Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kada influencerio nuomonė tampa reklama ir kaip ją žymėti?

Publikuota: 2019-05-06

Šiandien, kai vartotojai vis intensyviau blokuoja reklamas, o Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas stipriai apriboja galimybes juos pasiekti, influencerių reklama socialiniuose tinkluose tampa vis patrauklesnė. Ji ne tik garantuoja auditorijos pasiekiamumą, bet ir vartotojai labiau linkę pasitikėti rekomendacijoms nei reklamomis. Būtent klausimas, kur baigiasi influencerio rekomendacija, nuomonė ar nuoširdus komentaras ir prasideda reklama, ir kelia diskusijas, kadangi paslėpta reklama yra draudžiama.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba sausio mėnesį paskelbė sąrašą influencerių (nuomonės formuotojų), kuriuos šiais metais stebės dėl paslėptos reklamos socialiniuose tinkluose ir galbūt skirs baudas arba parengs rekomendacijas.

Įstatymai reikalauja, kad vartotojas aiškiai atskirtų, jog jam pateikiama informacija yra reklama pagal pateikimo formą, o jeigu aiškiai atpažinti negalima, tuomet privalomas prierašas „Reklama“.

Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nurodoma, jog paslėpta reklama yra bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija apie gamintoją ar paslaugos teikėją, jo pavadinimą ar veiklą, prekių ženklą, pateikiama taip, kad reklamos vartotojas gali nesuprasti, kad tai reklama, arba gali suklysti dėl pateiktos reklamos tikrojo tikslo. Toks informacijos pateikimas visais atvejais laikomas paslėpta reklama, kai už ją užmokama ar kitaip atsilyginama.

Taigi įstatymo prasme ne tik pinigai, bet ir nemokamos paslaugos ar produktai turėtų būti vertinami kaip atsilyginimas už reklamą ir to pagrindu paskelbtas turinys turi būti atitinkamai pažymėtas.

Influencerio skelbiamo turinio kontrolė yra svarbu vertinant, kokį žymėjimą naudoti. Jeigu reklamos davėjas susitarime nurodo, kokį tekstą ar nuotrauką skelbti, ką pasakyti ar kokiu paros laiku paskelbti pranešimą bei reikalauja gauti jo sutikimą prieš paskelbiant informaciją, toks turinys yra reklaminis ir turi būti pažymėtas.

Kita galima bendradarbiavimo forma yra influencerio turinio rėmimas, kai įmonė tiesiog nusprendžia remti influencerį, tačiau jam nepateikia reikalavimų, kokį turinį, kada skelbti ir ar iš viso skelbti. Tokia rėmimo forma yra naudojama televizijoje ir radijuje, kai įmonė sutinka remti programą, tačiau neturi turinio kontrolės, o programos kūrėjai nurodo, jog šią laidą remia tam tikra įmonė ar prekės ženklas. Analogiška situacija galima ir su influenceriais bei jų vaizdo ar garso turinio rėmimu.

Kai kuriose Europos valstybėse egzistuoja taisyklės būtent influenceriams. Pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės, Italijos ir Austrijos reklamos savireguliacijos institucijos yra parengusios rekomendacijas influenceriams dėl reklamos žymėjimų reikalavimų, o Vokietijoje teismai jau pradėjo formuoti praktiką, kaip influenceriai turėtų žymėti pranešimus socialiniuose tinkluose.

Jungtinės Karalystės reklamos savireguliacijos institucija teigia, kad influencerių pranešimai turėtų būti laikomi reklama, kai už juos yra sumokama ir užsakovas turi turinio kontrolę.

Tačiau rekomendacijoje pažymima, jog Vartotojų teisių apsauga reikalauja, kad visas apmokamas turinys būtų žymimas kaip reklama arba prie jo būtų nurodoma, jog tai remiamas turinys.

Kaip galėtų būti žymima influencerių reklama nepažeidžiant įstatymų?

  • Reklama turi būti aiški, todėl pranešimo pradžioje, o ne pabaigoje ar dalyje, kuri matoma paspaudus „matyti daugiau“, naudojant grotažymes (angl. hashtag) reikia nurodyti, kad tai reklama arba remiamas turinys -  #Reklama, #RemiamasTurinys.
  • Jeigu vartotojai, kuriems siūlomas produktas, yra lietuviai, juos informuojant rekomenduojama naudoti lietuvių kalbą, tad populiari grotažymė #ad ne visada yra tinkamas žymėjimas.
  • Socialiniame tinkle „Instagram“ galima naudoti įrankį, kuris leidžia nurodyti, jog tai „Apmokamas bendradarbiavimas“ (angl. Paid partnership with).
  • Reikalavimai žymėti reklamą galioja ir vaizdo turiniui, todėl jose šone turėtų būti nurodoma #Reklama ar #R arba pranešimo pradžioje nurodoma, jog turinį remia tam tikras prekės ženklas.
  • Prieš sutikdami reklamuoti maisto produktus, maisto papildus ar prekes, skirtas vaikams, išsiaiškinkite, kokie reikalavimai taikomi šių produktų reklamai, bei nepamirškite, kad Lietuvoje alkoholio, tabako ir ginklų reklama yra draudžiama. 

Susitarimas dėl turinio kontrolės gali būti esminė sąlyga, kam bus skiriama bauda — reklamos davėjui ar reklamos paslaugos teikėjui.

Reklamos įstatyme nurodoma, jog reklamos davėjas atsako už įstatyme nustatytų reikalavimų neatitinkančios reklamos naudojimą, jeigu jis neįrodo, kad šiame įstatyme nustatyti reikalavimai buvo pažeisti ne dėl jo kaltės. Jeigu įmonė turėjo turinio kontrolę prieš užsakydama pranešimą, bauda dėl paslėptos reklamos ar kitų įstatymo reikalavimų neatitinkančios reklamos pažeidimą turėtų atitekti jai.

Beje, influenceriai, kaip fiziniai asmenys ir reklamos paslaugų tiekėjai, už reklamos įstatymo reikalavimus neatitinkančios reklamos skelbimą gali būti baudžiami administracine tvarka, jeigu nustatoma, jog  reklamos įstatymas buvo pažeistas dėl influencerio veiksmų gaminant ar skelbiant reklamą arba influenceris negali pateikti informacijos apie reklamos davėją.

Raminta Bučiūtė yra advokatų kontoros GLIMSTEDT teisininkė, žiniasklaidos teisės ekspertė, besispecializuojanti duomenų apsaugos, intelektinės nuosavybės bei technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės srityje.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Patrauklaus darbdavio įvaizdis: nemotyvuoto personalo spąstuose Premium

Labiausiai motyvuoti darbuotojai Lietuvoje sudaro mažumą – vos dešimtadalį, o dominuojančias pozicijas užima...

Rinkodara
05:45
„Metų prekės ženklas 2019“: apdovanoti 6 sėkmingiausieji 4

Pagrindinį „Metų prekės ženklo“ apdovanojimą šiemet konkurso komisija skyrė prekės ženklui „Santa Maria“.

Rinkodara
2019.05.21
E. Šatas: tirsime iki gegužės 1 d. gautus skundus dėl reklamos pažeidimų Premium

Įsigaliojus Reklamos įstatymo pakeitimams, nuo gegužės 1 d. Konkurencijos taryba nebevykdo reklamos...

Prekyba
2019.05.21
K. Meidė: nereikia tiesiog prekės lentynoje, svarbu, kad ją pirktų Premium

Kaip svarbu šalies pirkėjams lietuviškumas, kaip konkuruoti vietos ir užsienio rinkose, – patarimais ir...

Rinkodara
2019.05.21
„JCDecaux“ atsigręžia į prekybininkus: investuoja „Panoramoje“ Premium 2

Lauko reklamos bendrovė „JCDecaux Lietuva“ prekybos centre „Panorama“ investavo bemaž 150.000 Eur ir įrengė...

Rinkodara
2019.05.20
Kilni „Maximos“ akcija paskendo kritikos liūne 18

Prekybos tinklas „Maxima“ paskelbė akciją, kurios metu kviečia įsigyti Nomedos Marčėnaitės iliustracija...

Rinkodara
2019.05.20
Paskutiniajame etape – du žuvies gamybos prekių ženklai 1

Paskutiniajame „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etape – „Viči“ ir „Zigmas“. Šie ženklai...

Rinkodara
2019.05.20
„Maxima“ užlipo ant pirmo laiptelio, „Tele2“ – penkta 4

Pirmąjį šių metų ketvirtį „Maxima“ nukarūnavo „Tele2“, kuri pagal investicijas į reklamą jau ne vienerius...

Rinkodara
2019.05.20
Komunikacija: „Maxima“ didina atotrūkį nuo konkurentų 2

Vertinant didžiųjų prekybos tinklų komunikaciją, matyti, kad „Maxima“ vis labiau didina atotrūkį nuo „Lidl“,...

Rinkodara
2019.05.19
4 patarimai kaip pasiekti auditoriją „Facebook“ neinvestuojant į reklamą 3

Jei administruojate prekės ženklo paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“, net neabejotina, kad per...

Rinkodara
2019.05.18
Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Š. Černiausko veiksmų  8

Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Šarūno Černiausko veiksmų, BNS patvirtino policijos...

Rinkodara
2019.05.17
RSVA: neskaidri dviejų agentūrų veikla kenkia visos rinkos reputacijai 1

Šią savaitę viešojoje erdvėje pasirodė žinios apie ryšių su visuomene agentūrų veiklą, prieštaraujančią...

Rinkodara
2019.05.17
Andrius Baranauskas: „Krizė – ne problema, bet simptomas“ Verslo tribūna

Įmones ištinkančios krizės būna įvairios: dažniausiai netikėtos, kartais ilgalaikės, taip pat tokios, kurias...

Rinkodara
2019.05.17
4 daugiausia internautų simpatijų pelnę prekių ženklai

Į tolesnį konkurso „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etapą pateko 4 daugiausia balsų surinkę...

Rinkodara
2019.05.17
Įvesdama naują prekės ženklą „Mantinga“ bėgo nuo klišių 16

Marijampolės „Mantinga“ įveda naują sumuštinių prekės ženklą „Food on Foot“.

Rinkodara
2019.05.17
J. Veklenko užgožia ankstesnės „Eurovizijos“ žvaigždės 6

Per pastaruosius kelerius metus „Eurovizija“ piko metu buvo minima per 2.000 kartų pranešimuose per mėnesį, o...

Rinkodara
2019.05.16
Prezidentė išbraukė žurnalistą Š. Černiauską iš valstybės apdovanotųjų sąrašo 7

Prezidentė Dalia Grybauskaitė išbraukė iš naujienų portalo „15min.lt“ atleistą žurnalistą Šarūną Černiauską...

Rinkodara
2019.05.16
„Lietuvos ryto“ planuose – nuo kitų metų mažesnis periodiškumas Premium 4

Nuo kitų metų pradžios dienraštį „Lietuvos rytą“, VŽ duomenimis, planuojama leisti 3 kartus per savaitę...

Rinkodara
2019.05.16
Š. Černiausko ir D. Gudelio akistatoje verslas – nuosaikus Premium 2

Rinkoje linksniuojant iš „15min“ atleisto žurnalisto Šarūno Černiausko santykius su komunikacijos agentūra...

Rinkodara
2019.05.16
„15min“ informaciją apie Š. Černiausko veiklą perdavė teisėsaugai 41

Naujienų portalas „15min.lt“ trečiadienį pranešė, kad teisėsaugai perdavė informaciją apie atleisto...

Rinkodara
2019.05.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau