Rinkodaros sektoriaus metai: pokyčiai, žvaigždės ir skandalai

Publikuota: 2019-01-02
VŽ koliažas.
VŽ koliažas.

Rinkodaros ir komunikacijos sektoriui 2018 metai nebuvo lengvi: įsigaliojo alkoholio reklamos draudimas, Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas, privertęs persvarstyti rinkodaros biudžetus ir strategijas.

Nepaisant to, kaip rodo tyrimų bendrovės „Kantar TNS monitoringas, reklamos apimtys auga, o aktyvius prekybininkų ir telekomunikacijų bendrovių karus, šiemet papildė ir vaistinių segmentas, per šiuos metus komunikavęs intensyviai.

VŽ apžvelgia svarbiausius praėjusių metų sektoriaus įvykius.

Metų pokytis

„Biok laboratorija“ vietoj trijų savo prekės ženklų – „Rasos“, „Aro“ ir „Biok Dermatology“ – įvedė „Kilig“. Bendrovė teigia, kad pirmuosius naujojo prekės ženklo sėkmės vaisius ji jau raško – „Kilig“ lengviau atveria užsienio platintojų duris.

Neigiamo sąskambio ar asociacijų gamintoja nesibaimina, atvirkščiai, teigia, kad tai lengvesnis kelias naujam prekės ženklui tapti žinomam.

Metų pergalė

Metų pradžioje Europos Žmogaus Teisių Teismas paskelbė, kad Lietuva nepagrįstai apribojo drabužių reklamą su Jėzaus ir Marijos personažais dizainerio Roberto Kalinkino reklamose.

Strasbūro teisėjai nuosprendyje teigė, kad Lietuvos institucijos „absoliutų pirmumą teikė tikinčiųjų jausmų apsaugai, bet tinkamai neatsižvelgė į pareiškėjų įmonės teisę į saviraiškos laisvę“.

2012 m. pasirodžiusiose dizainerio Roberto Kalinkino drabužių reklamos kampanijoje buvo vaizduojamas jaunas ilgaplaukis vyras ir moteris balta suknele, o šalia jų šūkiai: „Jėzau, kokios tavo kelnės!“, „Marija, kokia suknelė!“ ir „Jėzau Marija, koks stilius!“.

„Džiugu, kad laimėjome, tai yra vienas iš precedentų, kai Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimas tokioje byloje yra verslo pusėje. Mūsų tikslai nebuvo įžeidūs, mes nieko nenorėjome sumenkinti ir džiaugiamės, kad tai išsisprendė“, – VŽ teigė p. Kalinkinas.

Metų žvaigždė

Bene ryškiausia šių metų reklama Lietuvoje – šalyje pasipiktinimo ir prieštaringų vertinimų, pasaulyje – pozityvaus dėmesio sulaukusi kampanija „Vilnius – Europos G taškas“. Ji skelbė: „Niekas nežino, kur jis, bet kai jį randa – būna nuostabu. Vilnius – Europos G taškas“ („Nobody knows where it is, but when you find it – it‘s amazing. Vilnius – the G-Spot of Europe“).

Ši kampanija viršijo lūkesčius, o jos skleidėjai, Vilniaus miesto turizmo ir verslo plėtros agentūra VšĮ „Go Vilnius“, jau sėdo ruošti paraiškos kitų metų didžiausiam ir svarbiausiam reklamos festivaliui „Kanų liūtai“.

Agentūra skaičiuoja, kad užsienio spaudoje apie šią kampaniją pasirodė per 1.120 publikacijų (planuota – 300), pasiekta auditorija viršija 986 mln. (planuota – 500 mln.), o jų vertė siekia apie 9,12 mln. Eur.

Tikslinėms auditorijoms ši reklama socialiniuose tinkluose ir internete buvo parodyta virš 25 mln. kartų, o kampanijai sukurtoje svetainėje „vilniusgspot.lt“ apsilankė per 110.000 unikalių lankytojų (planuota – 50.000), iš kurių beveik 75% atliko siūlytą testą, t. y. susipažino su svetainės turiniu apie Vilniaus turistinius resursus. Beveik 60% svetainės lankytojų buvo iš Jungtinės Karalystės, Vokietijos ir JAV.

Kampanija neliko nepastebėta ir tyrimų bei konsultacijų bendrovės „Brand Finance“, sudarančios kasmetį šalių – 100-o vertingiausių valstybių prekės ženklų – reitingą. Naujausiame tyrime Lietuvos šalies prekės ženklo vertė skaičiuoja nemenką šuolį – 25%. O tarp priežasčių tyrėjai vardija ir akį traukusią sostinės kampaniją „Vilnius – Europos G taškas“, taip pat – Popiežiaus vizitą.

Paradoksalu, tačiau, pradedant plačiai nuskambėjusią „Vilniaus – Europos G taško“ kampaniją, didieji jos kritikai būtent ir skubėjo pabrėžti, kad kampanija startuoja pačiu netinkamiausiu metu – artėjant popiežiaus vizitui. Tačiau užsienio ekspertų akyse tai tebuvo du dideli pliusai, svariai prisidėję prie Lietuvos žinomumo didinimo, o kartu ir šalies prekės ženklo vertės augimo per metus.

Metų laimėtojai

Bene daugiausiai skirtingų svarių apdovanojimų per 2018 m. susirinkusi kampanija – „Tele2“ reklaminis projektas „Laisvas internetas“ (reklamos agentūra – „Adell Taivas Ogilvy“). Kampanija „Laisvas internetas“ šiemet pateko tarp finalininkų „Kanų liūtų“ festivalyje, JAV laimėjo prestižinį „Clio“ apdovanojimą. Slovėnijoje „Golden Drum“ reklamos festivalyje pelnė prestižinę „Grand Prix“ statulėlę „U. Funkcinio efektyvumo“ (angl. U. Functional Efficiency) kategorijoje, taip pat čia buvo įvertinta ir sidabru „T. Prekės ženklo kūrimo“ (angl. T. Brand Building) kategorijoje.

Į apdovanojimus šis projektas pretendavo tik užsienio šalių kūrybingumo festivaliuose.

Labiausiai apdovanota kampanija Lietuvoje ir kaimyninėse šalyse 2018 m. – laurus šiemetiniame „Password“ konkurse skynusi Efektyviausia Metų rinkodaros kampanija kampanija, daryta Irenos Matijošaitienės fondui. Kampaniją „Mirštu, kaip noriu gyventi“ įgyvendino rinkodaros komunikacijos agentūra „Autoriai“.

Organų donorystę skatinusi rinkodaros kampanija „Mirštu, kaip noriu gyventi“ beveik 5 kartus išaugino mėnesio prašymų gauti donoro kortelę skaičių ir gerokai viršijo projekto pradžioje keltus tikslus.

„Password“ kampanija pelnė tris apdovanojimus: Efektyviausios viešojo sektoriaus kampanijos kategorijoje, taip pat Auditorijos simpatijų prizą ir Metų kampanijos titulą.

Su šia kampanija „Autoriai“ laimėjo bronzinį apdovanojimą „Balticbest 2018“ festivalyje, Baltijos regiono ryšių su visuomene apdovanojimuose „Mi:t&links. Baltic Communication Awards“ buvo pripažinta geriausia Socialinių kampanijų ir Integruotos komunikacijos kategorijose, čia „Autoriai“ tapo „Lietuvos Metų agentūra“.

Reklamos festivalyje „Adrenalinas“ kampanija buvo pripažinta geriausia socialine reklama.

„Šie metai mums – nesibaigiančių apdovanojimų metai. „Mirštu, kaip noriu gyventi“ triumfavo kone kiekvienuose apdovanojimuose, kur teikėme paraiškas. Žiuri buvo pastebėti ir kiti projektai – „Pozuoja intelektas“ bei Jaunimo linijos begėdystės kampanija. Sėkmės priežastis – taiklios įžvalgos ir kruopštus įgyvendinimas“, – tuokart teigė Giedrė Šileikytė, „Autoriai“ vadovė.

Šiemetiniame „Adrenaline“, lietuviškame reklamos festivalyje, šiemet laurus skynė reklamos agentūra „McCann Vilnius“, ji surinko 67 balus ir „Metų agentūros titulą“ šiemet pelnė ryškiai atsiplėšusi nuo konkurentų.

Metiniame komunikacijos sektoriaus renginyje „PR Impact Awards 2018“ Metų komunikacijos agentūra išrinkta „Idea Prima“.

Metų pasveikinimas

2018 m., kaip ir ankstesniais metais, Kaunas originaliai sveikino Vilnių su gimtadieniu: pernai kauniečiai sostinės gyventojus viliojo nemokama kelione į laikinąją sostinę, nemokamomis ekskursijomis ir restoranų bei kavinių nuolaidomis, šiemet – vilniečiai buvo kviečiami vakarienės.

Tomas Grigalevičius, Kauno mero patarėjas viešiesiems ryšiams, vienas idėjos autorių, teigia, kad vakarienėms buvo užsiregistravę 1.033 vilniečiai.

Organizatoriai skaičiuoja, kad vyko per 330 vakarienės (58 vakarienės su nepažįstamais ir daugiau nei 275 – su draugais), o prie iniciatyvos prisijungė per 500 kauniečių.

Metų sąjunga

Galutinai susijungusios komunikacijos grupės „Publicum“ ir „Idea“ pardavė kontrolinį akcijų paketą (51%) pasaulinei „Vivendi“ korporacijai priklausančiai komunikacijos grupei „Havas“ ir nuo šiol veiks šiuo vardu.

Šis sandoris pasirašytas gruodžio 17 d., užbaigus metus trukusį naujos grupės formavimo procesą ir suderinus jį su konkurenciją prižiūrinčiomis institucijomis. Sandorio vertė neatskleidžiama. Likusios grupės akcijos (49%) lieka bendrovių partnerių rankose.

„Havas“ grupėje šiuo metu Baltijos šalyse veikia 20 agentūrų, teikiančių ryšių su visuomene, žiniasklaidos planavimo, reklamos kūrybos, skaitmeninės rinkodaros bei kitas komunikacijos paslaugas. Jose dirba per 250 specialistų, bendra apyvarta šiais metais viršys 50 mln. Eur.

Metų skandalai

Rinkodaros ir komunikacijos sektoriuje per šiuos metus nuskambėjo du ryškus skandalai.

Vienas jų – dviejų komunikacijos asociacijų organizatoriai bandė suspindėti drąsa ir į konferenciją „PR Impact Awards 2018“ pakvietė kalbėti buvusį Liberalų sąjūdžio lyderį, kaltinamąjį politinės korupcijos byloje Eligijų Masiulį. Jis turėjo sėsti prie diskusijų stalo sveikatos ministru Aurelijumi Veryga. Sulaukę bendruomenės kritikos, organizatoriai suskubo ištrinti visą komunikaciją.

„Švelniai tariant, gerokai nustebau, kad tai visai ne pokštas. Keista, kad šių metų renginio organizatoriai nusprendė sceną suteikti korupcija įtariamam asmeniui, kurio pavardė tebelinksniuojama Valstybės saugumo departamento pažymose. Taip daroma žala ne tik abiem komunikacijos asociacijoms, bet ir visai ryšių su visuomene industrijai. Ryšių su visuomene reputacija Lietuvoje yra dar labai trapi dėl įvairių negatyvių rinkos istorijų, ypač susijusių su viešaisiais konkursais, o toks sprendimas, deja, daro papildomą neigiamą įtaką vertinimams apie ryšius su visuomene“, – tuokart stebėjosi Orijana Mašalė, „PR Impact Awards“ idėjos autorė ir pirmųjų trijų renginių organizatorė.

Karčią piliulę teko nuryti ir „Maximai“.

Prekybininkė, Lietuvai besidabinant šventine nuotaika ir besiruošiant minėti Atkurtos Lietuvos šimtmetį, Vasario 16-ąją, išplatino naujienlaiškį ir su rašybos klaidos, ir su klaidingai nurodyta šventės data – vasario 17 d.

Socialiniuose tinkluose iš karto pasipylė pasipiktinusių vartotojų, nuomonės lyderių komentarai. Ir nors „Maximos“ komunikacijos komanda su Ernesta Dapkiene, tinklo komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktore, bemaž iš karto įsiliejo į diskusijas ir atsiprašė už šį nesusipratimą, tačiau atsiprašymo laiškas į vartotojų e. paštus, kad bendrovė suklydo, atskriejo tik po maždaug 4 val.

Komunikacijos ekspertai tokį ilgą laiko tarpą vadino pernelyg didele prabanga ir stebėjosi, kad tikrai nemažai nesusipratimų, klaidų, tame tarpe ir komunikacijos erdvėje, turėjusi prekybininkė taip ilgai delsė. Dėl šios klaidos prekybininkė nutraukė sutartį su agentūra „NFQ Technologies“.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Medaliai atkreipia partnerių dėmesį Premium

Smulkieji, kuriantys savo prekių ženklus tiek vidaus, tiek eksporto rinkoms, susiduria su žinomesnių ir...

Gazelė
05:45
Socialinių tinklų galia įmonės vadovo rankose: kaip „like“ virsta pardavimais

Elonas Muskas, Ilja Laursas, Jevgenijus Černekas, Grantas Cardone‘as – ką bendro turi šie verslininkai? Taip,...

Rinkodara
2019.11.17
Socialiniai tinklai: 2020 m. pirmuoju smuiku gros „LinkedIn“ ir „TikTok“ Premium 3

Socialiniai tinklai yra neatsiejama daugelio mūsų kasdienybės dalis. Skaičiuojama, kad jais naudojasi daugiau...

Rinkodara
2019.11.17
Šiaulių bankas pasirinko naują šūkį ir įvaizdį 6

Šiaulių bankas pristatė naują įvaizdžio strategiją, vizualinį identitetą ir šūkį „Jūsų bankas – arčiau jūsų“.

Rinkodara
2019.11.16
„John Lewis“ laukiamiausioje kalėdinėje reklamoje vėl žaidžia sentimentais

Kalėdų pradžią skelbia šiandien skelbia britų prekybininkės „John Lewis“ šventinė reklama, pasakojanti...

Rinkodara
2019.11.14
Jauni verslininkai, nepaisydami kritikos, vegetuojantį prekės ženklą pavertė sėkmingu Premium

„Cosmoway“, pernai persikėlusi į gerokai didesnes patalpas ir padidinusi gamybos pajėgumus, žengė dar vieną...

Gazelė
2019.11.14
„Nestle Baltics“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Tarptautinės maisto korporacijos „Nestle“ valdoma prekybos bendrovė UAB „Nestle Baltics“ ryšių su visuomene...

Rinkodara
2019.11.13
„Komunikacijos amatininkai“ keičia pavadinimą

Skaitmeninės komunikacijos agentūra „Komunikacijos amatininkai“ keičia pavadinimą ir nuo šio vadinsis...

Rinkodara
2019.11.13
Žalia šviesa „Telia“ pirkiniui – „Bonnier Broadcasting“

Europos Komisija patvirtino telekomunikacijų grupės „Telia Company“ sandorį, kuriuo ji iš Švedijos...

Rinkodara
2019.11.12
„Rubiko kubo“ prekės ženklo valdytojai patyrė dar vieną pralaimėjimą Premium

Europos Sąjungos (ES) Bendrasis Teismas priėmė dar vieną nepalankų sprendimą gerai žinomo žaislo Rubiko kubo...

Rinkodara
2019.11.12
Apdovanojimas „Vilnius – Europos G taškas“ kampanijai vėl patraukė pasaulio dėmesį 2

Žinia, kad Vilniaus reklama „Vilnius – Europos G taškas“ buvo įvertinta auksu tarptautiniuose turizmo...

Rinkodara
2019.11.12
Registruoja A. Unikausko vardo kliniką, bet planų neatskleidžia 1

Valstybiniame patentų biure UAB „Viva Idea“ registruoja žodinį prekės ženklą „Daktaro Unikausko klinika.

Rinkodara
2019.11.12
Didžiausią reklamos šuolį demonstruoja „Švyturys-Utenos alus“

Per devynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2018 m., tarp reklamos užsakovų labiausiai...

Rinkodara
2019.11.12
Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Keičiasi SBA rinkodaros ir verslo vystymo vadovai 1

SBA grupei, plečiant veiklą ir tęsiant plėtrą užsienio rinkose, vyksta pokyčiai grupės vadovybėje: verslo...

Rinkodara
2019.11.11
Slaptieji pirkėjai daugiausiai simpatijų skyrė „Senukams“ 2

Slaptų pirkėjų tyrimas rodo, kad geriausiai klientus vadinamajame DIY (ang. do it yourself) segmente...

Prekyba
2019.11.10
„Social Media Fest 2019“: renka įtakingiausiuosius socialiniuose tinkluose

Socialinių tinklų atradimų festivalio „Social Media Fest 2019“ komisija įvertino Lietuvos influencerius,...

Rinkodara
2019.11.10
Vienas iš darbų „NAPA Baltic 2019“ diskvalifikuojamas

Komisijos sprendimu vienas iš Estijos dizaino darbų, laimėjusių sidabrą „NAPA Baltic 2019“ apdovanojimuose,...

Rinkodara
2019.11.08
Kampanija „Lietuvos DNR“ pelnė tarptautinį apdovanojimą

Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio grupės inicijuota komunikacinė kampanija „Lietuvos DNR“...

Rinkodara
2019.11.08
„NAPA Baltic 2019“ – daugiausia laimėjimų Lietuvos dizaineriams

Kasmetiniuose Baltijos ir Šiaurės šalių pakuotės dizaino renginyje „NAPA Baltic 2019“ išrinkti geriausi...

Rinkodara
2019.11.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau