Bemaž 10 kartų padidintos baudos už reklamos pažeidimus: signalas verslui

Publikuota: 2019-07-08
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė

Šie metai reklamos reguliavimui yra ypatingi – įsigalioja net du reikšmingi teisės aktų pakeitimai, kurie turės įtakos tiek reklamą skleidžiančiam verslui, tiek priežiūros institucijoms. Norisi tikėti, kad ilgalaikėje perspektyvoje šių pokyčių naudą pajus ir Lietuvos vartotojai.

2018 m. rudenį Lietuvos Respublikos Prezidentė pateikė Reklamos įstatymo ir Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo (NKVVDĮ) pataisas, kuriomis pasiūlė ženkliai padidinti baudas už šių įstatymų pažeidimus.

Netrukus po to, ministro Virginijaus Sinkevičiaus iniciatyva pateiktos minėtų teisės aktų pataisos, kuriomis siūloma klaidinančios ir neleidžiamos reklamos priežiūrą iš Konkurencijos tarybos perduoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).

Po ilgų diskusijų valstybės institucijų koridoriuose, abi šios naujovės jau suderintos ir priimtos – Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai papildomos reklamos priežiūros funkcijos perduotos nuo šių metų gegužės 1 d., o rugsėjo 1 d. įsigalios naujosios pataisos dėl baudų didinimo.

Baudos didėja daugiau nei 10 kartų

Šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus yra nustatomos absoliučiomis sumomis. Už pirmąjį pažeidimą maksimali bauda gali siekti 8.688 Eur, o pakartotinai per metus padarius pažeidimą – 34.754 Eur.

Naujosiomis pataisomis atsisakoma absoliučių baudų sumų ir jos bus susiejamos su įmonės pajamomis – už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama bauda iki 3% ūkio subjekto metinių pajamų praėjusiais metais (tačiau ne daugiau kaip 100.000 Eur), o už pakartotinį pažeidimą – iki 6% metinių pajamų (tačiau ne daugiau kaip 200.000 Eur).

Skaičiuojant aritmetiškai, jau už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama daugiau nei 10 kartų didesnė bauda.

Naujosiomis pataisomis į Reklamos įstatymą taip pat „sugrąžinta“ lengvesnė sankcija – „įspėjimas“ (ši sankcija Reklamos įstatyme buvo numatyta iki 2013 m., o vėliau panaikinta).

Todėl tiek už reklamos, tiek už sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, kai tokiais pažeidimais nepadaroma esminės žalos įstatymais saugomiems interesams, galės būti skiriama ne piniginė bauda, o įspėjimas (tiesa, naujo pažeidimo padarymas po įspėjimo gavimo bus laikomas „pakartotiniu“ pažeidimu ir galės būti baudžiamas didesne bauda).

Norima atgrasyti nuo pažeidimų

Teikiant Reklamos įstatymo ir NKVVDĮ pataisas dėl baudų didinimo nurodyti siekiami tikslai – užtikrinti adekvačią atsakomybę už padarytus pažeidimus ir atgrasyti nuo pažeidimų darymo ateityje, taip pat užtikrinti geresnę teisių apsaugą.

Argumentuota, kad dabartiniai baudų dydžiai už minėtų įstatymų pažeidimus nėra atgrasantys, o pastaraisiais metais augo nesąžiningos komercinės veiklos bylų skaičius, didėjo raštiškų pranešimų ūkio subjektams dėl galimų reklamos pažeidimų skaičius, taip pat įmonės yra linkusios pakartotinai pažeisti įstatymus.

Pataisų rengėjų vertinimu, baudų nominalūs dydžiai buvo patvirtinti daugiau nei prieš dešimtmetį ir šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus Lietuvoje yra vienos mažiausių Europoje.

nuotrauka::1

Pavyzdžiui, Italijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą, įskaitant ir reklamą, siekia nuo 5.000 iki 5 mln. Eur, Latvijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą siekia iki 10% įmonės pajamų, bet ne daugiau nei 100.000 Eur. Airijoje už nesąžiningą komercinę veiklą gresia ne tik piniginės baudos, bet ir baudžiamoji atsakomybė. Įstatymų rengėjai pažymi, kad dėl susiklosčiusios situacijos nukentėdavo ne tik vartotojai, bet ir įstatymų besilaikančios įmonės – joms sunkiau konkuruoti rinkoje.

Argumentai svarūs ir svarbūs, tačiau kyla klausimų, ar formalus baudų padidinimas išties gali atgrasyti Lietuvos verslą nuo reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimų.

Koks bus baudų didinimo efektas?

Reklamoje yra daug kūrybos, o siekiant išsiskirti prekių ar paslaugų gausoje, atkreipti vartotojų dėmesį ir ištransliuoti trumpą, bet užkabinančią reklaminę žinutę neretai pasirenkami drąsūs ir rizikingi sprendimai.

Kartais vieno ar kelių žodžių (ne)buvimas reklamoje yra esminis konstatuojant pažeidimą. Konsultuodami verslą, pastebime, jog dažnu atveju reikalavimai reklamai pažeidžiami toli gražu ne norint tyčia „privilioti ir apgauti“, o dėl gerokai paprastesnių priežasčių – dėl siekio ypatingai pristatyti savo produkto ar jo kainos išskirtinumą, neapsižiūrėjimo, nežinojimo ar tiesiog žmogiškosios klaidos.

Ne paslaptis ir tai, jog rengiant „drąsią“ reklaminę kampaniją tam tikrais atvejais galimos rizikos ir galimų baudų dydžiai taip pat yra įvertinami iš anksto.

Ženkliai padidėjusios baudos tokias greitą rezultatą ir rizikuoti mėgstančias įmones, tikėtina, turėtų atgrasyti nuo pernelyg kardinalių reklaminių sprendimų ar bent jau privers papildomai apsvarstyti galimas rizikas prieš pradedant reklaminę kampaniją.

Situacija, susijusi su nesąžiningos komercinės veiklos draudimais, yra dar sudėtingesnė. Atitinkamai, įvairūs atvejai, susiję su, pavyzdžiui, lentynoje ir kasos čekyje nurodytų kainų neatitiktimi, netiksliomis reklaminių akcijų sąlygomis, prekių reklamuojama kaina trūkumu, galutinės kainos nurodymo netikslumais ir pan. gali būti pripažinti įstatymų pažeidimu ir susilaukti ekonominių sankcijų.

Niekas negalėtų paneigti, jog pasitaiko tyčinių pažeidėjų – pažadančių vartotojams aukso kalnus ir dingstančių, tyčia teikiančių klaidingą informaciją apie prekę, manipuliuojančių kainomis, besislapstančių vartotojui siekiant nutraukti sudarytą sutartį, neteikiančių informacijos tyrimą vykdančiai institucijai. Įstatymais įtvirtintų didesnių baudų rizika, manytina, turėtų atgrasyti nuo tokių veiksmų.

Tačiau kaip į didinamas baudas turėtų reaguoti verslo subjektai, kurie siekia laikytis įstatymų, tačiau, norėdami skatinti savo pardavimus, gausiai reklamuojasi, taiko nuolaidas, nuolat skelbia įvairias reklamines akcijas?

Apsisaugoti nuo klaidų

Būtų galima manyti, jog padidėjusios baudos sąžiningo verslo neturėtų gąsdinti. Atvirkščiai, padidėjusios baudos turėtų užtikrinti galimybę sąžiningai konkuruoti, nebijant, jog dalį pirkėjų srauto nugvelbs nesąžiningi konkurentai. Tačiau svarbu įvertinti tai, jog ir sąžiningai veikiantis verslas nėra apsaugotas nuo galimų klaidų ir pažeidimų.

Įmonėse, kurios kasdien parduoda tūkstančius skirtingų prekių, dirba žmonės. Darbuotojai nėra mechaninės mašinos, todėl atvejų, kai galimi pažeidimai atsiranda dėl neapsižiūrėjimo ar žmogiškosios klaidos (pvz., kompiuterinėje sistemoje ar lentynoje nepakeista prekės kaina pradėjus taikyti nuolaidą, nesužiūrėti prekių likučiai sandėlyje priimant užsakymą, neišsamiai aprašyta reklaminė akcija naujienlaiškyje, neatnaujinta informacija svetainėje pasikeitus pasiūlymo sąlygoms ir pan.) neįmanoma išvengti.

Tokius atvejus priežiūros institucijos dar iki naujųjų pataisų įsigaliojimo pripažindavo nesąžininga komercine veikla ar klaidinančia reklama ir bausdavo nemenkomis baudomis.

Belieka tikėtis, jog priežiūros institucija, spręsdama dėl sankcijų už minėtų įstatymų pažeidimus, kiekvienu atveju pažeidimo pobūdį ir, atitinkamai, baudos dydį vertins individualizuotai – atsižvelgdama ne tik į formalius įstatymais apibrėžtus kriterijus, bet ir į konkretaus pažeidimo priežastis bei įmonės siekius užtikrinti atitiktį įstatymų reikalavimams.

Rimtas signalas verslui

Užbaigdami šį straipsnį, kol kas skubame nuraminti – iki naujųjų pataisų įsigaliojimo dar liko keli mėnesiai, nes naujosios baudos bus taikomos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, padarytus po 2019 m. rugsėjo 1 d.

Tačiau baudų už minėtus pažeidimus didinimas – rimtas signalas visam Lietuvos verslui. Baudas už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus per pastaruosius kelerius metus yra gavę keli šimtai verslo subjektų – ne tik dideles apyvartas turinčios įmonės, tačiau ir smulkaus verslo atstovai. Tad naujosios pataisos bus aktualios bet kuriam verslo subjektui, platinančiam prekes ar teikiančiam paslaugas vartotojams.

Ruošiantis naujiesiems pokyčiams, kiekviena įmonė turėtų skirti papildomą dėmesį teisės aktų bei reklamos priežiūros institucijų praktikos analizei ir atidžiai persvarstyti savo įprastus rinkodaros veiksmus ir kainodaros strategijas – įvertinti jau įvykusias ir planuojamas vykdyti pardavimų skatinimo kampanijas, peržiūrėti skelbiamus prekių ar paslaugų reklaminius aprašus, patikrinti, kaip nurodoma galutinė prekės kaina.

Siekiant išvengti žmogiškųjų klaidų, svarbu tinkamai apmokyti įmonės darbuotojus bei nustatyti planuojamų reklaminių kampanijų turinio kontrolės mechanizmus (pvz., numatant, kaip priimami sprendimai dėl reklaminių kampanijų, kas prižiūri, kokia reklaminė informacija skelbiama, kaip nurodomos kainos ir pan.).

Be to, svarbu tinkamai ir laiku reaguoti į gaunamus pirkėjų skundus ir, jei tik yra galimybė, kilusį ginčą jau pirminiame etape išspręsti taikiai, nes bet kokia klaida – tyčinė arba netyčinė – nuo šio rudens gali kainuoti gerokai brangiau.

Komentaro autorė – Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Tyrimas: tik 8% jaučiasi užtikrintai rinkdami dovanas  

Dovanas išrinkti daugeliui analizės, paieškų ir eksperto vertas darbas, tuo tarpu gaunant jos dažniausiai...

Prekyba
2019.12.07
LRT – nauja R. Miliūtės laida 7

Rita Miliūtė į LRT televizijos eterį išleidžia naują laidą „Langas į valdžią“, kurią kurs naudodama viešai...

Rinkodara
2019.12.05
„Čepkelių nealkoholinė netrauktinė“ sujudino rinką, pradėti dar 4 tyrimai 4

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) šiandien viešai nagrinėjo „Vilniaus degtinės“...

Rinkodara
2019.12.05
„Idea Prima“ ir „Fabula“ grįžo su tarptautiniais apdovanojimais

Dvi Lietuvos komunikacijos agentūros iš didžiausio Europos ryšių su visuomene apdovanojimų konkurso „European...

Rinkodara
2019.12.02
L. Blaževičiūtė: keičiasi ne tik pagrindinis mūsų prekių ženklas Premium

„All Media Lithuania“, Lietuvoje valdanti TV3 televiziją, registruoja naują ir keičia pagrindinį savo prekių...

Rinkodara
2019.12.02
TV3 – su nauju prekės ženklu 3

„All Media Lithuania“, Lietuvoje valdanti TV3 televiziją, registruoja naują ir keičia pagrindinį savo prekės...

Rinkodara
2019.12.01
Sostinės gatvėse – ne tik šventinis traukinukas, bet ir IKEA autobusas

Nuo rytojaus sostinės gatvėmis kursuos IKEA Kalėdų autobusas, keleivius nemokamai vešiantis maršrutu nuo...

Rinkodara
2019.12.01
„Go Vilnius“ sostinę reklamuoja pasitelkusi „Tele2“ šventinę reklamą

Vilniaus miesto turizmo ir verslo plėtros agentūra „Go Vilnius“ į oficialią miesto komunikaciją įtraukė...

Rinkodara
2019.11.30
„Pigu.lt“: lankytojų srautas per juodąjį penktadienį išaugo 50%

UAB „Pigu“ valdomų e. parduotuvių rezultatai rodo, kad per dvi savaites iki šios dienos trukusį išpardavimą...

Prekyba
2019.11.29
E. parduotuvėms „Femina Clothes“ ir „Riešutaujam“ skirtos baudos

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skyrė sankcijas MB „Riešutaujam“ ir UAB „Stirna“, valdančiai...

Prekyba
2019.11.29
„Google“ veiklą vėl skundžia dėl nesąžiningos konkurencijos

Daugiau nei 40 Europos prekybos paslaugų įmonių vėl meta šešėlį „Google“ valdančiai „Alphabet“ dėl...

Rinkodara
2019.11.29
Parduodamos viešbučio patalpos pavirto ne butais, o baudomis 3

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas atmetė bendrovių „NT partneriai“ bei „Karolinos turas“...

Rinkodara
2019.11.27
Adaptacija reklamose: svarbus ne laiko veiksnys, o aktuali žinutė Premium

Šiemetinė prekybos tinklo „Iki“ kalėdinė reklama – didžiausios prekybininkės akcininkės „Rewe“ 2017 m.

Rinkodara
2019.11.27
R. Berankio pergalė ginče su bendrove „Birštono mineraliniai vandenys“

Kauno apygardos teismas patenkino tenisininko Ričardo Berankio ieškinį ir priteisė jam iš bendrovės „Birštono...

Rinkodara
2019.11.26
„Iki“ su e. prekyba žengia į Kauną 2

Prekybos tinklas „Iki“, spalio viduryje pasiūlęs išbandyti elektroninę prekybą Vilniuje, šią naujovę pristato...

Prekyba
2019.11.26
Buvęs „Laisvės TV“ vadovas jungiasi prie „Delfi TV“ komandos

„Delfi TV“ plėtros vadovo pareigas nuo kitos savaitės pradeda eiti Mykolas Markauskas, neseniai pasitraukęs...

Rinkodara
2019.11.26
„Iki“ renkasi komunikacijos partnerius 1

Prekybos tinklas „Iki“ per šį gruodį tikisi išsirinkti ir žiniasklaidos planavimo, ir komunikacijos...

Rinkodara
2019.11.26
Akiratyje bus ir influencerių reklamos žymėjimas, ir skelbiamas turinys Premium

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba per artimiausias kelias savaites žada pristatyti ir patvirtinti...

Rinkodara
2019.11.26
„15min“ turi naują rinkodaros vadovę

Nuo šiandien naujienų portalo „15min“ rinkodarai pradeda vadovauti ryšių su visuomene ir rinkodaros...

Rinkodara
2019.11.25
Emociškai Lietuva patraukliausia – Lenkijai ir Vokietijai 4

Tik 28% užsieniečių žino apie Lietuvą daugiau nei jos pavadinimas ir geografinė vieta. Lietuva vertinama...

Rinkodara
2019.11.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau