Akcininkų sąrašai: kaip juos pateikti, atnaujinti ir kodėl tai svarbu?

Reklama publikuota: 2022-05-05
Registrų centro Juridinių asmenų dalyvių informacinių sistemų skyriaus vadovas Linas Šaulinskas.
svg svg
Registrų centro Juridinių asmenų dalyvių informacinių sistemų skyriaus vadovas Linas Šaulinskas.

Jau daugiau kaip dešimtmetį naujos uždarosios akcinės bendrovės Registrų centrui privalo teikti, o jau veikiančios – nuolat atnaujinti savo akcininkų sąrašus. Registrų centro specialistų teigimu, verslas su reikalavimu jau apsiprato: šiuo metu turima duomenų apie 95 proc. Lietuvos uždarųjų akcinių bendrovių akcininkų. Visgi ne maža dalis uždarųjų akcinių bendrovių laiku neatnaujina akcininkų sąrašų. Todėl Registrų centro atstovai primena, kaip tai padaryti ir kodėl tai yra svarbu.

Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme dar nuo 2010-ųjų numatyta, kad tiek įsteigus uždarąją akcinę bendrovę, tiek pasikeitus jos akcininkams ar jų duomenims, informacija apie bendrovės akcininkus turi būti pateikta Registrų centrui ne vėliau kaip per 5 dienas. Šį nesudėtingą veiksmą gali ir turi atlikti bendrovės valdymo organas (pvz., vadovas) arba kitas jo vardu įgaliotas fizinis asmuo. 

Pasak Registrų centro Juridinių asmenų dalyvių informacinių sistemų skyriaus vadovo Lino Šaulinsko, šių metų pradžioje duomenis apie akcininkus į Juridinių asmenų dalyvių informacinę sistemą (JADIS) buvo pateikę 95 proc. Lietuvos uždarųjų akcinių bendrovių arba 5 proc. punktais daugiau nei 2021-ųjų pradžioje. Jis atkreipia dėmesį, kad pasikeitus bendrovės akcininkams duomenys apie šiuos pakeitimus taip pat turi būti įrašyti į JADIS. 

„Akcininkų sąrašų laiku nepateikusioms ar neatnaujinusioms bendrovėms Lietuvos administracinių nusižengimų kodekse numatyta bauda nuo 30 iki 1450 Eur. Tačiau tokioms bendrovėms gali atsirasti ir kitų praktinių nemalonumų – problemų registruojant duomenų pakeitimus arba steigimo dokumentus Juridinių asmenų registre. Taip pat, tokioms bendrovėms nebus galimybės pateikti teisingo ir aktualaus naudos gavėjų sąrašo į JADIS naudos gavėjų posistemį (JANGIS), o tai reiškia, kad finansų įstaigoms ir kitiems subjektams su tokia uždarąja akcine bendrove bus draudžiama pradėti dalykinius santykius, vykdyti vienkartines pinigines operacijas ar kitus sandorius. Patys akcijų perdavimai nėra Registrų centro kompetencijoje – JADIS įrašomas tik pats akcijų įgijimo arba perleidimo faktas. Tačiau šie duomenys yra vis aktualesni kitiems finansų ekosistemos dalyviams, todėl primename, kad juos kruopščiai ir laiku atnaujinant visada būsite skaidresni, patikimesni ir išvengsite nemalonių netikėtumų", – komentuoja L. Šaulinskas. 

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Užtruks kelias akimirkas 

Akcininkų sąrašų teikimas į JADIS yra viena paprasčiausių Registrų centro savitarnos procedūrų. Duomenų teikėjai duomenis teikia tik elektronine forma, o akcininkų sąrašai pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu. Paslauga yra nemokama, išskyrus vienintelio akcininko duomenų registravimą, kadangi tokie duomenys registruojami Juridinių asmenų registre (atlyginimas taip pat mokamas už komanditinių ūkinių bendrijų ir tikrųjų ūkinių bendrijų tikrųjų narių duomenų įregistravimą Juridinių asmenų registre). 

Norint pateikti duomenis į JADIS, kvalifikuotu sertifikatu patvirtintu elektroniniu parašu reikia prisijungti prie Registrų centro klientų savitarnos sistemos ir pasirinkus atitinkamą rolę (priklausomai nuo to, kas teikia duomenis), įeiti į skiltį „Juridinių asmenų registras“. Tuomet kairėje savitarnos lango pusėje esančiame meniu reikia spustelėti nuorodas: Juridinių asmenų dalyviai (JADIS) -> Dalyvių sąrašo teikimas. Užpildžius privalomus laukus bei suvedus visus duomenis apie bendrovės akcininkus, suformuojamas akcininkų sąrašas, kuris pasirašomas duomenis teikiančio asmens elektroniniu parašu.  

Teikiant akcininkų sąrašą į JADIS pirmą kartą, teikiami aktualūs duomenys, t.y. pateikiami duomenys tik apie tuos akcininkus, kurie turėjo bendrovės akcijų duomenų pateikimo dieną, tačiau sistema leidžia įvesti ir istorinius duomenis. Uždarosios akcinės bendrovės, įsteigtos arba reorganizuotos iki 2004 m., kurios neturi duomenų apie bendrovės akcininką, gali JADIS tvarkytojui nepateikti šio akcininko duomenų, jei jo turimų akcijų procentinė dalis sudaro ne daugiau kaip 10 procentų visų uždarosios akcinės bendrovės išleistų akcijų. Šiuo atveju sistemoje pažymimas laukas „Yra akcininkų, kurių duomenys nežinomi“.  

Į JADIS galima pateikti duomenis apie akciją (akcijas), priklausančias keliems savininkams bendrosios nuosavybės teise. Tokiu atveju, kartu su dalyvių sąrašu pateikiamas notaro patvirtintas rašytinis įgaliojimas atstovauti visiems savininkams.

Kuo skiriasi akcininkai, dalyviai ir naudos gavėjai? 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymu, visi Lietuvoje įsteigti juridiniai asmenys (išskyrus tuos, kurių vienintelis dalyvis yra valstybė ar savivaldybė) privalo gauti, atnaujinti ir saugoti tikslią informaciją apie savo naudos gavėjus, o nuo šių metų – teikti juos į JADIS naudos gavėjų posistemį. Nuo sausio ši prievolė atsirado tiems juridiniams asmenims, kurių visi naudos gavėjai yra tiesiogiai juos kontroliuojantys fiziniai asmenys, o nuo gegužės vidurio tai galios ir netiesiogiai (per kitus juridinius asmenis) juos kontroliuojantiems fiziniams asmenims. 

„Naudos gavėju laikomas tiesiogiai arba netiesiogiai juridinį asmenį kontroliuojantis fizinis asmuo, turintis daugiau kaip 25 proc. akcijų, pajų, įnašų ar balsų, taip pat kitais būdais kontroliuojantis juridinį asmenį. Tad ne visi juridinio asmens dalyviai (akcininkai, dalininkai, nariai, pajininkai ir kt.) savaime laikytini naudos gavėjais“, – teigia Registrų centro atstovas. 

Jis papildo, kad kalbant apie uždarųjų akcinių bendrovių akcininkų sąrašų teikimą, privalomą jau daugiau nei dešimtmetį, reikia pateikti visus akcininkus, net ir turinčius vieną akciją. „Tuomet į naudos gavėjų posistemį iš šio sąrašo pateks tik akcininkai, turintys daugiau nei 25 proc. akcijų. Tai dar vienas argumentas laiku atnaujinti akcininkų sąrašus – šitaip supaprastėja naujai atsiradusi prievolė pateikti informaciją apie naudos gavėjus", – paaiškina L. Šaulinskas. 

Be uždarųjų akcinių bendrijų, šiuo metu į JADIS dalyvių posistemį duomenis turi teikti ir mažosios bendrijos, viešosios įstaigos, žemės ūkio bendrovės, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai), tikrosios ūkinės bendrijos ir komanditinės ūkinės bendrijos, labdaros ir paramos fondai, kurie yra nevyriausybinės organizacijos. 

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Akcininkų sąrašai: kaip juos pateikti, atnaujinti ir kodėl tai svarbu? Verslo tribūna

Jau daugiau kaip dešimtmetį naujos uždarosios akcinės bendrovės Registrų centrui privalo teikti, o jau...

Vis daugiau gyventojų ir institucijų siuntai renkasi E. pristatymą Verslo tribūna 1

Valstybinių institucijų teikiama informacija ir pranešimai gyventojams dažnu atveju yra konfidencialūs, todėl...

Pagrindiniai įmonių finansinių ataskaitų duomenys prieinami nemokamai Verslo tribūna

Prievolė įmonėms kasmet pateikti metinę finansinę atskaitomybę leidžia suformuoti dideles finansinių duomenų...

Artėja finansinių ataskaitų pateikimo terminas: kodėl reikia jas teikti Verslo tribūna

Likus kiek daugiau nei mėnesiui iki finansinės atskaitomybės dokumentų pateikimo termino, informaciją apie...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku