COVID-19 pandemija gerokai pakeitė statistinį pirkėją

Publikuota: 2020-08-09
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

COVID-19 pandemija gerokai pakeitė statistinį pirkėją: krizės akivaizdoje pirkėjai atsigręžia į elektroninę erdvę ir kur kas atidžiau vertina prekes bei paslaugas siūlančius prekės ženklus.

Besikeičiančius vartotojų įpročius didele dalimi lemia jų neužtikrintumas dėl finansinės padėties – 2 iš 5 respondentų jaučiasi suvaržyti ir dėl to kur kas atsargiau leidžia pinigus, rodo Tarptautinės audito, mokesčių ir verslo konsultacijų bendrovės KPMG atlikto tyrimo duomenys.

Pasak Dainiaus Pupkevičiaus, „KPMG Baltics“ Valdymo ir rizikos konsultacijų departamento vadovo, tokius rezultatus lemia visame pasaulyje vykstantys procesai: šalių ekonomikoms patiriant smūgius, žmonės praranda darbus, kai kurie yra prastovose, dalies jų pajamos mažėjo.

„Kardinaliai pasikeitusios situacijos dar nepaliesti žmonės taip pat nėra užtikrinti dėl ateities – vis garsiau kalbama apie antrąją pandemijos bangą, kurios pasekmes pasaulio ekonomikai stebėsime dar ne vienerius metus“, – išplatintame pranešime pažymi D. Pupkevičius.

nuotrauka::1

Pastebima, kad keičiasi ir priežastys, nulemiančios vartotojų pasirinkimą pirkti konkrečią prekę ar paslaugą. Net 63% apklaustųjų kaip svarbiausią motyvą pirkti nurodė vertę, gaunamą už išleistus pinigus.

Beveik pusė respondentų (47%) teigė, kad šio motyvo reikšmė sustiprėjo COVID-19 pandemijos metu.

„Vertės gaunamos už pinigus motyvą priimant sprendimą pirkti dažniau nurodė respondentai iš Italijos, Prancūzijos, Ispanijos – Europos Sąjungos šalių, kurių vartojimo įpročiai yra panašūs į lietuvių. Vartotojai taip pat žvelgia į tuos prekės ženklus, kuriais pasitiki, į siūlančius paprastus bei aiškius apsipirkimo būdus“, – apie pokyčius kalba D. Pupkevičius.

Keliasi į elektroninę erdvę

COVID-19 pandemija išryškino lengvo ir bekontakčio apsipirkimo poreikį, o tai paskatino atsigręžti į elektroninę erdvę ir čia paslaugas teikiančius prekės ženklus.

KPMG tyrimo duomenimis, net 44% respondentų pandemijai atsitraukus neketina grįžti prie mokėjimų grynaisiais pinigais, o mieliau rinksis atsiskaityti už pirkinius debetinėmis, kreditinėmis kortelėmis ar elektroninėmis piniginėmis. Pastarąjį būdą apsiperkant planuoja rinktis net 31% apklaustųjų.

„Pasauliniu lygiu stebime aktyvėjančią skaitmenizaciją. Karantino laikotarpiu žmonės vengia atsiskaityti grynaisiais pinigais, susilaikyti nuo tokio atsiskaitymo būdo ragina ir prekybos vietos. Natūraliai formuojasi nauji vartotojų įpročiai – jie supranta, kad atsiskaitymas bankų kortelėmis ar mobiliuoju įrenginiu yra ne tik saugesnis, bet dažnu atveju ir patogesnis“, – teigia D. Pupkevičius.

nuotrauka::2

Jis pabrėžia, kad pandemija ne tik prisidėjo prie atsiskaitymo už prekes bei paslaugas būdo kitimo, bet ir išryškino virtualios erdvės populiarumą prieš fizinės prekybos vietas renkantis kur apsipirkti.

18–25 metų amžiaus respondentų grupėje, nutraukus judėjimo apribojimus, planuojančių lankytis fizinėse parduotuvėse sumažėjo per pusę. Ši tendencija itin ryški mažmeninės prekybos, bankininkystės, draudimo sektoriuose.

Tyrimas atskleidė, kad jau netolimoje ateityje keistis turėtų ir vartotojų komunikacijos su prekės ženklais būdai. Esant poreikiui sulaukti pagalbos iš pardavėjo, žmonės net tris kartus dažniau nei prieš COVID-19 pandemiją planuoja naudotis socialiniais tinklais, internetinėmis konsultacijomis, vaizdo skambučiais.

Atsižvelgia į vertybes

Pastebima, kad pandemijos metu kinta ir vartotojų požiūris į prekybininkus – vis daugiau dėmesio skiriama prekės ženklams, besirūpinantiems darbuotojų ir bendruomenių gerove. Pirkėjų žvilgsnis dažniau krypsta ir į vietinius gamintojus bei pardavėjus, taip siekiant prisidėti prie šalies ekonomikos skatinimo sudėtingu laikotarpiu.

„Atliktas tyrimas atskleidė, kad vartotojas tampa reiklesnis nei anksčiau. Tad norint užsitarnauti jo pasitikėjimą įmonės vis daugiau dėmesio turėtų skirti socialinėms veikloms, propaguoti vietinius gamintojus, jų produkciją. Teisingai atlikti žingsniai gali duoti nemažai naudos, išplėsti lojalių pirkėjų ratą, o neapgalvoti – kaip tik pakenkti įvaizdžiui ir pardavimams“, – pažymi D. Pupkevičius.

Žaneta Simonaitytė, „Nielsen“ paslaugų mažmeninės prekybos tinklams vadovė Baltijos šalims, antrina, kad daugelyje šalių ryškėja ir didesnis vietos gamintojų palaikymas.

nuotrauka::3

„Vartotojai dažniau renkasi vietinį, neretai smulkųjį gamintoją. Lietuvos, Latvijos, Estijos prekybininkai tokią komunikaciją pradėjo dar karantino metu: visi pastebime tiek medijoje, tiek parduotuvėse agitaciją rinktis vietos gamintojų prekes, palaikyti savo šalies verslą. Tiesa, pirkėjai labiau į tai dėmesį kreipė karantino metu, dabar situacija kiek keičiasi. Galbūt akcijos, galbūt užsienio prekių grįžimas į lentynas keičia situaciją“, – svarsto Ž. Simonaitytė.

Saugumo klausimas

Ne mažiau svarbus kriterijus, renkantis, kur apsipirkti, yra saugumo užtikrinimas. Jį, kaip teigia D. Pupkevičius, akcentavo 40% tarptautinio tyrimo dalyvių. Šis veiksnys svarbus tiek mokėjimų, tiek vartojimo prekių bei paslaugų rinkai.

Nors apsilankymas fizinėse parduotuvėse dar išlieka viena laisvalaikio formų, tačiau saugumas tampa vis aktualesniu.

Prekybos centrų investicijos į lankytojų sveikatos apsaugos priemones, D. Pupkevičiaus teigimu, gali ilgainiui tapti ne mažiau svarbiu prekės ženklo atributu, nulemiančiu pasirinkimo preferencijas. Lankytojai vertins laukimo eilėse laiką, išankstinės rezervacijos, saugaus atstumo laikymosi galimybes ir panašiai.

Ž. Simonaitytė priduria, kad saugumas yra naujas, bet dabar ypač svarbus pirkėjų poreikis kalbant ir apie produktus, ir apie apsipirkimo vietą. „Saugumas gali būti ne tik fizinis – ekonominis saugumas ne ką mažiau paveikia pirkėjų elgseną. Sulėtėjusi ekonomika gali padidinti pirkėjų jautrumą kainoms, ir tai jau pastebima daugelyje šalių“, – VŽ neseniai teigė „Nielsen“ atstovė. 

Pasak Ž. Simonaitytės, pasikeitė ir pats krepšelis, jį sudaro kitokie nei anksčiau produktai.

„Po karantino per 30% daugiau nei pernai gyventojai pirko prekių, susijusių su sveikata ir namų priežiūra, švaros produktų, tačiau gerokai mažiau aksesuarų, skutimosi priemonių, dekoratyvinės kosmetikos ir t. t. Fiksuojame, kad net ir po karantino žmonės akivaizdžiai teikia prioritetą „namisėdos prekėms“, yra linkę gaminti namie, tačiau kartu stengiasi rinktis sveiką maistą“, – konstatuoja Ž. Simonaitytė.

Tarptautinis tyrimas KPMG iniciatyva buvo atliktas gegužės 29–birželio 8 dienomis dvylikoje pasaulio šalių: Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje, Ispanijoje, Brazilijoje, Kinijoje, Honkonge, Prancūzijoje, Japonijoje, JAV, Kanadoje, Italijoje, Australijoje. Iš viso apklausti 12.334 respondentai.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Rugpjūtį mažmeninės prekybos įmonių apyvarta padidėjo 0,5% 

Išankstiniais duomenimis, mažmeninės prekybos įmonių apyvarta be PVM 2020 m. rugpjūtį sudarė...

Prekyba
10:46
FNTT atliko kratas kompiuterine technika prekiaujančioje įmonėje  1

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) Vilniaus apygardos valdyba, vadovaujant Vilniaus apygardos...

Prekyba
10:29
IKEA keičia darbdavio komunikacijos kryptį

IKEA keičia darbdavio komunikaciją – dirbti bendrovėje kvies jos esami darbuotojai.

Rinkodara
2020.09.27
Sprendžia lygtį, ar auganti e. komercija – ilgalaikė tendencija Premium

Sportinės aprangos gamybos milžinė „Nike“ viliasi, kad e. prekybos šuolis, sekęs po koronaviruso pandemijos...

Prekyba
2020.09.27
TOP 10 turtingiausiųjų mados versle  Premium

Didžiausios pasaulyje prabangos prekių grupės LVMH vadovas Bernard’as Jeanas Etienne’as Arnault yra...

Prekyba
2020.09.26
Teismas: bauda „Eurovaistinei“ skirta teisingai 1

8.700 Eur bauda vaistinių tinklui „Eurovaistinė“ už klaidinančią reklamą skirta pagrįstai, nusprendė teismas.

Rinkodara
2020.09.25
Darbo išteklius planuoti „Iki“ padės dirbtinis intelektas  Premium 1

Prekybos tinklas „Iki“ savo parduotuvėse pradeda diegti automatizuotą darbo išteklių planavimo (DIP) sistemą,...

Prekyba
2020.09.25
„Varlė.lt“ investuoja į naują sandėlį 9

Prekybos centras internete „Varlė.lt“ atsisako kai kurių logistikos ir sandėliavimo partnerių ir keliasi į...

Prekyba
2020.09.24
Džiaugsmo kartėlis tarp „Akropolio“ ir restorano „Džiaugsmas“ Premium 2

Valstybinis patentų biuras nagrinėja kelis ginčus tarp UAB „Akropolis Group“ ir UAB „Džiugu“, valdančios...

Rinkodara
2020.09.24
„Fielmann“ pasirinko naujus žiniasklaidos planavimo partnerius

Optikos bendrovė „Fielmann“ pradeda bendradarbiavimą su žiniasklaidos planavimo agentūra „Open Agency“.

Rinkodara
2020.09.23
Vartojimo tendencijos teigiamos, nuotaikos – atsargios Premium

Didžiausią galvos skausmą šiandien mažmenininkams kelia lėta vartojimo atsigavimo kreivė ir vis dar...

Prekyba
2020.09.23
„Ozas“ baigia įrengti baseinų kompleksą 3

Prekybos ir pramogų centras „Ozas“ nekeičia planų įrengti tris mokymo plaukti baseinus. Baseino erdvėje...

Prekyba
2020.09.22
„Triniti Jurex“ turi naują rinkodaros ir komunikacijos vadovę

Besijungiančių advokatų kontorų „Triniti“ ir „Jurex“ komunikacijos ir rinkodaros vadove pradeda dirbti Rita...

Rinkodara
2020.09.21
LRT: Eurolygos transliacijų kaina – dvigubai mažesnė nei spekuliuota 3

Lietuvos nacionalinis transliuotojas LRT teigia, kad naujojo sezono Eurolygos rungtynių transliavimo teisių...

Rinkodara
2020.09.21
Dizaino darbai vėl varžysis „NAPA Baltic“

Lietuvos dizaino asociacija (LDA) produktų pakuočių kūrėjus ir verslus kviečia teikti paraiškas į jau šeštus...

Rinkodara
2020.09.20
IPRA konkursas keliamas į kitus metus

Tarptautinė ryšių su visuomene asociacija (IPRA) nukėlė šių metų spalį Vilniuje planuotą komunikacijos...

Rinkodara
2020.09.20
„Lidl Lietuva“ ir „Tele2“ apsikeitė vietomis

Tyrimų bendrovės „Kantar“ duomenys rodo, kad liepą fiksuodamas spartesnis reklamos rinkos atsigavimas.

Rinkodara
2020.09.20
Lionelis Messi laimėjo 9 m. trukusį teisinį ginčą Premium

Futbolininkas Lionelis Messi po devynerius metus trukusio teisinio mūšio gali naudoti savo vardą kaip prekės...

Rinkodara
2020.09.19
TV3 turi naują komercijos direktorių

Naują TV sezoną TV3 žiniasklaidos grupė pasitinka ne tik su pokyčiais programoje, bet ir įmonės vadovybėje –...

Rinkodara
2020.09.18
Paskelbtas konkursas šalies vizualiniam ženklui kurti

Vyriausybės kanceliarija paskelbė konkursą vizualinėms šalies identiteto sukūrimo paslaugoms pirkti.

Rinkodara
2020.09.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus