Degalų taupymo vajus pasiekė lūžio tašką

Publikuota: 2015-10-11
Išaiškėjusi „Volkswagen“ apgaulė parodė, kad siekdami atitikti griežtas normas automobilių gamintojai imasi kraštutinumų.Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Išaiškėjusi „Volkswagen“ apgaulė parodė, kad siekdami atitikti griežtas normas automobilių gamintojai imasi kraštutinumų.Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Aktyvių cilindrų skaičius pagal poreikį, mažėjantis variklių darbinis tūris, vis dažniau naudojamos turbinos ir sustojus užgęstantys motorai – tai tik menka dalis technologijų, leidžiančių sutaupyti degalų. Tačiau ekspertai atkreipia dėmesį, kad šiandien automobilių pramonė įsprausta į kampą ir išlaidos dėl kiekvieno sutaupyto mililitro auga kartais.

Automobilių gamintojai priversti sukti galvas, kaip sumažinti į atmosferą patenkančių teršalų kiekį, o kartu – ir degalų sąnaudas. Taupyti verčia ne tik griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai bei sparčiai tobulėjantys alternatyviais degalais važiuoti galintys automobiliai, bet ir įvairių šalių vyriausybės. Tiesa, vis garsiau kalbama, kad taupyti nebėra kaip – pramonė priėjo galimybių ribas.

Griežtos normos

Pavyzdžiui, Europoje emisijų mažinimo programos tiksluose nurodyta, kad šiemet naujai registruojami lengvieji automobiliai į atmosferą privalo išmesti ne daugiau nei 130 g/km anglies dvideginio. Skaičiuojant paprasčiau, tai rodo, kad benzinu varomi automobiliai turėtų sunaudoti maždaug 5,6 l degalų 100 km, o dyzelinu – apie 4,9 l degalų tam pačiam atstumui. Tiesa, tokie reikalavimai gamintojams nėra iššūkis, mat praėjusiais metais ES parduotų naujų automobilių anglies dvideginio emisija vidutiniškai siekė 123,4 g/km.

Didesni tikslai iškelti 2021 m. – automobilių taršą planuojama sumažinti 18%. Norima, kad nuo 2020 m. visi nauji ES parduodami lengvieji automobiliai į atmosferą išmestų ne daugiau nei 95 g/km anglies dvideginio. Atitinkamai sumažėtų ir degalų sąnaudos: 4,1 l 100 km benzininiams, 3,6 l tam pačiam atstumui – dyzeliniams varikliams.

Mažesni taršos standartai nurodyti lengvųjų komercinių automobilių gamintojams. Reikalaujama, kad 2017 m. jų tarša neviršytų 175 g/km rodiklio, – tai maždaug 3% mažiau, nei reikalauta 2012 m. Degalų sąnaudos turėtų siekti maždaug 6,6 l dyzelino 100 km atstumui. Tiesa, ES reguliuotojai pabrėžia, kad šis tikslas pasiektas dar 2013 m., tad automobilių gamintojams sunkumų neturėtų kilti. 2020 m. komercinių emisija turėtų neviršyti 147 g/km anglies dvideginio, tai 19% mažiau nei 2012 m. Vidutinės degalų sąnaudos turėtų siekti maždaug 5,5 l 100 km.

Moko vairuoti

Paulius Kraučiūnas, UAB „Silberauto“, įgaliotosios „Mercedes-Benz“ atstovės, krovininių automobilių pardavimo vadovas Lietuvoje, pabrėžia, kad visiems klientams, perkantiems naują vilkiką, rekomenduoja išmokti ekonomiško vairavimo. Nors taupios transporto priemonės ilguoju periodu duoda naudą, taupiai važiuoti mokantys vairuotojai prie to taip pat prisideda.

„Mercedes“ turi ne vieną degalams taupyti skirtą technologiją. Pavyzdžiui, pastaruosius septynerius metus į vilkikus diegiamos automatinio pavarų perjungimo pavarų dėžės. Šios keičia pavaras pagal apkrovą, važiavimo stilių ir neleidžia vairuotojui improvizuoti.

Klientams siūloma „Fleetboard“ telematinė sistema, leidžianti sekti vairuotojo važiavimo kokybę.

„Galima matyti, kaip vairuotojas važiuoja, kokias daro klaidas, kaip naudojami degalai ir pan.“ – pasakoja p. Kraučiūnas.

Į vilkikus diegiama „Predictive Powertrain Control“ (PPC) sistema, anot gamintojo, padeda sutaupyti iki 6% degalų. Iš palydovo ji gauna informaciją apie maždaug 99% visų Europos kelių. PPC aktyvuojama automatiškai įjungus pastovaus greičio palaikymo sistemą, tad vilkikas „žino“, koks kelias laukia priekyje, o pagal tai parenkama reikiama pavara, greitis ir pan. Vairuotojui telieka sukioti vairą ir reaguoti, jei priešais atsiranda kliūtis.

Ponas Kraučiūnas skaičiuoja, kad iš 1.700 šiems metams užsakytų „Mercedes“ vilkikų 90% klientų prašė įdiegti į automobilius PPC sistemą, o maždaug 85% vilkikų turi ir šią, ir „Fleetboard“ sistemas.

Marius Lukošius, „Volvo Lietuvos“ pardavimo direktorius, pabrėžia, kad taupant svarbu tinkamai sukomplektuoti vilkiką ir iš anksto numatyti, kokiems kroviniams ir keliams jis bus skirtas.

„Taupyti pradedama ant konvejerio gamykloje“, – pabrėžia p. Lukošius.

Tarp degalų taupymui skirtų technologijų – automatizuota pavarų dėžė „I-Shift“, stebinti kelio nuolydžio, sunkvežimio greičio, masės ir t. t. pokyčius. Kalvotose vietovėse pasitelkiama sistema „I-See“, kuri, remdamasi topografiniais kelių duomenimis, valdo vilkiko variklio ir pavarų dėžės darbą.

Klientams „Volvo“ atstovai siūlo sistemą „Dynafleet“, leidžiančią stebėti kiekvieno vairuotojo įpročius ir atrasti sritis, kurias reikia tobulinti. Be to, pabrėžia p. Lukošius, išmokus ekonomiškai vairuoti degalų sąnaudos mažėja iki 10%.

Inovacijų netrūksta

Lengvųjų automobilių pramonė kurdama degalus taupančias technologijas verčiasi per galvą. Kone kasmet pristatomos naujovės, ilgainiui pritaikomos visų.

Taip, pavyzdžiui, išplito sistema „Start & Stop“, užgesinanti variklį, kai sustojama sankryžoje, lūkuriuojama spūstyje ir pan. Jau kelerius metus gamintojus krečia turbinų karštinė: mažinamas variklių darbinis tūris, o galios praradimą kompensuoja didesnės, mažesnės, kartais net kelios turbinos. Šitaip taupomi degalai ir mažėja išmetamo anglies dvideginio kiekis.

Vokietijos „Audi“ sukūrė technologiją, leidžiančią atjungti dalį automobilio variklio cilindrų, kai nereikia didelės variklio galios. Be to, sunku rasti automobilių gamintoją, savo gamoje neturintį modelio, iš dalies ar visiškai varomo elektra.

Spartėja ir vandeniliu varomų automobilių gamyba, o Lietuvos UAB „SG dujos Auto“ pristatė gaminių dujų ir vandenilio gamybos įrangą, leidžiančią gaminti gamtines dujas, prisodrintas vandenilio (5–10%), ir panaudoti jas transportui.

Toliau nėra kaip

Tačiau garsiai nuskambėjęs „Volkswagen“ skandalas JAV, pakrikštytas dyzelgeitu, kai gamintojas naudojo programinę įrangą, kad dyzelinių variklių emisijos rezultatai atliekant bandymus būtų mažesni, rodo, kad automobilių pramonė šiandien patiria sunkumų, įsitikinęs Rokas Knyva, Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius.

„Didėja spaudimas iš visuomenės ir iš reguliuotojų mažinti transporto priemonių emisiją. Tačiau, kalbant atvirai, automobilių pramonė yra pasiekusi tokią ribą, kai kiekvienas naujas laiptelis griežtinant reikalavimus ir mažinant išmetimo normas susijęs su gamybos sąnaudomis, augančiomis geometrine progresija. Tai lūžio taškas, kai kokybiškai nebegali pasistūmėti be labai didelių investicijų į tyrimus ir plėtrą“, – aiškina pašnekovas.

Itin griežti anglies dvideginio normų apribojimai, anot p. Knyvos, susiję ir su tuo, kad atsiranda vis daugiau elektros pavarą turinčių automobilių.

„Negalėdami įgyvendinti CO2 normatyvų gamintojai priversti išleisti didelį skaičių labai netaršių automobilių“, – tvirtina LAA generalinis direktorius.

Pasak jo, suprantama, kodėl emisijos normos griežtėja, kita vertus, akivaizdu, kad sumažinti išmetamų teršalų normas ir degalų sąnaudas gamintojams taip lengvai nebepavyks.

Greita išeitis nebus ir vandeniliniai automobiliai, mat, nors gamintojai jų gali išleisti daug, tokie automobiliai bus brangūs, be to, trūks vandenilio degalinių. Aukšta kaina ir santykinai mažas įveikiamas atstumas stabdo ir nuo sparčios elektrinių transporto priemonių plėtros.

Ponas Knyva neslepia, kad drauge su „Euro 6“ taršos standartu, įsigaliojusiu nuo šių metų rugsėjo 1 d., ateina ir nauji, griežtesni automobilių bandymų standartai, aprėpsiantys bandymus realiomis sąlygomis. Buvo kalbėta, kad pastarieji turėtų įsigalioti po poros metų, tačiau dyzelgeitas gali pagreitinti jų įvedimą.

„Panašu, kad niekas iš gamintojų nėra pasiruošęs tokiems greitiems tempams. Visi puikiai supranta, kad realiomis sąlygomis tiek emisija, tiek degalų sąnaudos bus kitokie, nei dabar“, – sako pašnekovas.

Pasak jo, savaime suprantama, kad niekas nebus patenkintas didesniais techninės charakteristikos skaičiais, tačiau sprendimų, šiandien leidžiančių smarkiai pagerinti variklių rodiklius, net su didesnėmis sąnaudomis, kol kas nėra.

Straipsnis rugsėjo 30 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Dividendų lenktynėse energetikus vejasi geležinkelininkai Premium

Valstybės valdomos įmonės (VVĮ) už 2017 m. išmokės beveik 200 mln. Eur dividendų, rodo apibendrinti Valdymo...

Finansai
06:00
Lietuvos didžiųjų autobusų rinkoje – rekordinis pakilimas Premium

Lietuvos didžiųjų autobusų rinka išgyvena istorinį pakilimą: per pirmuosius 5 šių metų mėnesius užregistruoti...

Transportas
06:00
„General Motors“ CFO pirmą kartą per 110 metų paskirta moteris

JAV automobilių milžinė „General Motors“ paskelbė, kad už kompanijos finansinius reikalus (CFO) bus atsakinga...

Vadyba
2018.06.20
„Volkswagen“ ir „Ford“ svarsto vienyti jėgas Premium

Automobilių gamintojų kompanijos „Volkswagen“ ir „Ford“ ieško būdų, kaip suvienyti jėgas, kad galėtų...

Verslo aplinka
2018.06.20
VMI reido „Regitroje“ metu nustatyta 30 nelegalių sutarčių 1

Savaitę laiko trukusių vizitų VĮ „Regitra“ padaliniuose metu, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI)...

Finansai
2018.06.20
Keičiant vairuotojo pažymėjimą, nebus būtina važiuoti į „Regitrą“ 2

Pradėjus imti nuotraukas ir parašus iš Gyventojų registro, vairuotojo pažymėjimą keičiantiems asmenims į...

Transportas
2018.06.20
Naujoje vairavimo mokykloje – Baltijos šalyse dar nematyti „Audi RS4“

Antradienį Kačerginėje, Nemuno žiede pristatyta nauja vairavimo mokykla, kurioje bus naudojami itin galingi...

Transportas
2018.06.19
„Volkswagen“ bendradarbiaus su Lietuvos startuoliu „carVertical“ 3

Lietuvių projektas „carVertical“ laimėjo „Volkswagen“ organizuotą jaunų įmonių konkursą ir pateko į...

Transportas
2018.06.19
Kaune remontuoja svarbia arterija tapsiančią Brastos gatvę 1

Kaune pradėtas Brastos gatvės, esančios prie senojo Vilijampolės tilto, remontas. Gatvė sujungs planuojamus...

Statyba ir NT
2018.06.19
Vairavimo mokyklos pereina prie neeilinių pasiūlymų Premium

Automobilių gamintojų atstovų palaikomos vairavimo mokyklos pereina į naują lygmenį: metamos milijoninės...

Transportas
2018.06.19
„Barboros“ ir „Assorti“ prekių išvežiojimo sprendimų palyginimas Premium

Elektroninės prekybos maisto produktais versle reikšmingą kaštų dalį sudaro prekių pristatymas. Šio verslo...

„Lufthansa“ svarsto galimybę įsigyti „Norwegian Air“

Vežėjos „Norwegian Air“ akcijų kaina pirmadienį pašoko per 12% po to, kai „Lufthansa“ vadovas paskelbė, kad...

Transportas
2018.06.18
Dyzelgeito skandale suimtas „Audi“ vadovas 1

Rupertas Stadleris, „Audi“ vadovas ir valdybos pirmininkas, pirmadienį buvo suimtas dėl jo vaidmens...

Transportas
2018.06.18
„Lietuvos geležinkelių“ būstinėje įžvelgia galimybę konversijai į būstus 6

AB „Lietuvos geležinkeliai“ užsiminus apie planus išsikraustyti iš Vilniaus centrinėje dalyje esančio...

Statyba ir NT
2018.06.17
Būsimos Šiaurinės gatvės patrauklumą Vilniuje mažina elektros linija 3

Vilniuje suplanuota stambi transporto arterija – Šiaurinė gatvė – turėtų patraukti prekybininkų ir komercinio...

Statyba ir NT
2018.06.17
„Compensos“ vežėjų draudimo portfelį perėmusi „Balcia“ ruošia naujas paslaugas Premium

Latvijos kapitalo draudimo bendrovė „Balcia“, pernai vasarą perėmusi „Compensos“ tarptautinių vežėjų...

Transportas
2018.06.16
Naujasis X5: daugiau informacijos ir nuotraukų

Anksčiau nei įprasta pasirodysianti BMW modelio pamaina žada naujas galimybes ir rimtą konkurencinę kovą su...

Transportas
2018.06.16
Planus atnaujinti Vilniaus geležinkelio stotį giria, nors abejonių dar lieka 3

„Lietuvos geležinkeliams“ ir Vilniaus valdžiai paskelbus planus modernizuoti sostinės geležinkelio stoties...

Transportas
2018.06.16
Gatvę Žvėryne išasfaltavo per tris naktis 20

Vilniaus miesto savivaldybės valdoma UAB „Grinda“ giriasi per rekordiškai trumpą laiką sutvarkiusi Vytauto...

Statyba ir NT
2018.06.15
„Avia Solutions Group“ įsigijo įmonę Ukrainoje 3

Verslininko Gedimino Žiemelio netiesiogiai valdoma Lietuvos kapitalo aviacijos grupė „Avia Solutions Group“...

Transportas
2018.06.15

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau