Bemaž 10 kartų padidintos baudos už reklamos pažeidimus: signalas verslui

Publikuota: 2019-07-08
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė

Šie metai reklamos reguliavimui yra ypatingi – įsigalioja net du reikšmingi teisės aktų pakeitimai, kurie turės įtakos tiek reklamą skleidžiančiam verslui, tiek priežiūros institucijoms. Norisi tikėti, kad ilgalaikėje perspektyvoje šių pokyčių naudą pajus ir Lietuvos vartotojai.

2018 m. rudenį Lietuvos Respublikos Prezidentė pateikė Reklamos įstatymo ir Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo (NKVVDĮ) pataisas, kuriomis pasiūlė ženkliai padidinti baudas už šių įstatymų pažeidimus.

Netrukus po to, ministro Virginijaus Sinkevičiaus iniciatyva pateiktos minėtų teisės aktų pataisos, kuriomis siūloma klaidinančios ir neleidžiamos reklamos priežiūrą iš Konkurencijos tarybos perduoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).

Po ilgų diskusijų valstybės institucijų koridoriuose, abi šios naujovės jau suderintos ir priimtos – Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai papildomos reklamos priežiūros funkcijos perduotos nuo šių metų gegužės 1 d., o rugsėjo 1 d. įsigalios naujosios pataisos dėl baudų didinimo.

Baudos didėja daugiau nei 10 kartų

Šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus yra nustatomos absoliučiomis sumomis. Už pirmąjį pažeidimą maksimali bauda gali siekti 8.688 Eur, o pakartotinai per metus padarius pažeidimą – 34.754 Eur.

Naujosiomis pataisomis atsisakoma absoliučių baudų sumų ir jos bus susiejamos su įmonės pajamomis – už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama bauda iki 3% ūkio subjekto metinių pajamų praėjusiais metais (tačiau ne daugiau kaip 100.000 Eur), o už pakartotinį pažeidimą – iki 6% metinių pajamų (tačiau ne daugiau kaip 200.000 Eur).

Skaičiuojant aritmetiškai, jau už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama daugiau nei 10 kartų didesnė bauda.

Naujosiomis pataisomis į Reklamos įstatymą taip pat „sugrąžinta“ lengvesnė sankcija – „įspėjimas“ (ši sankcija Reklamos įstatyme buvo numatyta iki 2013 m., o vėliau panaikinta).

Todėl tiek už reklamos, tiek už sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, kai tokiais pažeidimais nepadaroma esminės žalos įstatymais saugomiems interesams, galės būti skiriama ne piniginė bauda, o įspėjimas (tiesa, naujo pažeidimo padarymas po įspėjimo gavimo bus laikomas „pakartotiniu“ pažeidimu ir galės būti baudžiamas didesne bauda).

Norima atgrasyti nuo pažeidimų

Teikiant Reklamos įstatymo ir NKVVDĮ pataisas dėl baudų didinimo nurodyti siekiami tikslai – užtikrinti adekvačią atsakomybę už padarytus pažeidimus ir atgrasyti nuo pažeidimų darymo ateityje, taip pat užtikrinti geresnę teisių apsaugą.

Argumentuota, kad dabartiniai baudų dydžiai už minėtų įstatymų pažeidimus nėra atgrasantys, o pastaraisiais metais augo nesąžiningos komercinės veiklos bylų skaičius, didėjo raštiškų pranešimų ūkio subjektams dėl galimų reklamos pažeidimų skaičius, taip pat įmonės yra linkusios pakartotinai pažeisti įstatymus.

Pataisų rengėjų vertinimu, baudų nominalūs dydžiai buvo patvirtinti daugiau nei prieš dešimtmetį ir šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus Lietuvoje yra vienos mažiausių Europoje.

nuotrauka::1

Pavyzdžiui, Italijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą, įskaitant ir reklamą, siekia nuo 5.000 iki 5 mln. Eur, Latvijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą siekia iki 10% įmonės pajamų, bet ne daugiau nei 100.000 Eur. Airijoje už nesąžiningą komercinę veiklą gresia ne tik piniginės baudos, bet ir baudžiamoji atsakomybė. Įstatymų rengėjai pažymi, kad dėl susiklosčiusios situacijos nukentėdavo ne tik vartotojai, bet ir įstatymų besilaikančios įmonės – joms sunkiau konkuruoti rinkoje.

Argumentai svarūs ir svarbūs, tačiau kyla klausimų, ar formalus baudų padidinimas išties gali atgrasyti Lietuvos verslą nuo reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimų.

Koks bus baudų didinimo efektas?

Reklamoje yra daug kūrybos, o siekiant išsiskirti prekių ar paslaugų gausoje, atkreipti vartotojų dėmesį ir ištransliuoti trumpą, bet užkabinančią reklaminę žinutę neretai pasirenkami drąsūs ir rizikingi sprendimai.

Kartais vieno ar kelių žodžių (ne)buvimas reklamoje yra esminis konstatuojant pažeidimą. Konsultuodami verslą, pastebime, jog dažnu atveju reikalavimai reklamai pažeidžiami toli gražu ne norint tyčia „privilioti ir apgauti“, o dėl gerokai paprastesnių priežasčių – dėl siekio ypatingai pristatyti savo produkto ar jo kainos išskirtinumą, neapsižiūrėjimo, nežinojimo ar tiesiog žmogiškosios klaidos.

Ne paslaptis ir tai, jog rengiant „drąsią“ reklaminę kampaniją tam tikrais atvejais galimos rizikos ir galimų baudų dydžiai taip pat yra įvertinami iš anksto.

Ženkliai padidėjusios baudos tokias greitą rezultatą ir rizikuoti mėgstančias įmones, tikėtina, turėtų atgrasyti nuo pernelyg kardinalių reklaminių sprendimų ar bent jau privers papildomai apsvarstyti galimas rizikas prieš pradedant reklaminę kampaniją.

Situacija, susijusi su nesąžiningos komercinės veiklos draudimais, yra dar sudėtingesnė. Atitinkamai, įvairūs atvejai, susiję su, pavyzdžiui, lentynoje ir kasos čekyje nurodytų kainų neatitiktimi, netiksliomis reklaminių akcijų sąlygomis, prekių reklamuojama kaina trūkumu, galutinės kainos nurodymo netikslumais ir pan. gali būti pripažinti įstatymų pažeidimu ir susilaukti ekonominių sankcijų.

Niekas negalėtų paneigti, jog pasitaiko tyčinių pažeidėjų – pažadančių vartotojams aukso kalnus ir dingstančių, tyčia teikiančių klaidingą informaciją apie prekę, manipuliuojančių kainomis, besislapstančių vartotojui siekiant nutraukti sudarytą sutartį, neteikiančių informacijos tyrimą vykdančiai institucijai. Įstatymais įtvirtintų didesnių baudų rizika, manytina, turėtų atgrasyti nuo tokių veiksmų.

Tačiau kaip į didinamas baudas turėtų reaguoti verslo subjektai, kurie siekia laikytis įstatymų, tačiau, norėdami skatinti savo pardavimus, gausiai reklamuojasi, taiko nuolaidas, nuolat skelbia įvairias reklamines akcijas?

Apsisaugoti nuo klaidų

Būtų galima manyti, jog padidėjusios baudos sąžiningo verslo neturėtų gąsdinti. Atvirkščiai, padidėjusios baudos turėtų užtikrinti galimybę sąžiningai konkuruoti, nebijant, jog dalį pirkėjų srauto nugvelbs nesąžiningi konkurentai. Tačiau svarbu įvertinti tai, jog ir sąžiningai veikiantis verslas nėra apsaugotas nuo galimų klaidų ir pažeidimų.

Įmonėse, kurios kasdien parduoda tūkstančius skirtingų prekių, dirba žmonės. Darbuotojai nėra mechaninės mašinos, todėl atvejų, kai galimi pažeidimai atsiranda dėl neapsižiūrėjimo ar žmogiškosios klaidos (pvz., kompiuterinėje sistemoje ar lentynoje nepakeista prekės kaina pradėjus taikyti nuolaidą, nesužiūrėti prekių likučiai sandėlyje priimant užsakymą, neišsamiai aprašyta reklaminė akcija naujienlaiškyje, neatnaujinta informacija svetainėje pasikeitus pasiūlymo sąlygoms ir pan.) neįmanoma išvengti.

Tokius atvejus priežiūros institucijos dar iki naujųjų pataisų įsigaliojimo pripažindavo nesąžininga komercine veikla ar klaidinančia reklama ir bausdavo nemenkomis baudomis.

Belieka tikėtis, jog priežiūros institucija, spręsdama dėl sankcijų už minėtų įstatymų pažeidimus, kiekvienu atveju pažeidimo pobūdį ir, atitinkamai, baudos dydį vertins individualizuotai – atsižvelgdama ne tik į formalius įstatymais apibrėžtus kriterijus, bet ir į konkretaus pažeidimo priežastis bei įmonės siekius užtikrinti atitiktį įstatymų reikalavimams.

Rimtas signalas verslui

Užbaigdami šį straipsnį, kol kas skubame nuraminti – iki naujųjų pataisų įsigaliojimo dar liko keli mėnesiai, nes naujosios baudos bus taikomos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, padarytus po 2019 m. rugsėjo 1 d.

Tačiau baudų už minėtus pažeidimus didinimas – rimtas signalas visam Lietuvos verslui. Baudas už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus per pastaruosius kelerius metus yra gavę keli šimtai verslo subjektų – ne tik dideles apyvartas turinčios įmonės, tačiau ir smulkaus verslo atstovai. Tad naujosios pataisos bus aktualios bet kuriam verslo subjektui, platinančiam prekes ar teikiančiam paslaugas vartotojams.

Ruošiantis naujiesiems pokyčiams, kiekviena įmonė turėtų skirti papildomą dėmesį teisės aktų bei reklamos priežiūros institucijų praktikos analizei ir atidžiai persvarstyti savo įprastus rinkodaros veiksmus ir kainodaros strategijas – įvertinti jau įvykusias ir planuojamas vykdyti pardavimų skatinimo kampanijas, peržiūrėti skelbiamus prekių ar paslaugų reklaminius aprašus, patikrinti, kaip nurodoma galutinė prekės kaina.

Siekiant išvengti žmogiškųjų klaidų, svarbu tinkamai apmokyti įmonės darbuotojus bei nustatyti planuojamų reklaminių kampanijų turinio kontrolės mechanizmus (pvz., numatant, kaip priimami sprendimai dėl reklaminių kampanijų, kas prižiūri, kokia reklaminė informacija skelbiama, kaip nurodomos kainos ir pan.).

Be to, svarbu tinkamai ir laiku reaguoti į gaunamus pirkėjų skundus ir, jei tik yra galimybė, kilusį ginčą jau pirminiame etape išspręsti taikiai, nes bet kokia klaida – tyčinė arba netyčinė – nuo šio rudens gali kainuoti gerokai brangiau.

Komentaro autorė – Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Kaip grįžta investicijos į socialinę atsakomybę

Lietuvos verslo pasaulyje yra dvi klaidingo mąstymo kryptys, kai pradedama kalba apie socialinę atsakomybę.

Rinkodara
2019.07.21
Po Konkurencijos tarybos išvadų „Cgates“ atsisakė sandorio 7

Konkurencijos taryba nutraukė pranešimo apie koncentraciją nagrinėjimą, nes po preliminarių išvadų bendrovė...

Rinkodara
2019.07.18
Būsimiems šeimos kortelių savininkams – „Maximos“, „Litexpo“ nuolaidos 

Gausios ir neįgalius vaikus auginančios šeimos nuo rugsėjo turės galimybę naudotis lengvatomis tinklo...

Prekyba
2019.07.18
„Bazaarvoice“ planuoja tolimesnę plėtrą Lietuvoje 2

Prieš metus Vilniuje įsteigusi padalinį JAV rinkodaros technologijų bendrovė „Bazaarvoice“ planuoja...

Rinkodara
2019.07.18
Prekių nepristačiusiai „Intershop LT“ – bankroto byla 

Prekių nepristačiusiai elektroninę parduotuvę stilingai.lt valdžiusiai bendrovei „Intershop LT“ teismas...

Prekyba
2019.07.18
„Alfa Media“ pripažinta pažeidusi Etikos kodeksą

Visuomenės informavimo etikos komisija, išnagrinėjusi UAB „Gintarinė vaistinė“ skundą, pripažino, kad UAB...

Rinkodara
2019.07.18
„Eurovaistinė“ stebisi skirta bauda už klaidinančią reklamą 6

Konkurencijos taryba nustatė, kad vaistinių tinklo „Eurovaistinė“ skleista reklama apie senjorams taikomas...

Rinkodara
2019.07.18
„Epson Europe“ pasirinko komunikacijos partnerius Baltijos šalyse

Spausdintuvų ir projektorių gamintoja „Epson“ pasirinko savo komunikacijos partnerius Baltijos šalims. Jais...

Rinkodara
2019.07.18
Signalas „Amazon“: sėkmę raško didieji konkurentai

Svarbiausios JAV prekybos milžinės „Amazon“ vasaros rinkodaros akcijos „Prime Day“ sėkme mėgaujasi ir kiti...

Rinkodara
2019.07.18
Internete neteisėtai naudojamasi LRT laidos „Klauskite daktaro“ pavadinimu

LRT pasiekė informacija, kad internete, prisidengdami LRT televizijos laidos „Klauskite daktaro“ pavadinimu...

Rinkodara
2019.07.16
K. Taukačikas: nuo komunikacijos elektrobusų gamybos įmonėje nepabėgau Premium 5

Ilgametis komunikacijos agentūros „Bosanova“ vadovas Kristinas Taukačikas, šiemet pardavęs didžiąją dalį...

Rinkodara
2019.07.16
Seimas nesvarstys reklamos LRT draudimo

Parlamentarai antradienį nutarė, kad nesvarstys projekto, kuriuo siūloma uždrausti visą reklamą Lietuvos...

Rinkodara
2019.07.16
„Audimas“ patyrė skaudų pralaimėjimą „Audi AG“ Premium 38

Europos Sąjungos Bendrasis Teismas patvirtino ES intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT) sprendimą, pagal...

Pramonė
2019.07.15
„Conrestos“ prekės ženklo pokyčiai – evoliucija į naują, visapusiškai modernų etapą Verslo tribūna 10

Šiemet dešimtmetį mininti generalinės rangos bendrovė, atnaujinusi savo prekės ženklą, teigia, kad pokyčiai...

Statyba ir NT
2019.07.15
„Manillos“ istorija: sukūrę vaizdą, atitinkantį turinį, per mėnesį pardavė daugiau nei per metus Premium

Kosmetikos gamybos verslą, kuriam be specifinių žinių, reikia dar ir nemažų investicijų, galima pradėti tik...

Gazelė
2019.07.15
Labiausiai augo didžiosios komunikacijos agentūros 2

Ryšių su visuomene agentūrų asociacijai RSVA priklausančių bendrovių tiesioginės pajamos 2018 m. augo 31%, o...

Rinkodara
2019.07.14
„F1“ vardu neteisėtai paženklinti saldainiai nepasiekė Lietuvos vartotojų 1

Lietuvos apeliacinis teismas padėjo tašką dar vienoje saldumynų byloje. Šį kartą į teisininkų akiratį pateko...

Rinkodara
2019.07.14
BNS ir „15min“ savininkas žengia į lauko reklamos rinką

Estijos verslininko Marguso Linnamae valdomos bendrovės „MM Grupp“ antrinė įmonė „UP Invest“, valdanti...

Rinkodara
2019.07.12
„Lietuvos ryto“ TV parduota: vadovas lieka, valdyba keičiasi 3

„Lietuvos ryto“ žiniasklaidos grupė pardavė iki šiol jai priklaususį televizijos kanalą. 100% „Lietuvos ryto“...

Rinkodara
2019.07.12
Blokuojama knygų talpinimo interneto svetainė 3

Lietuvos radijo ir televizijos komisija, išnagrinėjusi Lietuvos leidėjų asociacijos prašymą taikyti...

Rinkodara
2019.07.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau