Bemaž 10 kartų padidintos baudos už reklamos pažeidimus: signalas verslui

Publikuota: 2019-07-08
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė. Asmen. nuotr.
Advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė

Šie metai reklamos reguliavimui yra ypatingi – įsigalioja net du reikšmingi teisės aktų pakeitimai, kurie turės įtakos tiek reklamą skleidžiančiam verslui, tiek priežiūros institucijoms. Norisi tikėti, kad ilgalaikėje perspektyvoje šių pokyčių naudą pajus ir Lietuvos vartotojai.

2018 m. rudenį Lietuvos Respublikos Prezidentė pateikė Reklamos įstatymo ir Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo (NKVVDĮ) pataisas, kuriomis pasiūlė ženkliai padidinti baudas už šių įstatymų pažeidimus.

Netrukus po to, ministro Virginijaus Sinkevičiaus iniciatyva pateiktos minėtų teisės aktų pataisos, kuriomis siūloma klaidinančios ir neleidžiamos reklamos priežiūrą iš Konkurencijos tarybos perduoti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).

Po ilgų diskusijų valstybės institucijų koridoriuose, abi šios naujovės jau suderintos ir priimtos – Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai papildomos reklamos priežiūros funkcijos perduotos nuo šių metų gegužės 1 d., o rugsėjo 1 d. įsigalios naujosios pataisos dėl baudų didinimo.

Baudos didėja daugiau nei 10 kartų

Šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus yra nustatomos absoliučiomis sumomis. Už pirmąjį pažeidimą maksimali bauda gali siekti 8.688 Eur, o pakartotinai per metus padarius pažeidimą – 34.754 Eur.

Naujosiomis pataisomis atsisakoma absoliučių baudų sumų ir jos bus susiejamos su įmonės pajamomis – už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama bauda iki 3% ūkio subjekto metinių pajamų praėjusiais metais (tačiau ne daugiau kaip 100.000 Eur), o už pakartotinį pažeidimą – iki 6% metinių pajamų (tačiau ne daugiau kaip 200.000 Eur).

Skaičiuojant aritmetiškai, jau už pirmąjį pažeidimą galės būti skiriama daugiau nei 10 kartų didesnė bauda.

Naujosiomis pataisomis į Reklamos įstatymą taip pat „sugrąžinta“ lengvesnė sankcija – „įspėjimas“ (ši sankcija Reklamos įstatyme buvo numatyta iki 2013 m., o vėliau panaikinta).

Todėl tiek už reklamos, tiek už sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, kai tokiais pažeidimais nepadaroma esminės žalos įstatymais saugomiems interesams, galės būti skiriama ne piniginė bauda, o įspėjimas (tiesa, naujo pažeidimo padarymas po įspėjimo gavimo bus laikomas „pakartotiniu“ pažeidimu ir galės būti baudžiamas didesne bauda).

Norima atgrasyti nuo pažeidimų

Teikiant Reklamos įstatymo ir NKVVDĮ pataisas dėl baudų didinimo nurodyti siekiami tikslai – užtikrinti adekvačią atsakomybę už padarytus pažeidimus ir atgrasyti nuo pažeidimų darymo ateityje, taip pat užtikrinti geresnę teisių apsaugą.

Argumentuota, kad dabartiniai baudų dydžiai už minėtų įstatymų pažeidimus nėra atgrasantys, o pastaraisiais metais augo nesąžiningos komercinės veiklos bylų skaičius, didėjo raštiškų pranešimų ūkio subjektams dėl galimų reklamos pažeidimų skaičius, taip pat įmonės yra linkusios pakartotinai pažeisti įstatymus.

Pataisų rengėjų vertinimu, baudų nominalūs dydžiai buvo patvirtinti daugiau nei prieš dešimtmetį ir šiuo metu baudos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus Lietuvoje yra vienos mažiausių Europoje.

nuotrauka::1

Pavyzdžiui, Italijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą, įskaitant ir reklamą, siekia nuo 5.000 iki 5 mln. Eur, Latvijoje baudos už nesąžiningą komercinę veiklą siekia iki 10% įmonės pajamų, bet ne daugiau nei 100.000 Eur. Airijoje už nesąžiningą komercinę veiklą gresia ne tik piniginės baudos, bet ir baudžiamoji atsakomybė. Įstatymų rengėjai pažymi, kad dėl susiklosčiusios situacijos nukentėdavo ne tik vartotojai, bet ir įstatymų besilaikančios įmonės – joms sunkiau konkuruoti rinkoje.

Argumentai svarūs ir svarbūs, tačiau kyla klausimų, ar formalus baudų padidinimas išties gali atgrasyti Lietuvos verslą nuo reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimų.

Koks bus baudų didinimo efektas?

Reklamoje yra daug kūrybos, o siekiant išsiskirti prekių ar paslaugų gausoje, atkreipti vartotojų dėmesį ir ištransliuoti trumpą, bet užkabinančią reklaminę žinutę neretai pasirenkami drąsūs ir rizikingi sprendimai.

Kartais vieno ar kelių žodžių (ne)buvimas reklamoje yra esminis konstatuojant pažeidimą. Konsultuodami verslą, pastebime, jog dažnu atveju reikalavimai reklamai pažeidžiami toli gražu ne norint tyčia „privilioti ir apgauti“, o dėl gerokai paprastesnių priežasčių – dėl siekio ypatingai pristatyti savo produkto ar jo kainos išskirtinumą, neapsižiūrėjimo, nežinojimo ar tiesiog žmogiškosios klaidos.

Ne paslaptis ir tai, jog rengiant „drąsią“ reklaminę kampaniją tam tikrais atvejais galimos rizikos ir galimų baudų dydžiai taip pat yra įvertinami iš anksto.

Ženkliai padidėjusios baudos tokias greitą rezultatą ir rizikuoti mėgstančias įmones, tikėtina, turėtų atgrasyti nuo pernelyg kardinalių reklaminių sprendimų ar bent jau privers papildomai apsvarstyti galimas rizikas prieš pradedant reklaminę kampaniją.

Situacija, susijusi su nesąžiningos komercinės veiklos draudimais, yra dar sudėtingesnė. Atitinkamai, įvairūs atvejai, susiję su, pavyzdžiui, lentynoje ir kasos čekyje nurodytų kainų neatitiktimi, netiksliomis reklaminių akcijų sąlygomis, prekių reklamuojama kaina trūkumu, galutinės kainos nurodymo netikslumais ir pan. gali būti pripažinti įstatymų pažeidimu ir susilaukti ekonominių sankcijų.

Niekas negalėtų paneigti, jog pasitaiko tyčinių pažeidėjų – pažadančių vartotojams aukso kalnus ir dingstančių, tyčia teikiančių klaidingą informaciją apie prekę, manipuliuojančių kainomis, besislapstančių vartotojui siekiant nutraukti sudarytą sutartį, neteikiančių informacijos tyrimą vykdančiai institucijai. Įstatymais įtvirtintų didesnių baudų rizika, manytina, turėtų atgrasyti nuo tokių veiksmų.

Tačiau kaip į didinamas baudas turėtų reaguoti verslo subjektai, kurie siekia laikytis įstatymų, tačiau, norėdami skatinti savo pardavimus, gausiai reklamuojasi, taiko nuolaidas, nuolat skelbia įvairias reklamines akcijas?

Apsisaugoti nuo klaidų

Būtų galima manyti, jog padidėjusios baudos sąžiningo verslo neturėtų gąsdinti. Atvirkščiai, padidėjusios baudos turėtų užtikrinti galimybę sąžiningai konkuruoti, nebijant, jog dalį pirkėjų srauto nugvelbs nesąžiningi konkurentai. Tačiau svarbu įvertinti tai, jog ir sąžiningai veikiantis verslas nėra apsaugotas nuo galimų klaidų ir pažeidimų.

Įmonėse, kurios kasdien parduoda tūkstančius skirtingų prekių, dirba žmonės. Darbuotojai nėra mechaninės mašinos, todėl atvejų, kai galimi pažeidimai atsiranda dėl neapsižiūrėjimo ar žmogiškosios klaidos (pvz., kompiuterinėje sistemoje ar lentynoje nepakeista prekės kaina pradėjus taikyti nuolaidą, nesužiūrėti prekių likučiai sandėlyje priimant užsakymą, neišsamiai aprašyta reklaminė akcija naujienlaiškyje, neatnaujinta informacija svetainėje pasikeitus pasiūlymo sąlygoms ir pan.) neįmanoma išvengti.

Tokius atvejus priežiūros institucijos dar iki naujųjų pataisų įsigaliojimo pripažindavo nesąžininga komercine veikla ar klaidinančia reklama ir bausdavo nemenkomis baudomis.

Belieka tikėtis, jog priežiūros institucija, spręsdama dėl sankcijų už minėtų įstatymų pažeidimus, kiekvienu atveju pažeidimo pobūdį ir, atitinkamai, baudos dydį vertins individualizuotai – atsižvelgdama ne tik į formalius įstatymais apibrėžtus kriterijus, bet ir į konkretaus pažeidimo priežastis bei įmonės siekius užtikrinti atitiktį įstatymų reikalavimams.

Rimtas signalas verslui

Užbaigdami šį straipsnį, kol kas skubame nuraminti – iki naujųjų pataisų įsigaliojimo dar liko keli mėnesiai, nes naujosios baudos bus taikomos už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus, padarytus po 2019 m. rugsėjo 1 d.

Tačiau baudų už minėtus pažeidimus didinimas – rimtas signalas visam Lietuvos verslui. Baudas už reklamos ir sąžiningos komercinės veiklos pažeidimus per pastaruosius kelerius metus yra gavę keli šimtai verslo subjektų – ne tik dideles apyvartas turinčios įmonės, tačiau ir smulkaus verslo atstovai. Tad naujosios pataisos bus aktualios bet kuriam verslo subjektui, platinančiam prekes ar teikiančiam paslaugas vartotojams.

Ruošiantis naujiesiems pokyčiams, kiekviena įmonė turėtų skirti papildomą dėmesį teisės aktų bei reklamos priežiūros institucijų praktikos analizei ir atidžiai persvarstyti savo įprastus rinkodaros veiksmus ir kainodaros strategijas – įvertinti jau įvykusias ir planuojamas vykdyti pardavimų skatinimo kampanijas, peržiūrėti skelbiamus prekių ar paslaugų reklaminius aprašus, patikrinti, kaip nurodoma galutinė prekės kaina.

Siekiant išvengti žmogiškųjų klaidų, svarbu tinkamai apmokyti įmonės darbuotojus bei nustatyti planuojamų reklaminių kampanijų turinio kontrolės mechanizmus (pvz., numatant, kaip priimami sprendimai dėl reklaminių kampanijų, kas prižiūri, kokia reklaminė informacija skelbiama, kaip nurodomos kainos ir pan.).

Be to, svarbu tinkamai ir laiku reaguoti į gaunamus pirkėjų skundus ir, jei tik yra galimybė, kilusį ginčą jau pirminiame etape išspręsti taikiai, nes bet kokia klaida – tyčinė arba netyčinė – nuo šio rudens gali kainuoti gerokai brangiau.

Komentaro autorė – Eglė Bakštytė, advokatų kontoros „Cobalt“ vyresnioji teisininkė.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Eurovaistinei“ už klaidinančią reklamą skirta bauda 

Vaistinių tinklo „Eurovaistinė“ skleista reklama apie mamos ir kūdikių prekėms taikomas nuolaidas klaidino...

Rinkodara
2019.10.15
Skaudus „Vespa“ gamintojos pralaimėjimas Kinijos konkurentams 7

ES Bendrasis Teismas patvirtino Europos Sąjungos Intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT) sprendimą, kuriuo...

Rinkodara
2019.10.14
TOP 10 lankomiausių e. parduotuvių Lietuvoje Premium

Keturi iš 10-ies šalies gyventojų bent kartą per mėnesį ką nors perka internetu, o dešimtadalis taip...

Prekyba
2019.10.14
„Vilniaus degtinės“ vadovas: dvigubi standartai stipriųjų gėrimų gamintojams ir aludariams 6

Narkotikų tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) nurodymą nutraukti „Čepkelių“ nealkoholinės...

Rinkodara
2019.10.14
Prekybos tinklas „Iki“ turi naują komunikacijos vadovę 2

Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadove tampa Indrė Baltrušaitienė, prieš tai daugiau kaip trejus metus...

Rinkodara
2019.10.14
Prekybos tinklų kortelės – vos ne kiekvieno kišenėse 9

Dažnas lietuvis savo piniginėje turi bemaž visų prekybos tinklų lojalumo korteles. Prekybininkai plėtoja...

Rinkodara
2019.10.13
Su piešiniais ant siuntų terminalų taiko į aplinkosaugos temą 1

Lietuvos paštas su meno kūriniais ant „LP Express“ siuntų terminalų bando atkreipti visuomenės dėmesį į...

Rinkodara
2019.10.13
Kaip padidinti pardavimus sezoninėmis prekėmis 1

Įpusėjęs ruduo kai kuriems prekybininkams žada didesnes pajamas – šaltesni orai išaugina dalies prekių...

Gazelė
2019.10.13
Olimpinių žaidynių rėmimas: Japonijos bendrovės įspraustos į patriotinės prievolės pinkles Premium

Japonija birželį išdidžiai paskelbė sutriuškinusi olimpinį rekordą. Kitais metais Tokijuje bus rengiamas...

Rinkodara
2019.10.12
TOP10 „Facebook“ nuomonės formuotojų Lietuvoje 25

Skaitmeninio turinio agentūros „SuperYou“ sudarytame Lietuvos influencerių reitinge įtaigiausia nuomonės...

Rinkodara
2019.10.12
Socialiai atsakingiausios įmonės laurai teko „Rimi“ 5

Užimtumo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos prekybos tinklui „Rimi“ skyrė Socialiai...

Rinkodara
2019.10.11
Patirčių nori ne tik Y kartos pirkėjai

Kad tūkstantmečio karta mėgsta patirtis, verslas jau girdėjo. Bet „Entrepreneur.com“ primena, kad to paties...

Gazelė
2019.10.10
Akinių lęšių gamintoja „Bod Lenses“ keičia vizualinį identitetą 2

Penktus metus skaičiuojanti Baltijos regiono akinių lęšių gamybos įmonė „Bod Lenses“ keičia vizualinį stilių.

Rinkodara
2019.10.10
Šiaulių bankas pasirinko socialinių tinklų partnerius 3

Šiaulių bankas stiprina pozicijas socialinėje erdvėje – komunikacijos partneriais pasirinko skaitmeninės...

Rinkodara
2019.10.10
V. Vasiliauskas – naujas nuomonių reitingo lyderis 18

Iš verslo nuomonių lyderių TOP10 per metus pasitraukus keliems garsiems komentatoriams, jame šįkart daug...

Rinkodara
2019.10.10
„Zen PR“ planas – kitąmet kas mėnesį po naują šalį Premium 2

Prieš daugiau nei dvejus metus įkurtas lietuvių startuolis „Zen PR“ peržengia Lietuvos ribas – paslaugas...

Rinkodara
2019.10.10
Lauko reklamos tinklas „JCDecaux“ reaguoja į klimato kaitos iššūkius 1

Reaguodamas į globalios klimato kaitos keliamus iššūkius, lauko reklamos tinklas „JCDecaux“ paskelbė...

Rinkodara
2019.10.09
Kurti miestą be atliekų slovėnams padeda ir išradinga komunikacija Premium 2

Miestas be atliekų (angl. zero waste) gali tapti realybe, pasišovusi įrodyti Slovėnijos sostinė Liubliana.

Paslaugos
2019.10.09
Požiūrio klausimas: „tik“ ar „net“ 40% vartotojų nemėgsta reklamos Premium 7

Nors mėgstame pabrėžti, kad nežiūrime, blokuojame ar ignoruojame reklamą, vis dėlto vartotojų dalis, kuri...

Rinkodara
2019.10.09
Keičiasi lojalumo programa kortelių „Mylimiausia“ turėtojams Premium 8

Nuo šio spalio lojalumo kortelių „Mylimiausia“ turėtojai galės sukauptus eurus išleisti pas skirtingus...

Rinkodara
2019.10.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau