Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kada influencerio nuomonė tampa reklama ir kaip ją žymėti?

Publikuota: 2019-05-06

Šiandien, kai vartotojai vis intensyviau blokuoja reklamas, o Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas stipriai apriboja galimybes juos pasiekti, influencerių reklama socialiniuose tinkluose tampa vis patrauklesnė. Ji ne tik garantuoja auditorijos pasiekiamumą, bet ir vartotojai labiau linkę pasitikėti rekomendacijoms nei reklamomis. Būtent klausimas, kur baigiasi influencerio rekomendacija, nuomonė ar nuoširdus komentaras ir prasideda reklama, ir kelia diskusijas, kadangi paslėpta reklama yra draudžiama.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba sausio mėnesį paskelbė sąrašą influencerių (nuomonės formuotojų), kuriuos šiais metais stebės dėl paslėptos reklamos socialiniuose tinkluose ir galbūt skirs baudas arba parengs rekomendacijas.

Įstatymai reikalauja, kad vartotojas aiškiai atskirtų, jog jam pateikiama informacija yra reklama pagal pateikimo formą, o jeigu aiškiai atpažinti negalima, tuomet privalomas prierašas „Reklama“.

Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nurodoma, jog paslėpta reklama yra bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija apie gamintoją ar paslaugos teikėją, jo pavadinimą ar veiklą, prekių ženklą, pateikiama taip, kad reklamos vartotojas gali nesuprasti, kad tai reklama, arba gali suklysti dėl pateiktos reklamos tikrojo tikslo. Toks informacijos pateikimas visais atvejais laikomas paslėpta reklama, kai už ją užmokama ar kitaip atsilyginama.

Taigi įstatymo prasme ne tik pinigai, bet ir nemokamos paslaugos ar produktai turėtų būti vertinami kaip atsilyginimas už reklamą ir to pagrindu paskelbtas turinys turi būti atitinkamai pažymėtas.

Influencerio skelbiamo turinio kontrolė yra svarbu vertinant, kokį žymėjimą naudoti. Jeigu reklamos davėjas susitarime nurodo, kokį tekstą ar nuotrauką skelbti, ką pasakyti ar kokiu paros laiku paskelbti pranešimą bei reikalauja gauti jo sutikimą prieš paskelbiant informaciją, toks turinys yra reklaminis ir turi būti pažymėtas.

Kita galima bendradarbiavimo forma yra influencerio turinio rėmimas, kai įmonė tiesiog nusprendžia remti influencerį, tačiau jam nepateikia reikalavimų, kokį turinį, kada skelbti ir ar iš viso skelbti. Tokia rėmimo forma yra naudojama televizijoje ir radijuje, kai įmonė sutinka remti programą, tačiau neturi turinio kontrolės, o programos kūrėjai nurodo, jog šią laidą remia tam tikra įmonė ar prekės ženklas. Analogiška situacija galima ir su influenceriais bei jų vaizdo ar garso turinio rėmimu.

Kai kuriose Europos valstybėse egzistuoja taisyklės būtent influenceriams. Pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės, Italijos ir Austrijos reklamos savireguliacijos institucijos yra parengusios rekomendacijas influenceriams dėl reklamos žymėjimų reikalavimų, o Vokietijoje teismai jau pradėjo formuoti praktiką, kaip influenceriai turėtų žymėti pranešimus socialiniuose tinkluose.

Jungtinės Karalystės reklamos savireguliacijos institucija teigia, kad influencerių pranešimai turėtų būti laikomi reklama, kai už juos yra sumokama ir užsakovas turi turinio kontrolę.

Tačiau rekomendacijoje pažymima, jog Vartotojų teisių apsauga reikalauja, kad visas apmokamas turinys būtų žymimas kaip reklama arba prie jo būtų nurodoma, jog tai remiamas turinys.

Kaip galėtų būti žymima influencerių reklama nepažeidžiant įstatymų?

  • Reklama turi būti aiški, todėl pranešimo pradžioje, o ne pabaigoje ar dalyje, kuri matoma paspaudus „matyti daugiau“, naudojant grotažymes (angl. hashtag) reikia nurodyti, kad tai reklama arba remiamas turinys -  #Reklama, #RemiamasTurinys.
  • Jeigu vartotojai, kuriems siūlomas produktas, yra lietuviai, juos informuojant rekomenduojama naudoti lietuvių kalbą, tad populiari grotažymė #ad ne visada yra tinkamas žymėjimas.
  • Socialiniame tinkle „Instagram“ galima naudoti įrankį, kuris leidžia nurodyti, jog tai „Apmokamas bendradarbiavimas“ (angl. Paid partnership with).
  • Reikalavimai žymėti reklamą galioja ir vaizdo turiniui, todėl jose šone turėtų būti nurodoma #Reklama ar #R arba pranešimo pradžioje nurodoma, jog turinį remia tam tikras prekės ženklas.
  • Prieš sutikdami reklamuoti maisto produktus, maisto papildus ar prekes, skirtas vaikams, išsiaiškinkite, kokie reikalavimai taikomi šių produktų reklamai, bei nepamirškite, kad Lietuvoje alkoholio, tabako ir ginklų reklama yra draudžiama. 

Susitarimas dėl turinio kontrolės gali būti esminė sąlyga, kam bus skiriama bauda — reklamos davėjui ar reklamos paslaugos teikėjui.

Reklamos įstatyme nurodoma, jog reklamos davėjas atsako už įstatyme nustatytų reikalavimų neatitinkančios reklamos naudojimą, jeigu jis neįrodo, kad šiame įstatyme nustatyti reikalavimai buvo pažeisti ne dėl jo kaltės. Jeigu įmonė turėjo turinio kontrolę prieš užsakydama pranešimą, bauda dėl paslėptos reklamos ar kitų įstatymo reikalavimų neatitinkančios reklamos pažeidimą turėtų atitekti jai.

Beje, influenceriai, kaip fiziniai asmenys ir reklamos paslaugų tiekėjai, už reklamos įstatymo reikalavimus neatitinkančios reklamos skelbimą gali būti baudžiami administracine tvarka, jeigu nustatoma, jog  reklamos įstatymas buvo pažeistas dėl influencerio veiksmų gaminant ar skelbiant reklamą arba influenceris negali pateikti informacijos apie reklamos davėją.

Raminta Bučiūtė yra advokatų kontoros GLIMSTEDT teisininkė, žiniasklaidos teisės ekspertė, besispecializuojanti duomenų apsaugos, intelektinės nuosavybės bei technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės srityje.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

D. Dundulis: televizijoje tradicinės reklamos nebeturime, nes gaunama grąža mūsų netenkina Premium 21

Vienas didžiausių mažmeninės prekybos tinklų „Norfa“ atsisako įprastos reklamos televizijoje ir daugiau...

Prekyba
2019.06.27
„Kanų liūtų“ reklamų krepšelis: empatiška ir inovatyvi drąsa su žiupsneliu konkurencijos 1

Kur visu stiprumu gali pajusti šiuolaikinę frustracinę būseną FOMO (Fear Of Missing Out) – tai „Kanų Liūtų...

Rinkodara
2019.06.26
Kaip taikyti nuolaidas, bet nepripratinti prie akcijų

Nuolaidų kuponai, savaitiniai kodai, gaunami su naujienlaiškiu, ir kitos akcijos pirkėjus išmokė palaukti...

Gazelė
2019.06.25
Komunikacijos verslo pamokos Dubajuje: vien maksimalizmo neužtenka Premium 3

Verslo galimybės Jungtiniuose Arabų Emyratuose – didžiulės, tačiau žengiant čia, tenka prisitaikyti prie...

Rinkodara
2019.06.24
Su influenceriais dirba mainų principu: parduoda ne kiekvienas 1

Naujo prekės ženklo žinomumui didinti reikia ne tik investicijų, bet ir išmonės. Naujų prekių ženklų kūrėjai...

Gazelė
2019.06.24
Prekės ženklo kūrimas: nuo ko pradėti 2

Prekės ženklo kūrimo procesą sudaro keli etapai, tačiau verslo naujokai nelinkę jo sureikšminti, nes...

Gazelė
2019.06.22
„Adidas“ bandymas apginti registruotą prekės ženklą baigėsi nesėkme Premium

Vokietijos sportinės aprangos gamintojai „Adidas“ nepavyko apginti savo įregistruoto trijų brūkšnelių prekės...

Rinkodara
2019.06.21
„Media bitės“ dalį pelno skirs dividendams Premium

UAB „Media bitės“, leidžiančios žurnalą „Žmonės“, pardavimo pajamos praėjusiais metais sudarė 5,45 mln. Eur.

Rinkodara
2019.06.20
Lietuviškas prekės ženklas „Gentle Day“ Lenkijoje pelnė įvertinimą

Prekės ženklas „Gentle Day“ Lenkijoje rengiamuose apdovanojimuose „Rinkos perlas“ pelnė sidabro medalį.

Rinkodara
2019.06.19
SEB ir „Danske Bank“ patirtys, kaip didinti klientų pasitenkinimą Premium 2

Kelerius metus eksperimentavęs, SEB bankas šiemet visus savo klientų konsultavimo skyrius vertina ne pagal...

Rinkodara
2019.06.18
„Pigu“ taikytos nuolaidos – vėl priežiūros tarnybos akiratyje Premium 2

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, gavusi vartotojų nusiskundimus, atliko tyrimą dėl UAB „Pigu“...

Rinkodara
2019.06.18
„Maxima“ turi naują atstovę spaudai 13

Didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo „Maxima LT“ atstovo ryšiams su visuomene pareigas pradėjo eiti Rima...

Vadyba
2019.06.18
„Headline“ veiklos pajamos išaugo trečdaliu

Komunikacijos agentūros „Headline“ tiesioginės veiklos pajamos (be trečiųjų šalių) per praėjusius metus,...

Rinkodara
2019.06.17
„Kanų liūtuose“ varžosi 11 reklamos darbų iš Lietuvos 2

Šiandien prasideda 66-asis „Kanų liūtų“ festivalis – didžiausias ir svarbiausias kūrybiškumo renginys...

Rinkodara
2019.06.17
„Lidl“ gerbėjų neprarado, bet „Maxima“ sugebėjo jų pritraukti daugiau Premium 2

Tarp Baltijos šalių tik estai mėgstamiausio prekės ženklo titulą skiria vietiniam „Kalev“, Latvijoje laurai...

Rinkodara
2019.06.17
Vilniaus reputacija socialiniuose tinkluose – viena pozityviausių Europoje 8

Vilnius – vienas iš penkių Europos miestų, kurių reputacija skaitmeninėje erdvėje yra pozityviausia, rodo...

Rinkodara
2019.06.16
 Didžiausios lauko reklamos klaidos

Lauko reklama vėl atsikovoja pozicijas, kurias buvo užleidusi skaitmeninei reklamai. Kad statiškas stendas...

Gazelė
2019.06.15
Dėl persekiojimo už kritiką prašo pradėti ikiteisminį tyrimą žemės ūkio ministro atžvilgiu 2

Penktadienį agroverslo naujienų portalas „Agroeta“ kreipėsi į Evaldą Pašilį, generalinį prokurorą, dėl...

Rinkodara
2019.06.14
„Lietuvos geležinkeliai“ pasirinko reklamos partnerius

„Lietuvos geležinkelių“ prekės ženklo atnaujinimu ir naujų grupės įmonių veiklos prekės ženklų sukūrimu...

Paslaugos
2019.06.14
Miestų išlaidos komunikacijai: Kaunas Vilnių lenkia daugiau nei 10 kartų 25

Nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ surinkti duomenys rodo, kad daugiausiai lėšų per...

Rinkodara
2019.06.14
ERROR: Script GetRssFeed.vbs is missing!
Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau