022“: efektyviausių rinkodaros kampanijų rinkimai

Šiandien ir rytoj vyksta „Verslo žinių“ organizuojama efektyvumo konferencija „Password“. Jos metu konkurso...

Rinkodara
2022.05.03
M. Katkus apie „Vičiūnus“: tai ne komunikacijos, o lyderystės krizė Premium 35

Tarp didžiausių verslo krizių Lietuvoje neabejotinai atsidūrė ir „Vičiūnų“ grupės elgesys Rusijos karo...

Rinkodara
2022.05.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku