Lietuvos pristatymas: tęsiasi idėjų ir gebėjimų skurdas

Publikuota: 2018-07-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Jei už šalies įvaizdžio, ją pristatančių vaizdo klipų ar prekės ženklo kūrimą būtų teikiami prizai „Auksinės avietės“, kurie Holivude per „Oskaro“ apdovanojimo ceremoniją skiriami blogiausiems metų filmams ir aktoriams, Lietuva tokių prizų sukauptų ne vieną lentyną. Daugelį metų mūsų šalies prisistatymas pasauliui vis patiria fiasko, tačiau pamokų iš tų nesėkmių neišmokstama. Naujausias pavyzdys – Klaipėdos prekės ženklas – dar vienas pretendentas prastos reputacijos nominacijai.

Kaip VŽ rašė, naujasis uostamiesčio prekės ženklas sukėlė aštrių diskusijų – pirmiausia dėl plagijavimo. Keistai atrodė ir visa konkurso eiga, neprofesionaliai parengtas viešas pristatymas. Daugiausia kritikos sulaukė naujas logotipas – dėl panašumo į kito dizainerio prieš keletą metų kurtą ženklą. Nesuteikė garbės kūrėjams ir klaidos prezentacijose. Rinkodaros specialistai teigia, kad tokį projektą reikėtų vertinti kaip absoliutų fiasko. Vieno iš jo kūrėjų Mariaus Vaupšo aiškinimas, esą visada visais laikais rasime panašių simbolių, prekių ženklų, skamba neįtikinamai. Kaip ir tai, kad panašumas (ar kopija) – tik sutapimas. Kaip ir tai, kad, p. Vaupšo žodžiais, „kaskart nauji prekės ženklai sulaukia pasipriešinimo“.

Stebina ir tai, kad šiam projektui net nebuvo skelbiamas konkursas. Tad apie skaidrumo standartus nėra ko nė svajoti. Žinoma, galima būtų teisintis, kad suma neįspūdinga – kiek daugiau nei 24.000 Eur, tačiau visa tai juk mokesčių mokėtojų pinigai. Net jei būtų 10 Eur – kodėl jie turėtų būti „įsisavinami“, švaistomi abejotiniems darbams?

Lietuva visaip buvo pristatoma pasauliui... Ir kaskart – vis nesėkmingai. Prisimenate kūrybos „perliuką“ „Lietuva – drąsi šalis“, sudėliotą iš kelių spalvų kubelių, liaudies pramintą šaltibarščiais? Dar vienas nuobodus ženklas buvo pramintas „tvora“. Kažkelintą konkursą laimėjo ženklas, it dvynys panašus į Kanados Londono miesto ženklą. Teko jo atsisakyti. Bet pinigai jau buvo sumokėti. Kurtas naujas. Visam projektui, su studija ir ženklu, skirta 1,4 mln. Lt (405.468 Eur). Dar pusę milijono litų už katę maiše – už dar nesukurtą šalies ekonominio įvaizdžio strategiją – atseikėjo tuometinė Lietuvos ekonominės plėtros agentūra įvaizdžio kūrėjui Wally Olinsui. 2009 m. Valstybės kontrolė, atlikusi auditą dėl Lietuvos įvaizdžio formavimo, konstatavo: per 4 m. vėjais paleista apie 63 mln. Lt (daugiau nei 18 mln. Eur).

Beveik prieš porą metų išgirdome naują skandalą: mūsų šaliai reklamuoti su šūkiu „Lithuania. Real is beautiful“ buvo pasitelktos ne Lietuvoje darytos iliustracijos – vietoj gražiausių mūsų šalies kampelių autoriai „prakišo“ Suomijos, Slovakijos vaizdelius. Toks „Lietuvos“ reklamavimas socialiniuose tinkluose mokesčių mokėtojams atsiėjo 140.000 Eur. O šis „grožis“ Jurgitai Kazlauskienei, Valstybinio turizmo departamento (VTD) vadovei, kainavo postą.

Neprabėgo nė metų nuo minėto įvykio, ir pasirodė vaizdo klipas „Real is beautiful“. Šįkart idėjos autorius – VTD, kūrėjai – UAB „Legal Guns“. Atseikėta 23.000 Eur. Palyginti su ankstesnėmis sumomis, kukloki pinigai. Tačiau tik pasitelkę labai lakią fantaziją galbūt galėtų patikėti, kad daugelis turistų, svarstančių kelionės kryptis, pasirinks Lietuvą. Klipe matėme agurką ragaujančią „nustebusią turistę“, prabėgančias stirnas, medžių viršūnes, smėlį... Vilnius ir jo architektūros grožybės, istorinis bei kultūrinis paveldas klipo autorių dėmesio nesulaukė. Kaip ir Kaunas, Klaipėda, Druskininkai, Birštonas. Gal kas kada nors atsakys į klausimą, ką mes norime parodyti turistams, kuo jiems turėtų būti patraukli Lietuva. Agurkais, medumi?

Po šitiek nesėkmių, klaidų ir iššvaistytų pinigų regime dar vieną mėginimą – nacionaliniu šalies pristatymo užsienyje koordinatoriumi patvirtintas Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio skyrius. Vyriausybės kancleris Algirdas Stončaitis teigia: šalies institucijos skiria didžiulius biudžetus šaliai užsienyje pristatyti, tačiau rezultatas galėtų būti geresnis.

VŽ pritaria: iki šiol, išskyrus tai, kad buvo iššvaistyti – „įsisavinti“ – milžiniški pinigai vienas už kitą prastesniems darbams, Lietuvos įvaizdžio taip ir nesukurta. Lietuva gali būti ir yra drąsi šalis be jokių ženklų, vizijų, studijų ir pan. Įvaizdžio taip ir nesukūrėme, nes idėjų ir gebėjimo skurdas kiša tam koją. Tikėkimės, kad valdžia pagaliau užsuks čiaupą, iš kurio liejasi pinigai abejotiniems projektams. Dabar žodis – Vyriausybės kanceliarijos Įvaizdžio skyriui – lauksime jo darbo rezultatų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Tarp naujausių reklamų: „Lidl“ Kalėdos ir kitoks žvilgsnis į MO 1

Tarp savaitės reklamų – susimąstyti skatinantis „Lidl“ kalėdinis klipas (kūrybinė reklamos agentūra...

Rinkodara
2018.11.13
Turistams į regionus vilioti iš ES lėšų skyrė 3,67 mln. Eur: kas gavo finansavimą 1

Ūkio ministerija Lietuvos savivaldybėms ir asociacijoms skyrė 3,67 mln. Eur Europos Sąjungos (ES) lėšų...

Rinkodara
2018.11.13
„Iki“ turi naują rinkodaros vadovą 6

Prekybos tinklo „Iki“ rinkodaros departamento vadovo pareigas nuo ateinančio pirmadienio pradeda eiti...

Rinkodara
2018.11.13
Teismas nagrinės žurnalistų skundą dėl atsisakymo pateikti informaciją

Vilniaus apygardos administracinis teismas priėmė nagrinėti kelių redakcijų žurnalistų ir Lietuvos žurnalistų...

Rinkodara
2018.11.12
Skandalingoji sostinės reklama taikosi į Kanų „liūtą“: kampanijos sėkmė skaičiais Premium 13

Šios vasaros pabaigoje užsienio rinkose akį traukusi ir skirtingų vertinimų sulaukusi reklamos kampanija...

Rinkodara
2018.11.12
Vidurio ir Rytų Europos regione laurai – Slovėnijai ir Estijai 4

Lenkijos šalies prekės ženklas yra vertingiausias tarp Centrinės ir Rytų Europos valstybių, Slovėnijos –...

Rinkodara
2018.11.11
Išrinktos gražiausios Baltijos šalių pakuotės – dizaino darbai

Ketvirtą kartą organizuojamuose Nacionalinės pakuotės dizaino apdovanojimuose „NAPA Baltic“ varžėsi 126...

Rinkodara
2018.11.10
Skylės lentynose: 87% vartotojų pasigenda informacijos Premium 1

Maždaug 80% prancūzų per pastaruosius šešis mėnesius parduotuvėse yra neradę prekių, kurių ieškojo. 45% jų...

Lietuvos šalies ženklo vertę augino ryškioji reklama ir popiežiaus vizitas Premium 1

Lietuvos šalies prekės ženklo vertė per 2018 m. fiksuoja nemenką šuolį – 25%. Vertingiausių pasaulio...

Rinkodara
2018.11.09
Europos komisija ruošia dar vieną baudą „Google“ 4

Europos komisija teigia, kad „Google“ valdančiai bendrovei „Alphabet“, gali būti iškelta trečioji byla bei...

Rinkodara
2018.11.08
Lietuvos kūrėjai džiaugiasi pergale prieš interneto vagis 5

Seimas priėmė Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo pataisas, kuriomis siekiama numatyti naujas teisių...

Rinkodara
2018.11.08
Susivienijusiai Lietuvos žiniasklaidai – tarptautinis apdovanojimas 4

Visa Lietuvos žiniasklaidos bendruomenė buvo įvertinta žurnalisto Peterio Greste vardo apdovanojimu už...

Rinkodara
2018.11.07
Kai velnias slypi detalėse 4

Valdantiesiems ir vėl nepavyko sulaukti pritarimo laikinosios tyrimo komisijos dėl LRT veiklos išvadoms – po...

Rinkodara
2018.11.07
Baigėsi „Telia Lietuva“ dizaino agentūros konkursas

Telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ skelbtą dizaino agentūros konkursą laimėjo kūrybinė reklamos...

Rinkodara
2018.11.06
„Laisvės TV“ su „AltSpace“ žengia į senamiestį ir derasi su investuotojais Premium 2

„Laisvės TV“ žengia naują plėtros žingsnį – atidaro dar vieną „AltSpace“ bendradarbystės erdvių studiją...

Rinkodara
2018.11.06
Nauji prekių ženklai: ar bus galima įregistruoti skonį ar kvapą? Rėmėjo turinys 2

Dažniausiai prekių ženklai mums asocijuojasi su įmonės, produkto ar paslaugos pavadinimu, logotipu. Tačiau...

Rinkodara
2018.11.05
SBA grupė plečia komunikacijos skyrių

SBA įmonių grupės viešųjų ryšių projektų vadovu pradeda dirbti Petras Lingė, iki šiol dirbęs LNK Žinių...

Rinkodara
2018.11.05
Tarp NAPA finalininkų – daugiausia lietuvių dizainerių darbų

Kitą savaitgalį vyksiančiuose nacionaliniuose pakuotės dizaino apdovanojimuose NAPA varžysis 26 lietuvių, 15...

Rinkodara
2018.11.04
Reklamuoti Lietuvą pasauliui: niekam neįdomu, ar mums įdomu 4

Pripažinkime, turime du kompleksus: savinieką ir kompleksą dėl saviniekos.

Rinkodara
2018.11.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau