Lietuvos pristatymas: tęsiasi idėjų ir gebėjimų skurdas

Publikuota: 2018-07-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Jei už šalies įvaizdžio, ją pristatančių vaizdo klipų ar prekės ženklo kūrimą būtų teikiami prizai „Auksinės avietės“, kurie Holivude per „Oskaro“ apdovanojimo ceremoniją skiriami blogiausiems metų filmams ir aktoriams, Lietuva tokių prizų sukauptų ne vieną lentyną. Daugelį metų mūsų šalies prisistatymas pasauliui vis patiria fiasko, tačiau pamokų iš tų nesėkmių neišmokstama. Naujausias pavyzdys – Klaipėdos prekės ženklas – dar vienas pretendentas prastos reputacijos nominacijai.

Kaip VŽ rašė, naujasis uostamiesčio prekės ženklas sukėlė aštrių diskusijų – pirmiausia dėl plagijavimo. Keistai atrodė ir visa konkurso eiga, neprofesionaliai parengtas viešas pristatymas. Daugiausia kritikos sulaukė naujas logotipas – dėl panašumo į kito dizainerio prieš keletą metų kurtą ženklą. Nesuteikė garbės kūrėjams ir klaidos prezentacijose. Rinkodaros specialistai teigia, kad tokį projektą reikėtų vertinti kaip absoliutų fiasko. Vieno iš jo kūrėjų Mariaus Vaupšo aiškinimas, esą visada visais laikais rasime panašių simbolių, prekių ženklų, skamba neįtikinamai. Kaip ir tai, kad panašumas (ar kopija) – tik sutapimas. Kaip ir tai, kad, p. Vaupšo žodžiais, „kaskart nauji prekės ženklai sulaukia pasipriešinimo“.

Stebina ir tai, kad šiam projektui net nebuvo skelbiamas konkursas. Tad apie skaidrumo standartus nėra ko nė svajoti. Žinoma, galima būtų teisintis, kad suma neįspūdinga – kiek daugiau nei 24.000 Eur, tačiau visa tai juk mokesčių mokėtojų pinigai. Net jei būtų 10 Eur – kodėl jie turėtų būti „įsisavinami“, švaistomi abejotiniems darbams?

Lietuva visaip buvo pristatoma pasauliui... Ir kaskart – vis nesėkmingai. Prisimenate kūrybos „perliuką“ „Lietuva – drąsi šalis“, sudėliotą iš kelių spalvų kubelių, liaudies pramintą šaltibarščiais? Dar vienas nuobodus ženklas buvo pramintas „tvora“. Kažkelintą konkursą laimėjo ženklas, it dvynys panašus į Kanados Londono miesto ženklą. Teko jo atsisakyti. Bet pinigai jau buvo sumokėti. Kurtas naujas. Visam projektui, su studija ir ženklu, skirta 1,4 mln. Lt (405.468 Eur). Dar pusę milijono litų už katę maiše – už dar nesukurtą šalies ekonominio įvaizdžio strategiją – atseikėjo tuometinė Lietuvos ekonominės plėtros agentūra įvaizdžio kūrėjui Wally Olinsui. 2009 m. Valstybės kontrolė, atlikusi auditą dėl Lietuvos įvaizdžio formavimo, konstatavo: per 4 m. vėjais paleista apie 63 mln. Lt (daugiau nei 18 mln. Eur).

Beveik prieš porą metų išgirdome naują skandalą: mūsų šaliai reklamuoti su šūkiu „Lithuania. Real is beautiful“ buvo pasitelktos ne Lietuvoje darytos iliustracijos – vietoj gražiausių mūsų šalies kampelių autoriai „prakišo“ Suomijos, Slovakijos vaizdelius. Toks „Lietuvos“ reklamavimas socialiniuose tinkluose mokesčių mokėtojams atsiėjo 140.000 Eur. O šis „grožis“ Jurgitai Kazlauskienei, Valstybinio turizmo departamento (VTD) vadovei, kainavo postą.

Neprabėgo nė metų nuo minėto įvykio, ir pasirodė vaizdo klipas „Real is beautiful“. Šįkart idėjos autorius – VTD, kūrėjai – UAB „Legal Guns“. Atseikėta 23.000 Eur. Palyginti su ankstesnėmis sumomis, kukloki pinigai. Tačiau tik pasitelkę labai lakią fantaziją galbūt galėtų patikėti, kad daugelis turistų, svarstančių kelionės kryptis, pasirinks Lietuvą. Klipe matėme agurką ragaujančią „nustebusią turistę“, prabėgančias stirnas, medžių viršūnes, smėlį... Vilnius ir jo architektūros grožybės, istorinis bei kultūrinis paveldas klipo autorių dėmesio nesulaukė. Kaip ir Kaunas, Klaipėda, Druskininkai, Birštonas. Gal kas kada nors atsakys į klausimą, ką mes norime parodyti turistams, kuo jiems turėtų būti patraukli Lietuva. Agurkais, medumi?

Po šitiek nesėkmių, klaidų ir iššvaistytų pinigų regime dar vieną mėginimą – nacionaliniu šalies pristatymo užsienyje koordinatoriumi patvirtintas Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio skyrius. Vyriausybės kancleris Algirdas Stončaitis teigia: šalies institucijos skiria didžiulius biudžetus šaliai užsienyje pristatyti, tačiau rezultatas galėtų būti geresnis.

VŽ pritaria: iki šiol, išskyrus tai, kad buvo iššvaistyti – „įsisavinti“ – milžiniški pinigai vienas už kitą prastesniems darbams, Lietuvos įvaizdžio taip ir nesukurta. Lietuva gali būti ir yra drąsi šalis be jokių ženklų, vizijų, studijų ir pan. Įvaizdžio taip ir nesukūrėme, nes idėjų ir gebėjimo skurdas kiša tam koją. Tikėkimės, kad valdžia pagaliau užsuks čiaupą, iš kurio liejasi pinigai abejotiniems projektams. Dabar žodis – Vyriausybės kanceliarijos Įvaizdžio skyriui – lauksime jo darbo rezultatų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Login“ organizatoriai diskriminavo vyrus 5

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nusprendė, kad technologijų ir inovacijų festivalio „Login“ nemokamų...

Rinkodara
12:18
700–jam Vilniaus gimtadieniui – jubiliejinis logotipas

700-ojo Vilniaus gimtadienio, kurį miestas švęs 2023 m., logotipo koncepcijos konkurse varžėsi 75 dalyviai.

Rinkodara
11:46
Kaip išlaikyti balansą tarp efektyvumo ir kūrybiškumo 1

Dažnai reklamos efektyvumo apdovanojimuose ant pakylos matome tuos prekių ženklus, kurių kampanijose...

Rinkodara
2019.02.14
Dar viena kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ ir „Facebook“ 4

Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė preliminarų susitarimą dėl autorių teisių internete, kuris suteiks...

Rinkodara
2019.02.14
Lietuvoje daugiausia ženklų registravo „TV Play Baltics“, užsienyje – „Franmax“ Premium

Lietuvoje šiek tiek sulėtėjo naujų prekių ženklų ir patentų registracija, tačiau išaugo dizaino sprendimų...

Prekyba
2019.02.13
Aštuonios iš 9 RSVA narių atitinka visus veiklos kokybės standartus 2

Lietuvos ryšių su visuomene agentūrų asociacijos (RSVA) įdiegto veiklos kokybės standarto sertifikatai šiemet...

Rinkodara
2019.02.12
„Maximos“ šventinės reklamos nukarūnavo „Tele2“ Premium

Šalia jau ilgą laiką besitęsiančio „Tele2“ prekės ženklo dominavimo pastebimiausių reklamų dešimtuke 2018 m.

Rinkodara
2019.02.12
Komunikacijos agentūros „Maniakai“ vadovu tapo M. Janulionis 4

Komunikacijos ir konsultacijų agentūros „Maniakai“ vadovu nuo šių metų vasario 1 d. tapo Mindaugas...

Rinkodara
2019.02.12
Naujų rinkodaros ir komunikacijos konkursų lietus tęsiasi Premium 1

2018 m. paskutinysis metų ketvirtis išsiskyrė rinkodaros ir žiniasklaidos planavimo paslaugų pirkimo konkursų...

Rinkodara
2019.02.12
Verslo idėją parsivežė iš JAV: lietuviai nustemba, bet valgomas puokštes perka Premium

Į nematytą produktą pirkėjai žiūri atsargiai, todėl UAB „Vaisiai ir šokoladas“ pasirinko kiek neįprastą...

Gazelė
2019.02.11
Didžioji dalis sulaikytų prekių – smulkios siuntos iš Kinijos Premium

Ne tik prekybininkai, bet ir privatūs asmenys gali sulaukti neigiamų padarinių, nustačius, kad užsakyta ir...

Prekyba
2019.02.11
Vilniaus konfliktas su baru dėl lauko tualetų kol kas – be laimėtojų 3

Vilniaus savivaldybės ginčas su vienu sostinės baru dėl greta pastatytų lauko tualetų kol kas – be laimėtojų:...

Prekyba
2019.02.10
Vilniaus universitetas keičia savo veidą 6

Vilniaus universitetas startavo su nauja komunikacijos kampanija, kurioje bando kalbėti ne tradiciniais...

Rinkodara
2019.02.10
„Vilniaus pergalės“ patirtis: svarbu išdrįsti išeiti iš komforto zonos Premium 10

Saldumynų gamintoja „Vilniaus pergalė“ nuėjo ilgą bandymų kelią jungdama ir vėl atskirdama įmonės rinkodaros...

Rinkodara
2019.02.08
Kritikos strėlės viešiesiems pirkimams: formalus požiūris ar polinkis į „draugystę“ 14

Neseniai Prezidentė teikė siūlymą Viešųjų pirkimų įstatymų pataisoms, uždrausiančioms politinio pasitikėjimo...

Rinkodara
2019.02.07
6 kartus pažeidimai fiksuoti „Respublikos leidiniuose“, 2 – „Lietuvos ryto“ TV

Per praėjusius metus Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba gavo rekordiškai daug skundų – net 321. Lyginant...

Rinkodara
2019.02.07
Sporto klubo reklama įstatymo nepažeidė, bet sukėlė diskusijų 10

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba įvertinusi „Gym Plius“ sporto klubo reklamą, pažeidimų joje nenustatė.

Rinkodara
2019.02.07
„Maxima“ ir „Lidl“ traukia lietuviškumo kortą, „Iki“ – priešingai Premium 15

Prekybos tinklai „Maxima“ ir „Lidl“ pastaruoju metu tarsi sutartinai sustiprino lietuviškumo liniją...

Prekyba
2019.02.06
Dramatiškų pokyčių pasekmė: „Amazon“ vadovas pakeitė požiūrį į reklamą Premium

JAV prekybos milžinė „Amazon“ per 2018 m. investicijas į reklamą padidino 72,5%, tai didžiausias šuolis tarp...

Rinkodara
2019.02.05
„Aprangos“ grupė pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Mažmeninės prekybos drabužiais lyderė Baltijos šalyse „Aprangos“ grupės skelbtą skaitmeninės komunikacijos...

Rinkodara
2019.02.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau