Klientų asmens duomenys: ką turi žinoti verslas

    Publikuota: 2017-04-19
    Vilius Nikitinas. Bendrovės nuotr.
    svg svg
    Vilius Nikitinas. Bendrovės nuotr.
    Teisinių paslaugų platformos „Bita Law“ vadovas

    Internete siūlote prekes ar paslaugas? Renkate kandidatų gyvenimo aprašymų duomenis? Stebite darbuotojų buvimo vietą ar savo bendrovės teritoriją? Siunčiate reklamą? Ar kitaip naudojate fizinių asmenų duomenis (vardą, pavardę, el. pašto adresą, GPS sekimo duomenis, gyvenimo aprašymus ir pan.)?

    O ar žinote, kad 2018 m. įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui, baudos, kurios gali būti paskirtos bendrovėms, netinkamai tvarkančioms asmens duomenis sieks iki 20 mln. Eur, arba iki 4% bendrovės finansinių metų apyvartos?

    Verslui būtina žinoti, kad daugelis ar net dauguma grėsmių duomenų saugumui kyla dėl žmogiškojo faktoriaus ir dėl „minkštųjų“ priemonių nepakankamumo, t.y. neužtikrinimas techninis saugumas arba dar blogiau - jis yra pažeidžiamas. Kaip rodo praktika, priežastis yra labai paprasta – dėl nepakankamo rizikų supratimo taikomos netinkamos techninės apsaugos priemonės.

    Reglamentas palengvina įmonių administracinę naštą bei suteikia joms galimybes savarankiškai vertinti su savo veikla susijusias rizikas, tačiau iš kitos pusės – sugriežtina bendrovių pareigas duomenų apsaugos srityje. Numatyti aukšti atskaitomybės standartai, apimantys poveikio vertinimus, duomenų apsaugos pareigūno skyrimą, pranešimą apie duomenų saugumo pažeidimus.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Tačiau tam, kad bet koks verslas galėtų adaptuotis prie pokyčių, jau šiandien reikia sukurti pagrindus teisėtam asmens duomenų tvarkymui. Pagrindinė klaida, kurią daro verslas – klaidingas manymas, kad jokių asmens duomenų aš netvarkau. Paprastai užtenka vien fakto, kad verslas naudojasi elektroninėmis ryšio priemonėmis, tam, kad būtų nustatyta, jog jis tvarko fizinių asmenų duomenis. Svarbu paminėti, kad sąvoka „tvarkymas“ šiame kontekste turi daug platesnę reikšmę nei faktinis asmens duomenų tvarkymas: tai ir rinkimas, užrašymas, kaupimas, saugojimas, klasifikavimas, grupavimas, jungimas, keitimas (papildymas ar taisymas), teikimas, paskelbimas, naudojimas, loginės ir (arba) aritmetinės operacijos, paieška, skleidimas, naikinimas ar kitoks veiksmas arba veiksmų rinkinys.

    Taigi, jei jau išsiaiškinome, kad vis dėlto verslas tokius duomenis renka, kitame etape reikia identifikuoti, ar tie asmens duomenys yra renkami teisėtai, t.y. ar verslas turi teisėtą pagrindą tą daryti? Įstatymas nustato baigtinį sąrašą pagrindų, leidžiančių teisėtai tvarkyti asmens duomenis. Verslas paprastai asmens duomenų rinkimą gali pagrįsti tik sutartimi, sudaryta su asmens duomenų subjektu, kurioje aptartas asmens duomenų tvarkymas, arba aiškiai duomenų subjekto išreikštu sutikimu.

    Esant teisėtam pagrindui tvarkyti asmens duomenis, reikalavimai teisėtam asmens duomenų tvarkymui nesibaigia. Verslas automatiniu būdu (pvz., kompiuterio pagalba) tvarkantis asmens duomenis apie tai turi privalomai pranešti Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai, vadovaujantis Valstybinės duomenų inspekcijos patvirtintomis taisyklėmis. Registracija yra nemokama.

    Tuo atveju, jeigu ketinate tvarkyti asmens duomenis, pavyzdžiui, internetinės prekybos tikslu, tuomet turite užpildyti pranešimo apie duomenų tvarkymą elektroninės prekybos tikslu formą. Asmens duomenis tvarkant tiesioginės rinkodaros tikslu, turite užpildyti pranešimo apie duomenų tvarkymą automatiniu būdu tiesioginės rinkodaros tikslu formą, o vykdant vaizdo stebėjimą – pranešimo apie vykdomą vaizdo stebėjimą formą. Duomenų valdytojai, ketinantys tvarkyti srauto duomenis, pildo pranešimo apie srauto duomenų tvarkymą formą.

    Taip pat įstatymo nustatytais atvejais, pavyzdžiui, kai automatiniu būdu ketinate tvarkyti ypatingus asmens duomenis (duomenys, susiję su fizinio asmens rasine ar etnine kilme, politiniais, religiniais, filosofiniais ar kitais įsitikinimais, naryste profesinėse sąjungose, sveikata, lytiniu gyvenimu, taip pat informacija apie asmens teistumą), Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija atlieka išankstinę patikrą. Tuomet verslas ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki numatomų duomenų tvarkymo veiksmų pradžios pranešti inspekcijai apie tokius veiksmus. Tokie duomenų tvarkymo veiksmai gali būti atliekami tik gavus Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos leidimą.

    Be viso to, kiekviena bendrovė, tvarkanti fizinių asmenų duomenis, privalo turėti rašytinės formos dokumentą, pavyzdžiui, asmens duomenų tvarkymo taisykles, kurios turi atitikti Bendruosius reikalavimus organizacinėms ir techninėms asmens duomenų saugumo priemonėms.

    Valstybinė duomenų inspekcija, siekdama išsiaiškinti asmens duomenų tvarkymo teisėtumą bei įgyvendinamų duomenų saugumo priemonių tinkamumą, nuolatos atlieka duomenų tvarkymo teisėtumo patikrinimus. Pavyzdžiui, kaip matyti, iš viešai skelbiamų duomenų, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija, atlikusi asmens duomenų tvarkymo teisėtumo patikrinimus 7 kelionių agentūrose, visose nustatė pažeidimus.

    Tikrinimo metu nustatyta, kad 5 kelionių agentūros tvarkė asmens duomenis (vardą, pavardę, gimimo datą, telefono ryšio numerį, elektroninio pašto adresą, asmens tapatybės dokumento duomenis, duomenis apie skrydžio informaciją ir kitą) aviabilietų paradavimo tikslu prieš tai nepranešusios Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai; 4 agentūros neturėjo dokumento reglamentuojančio asmens duomenų tvarkymą; 4 kelionių agentūrų sutartyse su duomenų tvarkytojais nebuvo nurodyta, kokius konkrečius asmens duomenų tvarkymo veiksmus šios kelionių agentūros įgaliotos atlikti bei kokias privalo įgyvendinti organizacines ar technines asmens duomenų saugumo priemones; 4 kelionių agentūros interneto svetainėse duomenų subjektams nebuvo pateikusios informacijos apie asmens duomenų tvarkymą, kaip to reikalauja įstatymas (pvz., kokiais tikslais yra tvarkomi asmens duomenys, kam ir kokiais tikslais duomenys yra teikiami, kokius savo asmens duomenis duomenų subjektas privalo pateikti ir kokios yra duomenų nepateikimo pasekmės, duomenų subjekto teisės ir pan.) ir t.t.

    Primenu, kad verslas turi suskubti ir įsivertinti tvarkomų asmens duomenų operacijas ir jų atitiktį galiojančių teisės aktų reikalavimams arba patikėti tai specialistams, nusimanantiems šios ypatingai jautrios srities specifiką. Mažais, bet užtikrintais žingsniais mes galime padėti Jums įteisinti ir padėti teisėtai tvarkyti asmens duomenis, parengiant ne tik visus privalomus turėti dokumentus, bet patariant dėl tinkamų priemonių, siekiant apsaugoti duomenis, bei, padedant suprasti reglamente numatytus pakeitimus ir patariant dėl reglamento reikalavimų įgyvendinimo.

    Tuo tarpu sektorines verslo asociacijas skatiname pasirengti elgesio kodeksus, kurie padėtų įgyvendinti reglamentą, detalizuojant reglamento nuostatas konkretaus sektoriaus (pvz., telekomunikacijos įmonėms, debesijos paslaugų teikėjams ir pan.) poreikiams.

    Komentaro autorius – dr. Vilius Nikitinas, teisinių paslaugų platformos „Bita Law“ vadovas

    Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Tema „Rinkodara“
    Norite pasiūlyti temą, turite pastabų ar klausimų?

    Parašykite redaktorių komandai arba vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt. Konfidencialumą užtikriname.

    Nuomonės lyderių TOP30: per pusmetį – trečdalis naujų veidų

    Per pusmetį kalbėtojų TOP 30-tuke atsirado trečdalis naujų veidų, rodo naujas „Kantar“ Verslo nuomonės...

    Rinkodara
    11:56
    Mėnesio prekių ženklai: „Bottlery In Art“, traškučių ekspertai ir anekdotinės kainos Premium

    Valstybinis patentų biuras (VPB) šių metų rugpjūtį sulaukė 217 prekių registracijos paraiškų, tai beveik 19%...

    Rinkodara
    05:45
    „Enefit“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

    Nepriklausomas elektros tiekėjas „Enefit“ pradėjo darbus su konkursą laimėjusiais naujais komunikacijos...

    Rinkodara
    2023.09.26
    Vilniaus savivaldybės sprendimai lemia nelygias konkurencijos sąlygas lauko reklamos sektoriuje Verslo tribūna 2

    Be lauko ekranų modernus miestas jau neįsivaizduojamas. Prie prekybos centrų, gatvių ir sankryžų įrengti...

    Rinkodara
    2023.09.25
    Šlubuojančių įstatymų įkaitai

    Vienos grožio klinikos, neseniai gavusios pirmąją reikšmingą baudą dėl Reklamos įstatymo pažeidimo, gretas...

    Nuomonės
    2023.09.25
    Prekių ženklų tyrimas: „Swedbank“ nusiėmė karūną, naujos kometos – „Teltonika“ ir „Makalius“ Premium 1

    Mėgiamiausias prekių ženklas 2023 m. Lietuvoje – „Maxima“, ant antrojo laiptelio palikusi ilgametį lyderį...

    Rinkodara
    2023.09.25
    Krepšinio ir įkyrių lošimų reklamų duetas – be ugnelės Premium

    Nors krepšinis – neginčijama antroji lietuvių religija, svarbiausių šio sporto renginių žiūrimumas TV mažėja.

    Rinkodara
    2023.09.24
    Augančiame radijo segmente – griežtas KT verdiktas, apie kurį kalbama tik puse lūpų Premium 4

    Konkurencijos taryba (KT) leidimo šiam sandoriui nedavė nustačiusi, kad įgyvendinus koncentraciją būtų...

    Žiniasklaida
    2023.09.22
    Prekės ženklo pavadinimo kūrimas: kaip pasirinkti pavadinimą, kuris įsimena? Verslo tribūna 2

    Pavadinimas turi ypatingą reikšmę verslo kūrimo procese, kadangi dažnai tai yra pirmasis kontaktas su...

    Rinkodara
    2023.09.22
    R. Murdochas atsistatydina iš „Fox“ ir „News Corp“ pirmininko pareigų

    Legendinis žiniasklaidos magnatas Rupertas Murdochas ketvirtadienį paskelbė, kad atsistatydina iš „Fox...

    Žiniasklaida
    2023.09.21
    Prekes žymėti tvariomis galės tik tai galintys įrodyti verslai

    Europos parlamentas (EP) ir Taryba preliminariai susitarė dėl naujų taisyklių, kuriomis siekiama suteikti...

    Rinkodara
    2023.09.21
    Nenugalima „Vinted“ magija, „Swedbank“ ir „Telios“ sėkmės koziriai Premium 3

    Geidžiamiausių, dažniausiai medžiojamų talentų tyrimas rodo, kad lojalumas darbdaviui beveik neegzistuoja, –...

    Rinkodara
    2023.09.20
    Paciento įvaizdis ir gydytojai influenceriai: kabliukai, galintys virsti baudomis Premium

    Neseniai viena grožio klinikų gavo pirmąją reikšmingą baudą dėl pažeidimų, reklamuojant sveikatos priežiūros...

    Rinkodara
    2023.09.19
    Konkurencijos taryba neleido įsigyti M-1, TV3 tai vadina neigiamu signalu 4

    „All Media Lithuania“ negalės įsigyti po 100% trijų bendrovių, valdančių radijo stotis M-1, „M-1 plius“,...

    Žiniasklaida
    2023.09.19
    „Httpool Lithuania“ metai: „Facebook“ praradimas, kuklesni finansai, darbuotojų susitraukimas Premium 1

    Skaitmeninių platformų partnerė „Httpool Lithuania“, atstovaujanti didžiausiems socialiniams tinklams...

    Rinkodara
    2023.09.19
    TV3 ir LNK auga koja kojon: verslai demonstruoja atsparumą nežinomybei Premium 1

    Televizijos nupūtė vasaros karštį: rudenį pasitinka atnaujintais laidų tinkleliais ir viliasi auditorijos...

    Rinkodara
    2023.09.18
    KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų institutas įsteigtas Latvijoje

    Šešerius metus Lietuvoje veikiantis KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų institutas, vykdantis rinkodaros...

    Rinkodara
    2023.09.18
    „2go“ lauko ekranų tinklas Šiauliuose – modernaus miesto dalis Verslo tribūna

    Šurmuliuojančio miesto gatvėse stovintys lauko ekranai jau yra tapę technologijų ir modernios bei dinamiškos...

    Rinkodara
    2023.09.18
    Kietų vyrukų amplua: A. Schwarzeneggeris tapo „Lidl“ „pasidaryk pats“ prekės ženklo veidu Premium

    Veiksmo filmų žvaigždė Arnoldas Schwarzeneggeris tapo naujuoju „Lidl“ namų apyvokos prekių ženklo „Parkside“...

    Rinkodara
    2023.09.16
    Logotipai, jų kūrimas ir verslo identitetas Verslo tribūna

    Mūsų kasdienybė, net jei kartais to nepastebime, yra apsupta įvairiausių logotipų. Juos matome televizoriaus,...

    Rinkodara
    2023.09.15

    Verslo žinių pasiūlymai