Tvari pakuotė: vienos formulės nėra, bet sprendimo verta ieškoti

Publikuota: 2021-01-12
„PakMarko“ Produkto vystymo specialistas Ignas Švickis
svg svg
„PakMarko“ Produkto vystymo specialistas Ignas Švickis

Tvarumui tampant šiuolaikiškumo ir pažangos sinonimu, verslas vis aktyviau ieško būdų, kaip sumažinti poveikį aplinkai įvairiose veiklos srityse. Ne išimtis ir produktų pakuotės ir joms naudojamos medžiagos. Nors vieno visiems tinkamo tvarumo recepto kol kas nėra ir vargu ar bus, rinkoje jau yra sprendimų, ypač aktualių maisto ir gėrimų gamintojams.

Ieškoti tvaresnių sprendimų savo produkcijos pakuotėms verslus įpareigoja ir politiniai sprendimai, ir augantis visuomenės sąmoningumas. Europos žaliasis kursas, kuriuo siekiama iki 2050 m. visiškai neutralizuoti žemyno poveikį klimatui, pabrėžia žiedinės ekonomikos svarbą pramonės sektoriuje. Tai neabejotinai atsispindi ir pakavimo medžiagų tendencijose.

„Europos Žalioji politika daro didelę įtaką pakavimo medžiagų evoliucijai. Ir ji, ir didėjantis socialinių grupių spaudimas tiek pakuočių gamintojus, tiek vartotojus skatina ieškoti „žalesnių“ – draugiškesnių aplinkai sprendimų. Džiaugiuosi, kad 2020 m. visa „PakMarko“ produkcija jau buvo pagaminta naudojant tik žaliąją energiją. Tačiau mes norime ir galime prisijungti prie tvarumo politikos kur kas plačiau – padėdami gamintojams rasti geriausius tvaraus pakavimo sprendimus savo produktams. Bendradarbiaudami visi kartu galime sumažinti atliekų kiekį, poveikį aplinkai, o kartu padaryti tai pačiu efektyviausiu verslui būdu“, – sako Virginijus Gumbaragis, Baltijos šalyse pirmaujančios produktų etikečių spausdinimo, inžinerinių pakavimo-pilstymo įrengimų gamybos  bendrovės „PakMarkas“ vadovas.

Tvarumas – ne savitikslis

Tvari pakuotė – ne tik galimybė tausoti gamtą, bet ir būdas kompanijoms pelnyti vartotojų simpatijas. Pastarųjų įtaka kreipiant verslą tvarumo link įgauna vis daugiau galios. Pirkėjų sąmoningumas auga, o reiklumas prekės ženklams didėja. Užtenka prisiminti žiniasklaidą ir socialinės medijos kanalus apkeliavusius kadrus vėžlių su šnervėse įstrigusiais šiaudeliais – šie vaizdai, tikėtina, atliko plastikinių šiaudelių duobkasio vaidmenį kur kas efektyviau nei visa įstatyminė bazė.

nuotrauka::1 right

Už neabejingumą aplinkai ir atsakingą požiūrį pirkėjai verslus linkę apdovanoti palankumu, o dalis sutinka ir su didesne produkto kaina. Tačiau, kaip pabrėžia „PakMarko“ Produkto vystymo specialistas Ignas Švickis, dauguma vartotojų vis dar negali (arba nenori) mokėti brangiau už tvariai pagamintą produktą, todėl gamintojams tenka spręsti nelengvą uždavinį: kaip pakuotę paversti tvaresne ir nesumažinti pardavimo apimčių.

„Naujoms technologijoms vystyti reikalingos investicijos, o tiekimo grandinės jau ir taip pakankamai įtemptos. Verslas visada efektyvinasi, jo pamatiniai principai yra gaminti naudojant optimaliausius sprendimus. Todėl kuriant tvarią pakuotę negalima pamiršti ekonominio aspekto, nes prekės ženklams bus sunku išgyventi su mažumos perkamąja galia. Suprojektuoti pakuotę, kuri būtų tvari, bet savo kaina ir funkcionalumu nesiskirtų nuo gaminamos daugelį metų, yra didelis iššūkis. Kaip ir visur, čia tenka ieškoti aukso vidurio – jį radę bus apdovanoti gerai perkama produkcija“, – sako pakuočių ekspertas.

Šiame procese turėtų aktyviai bendradarbiauti tiek produktų gamintojai, tiek ir pakavimo medžiagų ekspertai. Nors pakavimo medžiagų gamintojai intensyviai dirba kurdami naujas, gamtai draugiškesnes alternatyvas, kol kas vieno universalaus sprendimo nėra. Todėl kompanijoms, ketinančioms savo produktus pakuoti tvariau, reikėtų aiškiai atsakyti sau į klausimą, kokių tikslų siekiama ir kiek toli jos gali eiti.

Kokie reikalavimai produkto laikymo sąlygoms? Koks jo galiojimo terminas? Ar gamyba bus nišinė, ar masinė? Ir, kas labai svarbu – kur ir kokiems kompromisams pasirengusi įmonė?

Atsirinkti, kas svarbiausia, kuriant tvarią ir kokybišką pakuotę, gali padėti ekspertai. „PakMarko“ specialistai visada stengiasi išgirsti, kas užsakovui svarbiausia, įsigilinti į įmonės siekius, galimybes. O tuomet, drauge su užsakovu susidėlioję prioritetus, iš esamų rinkoje sprendinių klientui parenka tinkamiausią.

nuotrauka::2 left

Svarbiausia pakuotės paskirtis – tinkamai apsaugoti gaminį nuo užteršimo, pažeidimo, užtikrinti reikiamą terpę viduje ir būti patogia vartotojui. Pereinant prie tvaresnių sprendimų, funkcionalumą išlaikyti būtina. Be to, naujosios medžiagos turi puikiai tikti prie jau esamų pakavimo įrengimų – neplyšti, nestrigti pakavimo proceso metu. „PakMarko“ inžinieriams neretai tenka spręsti situacijas, kai pasikeitusios pakavimo medžiagos sutrikdo gamybinių linijų veiklą, rasti naujus pritaikymo metodus, žmonių darbą palengvinančius sprendimus. Tai dar viena priežastis glaudžiai gamintojų bei pakuočių ekspertų partnerystei.

Rinktis yra iš ko

Nueitas jau nemažas kelias – didžioji dauguma maisto ir gėrimų gamintojų vietoje stiklo, aliuminio, ar storos HDPE taros naudoja tvaresnę lanksčią pakuotę. Tačiau laikmetis pakuotės kokybei ir tvarumui kelia dar didesnius reikalavimus ir lanksti pakuotė tobulinama toliau. Plastiką galima suploninti, taip sunaudojant jo mažiau, pakeisti jį popieriumi, pakuotę paversti perdirbama, pakuotei naudoti bioplastiką arba rinktis daugkartinio naudojimo pakuotę.


Produkto vystymo specialistas pažymi, kad nė viena iš šių krypčių negali būti laikoma pačia geriausia, nes kiekvienas gaminys turi skirtingus reikalavimus. Skiriasi ir technologijų brandos išsivystymo lygiai.

„Pavyzdžiui, daugkartinė pakuotė, į kurią vartotojas parduotuvėje susideda prekes, yra bene tvariausia, tačiau ji tinka tik biriems produktams. Plastiką galima keisti popieriumi, tačiau pastarasis geriau praleidžia deguonį, tad produktus, kurių pakuotės viduje būtina palaikyti specialią terpę (tarkim, šviežia mėsa), supakavus į tokią pakuotę gali trumpėti jų galiojimo laikas, greičiau pakisti gaminio estetinis vaizdas ir panašiai“, – komentuoja „PakMarko“ specialistas.

Atsargiai derėtų vertinti ir bioskaidžios pakuotės alternatyvą, kuri atrodo labai patraukli išeitis norintiems visomis išgalėmis išvengti plastiko. Visgi dera įvertinti tai, kad bioplastikas turi būti kompostuojamas atskirai ir rūšiuojant negali būti maišomas su kitais plastikais, nes užteršia įprastą plastikų surinkimo ir perdirbimo sistemą. O išvystytą maisto ir kompostuojamų atliekų surinkimo sistemą, kompostavimo galimybes namų ūkiuose turi dar labai nedaug Europos šalių. Be to, nėra tvirtai įrodyta, kad į bioskaidžias medžiagas supakuoti maisto produktai bus gerai apsaugoti nuo biologinės taršos visoje logistikos grandinėje.

Labai stipri antrinio panaudojimo tendencija: kylantys reikalavimai dėl naudojamų medžiagų tinkamumo perdirbimui skatina pakuočių gamintojus ieškoti tvaresnių sprendimų, kurie derėtų su esamomis surinkimo ir perdirbimo sistemomis.

Jei anksčiau pakuotė dažniausiai būdavo gaminama iš skirtingų rūšių plastiko, dabar jau technologijos leidžia naudoti vieną, tik skirtingais būdais apdirbtą plastiko rūšį, o tai paverčia pakuotę lengvai perdirbama. Tokia pakuotė išlaiko ir visas ankstesnes kokybines savybes, yra tokia pat funkcionali, kaip ankstesnė, bet – kur kas tvaresnė.

nuotrauka::3 right

Dauguma didžiųjų pakavimo medžiagų gamintojų, kurių produkciją naudoja „PakMarkas“, turi pažangių ir jau įperkamų sprendimų tvarioms pakuotėms. Kurie iš jų tinkamiausi konkrečiam produktui, „PakMarko“ ekspertai sprendžia su kiekvienu užsakovu individualiai. 

Didelis mažos pakuotės vaidmuo

Pasak I. Švickio, kuri tvarios pakuotės kryptis dominuos ateityje, sunku pasakyti. Aišku viena – tvari pakuotė turi būti ir ekonomiška, ir funkcionali, ir daryti kuo mažesnį poveikį aplinkai.

Jis atkreipia dėmesį, kad net trečdalis maisto produktų pasaulyje yra išmetami. Ateities pakuotė gali prisidėti sumažinti iššvaistomo maisto dalį prailgindama jo galiojimo laiką, geriau apsaugodama nuo pažeidimų ir panašiai. Šis aspektas ypač aktualus, nes maisto gamyba bei transportavimas sukuria keliolika kartų didesnį CO2 kiekį negu pakuotės gamyba ar perdirbimas.  

„Šiomis greitai kintančiomis rinkos sąlygomis, kai daugelis pakavimo medžiagų  gamintojų kuria naujas žaliavas, geriausius rezultatus galime pasiekti tik dirbdami kartu. Rinkoje šiuo metu nėra visapusiškai tvaraus sprendimo tinkančio visiems. Mes, pakuočių specialistai, esame pasiruošę pasidalinti savo žiniomis su tvarumo keliu pasiryžusiomis žengti kompanijomis bei padėti joms sukurti pakuotę, kuri būtų ir ekologiška, ir turėtų geresnes funkcines savybes produkto atžvilgiu. Tokia partnerystė ir mums patiems atveria galimybes gilintis į šią sparčiai besivystančią sritį ir rasti dar efektyvesnius ir tvaresnius sprendimus ateities pakuotei“, – įsitikinęs „PakMarko“ ekspertas.

FOTOGALERIJA PakMarkas (9 nuotr.)

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Skirtingos prekybininkų strategijos: investuoja, bet ne visi atvirauja Premium

Konkurencija mažmeninės prekybos rinkoje Lietuvoje išlieka itin aštri ir dabartinėmis pandemijos sąlygomis...

Prekyba
05:45
Metai, kai sprogo e. prekybos supernova Premium 4

Koronaviruso pandemijos įkarštyje ypatingai išaugo e. prekybos vaidmuo – didėjo investicijos į e. komercijos...

Prekyba
2021.01.13
Siuntos į JK stringa, nes verslas pokyčiams nepasiruošė

Nuo šių metų Jungtinei Karalystei galutinai pasitraukus iš Europos Sąjungos, siuntų pristatymo bendrovė „DPD...

Logistika
2021.01.13
Kinijos jūrų vežėjo atstovas: toks kainų svyravimas nėra įprastas, bet ir laikai neįprasti Premium

Dovydas Vazgirdas, Kinijos jūrinių konteinerių vežėjui „Yang Ming“ atstovaujančios bendrovės „OLA Overseas...

Logistika
2021.01.13
„Circle K“ valdanti Kanados bendrovė siekia įsigyti „Carrefour“ 

Kanados „Couche-Tard Inc.“, patogaus apsipirkimo parduotuvių milžinė, kuriai priklauso degalinių tinklas...

Prekyba
2021.01.13
Alkoholio reklamos draudimas: kaip drambliui pralįsti pro adatos skylutę Premium

Šiais sudėtingais laikais, kai daugybės verslo įmonių kvėpavimo aparatas yra ne kas kita, o prekyba...

Laisvalaikis
2021.01.13
Kai raginimai švilpia pro ausis 41

Ekonomikos ir inovacijų ministrei Aušrinei Armonaitei dar gruodį paraginus prekybos tinklus apriboti prekių...

Prekyba
2021.01.13
Krovinių iš Kinijos gabenimas atpigs pavasarį, bet į senąjį lygį kainos negrįš Premium

Praėjusių metų pabaigoje į viršų šovusios jūrinių konteinerių siuntimo iš Kinijos kainos toliau nesiliauja...

Logistika
2021.01.13
Nyderlandų teismas tiria buvusią N. Numos bendrovę „TAF Asset 11 B.V.“  Premium

Amsterdamo Apeliacinis komercinis teismas nušalino bendrovės „TAF Asset 11 B.V.“ vadovybę, skyrė valstybės...

Prekyba
2021.01.13
„Luminor“ prekybos centro projektui prie sostinės Vakarinio aplinkkelio skolina 20,4 mln. Eur

Komercinis bankas „Luminor“ suteikė 20,4 mln. Eur paskolą bendrovei „GB Group“, statančiai prekybos centrą...

Statyba ir NT
2021.01.12
Statistika: metinė infliacija artima nuliui 5

2020 m. gruodį, palyginti su 2019 m. gruodžiu, metinė infliacija buvo neigiama ir sudarė –0,1%, pagal...

Prekyba
2021.01.12
Tvari pakuotė: vienos formulės nėra, bet sprendimo verta ieškoti Verslo tribūna

Tvarumui tampant šiuolaikiškumo ir pažangos sinonimu, verslas vis aktyviau ieško būdų, kaip sumažinti poveikį...

Prekyba
2021.01.12
Vežėjų investicijos atšoko nuo dugno, bet dar nežinia, kaip aukštai Premium

Beveik ištisus 2020-uosius mažėjęs naujų vilkikų registracijų skaičius metų pabaigoje atsispyrė nuo dugno ir...

Logistika
2021.01.12
Dėl „Sviesto sviestuoto“ žodį tarė teisininkai: trūksta argumentų Premium 20

Netikėtai įsiplieskęs skandalas dėl to, ar prekės ženklas „Sviestas sviestuotas“ klaidina vartotojus, sulaukė...

Gazelė
2021.01.12
„Pepco“ naują vadovę Baltijos šalims pritraukė iš „Lidl“  Premium 1

Aleksandras Čikaidzė, „Pepco“ vadovas Baltijos šalyse, paaukštintas pareigose ir dabar iš biuro Varšuvoje...

Prekyba
2021.01.12
„Samsung“ flagmanas „Galaxy S21“ jau pakeliui į pasaulinę premjerą 2

Pietų Korėjos milžinė „Samsung“ ateinantį ketvirtadienį pristatys naują išmaniųjų telefonų „Galaxy“ šeimos...

Technologijos
2021.01.11
Pandemijos akivaizdoje – vartojimo pokyčių evoliucija  Premium

Mažmeninės prekybos tinklai, kuriuose dominuoja maisto prekės, per pandemiją išlaikė parduotuves atviras,...

Prekyba
2021.01.11
Gruodžio metinė infliacija – 0,2% 1

Metinė infliacija gruodį siekė 0,2%, o vidutinė metinė infliacija – 1,2% (lapkritį – atitinkamai 0,6% ir...

Prekyba
2021.01.11
„Maxima“ nurungė ir „Coca-Colą“, ir „Tele2“ Premium

Tarp labiausiai įsiminusių kalėdinių reklamų – investicijas gerokai per šį laikotarpį padidinusios „Tele2“...

Rinkodara
2021.01.11
Inovacijų paroda CES šį kartą – nuo sofos: ko laukti Premium

Sausio 11 d. prasidedanti savaitės trukmės elektronikos ir skaitmeninių inovacijų paroda CES 2021 bus...

Technologijos
2021.01.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus