Lietuvos ekonomika sėkmingai iriasi prieš pasaulinės recesijos srovę, tačiau ar užteks jėgų?

Publikuota: 2019-12-11
Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.
Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.
„Luminor“ banko ekonomistas

Lietuvos ekonomikos augimas toliau viršija prognozes ir 2019-aisiais, tikėtina, augo panašiu tempu kaip ir 2018-aisiais. Pagrindinis ekonominio augimo lokomotyvas tebėra vidaus vartojimas, tačiau investicijų bei eksporto augimas taip pat išlaiko teigiamą augimo tempą, nepaisant ginklų žvanginimo pasauliniame prekybos kare ir didėjančio geopolitinio bei makroekonominio neapibrėžtumo.

Ši įžvalga pasirodė e. leidinyje „RINKODAROS SEKTORIAUS APŽVALGA 2019“.

Lietuvos ekonomikos kilimas yra ne tik spartus ir subalansuotas, bet ir tvarus (priešingai nei 2007-aisiais metais), ką puikiai iliustruoja Pasaulinio ekonomikos forumo konkurencingumo reitinge gautas aukščiausias įvertinimas makroekonominio stabilumo kategorijoje.

Deja, Lietuvoje, kaip ir kitose pasaulio šalyse, auga politinio nestabilumo rizika, kurią puikiai iliustruoja chaotiškas biudžeto priėmimo procesas, kuris didina teisinės, mokestinės ir ekonominės aplinkos nestabilumo riziką. Kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas taip pat yra didelis iššūkis Lietuvos ekonomikai, kuris didina darbo jėgos kaštus ir riboja įmonių galimybes plėstis.

Imigracija iš trečiųjų šalių neužpildo šių spragų (nes dauguma imigrantų yra nekvalifikuoti ir įsidarbina žemos kvalifikacijos paslaugų arba pramonės sektoriuose), tad įmonės yra priverstos kylančio darbo užmokesčio naštą perkelti savo klientams arba investuoti į įmonės efektyvumą didinančius sprendimus.

Reklamos paslaugas teikiančios įmonės taip pat naudojasi augančios ekonomikos privalumais ir didina savo pardavimo pajamas. Visgi, auganti skaitmeninių kanalų konkurencija („Google“, „Youtube“), augantys darbo užmokesčio kaštai bei didėjantis politinis neapibrėžtumas mažina Lietuvos reklamos rinkoje veikiančių įmonių pardavimų apimtis, tačiau bendros pardavimų pajamos auga dėl reklamos kainų infliacijos, t. y., reklamos ir rinkos tyrimų įmonės kompensuoja krentančius pardavimus keldamos kainas galutiniams vartotojams, kas yra būdinga ir kitoms į vidaus rinką orientuotoms paslaugų įmonėms.

Pavyzdžiui, Statistikos departamento duomenimis, reklamos ir rinkos tyrimų paslaugų sektoriaus įmonių pajamų augimas palyginamosiomis kainomis 2019 m. pirmąjį pusmetį buvo neigiamas (-10%), tačiau einamosiomis kainomis – augimas buvo teigiamas ir siekė 5%. Tai sufleruoja, kad kainų dedamosios augimas siekė net 15%. 2018 m. buvo stebimos panašios tendencijos: palyginamosiomis kainomis pardavimai krito 16%, tačiau kainos kilo 15%, tad einamosiomis kainomis nuosmukis siekė vos 1%.

nuotrauka::1nocrop
Dėl augančių darbo kaštų tai pat mažėjo darbuotojų skaičius, kuris 2018 metais susitraukė 4.6%, o 2019 metų pirmąjį pusmetį – dar 3.9%. Tuo tarpu vidutinis darbo užmokestis reklamos paslaugų sektoriuje per dvejus metus išaugo 15%. 

2020-aisiais metais prognozuojame nuosaikesnį darbo užmokesčio augimą, tad spaudimas kaštų bazei turėtų kiek sumažėti. Ekonomikos bei infliacijos augimas Lietuvoje 2020-aisias metais taip pat bus lėtesnis, kas gali paskatinti prekybininkų karus mažmeninėje rinkoje, o kur du mažmenininkai pešasi – reklamos verslas laimi!

Tad galima pagrįstai tikėtis didesnio užsakymų skaičiaus. Visgi, reklamos kainų infliacija nebebus tokia sparti, nes lėtėjančios prekybos apimčių ir infliacijos augimo kontekste bus vis sunkiau perkelti augančių kaštų bazę galutiniams reklamos paslaugų vartotojams, tad bendro pajamų augimo šuolio nereikėtų tikėtis (ypač turint omenyje augančią smulkiųjų žaidėjų konkurenciją). Taip pat egzistuoja grėsmė, kad šį kartą ekonomikos augimas nebebus spartesnis nei prognozuojama, tad išaugus neapibrėžtumui dalis rinkos dalyvių gali spustelti stabdžių pedalą. 

Komentaro autorius - Žygimantas Mauricas, banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Vis daugiau prekių ženklų palieka „Amazon“, bet ši strategija rizikinga  Premium

Švedijos baldų gamybos ir prekybos milžinei IKEA pasitraukus iš „Amazon“ platformos svarstoma, kuris prekės...

Prekyba
10:16
IKEA valdytoja dividendams skirs 7 mln. Eur

Prekybos centrą IKEA Vilniuje valdančios bendrovės „Felit“ pajamos praėjusiais finansiniais metais išaugo...

Prekyba
08:00
Vilnius reklamai užsienyje išleis beveik 100.000 eurų

Vilnius naujai reklamos kampanijai Jungtinėje Karalystėje ir Vokietijoje skirs beveik 97.000 eurų (su PVM).

Paslaugos
2020.01.18
Išdalinti Lietuvos komunikacijos projektų apdovanojimai „PR Lapės“

Komunikacijos projektų apdovanojimuose „PR Lapės“ buvo įteiktos septynios nominacijos, o nugalėtojų gretose –...

Rinkodara
2020.01.18
Maitinimo paslaugų bendrovė „Pontem“ keičia pavadinimą Premium 2

UAB „Pontem“ valdybos sprendimu nuo 2020 m. sausio 29 d. keičia bendrovės pavadinimą į UAB „Handelshus“.

Prekyba
2020.01.17
Kaip pigiau atlikti rinkos tyrimą

Pradedantiesiems verslą ekspertai pataria pirmiausiai pasitikrinti, ar jų idėja yra įdomi ir reikalinga. Tam...

Gazelė
2020.01.16
K. Gečas: „Grigeo“ krizė yra giliausia ir sudėtingiausia mano karjeroje Premium 6

„Grigeo“, kurios antrinė įmonė „Grigeo Klaipėda“ į Kuršių marias leido nevalytas nuotekas, ne vien savo...

Rinkodara
2020.01.16
Per penkerius metus IKEA pardavimai Lietuvoje padvigubėjo Premium 1

Prekybos centrą IKEA Vilniuje valdanti bendrovė „Felit“ praėjusiais finansiniais metais uždirbo 7,14 mln. Eur...

Prekyba
2020.01.15
Naujas vardas „Panoramai“ padėjo pasiekti tikslų Premium 1

Prekybos centras „Panorama“, per šiemetinį kalėdinį periodą užsikabinęs naują pavadinimą „Dovanorama“,...

Rinkodara
2020.01.15
Teismo verdiktas: „Norfos mažmena“ ir „Rivona“ nubaustos pagrįstai 3

Vilniaus apygardos administracinis teismas antradienį paskelbė, kad Konkurencijos taryba pagrįstai pripažino...

Prekyba
2020.01.14
Seime užkirstas kelias valdančiųjų norui riboti informaciją apie kandidatus

Seimas pritarė socialdemokrato Juliaus Sabatausko siūlymams, kad „valstiečių“ parengtose rinkimų įstatymo...

Rinkodara
2020.01.14
„Modus Group“ energetikos verslą telkia po vienu prekės ženklu

Tarptautinė įmonių grupė „Modus Group“ atsinaujinančios energetikos veiklas telkia po vienu prekės ženklu...

Rinkodara
2020.01.14
Tarp dažniausių pažeidėjų – žaislų importuotojai ir platintojai

2019 m. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba išnagrinėjo 50 bylų dėl Lietuvos rinkoje nustatytų...

Prekyba
2020.01.13
„Rimi Baltic“ stabdo produkcijos pirkimą iš „Grigeo“ 15

Remdamasi Lietuvos teisėsaugos institucijų ir pačios „Grigeo“ patvirtinta informacija apie neteisėtus...

Prekyba
2020.01.13
Kalėdinėse reklamose – „Telia Lietuvos“ ir „Tele2“ dvikova Premium

Per kalėdinį periodą televizijos transliavo bemaž 7% daugiau reklamos sekundžių, 11% daugiau klipų.

Rinkodara
2020.01.13
Šalies komunikacija: kokios valstybės pernai labiausiai domėjosi Lietuva

Kasdien vidutiniškai Lietuvos vardas užsienio šalių interneto naujienų portaluose pasirodo 250 kartų, o...

Rinkodara
2020.01.13
„John Lewis“ vadovė traukiasi po prastos kalėdinės prekybos

Paula Nickolds, Didžiosios Britanijos prekybininkės „John Lewis“ vykdomoji direktorė, traukiasi po...

Prekyba
2020.01.13
Pasitraukus „MailChimp“, lietuvių „Omnisend“ patrigubino pajamas Premium 1

Integruotos rinkodaros bendrovė „Omnisend“ pernai gavo apie tris kartus daugiau pajamų nei 2018 m. Įmonės...

Paslaugos
2020.01.13
Influencerių rinkodara: nuo Makaliaus iki A. Tapino 1

Žiniasklaidos planavimo agentūros „Inspired UM“ nuomonės formuotojų tyrimas rodo, kad populiariausios temos,...

Rinkodara
2020.01.12
Kaip įtikti klientui šiandien

Anksčiau buvo teigiama, kad užtenka sukurti gerą produktą ar paslaugą, šiek tiek pasireklamuoti, ir verslą...

Gazelė
2020.01.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau