Degalų taupymo vajus pasiekė lūžio tašką

Publikuota: 2015-10-11
Išaiškėjusi „Volkswagen“ apgaulė parodė, kad siekdami atitikti griežtas normas automobilių gamintojai imasi kraštutinumų.Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Išaiškėjusi „Volkswagen“ apgaulė parodė, kad siekdami atitikti griežtas normas automobilių gamintojai imasi kraštutinumų.Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Aktyvių cilindrų skaičius pagal poreikį, mažėjantis variklių darbinis tūris, vis dažniau naudojamos turbinos ir sustojus užgęstantys motorai – tai tik menka dalis technologijų, leidžiančių sutaupyti degalų. Tačiau ekspertai atkreipia dėmesį, kad šiandien automobilių pramonė įsprausta į kampą ir išlaidos dėl kiekvieno sutaupyto mililitro auga kartais.

Automobilių gamintojai priversti sukti galvas, kaip sumažinti į atmosferą patenkančių teršalų kiekį, o kartu – ir degalų sąnaudas. Taupyti verčia ne tik griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai bei sparčiai tobulėjantys alternatyviais degalais važiuoti galintys automobiliai, bet ir įvairių šalių vyriausybės. Tiesa, vis garsiau kalbama, kad taupyti nebėra kaip – pramonė priėjo galimybių ribas.

Griežtos normos

Pavyzdžiui, Europoje emisijų mažinimo programos tiksluose nurodyta, kad šiemet naujai registruojami lengvieji automobiliai į atmosferą privalo išmesti ne daugiau nei 130 g/km anglies dvideginio. Skaičiuojant paprasčiau, tai rodo, kad benzinu varomi automobiliai turėtų sunaudoti maždaug 5,6 l degalų 100 km, o dyzelinu – apie 4,9 l degalų tam pačiam atstumui. Tiesa, tokie reikalavimai gamintojams nėra iššūkis, mat praėjusiais metais ES parduotų naujų automobilių anglies dvideginio emisija vidutiniškai siekė 123,4 g/km.

Didesni tikslai iškelti 2021 m. – automobilių taršą planuojama sumažinti 18%. Norima, kad nuo 2020 m. visi nauji ES parduodami lengvieji automobiliai į atmosferą išmestų ne daugiau nei 95 g/km anglies dvideginio. Atitinkamai sumažėtų ir degalų sąnaudos: 4,1 l 100 km benzininiams, 3,6 l tam pačiam atstumui – dyzeliniams varikliams.

Mažesni taršos standartai nurodyti lengvųjų komercinių automobilių gamintojams. Reikalaujama, kad 2017 m. jų tarša neviršytų 175 g/km rodiklio, – tai maždaug 3% mažiau, nei reikalauta 2012 m. Degalų sąnaudos turėtų siekti maždaug 6,6 l dyzelino 100 km atstumui. Tiesa, ES reguliuotojai pabrėžia, kad šis tikslas pasiektas dar 2013 m., tad automobilių gamintojams sunkumų neturėtų kilti. 2020 m. komercinių emisija turėtų neviršyti 147 g/km anglies dvideginio, tai 19% mažiau nei 2012 m. Vidutinės degalų sąnaudos turėtų siekti maždaug 5,5 l 100 km.

Moko vairuoti

Paulius Kraučiūnas, UAB „Silberauto“, įgaliotosios „Mercedes-Benz“ atstovės, krovininių automobilių pardavimo vadovas Lietuvoje, pabrėžia, kad visiems klientams, perkantiems naują vilkiką, rekomenduoja išmokti ekonomiško vairavimo. Nors taupios transporto priemonės ilguoju periodu duoda naudą, taupiai važiuoti mokantys vairuotojai prie to taip pat prisideda.

„Mercedes“ turi ne vieną degalams taupyti skirtą technologiją. Pavyzdžiui, pastaruosius septynerius metus į vilkikus diegiamos automatinio pavarų perjungimo pavarų dėžės. Šios keičia pavaras pagal apkrovą, važiavimo stilių ir neleidžia vairuotojui improvizuoti.

Klientams siūloma „Fleetboard“ telematinė sistema, leidžianti sekti vairuotojo važiavimo kokybę.

„Galima matyti, kaip vairuotojas važiuoja, kokias daro klaidas, kaip naudojami degalai ir pan.“ – pasakoja p. Kraučiūnas.

Į vilkikus diegiama „Predictive Powertrain Control“ (PPC) sistema, anot gamintojo, padeda sutaupyti iki 6% degalų. Iš palydovo ji gauna informaciją apie maždaug 99% visų Europos kelių. PPC aktyvuojama automatiškai įjungus pastovaus greičio palaikymo sistemą, tad vilkikas „žino“, koks kelias laukia priekyje, o pagal tai parenkama reikiama pavara, greitis ir pan. Vairuotojui telieka sukioti vairą ir reaguoti, jei priešais atsiranda kliūtis.

Ponas Kraučiūnas skaičiuoja, kad iš 1.700 šiems metams užsakytų „Mercedes“ vilkikų 90% klientų prašė įdiegti į automobilius PPC sistemą, o maždaug 85% vilkikų turi ir šią, ir „Fleetboard“ sistemas.

Marius Lukošius, „Volvo Lietuvos“ pardavimo direktorius, pabrėžia, kad taupant svarbu tinkamai sukomplektuoti vilkiką ir iš anksto numatyti, kokiems kroviniams ir keliams jis bus skirtas.

„Taupyti pradedama ant konvejerio gamykloje“, – pabrėžia p. Lukošius.

Tarp degalų taupymui skirtų technologijų – automatizuota pavarų dėžė „I-Shift“, stebinti kelio nuolydžio, sunkvežimio greičio, masės ir t. t. pokyčius. Kalvotose vietovėse pasitelkiama sistema „I-See“, kuri, remdamasi topografiniais kelių duomenimis, valdo vilkiko variklio ir pavarų dėžės darbą.

Klientams „Volvo“ atstovai siūlo sistemą „Dynafleet“, leidžiančią stebėti kiekvieno vairuotojo įpročius ir atrasti sritis, kurias reikia tobulinti. Be to, pabrėžia p. Lukošius, išmokus ekonomiškai vairuoti degalų sąnaudos mažėja iki 10%.

Inovacijų netrūksta

Lengvųjų automobilių pramonė kurdama degalus taupančias technologijas verčiasi per galvą. Kone kasmet pristatomos naujovės, ilgainiui pritaikomos visų.

Taip, pavyzdžiui, išplito sistema „Start & Stop“, užgesinanti variklį, kai sustojama sankryžoje, lūkuriuojama spūstyje ir pan. Jau kelerius metus gamintojus krečia turbinų karštinė: mažinamas variklių darbinis tūris, o galios praradimą kompensuoja didesnės, mažesnės, kartais net kelios turbinos. Šitaip taupomi degalai ir mažėja išmetamo anglies dvideginio kiekis.

Vokietijos „Audi“ sukūrė technologiją, leidžiančią atjungti dalį automobilio variklio cilindrų, kai nereikia didelės variklio galios. Be to, sunku rasti automobilių gamintoją, savo gamoje neturintį modelio, iš dalies ar visiškai varomo elektra.

Spartėja ir vandeniliu varomų automobilių gamyba, o Lietuvos UAB „SG dujos Auto“ pristatė gaminių dujų ir vandenilio gamybos įrangą, leidžiančią gaminti gamtines dujas, prisodrintas vandenilio (5–10%), ir panaudoti jas transportui.

Toliau nėra kaip

Tačiau garsiai nuskambėjęs „Volkswagen“ skandalas JAV, pakrikštytas dyzelgeitu, kai gamintojas naudojo programinę įrangą, kad dyzelinių variklių emisijos rezultatai atliekant bandymus būtų mažesni, rodo, kad automobilių pramonė šiandien patiria sunkumų, įsitikinęs Rokas Knyva, Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius.

„Didėja spaudimas iš visuomenės ir iš reguliuotojų mažinti transporto priemonių emisiją. Tačiau, kalbant atvirai, automobilių pramonė yra pasiekusi tokią ribą, kai kiekvienas naujas laiptelis griežtinant reikalavimus ir mažinant išmetimo normas susijęs su gamybos sąnaudomis, augančiomis geometrine progresija. Tai lūžio taškas, kai kokybiškai nebegali pasistūmėti be labai didelių investicijų į tyrimus ir plėtrą“, – aiškina pašnekovas.

Itin griežti anglies dvideginio normų apribojimai, anot p. Knyvos, susiję ir su tuo, kad atsiranda vis daugiau elektros pavarą turinčių automobilių.

„Negalėdami įgyvendinti CO2 normatyvų gamintojai priversti išleisti didelį skaičių labai netaršių automobilių“, – tvirtina LAA generalinis direktorius.

Pasak jo, suprantama, kodėl emisijos normos griežtėja, kita vertus, akivaizdu, kad sumažinti išmetamų teršalų normas ir degalų sąnaudas gamintojams taip lengvai nebepavyks.

Greita išeitis nebus ir vandeniliniai automobiliai, mat, nors gamintojai jų gali išleisti daug, tokie automobiliai bus brangūs, be to, trūks vandenilio degalinių. Aukšta kaina ir santykinai mažas įveikiamas atstumas stabdo ir nuo sparčios elektrinių transporto priemonių plėtros.

Ponas Knyva neslepia, kad drauge su „Euro 6“ taršos standartu, įsigaliojusiu nuo šių metų rugsėjo 1 d., ateina ir nauji, griežtesni automobilių bandymų standartai, aprėpsiantys bandymus realiomis sąlygomis. Buvo kalbėta, kad pastarieji turėtų įsigalioti po poros metų, tačiau dyzelgeitas gali pagreitinti jų įvedimą.

„Panašu, kad niekas iš gamintojų nėra pasiruošęs tokiems greitiems tempams. Visi puikiai supranta, kad realiomis sąlygomis tiek emisija, tiek degalų sąnaudos bus kitokie, nei dabar“, – sako pašnekovas.

Pasak jo, savaime suprantama, kad niekas nebus patenkintas didesniais techninės charakteristikos skaičiais, tačiau sprendimų, šiandien leidžiančių smarkiai pagerinti variklių rodiklius, net su didesnėmis sąnaudomis, kol kas nėra.

Straipsnis rugsėjo 30 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
13:58
Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau? 2

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos...

Augantys taršos reikalavimai verčia „Mercedes-Benz“ atleisti 1.000 darbuotojų

Prabangių automobilių gamintoja „Mercedes-Benz“ paskelbė, kad yra priversta atleisti dalį savo darbuotojų,...

Pramonė
2019.11.16
„Aeroflot“ keleivis lojalumo mylių neteko dėl storo katino

Didžiausia Rusijos oro linijų bendrovė „Aeroflot“ anuliavo visas keleivio sukauptas lojalumo mylias už tai,...

Verslo aplinka
2019.11.16
Kinų žiniasklaida: kiniškas „Tesla Model 3“ – geresnis už amerikietiškąjį

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ gavo Kinijos valdžios leidimą Šanchajaus „Gigafactory“ gamykloje pradėti...

Automobiliai
2019.11.16
„Tesla Gigafactory“ Berlyne – signalas Europos automobilių gamintojams Premium

Kelios valandos kelio nuo vidaus degimo variklio gimtinės Vokietijoje vykusiame renginyje „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.11.15
Japonijos bendrovės domisi ir sinchronizacija, ir skrydžiais  1

Japonijos bendrovės domisi galimybėmis dalyvauti ne tik Baltijos šalių sinchronizacijos su Vakarų Europa...

Pramonė
2019.11.15
Į Klaipėdos terminalą atplaukė naujas dujų krovinys iš Norvegijos

Į Klaipėdą penktadienį atplaukė naujas didelis suskystintų gamtinių dujų (SkGD) krovinys iš Norvegijos – jau...

Pramonė
2019.11.15
Lietuvos oro uostai augina neaviacinių pajamų dalį

Per devynis šių metų mėnesius Lietuvos oro uostai gavo beveik 37 mln. Eur pajamų – 13% daugiau nei per tą...

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos radijo ryšio sistemą

„Lietuvos geležinkeliai“ ruošiasi modernizuoti prieš dešimtmetį įrengtą radijo ryšio sistemą, kuria naudojasi...

Vietoje mazuto saugyklų prie Gariūnų planuojami sandėliai 1

Su logistikos ir transporto grupe „Girteka“ susijusi įmonė vietoje mazuto saugyklų Vilniuje, šalia Gariūnų,...

Statyba ir NT
2019.11.15
Įmonės vis giliau lenda į tiekėjų kišenę, atsiskaitymai ilgėja visuose sektoriuose Premium 1

Naujausi duomenys rodo, kad įmonių tarpusavio vėlavimai atsiskaityti per pastaruosius 12 mėnesių Lietuvoje...

Finansai
2019.11.15
Tiekimo grandinės: naujausios technologijos atgyvenusio požiūrio neišgelbės Premium

Tiekimo grandinės efektyvumas – sena kaip pasaulis ir kiekvienam gamintojui svarbi tema. Vis dėlto, nors...

Pramonė
2019.11.15
„Transachemos“ vadovą A. Mirinavičių keičia J. Varkulevičius

Koncerno „Achemos grupė“ valdomos krovinių gabenimo geležinkeliais bendrovei „Transachema“ vadovavusį Arūną...

Vadyba
2019.11.14
Ieškoma Šventosios jūrų uosto direkcijos vadovo

Ieškoma Palangos savivaldybės įmonės Šventosios jūrų uosto direkcijos vadovo – savivaldybė trečiadienį...

Gatvę Vilniaus Šnipiškėse už 1,3 mln. Eur tvarkys „Grinda“

700 m ilgio Širvintų g. Vilniaus Šnipiškėse tvarkys savivaldybės valdoma UAB „Grinda“.

Statyba ir NT
2019.11.14
Tiriamos „Rail Balticos“ galimybės sujungti traukinių ir oro transportą

„Rail Balticos“ projektą įgyvendinanti bendra Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonė „RB Rail AS“ parengė...

Savininkus pakeitęs „Autokurtas“ svarbiausiais klientais mato ne vežėjus Premium

Akcininkus pakeitusi vieną didžiausių šalyje sunkiojo transporto remonto tinklų valdanti bendrovė...

Ekonomikos komitetas: „Problematika“ ir „Kelių priežiūra“ nebus tarp strateginių įmonių

Seimo Ekonomikos komitetas pritarė prezidento siūlymui kelių techninės priežiūros ir kokybės kontrolės...

„EasyJet“ planuoja atidaryti savo kelionių agentūrą

Britų aviakompanija „EasyJet“ planuoja atidaryti savo kelionių agentūrą, kuri pardavinės kelionių paketus.

Paslaugos
2019.11.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau