Prekių ženklų eksporto kryptis lemia procesų greitis ir paprastumas

Publikuota: 2018-11-29

Nors pagrindinės Lietuvos prekybos partnerės yra Europos Sąjungos (ES) šalys ir didžioji dalis eksportuojamų prekių patenka į ES rinkas, Lietuvos verslininkai gręžiasi ir į kitas šalis. Į Vakarus, anot eksportuotojų, plėstis yra paprasčiau ir priimtiniau, tačiau Rytai verslininkus vilioja mažesne konkurencija ir galimu didesniu pelnu. Vienas iš pagrindinių vienos ar kitos krypties pasirinkimo kriterijų – aiški ir greita prekių ženklų registracija.

Ne paslaptis, kad pagrindinės Lietuvos prekybos šalys Vakaruose – ES valstybės. Aivaras Knieža, VšĮ „Versli Lietuva“ Eksporto departamento direktorius, sako, kad tam yra kelios priežastys.

„Pirma, Lietuvai ES rinkoje lengva prekiauti, nes čia nesunku įregistruoti prekių ženklus. Antra, ši rinka, nors ir konkurencinga, yra ganėtinai didelė ir moki, o Lietuvos gamintojai sugeba prisitaikyti prie jos reikalavimų, pasiūlyti priimtinų produktų. Trečia, įvairios krizės išmokė Lietuvos gamintojus, kad priklausyti nuo vienos rinkos gali būti pražūtinga strategija, nes ta rinka gali užsiverti. Tad daugelis įmonių, kurios tai išgyveno, dabar stengiasi eksportuoti į didesnį šalių skaičių ir mažinti riziką“, – paaiškina A. Knieža.

Anot jo, pagrindinis skirtumas tarp Rytų ir Vakarų šalių rinkų – reikalavimai produktui arba paslaugai: „Vakaruose klientai domisi produkto sudėtimi ir kelia reikalavimus gamintojui, o Rytuose pagrindinis dėmesys skiriamas produkto arba paslaugos funkcionalumui ir statusui. Pagrindiniai iššūkiai, su kuriais susiduria Lietuvos įmonės Rytuose, yra tinkama prekių ženklų apsauga, patikimo partnerio suradimas, licencijų gavimas. Vakaruose iššūkiai visai kiti – konkurencija ir partnerio, su kuriuo norima dirbti, įtikinimas bendradarbiauti. Prekių ženklų registracija čia taip pat paprastesnė.“

„Verslios Lietuvos“ duomenimis, 2017 m. daugiausia lietuviškų prekių buvo eksportuojama į Vokietiją, Švediją, Lenkiją, Jungtinę Karalystę, Latviją, Norvegiją, Nyderlandus, Daniją, Prancūziją ir Italiją. Populiarios ne ES eksporto šalys vakaruose – JAV ir Šveicarija. Pagrindinės kryptys Rytuose – Nepriklausomų valstybių sandraugos (NVS) šalys (Rusija, Baltarusija, Ukraina), Turkija, Japonija ir Kinija.

„Kaimyninės šalys Lietuvai svarbios todėl, kad įmonės jas gerai pažįsta ir gali eksportuoti atstumui jautrius produktus. Skandinavijos šalys, galima sakyti, yra tapusios namų rinka ir beveik visi Lietuvos eksportuotojai pradėdami plėtrą ten taikosi. Be to, artimiausiose Lietuvai valstybėse yra nesunku įregistruoti prekių ženklus“, – teigia A. Knieža.

Plėtra į Vakarus priimtinesnė

Kad Vakarų ir ES šalys priimtinesnė rinka Lietuvos eksportuotojams patvirtina ne tik statistika. Verslininkai tikina, kad Vakaruose jų produktai priimami geriau nei Rytuose.

Pavyzdžiui, UAB „BIOK laboratorija“, nors savo produkciją eksportuoja į 31 valstybę ir eksporto pajamos sudaro 38% visų pajamų, pagrindinės ir daugiausia pajamų atnešančios eksporto šalys yra Jungtinė Karalystė, Nyderlandai, Lenkija ir Skandinavijos šalys. Vytautas Oleškevičius, „BIOK“ prekybos vadovas, sako, kad įmonė, nors ir eksportuoja savo produkciją į kelias Rytų valstybes, yra susifokusavusi eksportuoti ir populiarinti savo prekių ženklus Vakaruose.

nuotrauka::1 left

„Vakarų rinkos mums priimtinesnės, nes vartotojų įpročiai ir tendencijos tose šalyse yra artimesnės mums. „BIOK“ prekių ženklai ir produktai apskritai yra labiau orientuoti į Vakarus ir čia vyraujančias madas. Be to, šia kryptimi plėstis yra žymiai lengviau dėl laisvo prekių judėjimo ir nereikalingų papildomų registracijų, mat užtenka prekių ženklą užregistruoti europinėje prekių ženklų registracijos sistemoje ir jis iškart apsaugomas visose ES šalyse“, – pasakoja V. Oleškevičius.

„BIOK“ eksportuoja trijų prekių ženklų – „Ecodenta“, „Kilig“ ir „Margarita“ – produkciją. Net 90% visų eksportuojamų produktų yra burnos higienos prekės, pažymėtos „Ecodenta“ prekių ženklu. Šio ženklo produktai keliauja ne tik į Vakarus, bet ir į NVS šalis.

Anot V. Oleškevičiaus, eksportuojama būtent į šias valstybes todėl, kad į ES ir NVS eksportas vyksta lengviau dėl paprastesnės prekių ženklų registracijos: „Norint apsaugoti prekių ženklus ir eksportuoti prekes į ES ir NVS užtenka atlikti po vieną registraciją šiems regionams, kad prekių ženklai čia būtų apsaugoti. Siekiant produktus eksportuoti toliau į Rytus atsiranda keblumų, pagrindinis jų – brangi ir ilgai trunkanti registracija kiekvienoje iš šalių, kur norima prekių ženklą užregistruoti ir eksportuoti prekes.“

Į Vakarus plėtra priimtinesnė ir UAB „Vilniaus duona“. Anot Artūro Kokoškino, bendrovės marketingo direktoriaus, Vakarų šalys yra vienintelė jų eksporto kryptis, nes šiose šalyse yra panaši duonos vartojimo kultūra, be to „Vilniaus duona“ ten jau turi padariusi didžiulį įdirbį.

„Užsienio rinkose parduodama daugiau nei 10% visos bendrovės produkcijos ir šį skaičių planuojama toliau didinti. Labiausiai „Vilniaus duonos“ gaminių pardavimai pernai išaugo Švedijoje, Suomijoje, Estijoje, Jungtinėje Karalystėje, JAV“, – vardija įmonės marketingo direktorius.

A. Kokoškinas sako, kad „Vilniaus duona“ yra užregistravusi tik vieną prekių ženklą eksportui – „Bakerbird“. Jis skirtas JAV ir ES rinkoms, čia ir yra registruotas. „Registracijos procesas buvo paprastas. Susikūrėme ženklą, kreipėmės į patentinius patikėtinius, kurie padėjo atlikti registraciją“, – prisimena A. Kokoškinas.

Jis perspėja, kad visas eksporto procesas nuo prekių ženklų registracijos iki realaus gaminių išvežimo – lėtas, jam įsibėgėti reikia laiko ir pinigų, taigi eksportą planuojančioms įmonėms derėtų iš anksto tam nusiteikti.

Rūpinasi dizaino apsauga

Kad į Vakarus plėstis paprasčiau patvirtina ir Erika Markovska-Mikulskienė, UAB EMKO vadovė. Nors bendrovės kuriami skandinaviško, minimalistinio dizaino baldai bei interjero elementai eksportuojami ir į Vakarus (ES, Šveicariją, JAV), ir į Rytus (NVS, Japoniją), anot verslininkės, šie produktai yra suprantamesni Vakarų rinkoms. „Didžioji dalis Rytų rinkų renkasi prabangesnį, ekstravagantišką stilių, dėl to mūsų gerbėjų ratas šiose rinkose yra ganėtinai siauras“, – teigia ji.

EMKO vadovė pasakoja, kad pirmoji įmonės eksporto kryptis dėl šios priežasties ir buvo Vakarai, o tiksliau – Vokietija: „Vokiečiai pirmieji pamatė mūsų pirmąjį produktą ir pasiūlė lengvatinėmis sąlygomis dalyvauti vienoje didžiausių Europoje baldų ir interjero parodų „imm Cologne“. Sausį dalyvavome, o balandį gavome pirmuosius užsakymus iš Vokietijos. Mūsų stilistika vokiečiams buvo ir yra labai priimtina, Vokietija ir Prancūzija (antroji mūsų kryptis) šiandien yra didžiausios eksporto rinkos.“

nuotrauka::1 left

EMKO prekių ženklas šiandien registruotas Lietuvoje, o dizainas – ES. E. Markosvka-Mikulskienė sako, kad dizaino apsauga ypač svarbi jį kuriantiems dizaineriams: „Dizaino apsauga būtina ilgalaikėje perspektyvoje, siekiant išvengti kopijų. Nors ir buvome su jomis susidūrę, tačiau kopijos buvo gudriai padarytos, su pakeistomis detalėmis, taigi teisiškai nebuvo galima prikibti. Vis dėlto, dizaino apsauga mūsų prekybos partneriams parodo, kad nesame vienkartinis žaidėjas, rimtai žiūrime į savo kuriamus dizainus ir investuojame į apsaugą.“

Straipsnį inicijuoja Valstybinis patentų biuras įgyvendindamas bendradarbiavimo su Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba sutartį.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kodėl gamintojams naudingas Paveldo sertifikatas

Produkcija, pažymėta tautinio paveldo ženklu, garantuoja, kad ji yra skani, nes teisę naudoti šį ženklą turi...

Rinkodara
2019.01.01
Kaune – ginčas tarp savivaldybės ir stotelių stogines įrengusios bendrovės 5

Viešojo transporto stotelių stogines Kaune įrengusi bendrovė „Reklamos arka“ ir Kauno savivaldybė teisme...

Rinkodara
2018.12.30
Ryškiausios šių metų reklamos kampanijos

Bene ryškiausia šių metų reklama Lietuvoje – šalyje pasipiktinimo ir prieštaringų vertinimų, pasaulyje –...

Rinkodara
2018.12.29
Vyriausybės planuota 1,5 mln. Eur informacinė kampanija aplenkė interneto portalus 2

Vyriausybės kanceliarija metų pabaigoje atliko didžiausios vertės pirkimą – pusantro mėnesio trukmės...

Rinkodara
2018.12.28
Daugiau nei pusė lietuvių vaizdo reklamos darbų – užsienio užsakovams

Lietuvos reklamos prodiuserių asociacijos inicijuotas tyrimas atskleidžia, kad net 51% vaizdo reklamos...

Rinkodara
2018.12.27
Geri darbai kalba garsiai: nuo vienkartinės paramos iki verslo filosofijos 1

Vis daugiau ir daugiau verslų vietoj tradicinių kalėdinių dovanų verslo partneriams ir klientams renkasi...

Rinkodara
2018.12.24
Reklamos kryptis – ar išdrįs verslai kalbėti nepatogiomis temomis  3

Pastaruosius kelerius metus mažais žingsneliais augusi šalies reklamos rinka kitąmet į viršų turėtų šauti su...

Verslo klasė
2018.12.24
Kaip lietuviai pratinosi prie reklamos (II): prieš 100 metų

Kaina turi būti sąžiningai maža, o geriausiai reklamose meluoja specialūs literatai, manyta tarpukario...

Verslo klasė
2018.12.23
Šventėms vis daugiau prekių ženklų keičia rūbą

Ne vienas maisto ir gėrimų gamintojas kalėdiniam periodui pristato šventines pakuotes ar specialiai tam...

Rinkodara
2018.12.23
Verslas laukia W ir Q įteisinimo, politikai neskuba 4

Seimo nariai nelinkę paskubėti įteisinti lietuviškoms bendrovėms galimybės savo pavadinimuose naudoti ir...

Verslo aplinka
2018.12.22
Mažo biudžeto mažos dovanos – ir reklamai 1

Jau beveik Kalėdos, bet smulkieji dar turi laiko sugalvoti kūrybiškų dovanų klientams ir partneriams. Mažos...

Rinkodara
2018.12.22
„Maximos“ žiniasklaidos planavimo partneriai nesikeičia 1

„Vilniaus prekybos“ įmonių grupė užbaigė žiniasklaidos planavimo agentūros atrankos konkursą – jį laimėjo...

Rinkodara
2018.12.20
Įsimintiniausios metų reklamos: tarp „Tele2“ ir „Lidl“

Iš dešimties per šiuos metus labiausiai įsiminusių reklamų šešios priklauso „Tele2“ prekės ženklui.

Rinkodara
2018.12.20
Nepamirštamas vartotojų patirtis kuriančioms reklamos kampanijoms – užtikrinta sėkmė Rėmėjo turinys

Geros emocijos lemia marketingo kampanijų sėkmę. Taip sako ne tik verslą atstovaujantys marketingo...

Rinkodara
2018.12.20
Šiaurinė Kalėdų žvaigždė su „Luminor“

Tarp naujausių savaitės reklamų: šiaurinės žvaigždės paieškos su „Luminor“ (reklamos agentūra „Milk“).

Rinkodara
2018.12.18
Prekybininkų dovanos neturi kainuoti papildomai 1

Pirk vieną, o antrą gausi nemokamai, – tokių ir panašių pasiūlymų prekybininkai pirkėjams pateikia ne tik...

Rinkodara
2018.12.18
„Telia Lietuva“ paskyrė naują komunikacijos vadovę 5

AB „Telia Lietuva“ vėl keičia valdymo struktūrą ir atskiria pernai sujungtas rinkodaros ir komunikacijos...

Vadyba
2018.12.18
D. Žemaitytė vadovaus ir žurnalui, ir leidyklai 7

Prie žurnalo „Aš Ikona“ vairo – buvusi ilgametė žurnalo „Žmonės“ vyriausioji redaktorė Daina Žemaitytė.

Rinkodara
2018.12.18
Draudimų baubas ir konkurencija išaugino vaistinių kategorijos reklamą Premium

Per 10 šių metų mėnesių vaistinės aplenkė telekomunikacijų segmentą ir pagal investicijas į reklamą...

Rinkodara
2018.12.18
Baigtas „Publicum“ ir „Idea“ grupės susijungimas į „Havas“

Galutinai susijungusios komunikacijos grupės „Publicum“ ir „Idea“ pardavė kontrolinį akcijų paketą (51%)...

Rinkodara
2018.12.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau