Rinkodaros ir komunikacijos pamokos Trumpo rinkiminėje kampanijoje

Publikuota: 2016-10-10
Mike'o Segaro („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.
svg svg
Mike'o Segaro („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.

Nepriklausomai nuo to, kas laimės JAV prezidento rinkimus lapkričio 8 d., kandidato į Baltuosius rūmus Donaldo Trumpo žingsniai jų link neabejotinai įeis į rinkodaros ir komunikacijos istoriją kaip vienas didžiausių įvykių šiemet.

Nuožmus, kontraversiškas respublikonų kandidatas nuolat dominuoja tarp karščiausių pasaulio naujienų su piktinančiais savo pareiškimais apie imigraciją, ginklus ar užsienio politiką ir tai tik keletas temų, su kuriomis jis „gavo“ nemokamo eterio, verto milijardų dolerių, rašo marketingweek.com.

Jo pakilimas, žvelgiant iš politinės perspektyvos – stebinantis, kartu tai tik patvirtina tendenciją, kurią matėme ir kitose Vakarų šalyse, kur atviraširdžiai pašaliečiai metė iššūkį nusistovėjusioje politinėje sistemoje. Kartu p. Trumpo žingsniai link Baltųjų rūmų taip pat daug ką pasako apie masinės žiniasklaidos ilgalaikę galią ryšių su visuomene ir rinkodaros požiūriu, kai tuo tarpu vis garsiau rinkoje girdime išmintingus patarimus, kad politinių kampanijų ir apskritai reklamos rinkos ateitis – tikslinga rinkodara (angl. mikro–targeting) nukreipta į siaurą auditorijos ratą, besiremiant duomenų analize.

Apklausos rodo, kad kova tarp p. Trumpo ir demokratų kandidatės Hillary Clinton bus įtempta iki pat rinkimų dienos, nepaisant jų visiškai skirtingų strategijų. Ponia Clinton, turėdama nemenką politinį bagažą, kuria ramybės, kontrolės ir kompetencijos įvaizdį. Respublikonų kandidatas priešingai, metė iššūkį atsisakydamas „žaisti“ politinio žaidimo taisykles.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

O įžeidus tonas kartu su pasipūtimu bei pasitikėjimu savimi, leido p. Trumpui sužibėti žiniasklaidoje ir užsitikrinti tvirtą paramą iš nusivylusių amerikiečių, kurie jaučiasi užmiršti politinės ir ekonominės sistemos, rašo marketingweek.com.

Tad ko turėtų pasimokyti iš stulbinamo respublikonų kandidato pakilimo ir ką tai byloja besikeičiantį masinės komunikacijos veidą?

Pavogti konkurentų deguonį

Centrinė p. Trump strategijos ašis – bandymas dominuoti visose žiniasklaidos priemonėse ir formose. Jo kampanijos biudžetas gerokai atsilieka nuo p. Clinton. Tyrimų „OpenSecrets.org“ duomenimis, nuo sausio iki rugpjūčio p. Trumpo rinkiminis kampanijos biudžetas siekė 168,2 mln. USD, kai palyginti p. Clinton – 516,6 mln. USD. JAV Federalinė rinkimų komisija skaičiuoja, jog rugpjūtį p. Trumpas išleido tik 5,3 mln. USD, o p. Clinton stovykla – net 33 mln. USD.

Trumpas kasdien gauna milžinišką žiniasklaidos dėmesį, kuri skuba pranešti ir išsamiai išnagrinėti kiekvieną naują jo prieštaringą pranešimą. Tokios žinios labiau traukia redaktorių žvilgsnį, tuo pačiu tarsi atitraukdamos dėmesį nuo p. Clinton kampanijos. Tai yra sąmoninga p. Trumpo taktika, jis taip pat daug greičiau reaguoja socialinėje žiniasklaidoje, čia kritikuodamas savo konkurentę.

„Yra senas posakis: jei norite, kad sužeisti priešą, pavokite jų deguonį, – sako Andrewas Marsdenas, konsultantas ir buvęs „Britvic“ rinkodaros direktorius – Jis vagia deguonį iš p. Clinton aplinkos“.

Ir, kaip rodo socialinės žiniasklaidos stebėsenos bendrovės „Brandwatch“ skaičiavimai, laimi. Dviejų mėnesių, nuo liepos iki rugsėjo pabaigos „Twitter“ statistika rodo, kad p. Trumpas buvo paminėtas 40 mln. kartų, kai p. Clinton – 26 mln. Atitinkamai „Twitter“, „Facebook“ ir „Instagram“ Trumpas turi 25 mln. sekėjų auditoriją, p. Clinton – 17 mln.

Verta prisiminti, jog socialinė žiniasklaida suvaidino lemiamą vaidmenį rinkiminėje Baracko Obamos kampanijoje, kai čia jis mobilizavo masinę eilinių piliečių paramą ir tai prisidėjo prie jo sėkmės rinkimuose 2008 m.

Tačiau tas perėjimas prie užsitarnauto eterio žiniasklaidoje ir nuosavų kanalų atspindi platesnes tendencijas. Apie tai kalba ir rinkodaros specialistai – BBC, „Aviva“ bei „Virgin Atlantic“ praėjusį mėnesį Londone vykusioje konferencijoje pabrėžė, jog reklamą televizijoje keičia turiniu, kuris palengvina ir kuria glaudesnį dialogą su klientais.

Tačiau p. Marsdenas taip pat skuba pabrėžti, jog užsitarnautas dėmesys žiniasklaidoje yra itin svarbus kampanijose, bet kartu pabrėžia, kad mokama reklama vis dar yra labai svarbi masinėje komunikacijoje.

„Žmonės žiūri dar daugiau televizijos nei iki šiol, ir taip yra daugelyje šalių, – kalba jis. – Trumpo kampanija yra ryšių su visuomene ir socialinės žiniasklaidos triumfas, tačiau tai nepakeičia tradicinės reklamos. Dauguma jo rėmėjų nėra užaugę su socialine žiniasklaida“.

Emocijos nugali racionalumą

Galima išvesti kelias paraleles tarp p. Trumpo pakilimo ir Jungtinės Karalystės sprendimo palikti ES, priimto per šiemetį referendumą.

Pavyzdžiui, aršiausi „Brexit“ šalininkai Nigelas Farage'as ir Michaelas Gove'as kampanijos metu kalbėjo apie paprastų žmonių nerimą priešingai nei pasipūtęs ir tolimas politikos elitas agitavęs už šalies pasilikimą ES.

Richardas Huntingtonas, vyriausiasis agentūros „Satchi & Saatchi“ strategas, teigia, kad p. Trumpo iškilimas yra dar vienas pavyzdys, kad melas tampa priimtina priemone politinėje rinkodaroje, ir palygina p. Trumpo deklaracijas su „Brexit“ pažadais, kad kad išstojus iš ES bus galima britų sveikatos apsaugos biudžetą kas savaitę papildyti po 350 mln. GBP. Šie pažadai buvo labai greitai atšaukti po referendumo.

„Deja, melas kartais yra galingiausias ginklas politiniame arsenale“, – sako Huntingtonas. – Nes kartais tai yra tai, ką žmonės tiesiog nori girdėti“.

Tad kaip pažymi, marketingweek.com, p. Trumpo iškilimas taip pat signalizuoja, kad į emocijas apeliuojantys sprendimai yra efektyvesni bei patraukli rinkėjams nei kalbantys apie racionalius įrodymus, patikrintus faktus ir pan.

Auditorijos empatija

Pasak p. Huntingtono, p. Trumpas pademonstravo taiklų sąvokimą kaip apeliuoti į paprastų žmonių mintis ir baimes.

„Tiek p. Trumpas, tiek „Brexit šalininkų sėkmė yra tikslus gebėjimas suprasti savo auditoriją. Nepaisant, jog abiems atvejais labiau esu linkęs palaikyti priešingą barikadų pusę, bet negaliu jais abiems nesižavėti. Jie demonstruoja puikias pamokas rinkodaros žmonėms, kaip svarbu tiksliai žinoti savo auditoriją“, – priduria jis.

Pasak p. Huntingtono, šie pavyzdžiai puikiai parodo, kaip svarbu turėti aiškiai apibrėžtą pasiūlymą, kalbėti aiškiai ir su pasitikėjimu.

„Patyrę rinkodaros specialistai žino, kad jiems reikia daug žmonių, perkančių bent šiek tiek jūsų produkto, kad pasiektumėte komercinę sėkmę, – sako Huntingtonas. – Tiek politikų, tiek ir prekių ženklų sėkmė yra grindžiama plačiu palaikančiųjų žmonių ratu.“

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Didžiausia reklamdavė Lietuvoje „Lidl“ turi naują rinkodaros vadovę Premium

Kristina Mažeikytė stojo prie prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ Rinkodaros departamento vadovės vairo.

Rinkodara
2022.05.18
DFDS patirtis: kaip išgryninti auditorijos segmentai leido parduoti daugiau Premium

Efektyviausia Metų kampanija šiemetiniame „Password“ konkurse tapo išankstinių keltų bilietų pardavimų...

Rinkodara
2022.05.18
„Stiprūs kartu“ pamokos: draudimai pernelyg lengvai apeinami Premium

Paramos iniciatyvai „Stiprūs kartu“ tenka ginti teises į savo prekės ženklą, nes Registrų centre neseniai...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17
Nuteisti be teismo: teisės ir komunikacijos iššūkiai karo padiktuotoje naujojoje realybėje Premium

Tiek teisininkams, tiek komunikacijos specialistams naujų iššūkių atneša šiandienė situacija – Lietuvoje...

Rinkodara
2022.05.16
Teisė ir komunikacija: kur riba tarp nuobodų ir klounų Premium

Nors sprendžiant komunikacijos klausimus, ypač krizinėse situacijose, teisininkams ir viešųjų ryšių...

Rinkodara
2022.05.15
„BPN Intense“ vadovų komandą papildė M. Marčenkovas Premium

Žiniasklaidos planavimo agentūros „BPN Intense“ vadovų komandą papildė klientų vystymo direktorius Marius...

Rinkodara
2022.05.11
Taiklus DFDS rinkodaros šūvis: kaip nišinėje kategorijoje parduoti svajonę Premium

„DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel Guarantee“, laimėjusi ir didelio biudžeto pardavimų skatinimo...

Rinkodara
2022.05.11
Lietuvos banko komunikacijai vadovauja G. Mierkienė

Lietuvos banko (LB) komunikacijos skyriaus vadove nuo pirmadienio dirba Gintarė Mierkienė, iki kovo vidurio...

Rinkodara
2022.05.09
10 stipriausių rinkodaros vadovų – pretendentų į „Metų CMO“ titulą

Lietuvos marketingo asociacija LiMA aštuntąjį kartą renka Metų rinkodaros vadovą(-ę). Rinkodaros...

Rinkodara
2022.05.09
T. Ramanauskas: emocijos triuškina racionalumą, arba „Naujakalbė“ reklamoje Premium 1

Nėra vienos ir magiškos formulės, kuri lemtų rinkodaros kampanijos efektyvumą, nors nuolat užsiimame...

Rinkodara
2022.05.09
Geriausios reputacijos influenceriai „Instagram“ tinkle Premium

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „Instagram“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.08
Kai tenka mokėti didžiausią reputacijos kainą 3

Nors vadovėlių apie krizių valdymą netrūksta, į aštrias situacijas įklimpusių verslų istorijų ir pamokų –...

Nuomonės
2022.05.05
„Password 2022“: taiklus DFDS šūvis, per žingsnį – įtraukianti „Barboros“ kampanija

Efektyviausia Metų rinkodaros kampanija „Password 2022“ išrinkta „DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel...

Rinkodara
2022.05.04
Renkamas Metų komunikatorius: savo balsą atiduoti galės ir publika

Konkurso „PR Impact Awards 2022“ organizatoriai skelbia apie „Metų komunikatoriaus“ rinkimų pradžią ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Password 2022“: efektyviausių rinkodaros kampanijų rinkimai

Šiandien ir rytoj vyksta „Verslo žinių“ organizuojama efektyvumo konferencija „Password“. Jos metu konkurso...

Rinkodara
2022.05.03
M. Katkus apie „Vičiūnus“: tai ne komunikacijos, o lyderystės krizė Premium 35

Tarp didžiausių verslo krizių Lietuvoje neabejotinai atsidūrė ir „Vičiūnų“ grupės elgesys Rusijos karo...

Rinkodara
2022.05.03
„Iki“ išsirinko naujus žiniasklaidos planavimo partnerius

Prekybos tinklo „Iki“ skelbtą žiniasklaidos planavimo agentūros konkursą laimėjo „Inspired UM“.

Rinkodara
2022.05.02
Reklamai pasitelkė šokolado meditaciją

Pastaruosius du mėnesius visas pasaulis gyvena karo Ukrainoje nuotaikomis – tai sekina ir psichologiškai, ir...

Rinkodara
2022.05.01
Didžiųjų komunikacijos agentūrų rodikliai – rekordiniai šuoliai pandemijos metais Premium

Didžiosios komunikacijos agentūros pandemijos metus braukia su optimizmu: žymiai augo ir pardavimai, ir...

Rinkodara
2022.04.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku