Eksportuotojai nerimo skambučio nespaudžia

Publikuota: 2019-09-27
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Nors analitikų prognozės dėl Lietuvos eksporto rytojaus skiriasi, niūrių spalvų bendrame paveiksle nematyti. Geros perspektyvos numatomos paslaugų sektoriui, o materialinės investicijos į technologinį gamybos atnaujinimą ir pajėgumų didinimą gerina ilgojo laikotarpio lietuviškų prekių eksporto perspektyvą. Tačiau mūsų šalies eksporto struktūroje yra spragų – palyginti mažą dalį krepšelyje sudaro aukščiausio sudėtingumo gaminiai.

Verslumo ir eksporto plėtros agentūros „Versli Lietuva“ (VL) specialistai tikina, kad eksporto vertė išlieka aukštumose, nors tempas ir lėtėja. VL analitikų nuomone, šiemet ir 2020 m. Lietuvos eksporto prognozė lieka tvari, palankiausi vėjai turėtų pūsti paslaugų sektoriui ir reeksportuotojams.

Eksporto augimo lėtėjimas tiesiogiai susisieja su augimo apsukas mažinančia pasaulio ekonomika. „Muitų ir prekybos apribojimų antausiais besitalžančios galingiausios pasaulio ekonomikos stingdo tarptautinės prekybos srautus, o tai anksčiau ar vėliau atsilieps atvirai ir nuo tarptautinės aplinkos priklausomai mūsų šalies ekonomikai“, – sako Raimondas Kuodis, Lietuvos banko (LB) valdybos pirmininko pavaduotojas. Sumaištį toliau kelia pernelyg užsitęsęs „Brexit“, jaukiantis ir taip neaiškias tarptautinės aplinkos perspektyvas. Pasaulio ekonomika visus šiuos metus siunčia lėtėjančio augimo ženklus, tačiau suintensyvėję ES paramos srautai padėjo mūsų šalies ekonomikai palaikyti sparčią plėtrą.

Tačiau, pasak LB ekonomistų, toks mūsų šalies ūkio atsparumas – neamžinas, lėtėjimo ženklų matyti bene visose mūsų šaliai svarbiose rinkose. Nerijus Mačiulis, „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas, kalba, kad Vokietija šiuo metu jau turbūt yra apimta recesijos. Jos automobilių pramonė jau atrodo blogiau nei 2009 m. „Neužmirškime, kad tai yra didžiausia lietuviškos kilmės prekių eksporto rinka. Kol kas šiemet eksportas į Vokietiją augo net 9%. Tačiau mažai tikėtina, kad Vokietijos ir kitų pramoninių valstybių bėdos visiškai aplenks Lietuvą“, – komentuoja N. Mačiulis.

Žygimantas Mauricas, „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas, sako į Lietuvos užsienio prekybos perspektyvas žiūrintis kur kas šviesiau nei centrinis šalies bankas. „Mes optimistiškiau žiūrime į užsienio prekybą. Matome, kad ypač didės paslaugų eksporto apimtis, įskaitant ir transporto. Tiesa, baldų pramonė jaučia sumenkusią paklausą, tačiau gamintojų eksporto kritimo kitąmet nesitikime, nes dalis įmonių nemažai investavo į pajėgumus. O stagnacijos euro zonoje sąlygomis, manau, ir toliau atsignybsime eksporto dalį dėl, palyginti su kitomis Vakarų valstybėmis, vis dar gerokai mažesnio darbo kaštų lygio Lietuvoje“, – aiškina Ž. Mauricas.

Nors eksportas kasmet didėja, per pastarąjį dešimtmetį jo struktūra iš esmės nepakito – aukščiausio sudėtingumo gaminiai sudaro palyginti menką dalį, o tai gali lemti ir mažesnes gyventojų pajamas, ir mažesnį jų augimą. Mantas Vilniškis, LB Makroekonomikos ir prognozavimo skyriaus ekonomistas, priduria, kad gyventojų pajamos yra didesnės ir greičiau auga tose valstybėse, kurių specializacija yra sudėtingesnių, aukštesnio technologinio intensyvumo, didesnės pridėtines vertės produktų gamyba ir eksportas. Lietuvoje dominuoja žemesnio ir vidutinio sudėtingumo gaminių eksportas – didžiausią dalį sudaro maisto, baldų ir chemijos produktai, kurių sudėtingumas vertinamas kaip mažesnis. Sudėtingesnių eksportuojamų produktų, prie kurių daugiausia yra priskiriamos mašinos, įrenginiai ir transporto priemonės, dalis eksporte yra gana nedidelė.

VŽ nuomone, didesnės pridėtinės vertės produktų gamyba – tai ne tik didesnės gyventojų pajamos, tai ir papildomas raktas, galintis padėti atverti papildomas eksporto duris. Juolab kad Lietuva turi ir technologijų, ir kompetencijų gaminti sudėtingesnius produktus.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

K. Meidė: skaičiuojant baudas vertėtų atsižvelgti į mažareikšmiškumo kriterijų Premium 4

Kristina Meidė, prekybos tinklo „Maxima LT“ generalinė direktorė, interviu VŽ akcentuoja, kad įmonė yra viena...

Prekyba
09:11
R. Kalvaitienė: sostinės prekybos centras CUP jau lenkia „Europą“ Premium 11

2005 m. pastatytas Vilniaus prekybos centras „Europa“ per visus 15-a metų, deja, nenuveikė visiškai nieko,...

Prekyba
08:46
Smulkiesiems – papildoma paskata augti Verslo tribūna

Smulkiajam verslui nusprendus plėsti veiklą į užsienį, neretai tik entuziazmo nepakanka. Verslo pradžioje...

Prekyba
06:00
2020 m. biudžetas: 300 mln. Eur pajamos iš mokesčių pavirs socialinėmis išmokomis Premium 28

Kitų metų spalio 11 d. Lietuvos laukia Seimo rinkimai, todėl šiemet priimti valstybės finansus...

Finansai
05:45
Dažniausiai kalbančių vadovų TOP 10 – trys nauji veidai Premium

Vertinant vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per pirmajį šių metų pusmetį buvo cituojama...

Rinkodara
05:45
Trims įmonėms skirtos baudos už vartotojus klaidinusią reklamą

Maisto papildus ir kosmetiką reklamavusios bendrovės „Biopartneris“, „Sandoz Pharmaceuticals“ bei ELDK...

Rinkodara
2019.10.16
TOP10 „YouTube“ influencerių Lietuvoje 12

Skaitmeninio turinio agentūros „SuperYou“ sudarytame Lietuvos influencerių reitinge įtaigiausiu nuomonės...

Rinkodara
2019.10.16
Lenkijos prekybininkų atstovė: papildomai apmokestinus prekybininkus kiltų kainos Premium 1

Renata Juszkiewicz, Lenkijos prekybos įmonių asociacijos vadovė, VŽ sako neprarandanti vilties, kad Lenkijoje...

Prekyba
2019.10.16
 D. Gudelis pardavė „vipcommunications“  22

Integruotos komunikacijos agentūros „vipcommunications“ partnerė ir vadovė Berta Čaikauskaitė šią savaitę iš...

Rinkodara
2019.10.16
Interneto žiniasklaidos asociacijos vadovu tapo A. Marcinkus

Interneto žiniasklaidos asociacijai vadovaus lobistas Arnas Marcinkus, pakeisiantis dešimtmetį asociacijai...

Rinkodara
2019.10.16
„Pigu“ investuoja į pelningą kvepalų kategoriją  Premium 7

Fizinėse parduotuvėse, kurių e. prekybininkė „Pigu“ turi visuose didžiuosiuose miestuose, 2–3 kartus,...

Prekyba
2019.10.16
„Eurovaistinei“ už klaidinančią reklamą skirta bauda 

Vaistinių tinklo „Eurovaistinė“ skleista reklama apie mamos ir kūdikių prekėms taikomas nuolaidas klaidino...

Rinkodara
2019.10.15
Apklausa: po „Brexit“ 7 iš 10 europiečių nebepirktų JK e. parduotuvėse 5

Tuo atveju, jei Jungtinė Karalystė (JK) paliks Europos Sąjungą (ES) iki šio mėnesio pabaigos nesusitarusi dėl...

Prekyba
2019.10.15
Iš prekybos centro aikštelės su automobiliu iškritusi moteris reikalauja 200.000 Eur  55

Sostinėje iš prekybos centro „Europa“ daugiaaukštės aikštelės su automobiliu iškritusi ir stipriai sužalota...

Prekyba
2019.10.14
Skaudus „Vespa“ gamintojos pralaimėjimas Kinijos konkurentams 7

ES Bendrasis Teismas patvirtino Europos Sąjungos Intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT) sprendimą, kuriuo...

Rinkodara
2019.10.14
TOP 10 lankomiausių e. parduotuvių Lietuvoje Premium 2

Keturi iš 10-ies šalies gyventojų bent kartą per mėnesį ką nors perka internetu, o dešimtadalis taip...

Prekyba
2019.10.14
„Vilniaus degtinės“ vadovas: dvigubi standartai stipriųjų gėrimų gamintojams ir aludariams 7

Narkotikų tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) nurodymą nutraukti „Čepkelių“ nealkoholinės...

Rinkodara
2019.10.14
Lietuviai sugalvojo būdą, kaip Europos interneto parduotuvėse apsipirkti pigiau Verslo tribūna 3

Įsigyti reikalingą prekę šiais laikais galima net neiškėlus kojos iš namų. Apsipirkti internetu vilioja ne...

Prekyba
2019.10.14
Prekybos tinklas „Iki“ turi naują komunikacijos vadovę 3

Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadove tampa Indrė Baltrušaitienė, prieš tai daugiau kaip trejus metus...

Rinkodara
2019.10.14
Didžiausia Baltarusijos prekybininkė plečiasi mažų parduotuvių segmente 1

Pirmąjį šių metų pusmetį didžiausios Baltarusijos prekybininkės „Eurotorg“ grynieji pardavimai augo 14% ir...

Prekyba
2019.10.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau