Nauji vėjai atneša saikingą vartojimą, skatina dalijimosi ekonomiką  

Publikuota: 2020-08-02
VŽ koliažas
svg svg
VŽ koliažas

Žemės planeta tėra viena, tačiau iki 2050 m. pasaulio vartojimas bus tokio masto, tarsi jos būtų trys. Išsivysčiusiose šalyse tampa madinga vartoti atsakingai, o Švedijoje pasiteisino prekybos centras, kuriame 13 operatorių siūlo skirtingas prekes iš antrų rankų. Lietuvoje, anot ekspertų, kalbant apie brangesnio segmento prekes, naudotų daiktų pirkimo tendenciją skatina jaunoji karta, kuriai artima dalijimosi ekonomika.

Guinnesso rekordų knygoje atsirado naujas įrašas, kuriame pasižymėjo Švedijos miestas Eskilstiuna, turintis 100.000 gyventojų ir išsidėstęs 100 km nuo Stokholmo. O įrašo priežastis – prieš pusantrų metų čia atidarytas prekybos centras „ReTuna“, kuriame visos prekės yra ne naujos, bet „pataisytos, perdarytos, atkurtos“. 5.000 kv. m ploto prekybos centre veikia 13 operatorių, jame dirba 50–65 žmonės. Prekiaujama čia daug kuo: baldais, drabužiais, gėlėmis, sporto reikmenimis, statybos įrankiais, dizaino gaminiais iš perdirbtų daiktų. Per metus šiame prekybos centre apsilankančių pirkėjų skaičius siekia 250.000–300.000 ir, tikimasi, kad jų vis daugės, nes Švedijoje tokios koncepcijos parduotuvės populiarėja.

Ridos Kalvaitienės, „Newsec“ turto valdymo grupės vadovės, teigimu, daiktų iš antrų rankų naudojimas yra pasaulinė tendencija ir sudaro vadinamosios naujosios ekologijos (angl. neo ecology) kultūros esmę. Naujoji ekologija yra pagrįsta idėja, kad daiktus reikia naudoti, išlaikyti keletą ciklų, nes įsigyti ir juos tiesiog išmesti yra vartotojiškos kultūros palikimas, darantis neigiamą įtaką pasaulio ekologijai plačiąja prasme. Dalijimosi, naudojimo ir grąžinimo įpročiai yra naujos vartojimo formos, kurias skatina ir e. prekyba.

„Internetinė pardavimų platforma „Ebay“ paskatino dėvėtų daiktų įsigijimą ir jų naudojimą atrasti kaip socialiai priimtiną ir netgi teigiamą reiškinį. „Ebay“ kartos vartotojai palaiko ekologinės pasaulio gerovės temas ir smerkia vartotojiškos visuomenės įpročius. O prekyba kaip sektorius skiria didžiulius išteklius vartojimui skatinti – to pavyzdys galėtų būti greitoji mada“, – dėsto R. Kalvaitienė.

Milda Paukštė, tekstilės atnaujinimo studijos „Denim Diaries“ įkūrėja, besidominti tekstilės perdirbimo galimybėmis, antros galimybės daiktui suteikimo edukacija, sako, kad Skandinavijoje ar Vokietijoje gerai gyvena daug daugiau žmonių, jie perteko visko anksčiau nei mes, todėl kai mes tvarumą priimame kaip madą, jie tai jau priima kaip būtinybę, jie suvokia, kad beprasmiška pirkti tiek daug daiktų, kurių vėliau nesunaudoja, arba pirkti vien tam, kad atsipalaiduotų, todėl ten dalijimosi kultūra atėjo gerokai anksčiau. Lietuvoje, anot pašnekovės, iš tikrųjų nemažai žmonių naudoja nenaujus daiktus – pirmiausia tai automobiliai, dalis skelbimų portalų asortimento, dėvėtų drabužių parduotuvės.

„Panaši prekyba vyksta ir pas mus, gal tik išskyrus tą antrinį dizainą, kai daiktas sukuriamas iš to, kas nereikalinga. Tame antrų rankų prekybos centre Švedijoje šis procesas sutaurintas, pakylėtas į tokį lygį, kaip mes įsivaizduojame įprastus PC, naudoti daiktai atsiranda nebe kur nors turguje, skelbimuose, bet tampa tam tikru reiškiniu. Klausimas, ar mes pasiruošę priimti naują kultūrą, bet kad vartojame patį produktą – tai faktas“, – samprotauja M. Paukštė.

Jonas Balsys, „PwC“ kapitalo rinkų ir apskaitos paslaugų grupės vadovas, VŽ teigia, kad brangesnio segmento prekių iš antrų rankų tendenciją skatina jaunoji karta. Šiems pirkėjams apsipirkimas internete yra natūralus, įprastas veiksmas. Jiems taip pat labai įprasta dalijimosi ekonomika – tai patvirtina „Vinted“, „Citybee“ ir panašių verslų sėkmė Lietuvoje.

Kai kurie didieji prekių ženklai, ypač tie, kurių prekės pigesnės ir kurie iš dalies skatina besaikį vartojimą, vis daugiau dėmesio skiria tvarumui. „Inditex“, H&M, kiti greitosios mados atstovai atsigręžia į tvarių audinių naudojimą gamyboje. IKEA, kurios nemaža dalis prekių, viena vertus, lengvai prieinamos, kita vertus, padeda gyventi tvariai, stebi besikeičiantį žmonių požiūrį į aplinkosaugą bei tvarų gyvenimą.

Tarptautinė bendrovė „GlobeScan“, bendradarbiaudama su IKEA, 25-iose pasaulio šalyse atliko tyrimą ir išsiaiškino, kad aplinkosauga, oro tarša, vienkartinio plastiko naudojimas tampa vis aktualesnės problemos. Tyrimas taip pat parodė, kad tvaresnis ir sveikesnis gyvenimas yra svarbus asmeninis prioritetas kas antram pasaulio gyventojui.

Mantas Mikuckas, pirmojo Lietuvoje vienaragio – internetinės naudotų drabužių mainų ir prekybos platformos „Vinted“ – vykdomasis direktorius, VŽ sako, jog įvairūs tyrimai rodo, kad apie 10% daiktų pasiekia antrinę rinką – atsiduria labdaroje ar platformose ir pereina į kito savininko rankas.

„Manau, tai yra tik 10%, naujosios ekologijos kultūros užgimimas, pati pradžia, ir tikimės, kad per ateinančius 5–8 metus šis skaičius bus bent 50%“, – sako M. Mikuckas.

Visą VŽ PREMIUM straipsnį skaitykite ČIA.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Liepos vidutinė metinė infliacija pagal SVKI – 1,7%

Vidutinė metinė infliacija Lietuvoje, apskaičiuota pagal su kitomis Europos Sąjungos šalimis suderintą...

Prekyba
19:32
Reklamos technologijų startuolis „RedTrack“ pritraukė beveik 0,5 mln. Eur investiciją Premium

Ukrainiečio Vlado Zhovtenko Lietuvoje vystomas startuolis „RedTrack“ (Lietuvoje – UAB „Ztech Software“),...

Nepaisant pandemijos, „Unideco“ skaičiuoja didesnius pusmečio rezultatus

Nepaisant apribojimų karantino metu, namų apdailos centras „Unideco“ pirmąjį šių metų pusmetį užbaigė su...

Prekyba
12:14
Nesėkmės istorijos: koks velnias nešė į tą e. prekybą Premium 3

Per karantiną daugeliui prekybininkų vienintelė išeitis buvo žaibiškai persikelti į internetą. Tačiau vien...

Gazelė
05:45
Didžiausi reklamdaviai pasaulyje ir Lietuvoje: nuotaikos skirtingos Premium

Pasaulį užklupus koronaviruso krizei, daugelio prekių ženklų pirmoji reakcija buvo stabdyti rinkodaros...

Rinkodara
2020.08.10
Naujas burtažodis keičia pakuočių gamybos taisykles Premium

Pakuočių gamintojai taikosi prie naujų tendencijų – madas diktuoja ne tik besiplečianti elektroninė prekyba,...

Pramonė
2020.08.10
Prekių ženklas „Plombir“ atšaldė Europą Premium

Vokietijos įmonė „Dovgan GmbH“, kelių žodinių ir vaizdinių prekių ženklų, kuriuose naudojamas žymuo...

Rinkodara
2020.08.10
COVID-19 pandemija gerokai pakeitė statistinį pirkėją 2

COVID-19 pandemija gerokai pakeitė statistinį pirkėją: krizės akivaizdoje pirkėjai atsigręžia į elektroninę...

Rinkodara
2020.08.09
„Kesko Senukai“ pradeda prekiauti knygomis 2

Statybos, remonto ir buities prekių parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“, atsižvelgdamas į pasikeitusius...

Prekyba
2020.08.08
Teismas: už Šiaulių „Akropolio“ iškabą miestas pinigų negaus 1

Šiaulių prekybos centro „Akropolis“ valdytoja per 10 metų savivaldybei neprivalės sumokėti 64.800 Eur už...

Rinkodara
2020.08.07
„Vinted“ metiniai rezultatai: kartais didėjo ir pardavimai, ir nuostoliai Premium 19

Pirmojo Lietuvoje vienaragio – internetinės naudotų drabužių mainų ir prekybos platformos „Vinted“ pardavimų...

Prekyba
2020.08.07
Estijos naujų automobilių rinka atsigauna po pandemijos 

Praėjusį mėnesį šalies naujų automobilių rinka, palyginti su 2019-ųjų liepa, mažėjo 17,2%, tačiau palyginti...

„Telia“ pasirinko dar vienus kūrybinius partnerius

Telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuvos“ skelbtą taktinės kūrybinės agentūros konkursą laimėjo agentūra...

Rinkodara
2020.08.07
Keičiasi „Panoramos“ rinkodaros vadovė 7

Prekybos centro „Panorama“ rinkodaros vadovės pareigas pradeda eiti Kristina Aleknienė. Ji keičia Vilmą...

Rinkodara
2020.08.07
Viešinimo konkursų laimėtojai: nuo „vip communications“, „Fabulos“ iki „Carat“ Premium

2011–2018 m. labiausiai viešuosiuose pirkimuose sekėsi komunikacijos paslaugų agentūrai „vip communications“...

Rinkodara
2020.08.06
Viešinimo paslaugų pirkimo lyderiai – Kaunas, oro uostai ir Lietuvos paštas 1

2011–2018 m. labiausiai viešuosiuose pirkimuose sekėsi komunikacijos paslaugų agentūrai „vip communications“...

Rinkodara
2020.08.06
Komercinio NT popandeminis paveikslas: kuo tiki investuotojai Premium 3

Akcijų ir obligacijų portfelius komerciniu nekilnojamuoju turtu (NT) diversifikavę investuotojai veik...

Statyba ir NT
2020.08.06
Prekių ženklų komunikacija: po chaoso – į nuosaikų atsigavimą Premium

Žiniasklaidos ir reklamos planavimo bendrovės po itin sėkmingo praėjusių metų visos rinkos augimo šiemetę...

Rinkodara
2020.08.06
Prekybos augimas Lietuvoje birželį – vienas didesnių ES

Tarp ES valstybių narių, mažmeninė prekyba šį birželį, palyginti su pernai tuo pačiu mėnesiu, labiausiai...

Prekyba
2020.08.05
Teismas: vaistinių veiklą tiriančios Konkurencijos tarybos veiksmai – teisėti 1

Prieš dvejus metus tyrimą dėl vaistinių tinklų galimo kartelinio susitarimo pradėjusios Konkurencijos tarybos...

Prekyba
2020.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus