Lietuvos ekonomika sėkmingai iriasi prieš pasaulinės recesijos srovę, tačiau ar užteks jėgų?

Publikuota: 2019-12-11
Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.
svg svg
Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.
„Luminor“ banko ekonomistas

Lietuvos ekonomikos augimas toliau viršija prognozes ir 2019-aisiais, tikėtina, augo panašiu tempu kaip ir 2018-aisiais. Pagrindinis ekonominio augimo lokomotyvas tebėra vidaus vartojimas, tačiau investicijų bei eksporto augimas taip pat išlaiko teigiamą augimo tempą, nepaisant ginklų žvanginimo pasauliniame prekybos kare ir didėjančio geopolitinio bei makroekonominio neapibrėžtumo.

Ši įžvalga pasirodė e. leidinyje „RINKODAROS SEKTORIAUS APŽVALGA 2019“.

Lietuvos ekonomikos kilimas yra ne tik spartus ir subalansuotas, bet ir tvarus (priešingai nei 2007-aisiais metais), ką puikiai iliustruoja Pasaulinio ekonomikos forumo konkurencingumo reitinge gautas aukščiausias įvertinimas makroekonominio stabilumo kategorijoje.

Deja, Lietuvoje, kaip ir kitose pasaulio šalyse, auga politinio nestabilumo rizika, kurią puikiai iliustruoja chaotiškas biudžeto priėmimo procesas, kuris didina teisinės, mokestinės ir ekonominės aplinkos nestabilumo riziką. Kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas taip pat yra didelis iššūkis Lietuvos ekonomikai, kuris didina darbo jėgos kaštus ir riboja įmonių galimybes plėstis.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Imigracija iš trečiųjų šalių neužpildo šių spragų (nes dauguma imigrantų yra nekvalifikuoti ir įsidarbina žemos kvalifikacijos paslaugų arba pramonės sektoriuose), tad įmonės yra priverstos kylančio darbo užmokesčio naštą perkelti savo klientams arba investuoti į įmonės efektyvumą didinančius sprendimus.

Reklamos paslaugas teikiančios įmonės taip pat naudojasi augančios ekonomikos privalumais ir didina savo pardavimo pajamas. Visgi, auganti skaitmeninių kanalų konkurencija („Google“, „Youtube“), augantys darbo užmokesčio kaštai bei didėjantis politinis neapibrėžtumas mažina Lietuvos reklamos rinkoje veikiančių įmonių pardavimų apimtis, tačiau bendros pardavimų pajamos auga dėl reklamos kainų infliacijos, t. y., reklamos ir rinkos tyrimų įmonės kompensuoja krentančius pardavimus keldamos kainas galutiniams vartotojams, kas yra būdinga ir kitoms į vidaus rinką orientuotoms paslaugų įmonėms.

Pavyzdžiui, Statistikos departamento duomenimis, reklamos ir rinkos tyrimų paslaugų sektoriaus įmonių pajamų augimas palyginamosiomis kainomis 2019 m. pirmąjį pusmetį buvo neigiamas (-10%), tačiau einamosiomis kainomis – augimas buvo teigiamas ir siekė 5%. Tai sufleruoja, kad kainų dedamosios augimas siekė net 15%. 2018 m. buvo stebimos panašios tendencijos: palyginamosiomis kainomis pardavimai krito 16%, tačiau kainos kilo 15%, tad einamosiomis kainomis nuosmukis siekė vos 1%.

nuotrauka::1nocrop Dėl augančių darbo kaštų tai pat mažėjo darbuotojų skaičius, kuris 2018 metais susitraukė 4.6%, o 2019 metų pirmąjį pusmetį – dar 3.9%. Tuo tarpu vidutinis darbo užmokestis reklamos paslaugų sektoriuje per dvejus metus išaugo 15%. 

2020-aisiais metais prognozuojame nuosaikesnį darbo užmokesčio augimą, tad spaudimas kaštų bazei turėtų kiek sumažėti. Ekonomikos bei infliacijos augimas Lietuvoje 2020-aisias metais taip pat bus lėtesnis, kas gali paskatinti prekybininkų karus mažmeninėje rinkoje, o kur du mažmenininkai pešasi – reklamos verslas laimi!

Tad galima pagrįstai tikėtis didesnio užsakymų skaičiaus. Visgi, reklamos kainų infliacija nebebus tokia sparti, nes lėtėjančios prekybos apimčių ir infliacijos augimo kontekste bus vis sunkiau perkelti augančių kaštų bazę galutiniams reklamos paslaugų vartotojams, tad bendro pajamų augimo šuolio nereikėtų tikėtis (ypač turint omenyje augančią smulkiųjų žaidėjų konkurenciją). Taip pat egzistuoja grėsmė, kad šį kartą ekonomikos augimas nebebus spartesnis nei prognozuojama, tad išaugus neapibrėžtumui dalis rinkos dalyvių gali spustelti stabdžių pedalą. 

Komentaro autorius - Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Rinkodara“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

„Maxima grupės“ įsigijimas Lenkijoje: „Stokrotka“ perka dar keturiolika parduotuvių

Mažmeninės maisto prekybos tinklas „Stokrotka“ sudarė sutartį, pagal kurią rengiamasi perimti 14-a maisto...

Prekyba
2022.06.30
„ACME grupės“ grynasis pelnas – 19,3 mln. Eur, per metus šoktelėjo dukart

Vienos didžiausių Baltijos šalyse didmeninės prekybos e. įrenginiais, filmais ir kitomis verslo sritimis...

Prekyba
2022.06.30
„Snapchat“ pristato mokamą prenumeratos paslaugą

Socialinio tinklo „Snapchat“ valdytoja „Snap“ trečiadienį pranešė, kad išleidžia mokamą paslaugų planą...

Inovacijos
2022.06.30
Derlingi „Camelia“ metai: nauji akcininkai, trys įsigijimai ir ūgtelėjęs pelnas Premium

UAB „Nemuno vaistinė“, valdanti „Camelia“ prekės ženklo vaistines Lietuvoje, 2021 m. pagal pardavimo pajamas,...

Prekyba
2022.06.29
„Simitri“ patirtis ir milijoninė apyvarta pirmaisiais metais: kaip sukurti pelningą e. parduotuvę Premium 6

2020-aisiais įkurta e. parduotuvė „Simitri“ „nulūžo“ per 10 min. po to, kai jos įkūrėjai – influenceriai...

Gazelė
2022.06.29
„Eavalyne.lt“ savininkė suplanavo keleriopą augimą Premium 5

Lenkijos kapitalo CCC įmonių grupė, prekiaujanti avalyne ir drabužiais, per artimiausius penkerius metus...

Prekyba
2022.06.28
„Man ne dzin“ ženklo dilema: kaip išnarplioti viešosios tvarkos pinkles Premium

Po pakartotinės ekspertizės Valstybiniame patentų biure (VPB) buvo įregistruotas Lietuvos jaunimo...

Rinkodara
2022.06.27
VMI patikrinimai parodė, kad kaip atsargos apskaitytos prekės iš tiesų jau parduotos 1

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI), patikrinusi įmonę, ne vienerius metus buhalteriškai kaupusią maisto...

Prekyba
2022.06.27
Kaip įvertinti, ar jūsų pasiūlymas yra konkurencingas Premium

Neringa Petrauskaitė, UAB „We Are Marketing“ strategė, partnerė, sako, kad kai kalbame apie pardavimus,...

Rinkodara
2022.06.26
Lietuvos kūrėjai pelnė sidabrą Europos dizaino apdovanojimuose

Europos dizaino apdovanojimuose (angl. European Design Awards) šiemet Lietuvai atiteko du sidabro...

Rinkodara
2022.06.24
Pernai Lietuvoje kas aštunta žiniasklaidos priemonė buvo valdoma politikų 2

68 politikai, valstybės tarnautojai bei jų sutuoktiniai pernai Lietuvoje valdė 129 arba kas aštuntą...

Rinkodara
2022.06.23
Prie „Audimo“ rinkodaros vairo – nauja vadovė Premium

Tatjana Rudienė tapo UAB „Audimas Brand“ rinkodaros vadove. Prieš tai ji buvo ilgametė mineralinio vandens...

Rinkodara
2022.06.23
Interneto reklama karo akivaizdoje: mažėjo NT komunikacijos, sprogo kelionių pasiūla Premium

Per pirmuosius 4 šių metų mėnesius reklamos kiekius skaitmeninėje erdvėje labiausiai didino mobiliojo ryšio,...

Rinkodara
2022.06.22
„Vinted“ pristato siuntimo paslaugų verslą, M. Mikuckas atsitraukia nuo kasdienės veiklos įmonėje 12

„Vinted“ grupė, valdanti didžiausią Europoje internetinę naudotų mados prekių tarpusavio prekybos platformą...

Inovacijos
2022.06.22
„Kanų liūtuose“ – karšta lietuvių sėkmė

Didžiausiame ir svarbiausiame kūrybiškumo festivalyje pasaulyje „Kanų liūtai“ vaizdo meno gamybos...

Rinkodara
2022.06.22
„Nordcurrent“ rinkodaros vadovas S. Stūrys: žaidimų industrija jau varžosi su pramonės gigantais Premium

Didžiausia Lietuvoje žaidimų kūrimo ir leidybos įmonė „Nordcurrent“ šiemet planuoja 110 mln. eurų apyvartą.

Inovacijos
2022.06.22
„Kanų liūtuose“ varžosi 15 reklamos darbų iš Lietuvos

Birželio 20–24 d. vykstančiame didžiausiame ir svarbiausiame kūrybiškumo festivalyje pasaulyje „Kanų liūtai“...

Rinkodara
2022.06.20
Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondą turėtų pakeisti naujas Medijų rėmimo fondas

Kultūros ministerijos siūlomas steigti Medijų rėmimo fondas galės skirti paramą ne tik leidiniams, bet ir...

Rinkodara
2022.06.20
Agentūros „Influenceriai.lt“ apyvarta pernai augo beveik 50%

Specializuotos nuomonės formuotojų rinkodaros agentūros „Influenceriai.lt“ pardavimo pajamos praėjusiais...

Rinkodara
2022.06.20
Lietuvos pašto viražai: kartais augančios pristatymo kainos – šantažas leidėjams Premium

Lietuvos paštas (LP) antrus metus iš eilės kelia leidinių prenumeratos pristatymo kainas miestuose. Pernai...

Rinkodara
2022.06.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku