Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą?

Publikuota: 2019-09-11
Pavojingų krovinių transportavimas nesilaikant reikalavimų gali sukelti itin skaudžių pasekmių
Pavojingų krovinių transportavimas nesilaikant reikalavimų gali sukelti itin skaudžių pasekmių

Dėl itin sparčiai populiarėjančių įvairių buitinių ir pramoninių elektronikos prietaisų Europos ir tuo pačiu Lietuvos keliuose kasdien keliauja vis daugiau įvairių kategorijų pavojingų krovinių (ADR), kurie, nesilaikant reikalavimų, gali sukelti itin skaudžių pasekmių. Todėl tiek draudikai, tiek teisininkai atkreipia įvairius pavojingus krovinius siunčiančių verslų ir siuntų bendrovių dėmesį į kuo atsakingesnį jų vertinimą ir transportavimą, mat į reikalavimus numojus ranka gali grėsti net baudžiamoji atsakomybė.

„Neteisingai transportuojamas ADR krovinys gali tapti pavojingu žmonių sveikatai, sukelti gaisrą ar sprogimą, padaryti žalos aplinkai. Todėl labai svarbu vežant tokius krovinius apie juos žinoti, suvokti realią grėsmę ir laikytis visų saugumo priemonių“, – perspėja Valdemaras Jonikas, draudimo bendrovės „If“ Vyriausiasis jūrinių rizikų draudimo produkto vadovas.

Norint geriau suprasti ADR keliamus pavojus, svarbu susipažinti su šiomis medžiagomis, kurios skirstomos net į devynias klases pagal medžiagos ar gaminio keliamą pavojų, o po to išskiriamos pagal klasės numerį. Tai – sprogstamosios, savaime užsidegančios, ėdžios ir kitos įvairios pavojingos medžiagos bei gaminiai, prie kurių priskiriami netgi ličio baterijos. Taip pat – ir agresyvios, tarpusavyje ar su kitomis buitinėmis medžiagomis reaguojančios medžiagos jau yra klasifikuojamos kaip ADR.

Jų pavojingumas buvo suvoktas jau seniai – tai atsispindi įstatymuose ir tarptautinėse sutartyse, kurios apibrėžia net siuntinių įpakavimo taisykles.

Nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės

Taisyklių turi laikytis ne tik pervežimo bendrovės, bet ir krovinio siuntėjas, mat kad ADR siuntos važiuotų saugiai, visa logistikos grandinė turi laikytis nurodytų taisyklių. Visų pirma, siuntėjas turi įsitikinti, kad jo norimas išsiųsti pavojingas krovinys apskritai gali būti gabenamas pasirinkto vežėjo pagalba.

Tik po to jį galima ir būtina tinkamai įpakuoti į patvirtintą tarą, siuntą pažymėti bei deklaruoti visą būtiną informaciją vežėjui – į važtaraštį įrašyti pavojingumo klasę ir numerį, esant poreikiui nurodyti būtinas saugumo priemones. Bent vieno iš šių punkto nesilaikymas sukelia realią grėsmę visai logistikos grandinei, o tai grasina itin didele atsakomybe bei galimais nuostoliais. Mat pavojingas siuntinys atsiduria vienoje vietoje su daugybe kitų siunčiamų prekių, kurios įvykus fiziniam kai kurių produktų sąlyčiui, susimaišius, pavyzdžiui, pavojingiems skysčiams, galima sulaukti įspūdingos cheminės reakcijos. Tad, tikėtina, įvyktų didelis incidentas, o vežėjas turėtų didžiulius nuostolius ir tikrai ieškotų atsakomybės.

„Kitoks informavimo būdas apie ADR – ar žodžiu, ar kažkokia kitokia forma, yra pakankamai rizikingas, mat susiklosčius nepalankioms aplinkybėms vežėjo informavimo faktą gali būti sunku arba net neįmanoma įrodyti“, – tvirtina advokatų kontoros „BSP Legal“ advokatas dr. Edvardas Sinkevičius.

Galimos ir situacijos, kuomet siunčiantis, vežantis ar gaunantis tokį krovinį asmuo žino jo savybes, bet nežino, kad teisiniu reguliavimu jis yra priskirtas pavojingiems. Anot advokato, teisėje tokia situacija sprendžiama taikant taisyklę „įstatymo nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės“. Jei apie ADR yra neinformuojama ar tai padaroma netinkamai, niekiniu gali tapti ir kitų, drauge keliaujančių, kartais ir itin brangiai įvertintų siuntinių draudimas.

„Siuntėjas yra atsakingas, kad jo siunčiamas krovinys būtų gabenamas laikantis visų pavojingiems kroviniams taikomų taisyklių. Jei saugumo priemonių nėra laikomasi, neteisingai arba netiksliai pateikta informacija vežėjui, tokiais atvejais, kilus incidentui, dažniausiai pats siuntėjas atsako už visus nuostolius bei turi padengti išlaidas“, – pasakoja draudimo bendrovės „If“ atstovas.

Gali būti taikoma ir baudžiamoji atsakomybė

Siuntinį perėmęs vežėjas taip pat turi laikytis daugybės taisyklių. Visų pirma, jam reikia įsitikinti, kad pervežimui pateiktas pavojingas krovinys apskritai gali būti transportuojamas jo turimomis priemonėmis.

„Reikia patikrinti siuntėjo jam perduotų dokumentų atitikimą reikalavimams, apžiūrėti perduodamo krovinio išorinę pakuotės būklę, įvertinti galiojimo terminą, įsitikinti, kad transporto priemonė neperkrauta ir tinkamai paženklinta pagal kelių eismo taisykles skaitmenine oranžine lentele“, – vežėjo žingsnius vardina dr. E. Sinkevičius.

Taip pat būtina ir teisingai iškrauti bei sandėliuoti siuntinius, o techninių reikalavimų laikymąsi turi užtikrinti atitinkami saugos konsultantai – už juos ir besirūpinančius logistikos grandine atsako įmonės vadovas. Jei reikalavimų nesilaikoma, bet pažeidimas nesukėlė jokių rimtų padarinių, paprastai taikytina administracinė atsakomybė.

„Tačiau jei pažeidimas sukėlė rimtus padarinius žmogaus gyvybei, sveikatai, turtui ar gamtai, priklausomai nuo pažeidimo pobūdžio ir padarinių galima net baudžiamoji atsakomybė. Tuomet kartu su kaltininku fiziniu asmeniu atsakomybėn gali būti patrauktas ir juridinis asmuo“, – teigia advokatų kontoros „BSP Legal“ atstovas.

Imasi nepamatuotos rizikos

Pasitaiko ir tokių atvejų, kuomet tiek siuntėjas, tiek vežėjas sąmoningai pažeidžia esamas taisykles – pavojingi siuntiniai gabenami tam nepritaikytu transportu, mat daroma prielaida, kad niekada nebuvo bėdų, tai ir šįkart nieko neatsitiks. Tačiau pasaulio istorijoje yra daugybė atvejų, kai neteisingas ADR siuntų transportavimas bent vienoje iš logistikos grandinės dalyje galėjo baigtis ar baigėsi tragiškai.

Tokių atvejų pasitaiko transportuojant pavojingus krovinius tiek oru, tiek jūra, tiek sausuma. Kanados statistikos departamentas suskaičiavo, kad daugiau nei pusė incidentų ir nelaimių įvyksta ADR krovinius transportuojant būtent keliais. O pavyzdžių, kaip viena prekė gali sukelti didžiulius nuostolius, yra išties nemažai – kad ir siunčiant odontologijos priemones, iš kurių viena yra stiklinė talpykla gali būti pripildyta gyvsidabrio. Šis buteliukas gali skilti, o pavojingas skystis nutekėti. Visa laimė, jei niekas nenukentės, tačiau gyvsidabrio išvalymo sąskaita neabejotinai bus didžiulė.

Pavojingos prekės ir kroviniai neteisingai transportuojant gali netgi užsidegti savaime. Pavyzdžiui, deguonies generatorius gali tapti gaisro priežastimi ir dėl intensyvios liepsnos supleškinti visas krovininiame automobilyje esančias prekes. Tokia pat situacija gali nutikti ir nedeklaravus azoto rūgšties butelių ar netinkamai transportuojant ličio baterijas.

Baisiausia, kad neatsakingas elgesys transportuojant ADR siuntas į pavojų įstumia kitus eismo dalyvius, o įvykus incidentui neprofesionalus neapmokyto vežėjo elgesys padėtį tik pablogina.

Deja, su ADR kroviniu vežimu susijusių incidentų yra daugybė – kai kurie baigiasi itin skaudžiai, kai kurie – dar visai sėkmingai. Tačiau aišku viena – tokia nepamatuota rizika sukelia daug pavojų. Netgi padarinių šalinimą apsunkina tai, kad siunčiamos pavojingos prekės nebuvo tinkamai deklaruotos, dėl ko padarinius neutralizuojančios specialiosios tarnybos negauna itin svarbios informacijos. Taigi, sąmoninga abiejų šalių iš anksto prisiimama rizika netinkamai gabenti pavojingus krovinius vėliau gali būti vertinama kaip sunkinanti aplinkybė žalų reguliavimo procese.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Corum“ Lietuvoje įsigijo dar vieną „Depo“ parduotuvę

Tarptautinė nekilnojamo turto (NT) investicijų fondų valdymo bendrovė „Corum“ įsigijo antrą Latvijos...

15:51
Vartotojai – už influencerių reklamos žymėjimą

Dauguma vartotojų norėtų, kad nuomonės formuotojai socialiniuose tinkluose savo žinutėse nurodytų, kad jo...

Rinkodara
14:00
Garso technikos paroda stebina lietuviškais gaminiais Premium

Lapkričio 22–24 d. Vilniuje, „Radisson Blu Hotel Lietuva“, rengiamoje IX tarptautinėje Hi-Fi garso technikos...

Laisvalaikis
11:45
„BaltCap“ išsigrynino ekologiško verslo strategiją – pasirinko „Livin“ ženklą Premium

Didžiausio privataus kapitalo fondų valdytojo Baltijos šalyse „BaltCap“ fondas „BaltCap Growth Fund“ (BGF),...

Prekyba
05:45
„Panorama“ laikinai keičia pavadinimą

Kalėdinės kampanijos metu prekybos centras „Panorama“ keičia savo pavadinimą į kitą savo valdomą prekės...

Rinkodara
2019.11.21
„General Financing“ nutraukus finansavimą, B. Vanagas gali nestartuoti Dakare  12

Likus porai savaičių iki technikos išsiuntimo į Dakarą, 9 metus su žinomu Lietuvos sportininku...

Automobiliai
2019.11.21
„15min“ registruoja naują prekės ženklą ir siūlys mokamą turinį Premium 2

Portalas „15min“ registruoja naują prekės ženklą „15MAX“, kuris skirtas nuo gruodžio startuosiančiam mokamam...

Rinkodara
2019.11.21
Darbuotojų skaičiaus pokyčiai: labiausiai mažėja „Maximoje“, o auga – besiplečiančiame „Lidl“  Premium

Nauji darbo organizavimo sprendimai, efektyvumas, savitarnos technologijos leidžia prekybininkams mažinti...

Prekyba
2019.11.21
Naujas bankas biržoje: verslo modelį sėkmingai įgyvendintų ir „Maxima“ Premium

Į Baltijos biržą susiruošęs estų kooperatyvų bankas „Coop Pank“ naudojasi skandinavų bankus sukrėtusių...

Rinkos
2019.11.21
Darbuotojų skaičiaus pokyčiai: labiausiai mažėja „Maximoje“, o auga – besiplečiančiame „Lidl“  Premium 4

Nauji darbo organizavimo sprendimai, efektyvumas, savitarnos technologijos leidžia prekybininkams mažinti...

Prekyba
2019.11.21
„Mercedes“ importuotoją nupirkusi „Veho“ parduoda „Citroen“ ir „Hondos“ atstovybę  Premium

Automobiliais prekiaujanti Suomijos kompanija „Veho“ parduoda savo įmonę, kuri atstovauja „Citroen“ ir...

Alyvuogių krizė: rekordinis derlius sutirpdė kainas Premium 1

Alyvuogių augintojai ir perdirbėjai kalba apie sektoriaus krizę – dėl rekordiškai didelio derliaus Europoje...

Pramonė
2019.11.21
Didieji prekybininkai žvilgčioja į daug žadantį „Ocado“ Premium 2

Niekam pasaulyje dar nepavyko surasti sėkmingo e. prekybos maisto produktais veiklos modelio. Netgi trys...

Prekyba
2019.11.20
„Caffeine“ laimėjo konkursą ir įsikūrė Oslo ligoninėje Premium 3

Lietuviškas kavinių tinklas „Caffeine“, kurį šių metų pradžioje įsigijo Norvegijos bendrovė „Reitan...

Prekyba
2019.11.20
„Alibaba“ Honkongo biržoje gali pritraukti iki 12,9 mlrd. USD

Kinijos elektroninės prekybos milžinė „Alibaba“ per akcijų platinimą Honkongo vertybinių popierių biržoje...

Rinkos
2019.11.20
Perdirbėjai kreipėsi į Vyriausybę – prekybininkų marketingo strategijas vadina nekorektiškomis

Lietuvos mėsos, grūdų perdirbėjų bei paukštininkystės asociacijos kreipėsi į valdžios institucijas „dėl...

Pramonė
2019.11.20
Inovacijos Lietuvoje ir užsienyje: įsigali automatizavimas ir duomenų analitika  Premium

Darbuotojų trūkumas ir nauji efektyvumo tikslai skatina prekybininkus drąsiau kliautis savitarnos...

Prekyba
2019.11.20
„Iki“ kalėdoms prikėlė 2 m. senumo „Rewe“ reklamos klipą 1

Prekybos tinklas „Iki“ neseniai pristatė savo šiemetinę kalėdinę reklamą, tačiau klipas bemaž identiškas...

Rinkodara
2019.11.20
Dirbtinio intelekto reikšmė e. prekyboje didėja  Premium

Didžiąją dalį visų e. parduotuvių vartotojų patirties galima automatizuoti naudojantis iš anksto paruoštais...

Prekyba
2019.11.20
Vilniuje – didžiausia istorijoje „Jutos“ įmonių investicija  Premium 1

Kauno įmonė UAB „Autojuta“ Vilniuje pristatė naują 8.000 kv. m automobilių prekybos ir paslaugų centrą.

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau