Klastočių mastas ir žala – šokiruojančio dydžio

Reklama publikuota: 2017-10-09
Kazimieras Saržickas
svg svg
Kazimieras Saržickas

Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (angl. European Union Intellectual Property Office, EUIPO), vertinanti padirbinėjimo bei piratavimo ekonominį poveikį skirtinguose verslo sektoriuose bei regionuose, kartu su Tarptautine ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (angl. Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) paskelbė tyrimus, susijusius su indėliu į intensyvių pramonės šakų ekonominį veiksmingumą ir užimtumą intelektinės nuosavybės teisių srityje bei piliečių suvokimą apie intelektinės nuosavybės teises ES.

Ar kovojama efektyviau?

Atliktų tyrimų duomenys šokiravo: 2013 m. tarptautinė prekyba padirbtais ir piratiniais produktais sudarė iki 2,5% pasaulio prekybos, t. y. iki 338 mlrd. Eur. ES šie produktai sudaro iki 5% viso ES importo – apie 85 mlrd. Eur. Beveik 3/4 padirbtų produktų yra gabenami jūra, kurjerių tarnybų ir paštu. Pastarosiomis dažniausiai naudojasi mažesnių prekių padirbinėtojai. Suklastotų prekių kontrabandininkai telkiasi Honkonge, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir Singapūre. Iš ten prekės keliauja po pasaulį. Į ES klastotės dažniausiai patenka per keturis tranzito punktus: Albaniją, Egiptą, Maroką ir Ukrainą.

Intelektinės nuosavybės pažeidimu yra traktuojamas ne tik neteisėtas prekių kopijavimas ir svetimų prekių ženklų naudojimas kitoms prekėms žymėti bei jų pardavimas. Pasak Kazimiero Saržicko, tarptautinės kovos prieš klastotes asociacijos SNB-REACT regiono vadovo, intelektinė nuosavybė pažeidžiama ir neteisėtai naudojant prekių ženklus internete, reklamuojant suklastotas prekes ar naudojant prekių ženklus domeno pavadinime.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Lietuva taip pat stipriai kenčia nuo intelektinės nuosavybės pažeidėjų. Pvz., minėti tyrimai rodo, kad vien žaislų ir galanterijos pramonės Lietuvoje dėl padirbėjų kaltės kasmet praranda po 3 mln. Eur, nes mažėja originalių prekių pardavimai, atleidžiami darbuotojai. ES žaislų pramonėje 2015 m. darbą prarado apie 6.150 darbuotojų, galanterijos pramonėje – net 25.700.

„Metams bėgant problema didėja. Bet kalbame apie nelegalų verslą, kurio apimčių įvertinti pagal akivaizdžius kriterijus neįmanoma, – apie klastojimo ir piratavimo mastą kalba p. Saržickas. – Pastaruoju metu klastočių sulaikoma dažniau, jas demaskuoja ir muitinė, ir policija. Tai rodo, kad arba tų prekių yra daugiau ir jų prekyba auga, arba Lietuva efektyviau stabdo klastočių verslą.“

Apgaudinėja ir pirkėją, ir valstybę

Anot p. Saržicko, nuo intelektinės nuosavybės pažeidėjų labiausiai nukenčia sąžiningas verslas ir valstybės ekonomika.

„Tie, kurie sąžiningai pardavinėja prekes, moka licencinius mokesčius ir mokesčius valstybei, privalo konkuruoti su tais, kurie, siekdami greito pelno, veikia nelegaliai. Prekių ženklo teisių turėtojas privalo investuoti ne tik į prekės kūrimą ir vystymą, į rinkos tyrimus ir reklamą, į prekės kokybę ir patikimus platinimo bei aptarnavimo tinklus, bet ir į prekių ženklo apsaugą nuo klastojimo – ir imantis aktyvių teisinių veiksmų prieš klastotojus, klastočių importuotojus bei platintojus, ir diegiant įvairius techninius sprendimus originalioms prekėms žymėti ar atskirti jas nuo klastočių – tai ir sudėtingos hologramos, unikalūs kodai, specialios sunkiai padirbamos etiketės ar pakuotės. Nuo nelegaliai veikiančių pardavėjų kenčia ir valstybė – neteisėtas verslas prisideda prie šešėlinės ekonomikos – suklastotos prekės dažniausiai gabenamos kontrabanda, gaminamos ir platinamos taip pat šešėlyje, vengiant mokėti mokesčius“, – aiškina p. Saržickas.

Jis akcentuoja ir žalą vartotojui, kuris perka klastotes. Anot jo, siekdami tik lengvo, greito ir didelio uždarbio, nelegalių prekių pardavėjai rūpinasi tik tuo, kad prekė išoriškai būtų panaši į originalą. Jiems mažiausiai rūpi prekės turinys, pirkėjų saugumas, sveikata ir pasitenkinimas preke ar prekių ženklu. O vartotojai moka nemažus pinigus už menkos vertės daiktą galvodami, kad perka originalų kokybišką gaminį. Ypač lengva apsigauti perkant internetu: nematant prekės dažnai net neįmanoma suprasti, ar ji – originali. Nelegalių prekių tiekėjams internete nesudėtinga suklastoti originalios parduotuvės duomenis, taip klientai apsigauna visiškai to nesuprasdami. Pasitaiko atvejų, kai pirkėjas itin skaudžiai nukenčia finansiškai: perkant gali būti pavagiami kreditinės kortelės duomenys, negrąžinami pinigai už netikusią prekę ir pan.

Vienas sunkiausių klausimų, į kurį specialistai ieško atsakymų – kaip atpažinti klastotes. Pasak p. Saržicko, vengiant klastočių būtina rinktis patikimą pardavėją, įsitikinti, kad jis turi teisę platinti prekes, nepasiduoti pagundai įsigyti daiktą gerokai pigiau.

„Stebuklų nebūna, – primena p. Saržickas, – kaip nebūna brangių daiktų už itin žemą kainą.“

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Rinkodara“
Tarp TOP 20 įtakingiausiųjų – nauji vardai

Šių metų potencialios įtakos indekso TOP 20 kone pusė pernai čia nebuvusių vardų. Tarp naujai patekusių yra...

Rinkodara
2022.03.31
Ministerijos viešinimui išleidžia 30% mažiau nei planuoja

Ministerijų numatytos ir išleistos lėšos publikacijoms skiriasi bent 30%, pranešė „Transparency...

Rinkodara
2022.03.31
Didieji konkurencijos pažeidimai, kurių e. prekyvietėse ieškos tyrimą pradėjusi Konkurencijos taryba Premium

E. prekyba yra vienas iš prioritetinių 2022 m. Konkurencijos tarybos (KT) veiklos sektorių, kuriame...

Prekyba
2022.03.31
Konkurencijos taryba apie e. prekyviečių apklausą: tai – rinkos, ne pažeidimo tyrimas Premium 1

Konkurencijos taryba (KT) su kolegomis iš Latvijos pradėjo e. prekybos sektoriaus dalyvių apklausą, kuri...

Prekyba
2022.03.31
Rusiškos prekės – karantine, arba Radioaktyviosios medžiagos sandėliuose Premium 4

Ne vienas šalies prekybininkas, Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, iš savo lentynų pašalino rusiškas ir...

Prekyba
2022.03.30
„Paulig“ sugrįžimas į „Maximą“ pažymėtas nuolaidomis ir identiška kaina „Lidl“ Premium 8

Po kelių mėnesių pertraukos į „Maximos“ parduotuvių lentynas grįžo vieni populiariausių kavos ir arbatos...

Prekyba
2022.03.29
„Novaturo“ ir „Tez Tour“ nauji degalų mokesčiai – rakštis kelionių agentūroms ir klientams Premium 5

Į rekordines aukštumas šovusios degalų kainos – galvos skausmas pandemijos žaizdas tebesikuopiantiems...

Prekyba
2022.03.28
Auditorių išvada: kokybės standarto ženklai – devynioms komunikacijos agentūroms 2

Nepriklausoma audito bendrovė „Nexia JK“ atliko vertinimą ir pateikė išvadas, kad devynios rinkoje...

Rinkodara
2022.03.27
Baltijos šalių komunikacijos apdovanojimuose metų agentūros titulas – Lietuvos bendrovei 1

Baltijos šalių komunikacijos apdovanojimuose „Mi:t&links. Baltic Communication Awards“ geriausia metų...

Rinkodara
2022.03.26
„Kantar“ pasaulinis prekybos įmonių reitingas: TOP 50 sėkmingiausiųjų Premium 1

2022-ųjų tyrimų bendrovės „Kantar“ TOP 50 įtakingiausių prekybos sektoriaus įmonių sąrašas sudarytas...

Prekyba
2022.03.26
Dar viena absurdo istorija – NTAKD akiratyje „Heroes“ alus 6

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD), sulaukęs skundo, pradėjo tyrimą, ar...

Prekyba
2022.03.25
Reputacijos lyderiai karo akivaizdoje remia tyliai, nors kuklumo čia nereikia Premium 2

Daugiau nei mėnesį tebesitęsiantis Rusijos karas prieš Ukrainą sutelkė verslus ir žmones paramai. VŽ kalbina...

Rinkodara
2022.03.25
Didmenininkė „Osama“: veiklos metodai keičiasi Premium

Didmeninės prekybos bendrovės „Osama“ asortimente visuomet buvo nemažai ukrainietiškų prekių, kurių tiekimas...

Prekyba
2022.03.25
Aukščiausiasis Teismas: „Kesko" ir „Senukų“ ginčą nagrinės arbitražas

Statybos, remonto ir buities prekių tinklo „Kesko Senukai Lithuania“ ir jos pagrindinės akcininkės Suomijos...

Prekyba
2022.03.24
Kauno „Šilas“ plečiasi į Vilnių: investuos 13 mln. Eur Premium 2

Mažmeninės prekybos bendrovės „Eiginta“, valdančios parduotuves „Šilas“, sprendimas centralizuoti prekių...

Prekyba
2022.03.24
Iš Baltarusijos pasitraukusios Kanados „Colliers“ komanda šalyje toliau veiks vienodai skambančiu pavadinimu Premium

Kanados nekilnojamojo turto paslaugų kompanijai „Colliers International Group“ kovo pradžioje paskelbus apie...

Statyba ir NT
2022.03.24
Saugią darbo vietą iškeitė į savo verslą: „Topo centro“ atstovas spaudai ėmė kepti traškučius Premium 8

Didžiausio Lietuvoje buitinės technikos ir elektronikos tinklo „Topo centras“ atstovas spaudai Žilvinas...

Prekyba
2022.03.23
Lietuvos paštas kviečia kurti pašto ženklą Ukrainos laisvės gynėjams

Lietuvos paštas jungiasi prie kitų pasaulio paštų ir kviečia palaikymą Ukrainai išreikšti unikalia, visame...

Rinkodara
2022.03.23
Lietuvos startuolius vienijanti asociacija „Vienaragiai LT“ – su nauju pavadinimu 1

Asociacija „Vienaragiai LT“ nuo šiol vadinsis „Unicorns Lithuania“. Keičiasi ne tik asociacijos pavadinimas,...

Rinkodara
2022.03.23
„Paysera“ atnaujina logotipą ir vizualinį identitetą 1

Finansinių technologijų bendrovė „Paysera“ pristato naują logotipą ir šūkį „Viena programėlė – neribotos...

Rinkodara
2022.03.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku