VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2019-12-03 07:00

Kai tvarumas – ne mada, o sėkmingo verslo modelis

Gamtos neteršiantis gamybos procesas. Natūralios medžiagos ir ekologiškas produktas. Atsakingas požiūris į darbuotojus.  Visa tai – ne klimato vajaus įkvėpti korporaciniai pokyčiai, o vienos švedų kompanijos filosofija, gimusi dar tada, kai sąvoka „tvarus verslas“ niekam nė nesisapnavo. 

Klimato kaita ir su tuo susijusi verslo atsakomybė šiandien išties populiarios temos pasaulio viešojoje erdvėje. Kalbėti apie tai lygiai tiek pat aktualu, kiek ir madinga: atskirti, kur baigiasi rinkodaros triukai ir prasideda realus indėlis į planetos gerovę, kartais itin sunku. Kaip ten bebūtų, nedaugelis bendrovių rizikuoja šiuo klausimu likti nuošalyje, nenorėdamos prarasti jei ne šiandienos, tai rytdienos vartotoją, augantį su tvirtomis gamtosauginėmis nuostatomis.

Vis dėlto imtis pokyčių reaguojant į nūdienos aktualijas tenka ne visiems. Kompanijoms, kurioms gamtosauga visuomet buvo ne deklaracija, o kasdienių gamybos procesų pagrindas, tereikia vieno – nieko nekeisti. Tokia yra miego sistemų gamintoja „Hästens.“ Jei būtų įkurta pastaraisiais metais, ji drąsiai galėtų vadintis idealiai įkūnytu tvaraus verslo pavyzdžiu, kuriai pagyrimų negailėtų net jos tėvynainė, klimato revoliucionierė Greta.

Tačiau vienos seniausių Skandinavijos įmonių istorija prasidėjo anksčiau nei buvo išrasta elektros lemputė – 1852 metais. Nuo mažo balnų ir pakinktų fabriko iki ikoniškųjų lovų gamintojos bei pasaulinio prekės ženklų olimpo „Hästens“ vedė net šešios tos pačios šeimos kartos. Ir visos jos puoselėjo verslo modelį, nė iš tolo neparemtą vartojimo skatinimu.

Neklausk, kas naujesnio – klausk, kas geresnio

Pasaulyje, kuriame dėl vartotojo prielankumo varžosi galybė naujų ir dar naujesnių „must have“ produktų, o gamybos kaštų optimizacija, regis, niekada nesibaigs, „Hästens“ atrodo išties išskirtinai. Jos miego sistema – lovos rėmas drauge su čiužiniu – iki pat šių dienų gaminama tik iš natūralių ekologiškų medžiagų: medvilnės, vilnos, arklio ašutų, pušies medienos.

Bendrovės fabrikas tebestovi tame pačiame miestelyje, kuriame ir prasidėjo bendrovės istorija. Dar daugiau – „Hästens“ gamyba ne tik niekada nebuvo iškelta iš Švedijos, bet iki šiol yra grįsta precizišku rankų darbu. Tad gamykla negeneruoja praktiškai jokių taršos emisijų, o jos rezultatas – ilgaamžis natūralus baldas.

Tai toli gražu nereiškia, kad „Hästens“ gaminiai užstrigo praėjusio amžiaus rėmuose. Kompanija kasmet reikšmingas sumas skiria moksliniams tyrimams, tobulindama savo lovas iki menkiausių detalių. Susiuvimo kampas, tolygiausiai paskirstantis ašutus čiužinio viduje, ar eksperimentai išrandant specialų metalo lydinį, kurio dėka čiužinio spyruoklės idealiai prisitaikytų prie kūno linkių – šiam švedų gamintojui nėra nereikšmingų detalių kalbant apie kokybę.

Tačiau vaikytis madingų naujovių „Hästens“ savo pirkėjams nesiūlo – šiandieninį modelį nuo pagaminto prieš dešimtmetį atskirtų turbūt tik patys „Hästens“ atstovai – iš pažiūros dvi lovos atrodo visiškai vienodai.

Visa, kas esmingiausia, slypi ne išorėje, o viduje, įsitikinusi ši kompanija, visai nesibaimindama būti „nemadinga“ – beje, kaip ir tada, kai 1978 m. savo lovas ėmė vilkti baltai mėlynų langeliu audiniu. Tuo metu miegamojo baldų industrijoje karaliavo rudi, žali ir oranžiniai atspalviai, tad sprendimas buvo sutiktas mažų mažiausiai skeptiškai.

Vis dėlto „Hästens“ neabejojo, kad dizainas neturi užgožti baldo esmės – nepriekaištingos kokybės, o simetriškas raštas kaip tik padeda ją pasiekti. Visos „Hästens“ lovos apsiuvamos rankomis, dygsniuojant kas vieną, du arba tris langelius, o vėliau languotas audinys pasitarnauja vertinant, ar lova preciziškai lygiai aptraukta, kad atitiktų aukščiausios kokybės kompanijos standartus. Prieš keletą metų švedai pristatė ir platesnę lovų spalvų paletę, tačiau ji – tik prieskonis bendrovės asortimente: didžioji dauguma pirkėjų pageidauja mėlynai baltų lovų.

Sėkmės modelis veikia ir Lietuvoje

Šiandien „Hästens“ žinoma visame pasaulyje – jos salonai įsikūrę 37 šalyse. Šuoliuojančio žirgo logotipu papuoštose lovose miega karališkosios šeimos atstovai, Holivudo žvaigždės ir paprasti mirtingieji – sakoma, jeigu negulėjai „Hästens“ lovoje, vadinasi, nežinai, kas yra tobulas nakties poilsis.

Ši lova laikoma prabangos ženklu ir statuso simboliu, tačiau, anot „Hästens“ atstovybės Lietuvoje vadovės Lauros Budrevičiūtės, žodis „prabanga“ ne itin tinka apibūdinti šią švedų bendrovę.

„Hästens“ – toli gražu ne rėksminga auksu tviskanti prabanga. Kiekviename žingsnyje demonstruodama santūrumą, ši kompanija leidžia savo produktui kalbėti už save. Todėl „Hästens“ lovai apibūdinti labiau tiktų „tvarios prabangos“ (sustainable luxury) terminas – tai baldas, perkamas kaip ilgalaikė investicija, gerai suprantant jo naudą ir vertę“, – sako p. Budrevičiūtė.  

Anot jos, tikrosios prekės ženklo vertės indikatorius yra antrinė rinka, kurioje lovų ir čiužinių tikrai neaptinkama daug. O „Hästens“ lovos čia užima tvirtas pozicijas tiek vertės, tiek populiarumo atžvilgiu: štai didžiausiame Suomijos skelbimų portale jos rikiuojasi tarp 5 labiausiai ieškomų prekių.

Ponia Laura atvira – kai prieš ketverius metus atvedė „Hästens“ į Lietuvą, rinka dideliu optimizmu netryško. Nuostabą visiems kėlė lovos išvaizda (langeliai?!), jos kaina (už langelius?!) ir 25 metams suteikiama garantija – toks savybių kokteilis nežada lengvų pakartotinių pardavimų.

Tačiau šiandien jau galima drąsiai sakyti, kad nuogąstavimai nepasiteisino – „Hästens“ pirkėjų Lietuvoje yra. Ir jie sugrįžta – pastaraisiais metais vis daugėja tų, kurie, kartą įsigiję lovą, ateina ieškoti baldo vaikų kambariui ar antriems namams. Beveik visos iš Rūdininkų gatvėje įsikūrusio salono iškeliaujančios lovos – ne pilkos ar rožinės, kaip pirmaisiais salono veiklos metais, o klasikinio mėlynai baltų langelių rašto.

Ryški ir kita tendencija – „Hästens“ klientai ženkliai jaunėja. Dabar salono slenkstį vis dažniau peržengia vos trisdešimtmetį perkopę žmonės, sąmoningai apsisprendę įsigyti nevienadienį baldą. Vis dėlto vieni įsimintiniausių klientų, pasak p. Lauros – pagyvenusi švedų pora, „Hästens“ lovoje (beje, tikrai ne pačioje brangiausioje – veikiau atvirkščiai) mieganti nuo... 1987 m. Į saloną jie užsuko nusipirkti naujo antčiužinio.

 „Kantrybė ir atsidavimas savo vertybėms yra ne mažiau sėkmingas būdas žmonių prielankumui laimėti nei vartojimą skatinanti pasiutpolkė. Žinoma, tai nėra lengvas kelias verslui, nes neatneša greitų rezultatų. Tačiau jis kur kas tvaresnis visomis prasmėmis: sprendimą pirkti ilgaamžius ir tikrai nepigius daiktus žmonės priima kur kas geriau pasvėrę jo būtinumą. Vėliau šie baldai keliauja iš namų į namus, perduodami kitoms kartoms ar parduodami, nes jie įspūdingai ilgai išlaiko savo pirminę kokybę. O tai ypač aktualu šiandien, kai pasaulis, kuriame vartojimas peržengė visas įmanomas ribas, vėl atsigręžia į ilgaamžius dalykus“, – įsitikinusi „Hästens“ Lietuvoje atstovė Laura Budrevičiūtė.

52795
130817
52791