Kas tai? Eksperto įžvalgos

Už netikrų klientų atsiliepimų pirkimą ir netikrus „išpardavimus“ - baudos iki 2 milijonų eurų

Publikuota: 2020-09-23
svg svg

Europos Sąjungos vartotojų teisių apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reforma skatina skaidrumą bei didina baudas. Jau įprasta tampa praktika, kai baudos skaičiuojamos procentais nuo metinės apyvartos.

Naujai priimta Direktyva 2019/2161 (toliau – Direktyva) papildo keletą kitų direktyvų, reglamentuojančių vartotojų teisių apsaugą, pavyzdžiui, Nesąžiningos komercinės veiklos direktyvą[i], perkelia gerąją elektroninių prekyviečių praktiką į įstatymus bei riboja apgaulingus prekybininkų metodus.

Vertinimus ir komentarus gali palikti tik tikri vartotojai

Prekiautojo ar paslaugos teikėjo reitingas lemia vartotojų apsisprendimą įsigyti prekę ar paslaugą. Daugelyje elektroninių prekyviečių (pavyzdžiui, „Amazon“, „Etsy“) ir kitų paslaugas siūlančių platformų vertinimus ar komentarus apie įsigytas prekes ar paslaugas gali palikti tik jas įsigiję vartotojai, o netikri atsiliepimai yra draudžiami ir už juos griežtai baudžiama.

Prekyvietės ir platformos, kurios atsiliepimus leidžia palikti bet kam, turės sukurti sistemas, kaip užtikrinti, kad asmuo, paliekantis komentarą, tikrai įsigijo komentuojamas prekes ar paslaugas. Be to, kaip nesąžininga komercinė veikla bus laikomas ir netikrų vartotojų komentarų įsigijimas.

Vartotojai, atlikdami prekių ar paslaugų paiešką, dažniausiai vertina informaciją, pateikiamą pirmame puslapyje. Todėl, kai kurios platformos prekiautojams už papildomą mokestį siūlo įsigyti vietą aukštesnėje pasiūlymų vartotojui pozicijoje.

Direktyva reikalauja, kad vartotojai būtų atitinkamai informuoti, kokiais kriterijais vadovaujantis yra pateikiami pasiūlymai, t. y., vartotojai privalo būti informuoti, jeigu vienas ar kitas pasiūlymas rodomas aukščiau todėl, kad už jį buvo sumokėta.

Netikri „išpardavimai“ — draudžiami

Mėgstama sakyti, jog po 2009 metų finansų krizės Lietuvių pirkimo įpročiai yra paremti akcijomis — perkama tik tada, kai prekei yra taikoma nuolaida. Prekybininkai kartais sukuria netikrus „išpardavimus“ – pakelia kainą ir pasiūlo atitinkamą nuolaidą, taip vartotojus skatindami pirkti.

Šios praktikos, įsigaliojus naujam reguliavimui, teks atsisakyti. Direktyva reikalauja, kad, pristatant nuolaidas, vartotojams būtų pateikta informacija apie mažiausią buvusią prekės kainą per 30 dienų. Išimtys gali būti taikomos greitai gendančioms prekėms.

Direktyva reikalauja, kad vartotojas būtų informuotas, jeigu prekių kainodara buvo pritaikyta specialiai jam/ jai, t. y., vartotojas privalės būti informuotas, kad siūlomos prekės ar paslaugos kainos pasiūlymas buvo parengtas individualiai vartotojui, naudojant specialius algoritmus, kurie kainą pritaikė pagal ankstesnius vartotojo paieškų rezultatus, naudojamą kompiuterinę įrangą ir kita.

Vienodos teisės vartotojams, kai už skaitmenines paslaugas atsiskaitoma asmens duomenimis

Visuotinai žinoma, jog jeigu paslauga internete yra nemoka, tikėtina, jog vartotojas už ją sumoka asmens duomenimis.

Ne visos vartotojų teisės galiojo paslaugoms, kurios yra suteikiamos nemokamai. Direktyva įtvirtina reikalavimą, jog vartotojams, kurie už skaitmenines paslaugas (pvz., debesijos paslaugos ir kt.) „sumoka“ asmens duomenimis, t. y., vartotojų pateikiami asmens duomenys naudojami ne tik sudaryti ir vykdyti skaitmeninių paslaugų sutartį ar įvykdyti įstatymų reikalavimus, įgyja ir vartotojams suteikiamas teises. Pavyzdžiui, teisę atšaukti sutartį per 14 dienų nuo jos sudarymo.

Kaip bus užtikrinamas šių reikalavimų laikymasis?

Reikalavimai tampa geri tada, kai yra užtikrinamas jų laikymasis. Šiuo atveju vartotojų teisių reikalavimų įgyvendinimą siekiama užtikrinti didinant ir vienodinant baudas visoje Europos Sąjungoje. Jos bus skaičiuojamos procentais nuo prekiautojo apyvartos: 4 proc. nuo metinės apyvartos, o jeigu jos nepavyksta apskaičiuoti – iki 2 milijonų eurų.

Baudos procentais nuo apyvartos jau taikomos už Bendrojo duomenų apsaugos reglamento bei Reklamos įstatymo pažeidimus. Įsigaliojus Direktyvai tokios baudos bus taikomas už sąžiningų sutarčių sąlygų pažeidimus, vartotojų teisių pažeidimus bei nesąžiningą komercinę praktiką.

Taip pat vartotojai galės reikalauti asmeninių kompensacijų: kainos sumažinimo, sutarties nutraukimo ar piniginės kompensacijos dėl jų teisių pažeidimų.

Šie reikalavimai į Lietuvos Respublikos teisę turi būti perkelti iki 2021 m. lapkričio 28 d., o pradėti taikyti nuo 2022 m. gegužės 28 d. Verslininkai dar turi pakankamai laiko jiems pasiruošti, o naujų prekyviečių, elektroninių paslaugų ar platformų kūrėjai — įvertinti ir atsižvelgti į būsimus reikalavimus.

Raminta Bučiūtė yra advokatų kontoros „Glimstedt“ teisininkė, žiniasklaidos teisės ekspertė, besispecializuojanti duomenų apsaugos, intelektinės nuosavybės bei technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės srityse.

[i] Direktyva 2005/29/EB

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Pernai uždirbtą 23 mln. Eur pelną „Circle K“ skirs investicijoms 1

Mažmeninės prekybos degalais tinklą Lietuvoje valdanti bendrovė „Circle K Lietuva“, pernai uždirbusi daugiau...

Prekyba
2020.09.30
Ministerija prašo dešimties farmacinių kampanijų sumažinti vaistų kainas

Sveikatos apsaugos ministerija trečiadienį pranešė prašanti dešimties farmacinių kompanijų iki spalio 8...

Prekyba
2020.09.30
„Makveža“ šiemet tikisi didinti apyvartą 12% iki 99 mln. Eur

Parduotuvių tinklą „Moki-veži“ valdanti statybinių medžiagų prekybos bendrovė „Makveža“ pernai gavo 88,14...

Prekyba
2020.09.30
„Autokurto“ įkūrėjas užleidžia vadovo vietą pagrindiniam akcininkui  1

Iš generalinio direktoriaus pareigų bendrovėje „Autokurtas“ traukiasi Vytautas Garbenis, ilgametis įmonės...

Tyrimas: ko nebenori klientai ir kokiame versle svarbu pradėti aptarnauti per 2–3 minutes Premium

Kai įvairiausių prekių ir paslaugų pasirinkimas – didžiulis, pardavėjams svarbu žinoti, ko tikisi jų...

Paslaugos
2020.09.30
„Revolut“ turi naują komunikacijos vadovę Baltijos šalyse 2

Jungtinės Karalystės finansinių technologijų platformos „Revolut“, Lietuvoje turinčios specializuoto banko...

Rinkodara
2020.09.30
Vilniuje – pirmasis „Teslos“ prekybos atstovų partneris 18

Amerikiečių elektromobilių gamintojo „Tesla“ prekybos atstovų – Lenkijos įmonės „Centrumcars24“ partneriais...

Automobiliai
2020.09.30
Kompiuterių pardavėjai išgyveno Kalėdas, kurias statistikai praleido Premium

Statistikos departamentas (SD) skelbia, kad šiemet asmeninius kompiuterius turi 77%, o interneto prieigą –...

Technologijos
2020.09.30
„Amazon“ vis tik surengs išpardavimo akciją „Prime Day“ 

JAV elektroninės komercijos milžinė išpardavimo akciją „Prime Day“ šiemet surengs spalio 13–14 dienomis.

Prekyba
2020.09.29
TV rinka: į konkurencinę kovą dėl lyderio pozicijų įsitraukė ir LRT Premium

TV3 grupės kanalai pandemiją išgyveno lengviau ir skaičiuoja mažiau praradusi reklamos sekundžių nei LNK.

Rinkodara
2020.09.29
Pirmos kojinės, valančios vandenynus, – jau Lietuvoje, bet norintiems dar neparduoda Premium 9

Lietuviškas kojinių prekės ženklas „Ūkai“ bus pirmasis Lietuvoje dar retų tvarių tekstilės prekių ženklų...

Gazelė
2020.09.29
Rugsėjį – 0,3% išankstinė mėnesio infliacija 4

Lietuvoje rugsėjo mėnesį, išankstiniais vertinimais, mėnesio infliacija, apskaičiuota pagal su kitomis...

Prekyba
2020.09.29
„Pigu“ ambicijos: 30 parduotuvių iki metų pabaigos Premium 4

Vienintelis būdas užtikrinti gerą klientų patirtį ir operatyvų prekių pristatymą yra toks, kai prekės...

Prekyba
2020.09.29
Didžiausių darbdavių medianos: pirmūnai stumdosi, bet iš trejetuko nesitraukia Premium

„Sodra“ skelbia, kokias algų medianas rugpjūtį mokėjo didžiausi šalies darbdaviai. Beveik nuo metų pradžios...

Vadyba
2020.09.28
Rugpjūtį mažmeninės prekybos įmonių apyvarta padidėjo 0,5% 

Išankstiniais duomenimis, mažmeninės prekybos įmonių apyvarta be PVM 2020 m. rugpjūtį sudarė...

Prekyba
2020.09.28
FNTT atliko kratas kompiuterine technika prekiaujančioje įmonėje  9

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) Vilniaus apygardos valdyba, vadovaujant Vilniaus apygardos...

Prekyba
2020.09.28
Didžiausio formato „Maximose“ pirkėjų sumažėjo ir apskritai hipermarketai praranda populiarumą Premium 1

Didžiausio šalyje mažmenininko „Maximos“ didžiausio formato parduotuvėse pardavimai yra kritę, palyginti su...

Prekyba
2020.09.28
IKEA keičia darbdavio komunikacijos kryptį

IKEA keičia darbdavio komunikaciją – dirbti bendrovėje kvies jos esami darbuotojai.

Rinkodara
2020.09.27
Sprendžia lygtį, ar auganti e. komercija – ilgalaikė tendencija Premium

Sportinės aprangos gamybos milžinė „Nike“ viliasi, kad e. prekybos šuolis, sekęs po koronaviruso pandemijos...

Prekyba
2020.09.27
Ruošti dviračių žiemą raginti jau nebereikės 

Dviračių paklausos bumas ne tik strėle į viršų pašokdino jų pardavėjų pajamas, bet, kaip šie tikisi, sumažins...

Gazelė
2020.09.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus