Kaip ne pelno organizacijai derinti interesus su komerciniais steigėjais: USAD patirtis

Publikuota: 2019-09-05

88 proc. šalies gyventojų naudojasi vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistema. Tačiau jie susiduria tik su nedidele dalimi viso mechanizmo. Tam, kad šalies gėrimų gamintojus ir importuotojus bei visus gėrimų pardavėjus vienijanti sistema veiktų sklandžiai, ne pelno organizacija „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) turi veikti jungdama ir visų pusių interesus. Pagrindinė priemonė, leidžianti išlaikyti balansą – veiklos skaidrumas.

Beveik 3 tūkst. surinkimo vietų Lietuvoje USAD kasmet atsiduria virš pusės milijardo vienkartinių gėrimų pakuočių. Visą Lietuvą apimančios sistemos veikimui reikalingos lėšos. Apie pusę jų USAD parūpina pati, parduodama surinktų pakuočių žaliavas, nedidelę pajamų dalį sudaro ir gyventojų sumokėtas, bet neatsiimtas užstatas.

Visgi pagrindinis USAD pajamų šaltinis – subsidijos. Jas moka gėrimų gamintojai, kurie pagal gamintojų atsakomybės principą finansuoja savo pakuočių sutvarkymą. Taip pat veikia ir kitų pakuočių ar gaminių (elektronikos, buitinės technikos ir kt.) tvarkymo sistemos tiek Lietuvoje, tiek Europos Sąjungoje.

Subsidijų dydis varijuoja, o jas kiekvienais metais iš naujo nustato USAD valdyba, sudaryta iš šios viešosios įstaigos steigėjų – gėrimų gamintojų ir importuotojų bei pardavėjų asociacijų – atstovų.

Aiškios taisyklės – sklandus darbas

„Natūralu, kad gėrimų gamintojai nori, jog jų skiriamos lėšos būtų naudojamos kuo efektyviau. Turiu galvoje tiek surinkimo rodiklius, tiek veiklos sąnaudas. Kadangi esame ne pelno organizacija, tarifus gamintojams nustatome taip, kad grynasis finansinis rezultatas būtų lygus nuliui.

nuotrauka::1 right

Pirmiausia įvertiname, kiek pakuočių sutvarkysime ateinančiais metais ir kiek tai kainuos. Tuomet suplanuojame pajamas už parduotas antrines žaliavas bei neatsiimtą užstatą. Likusį skirtumą finansuoja gamintojai ir importuotojai, mokėdami tarifus už kiekvieną parduotą gėrimų buteliuką.

Siekdami užtikrinti skaidrų procesą ir išvengti netikslumų, pasitelkiame nepriklausomus auditorius, kurie mūsų tarifus kasmet audituoja. Gamintojai turi būtų tikri, kad moka pagrįstus tarifus, be to, toks trečiosios pusės įsitraukimas atlieka ir arbitro vaidmenį“, – pasakoja USAD vadovas Gintaras Varnas.

Anot jo, gamintojų subsidijų poreikį kasmet koreguoja pakuočių žaliavų supirkimo kainos, grąžinamų pakuočių kiekis bei tokių ekonominių rodiklių kaip infliacija ar darbo užmokestis pokyčiai.

Išlaidos – pagal auditorių formulę

Dar vienas itin svarbus USAD veiklos planavimo rodiklis taip pat susijęs su tarifais. Tik šįkart tai ne pajamos, o išlaidos – jos skiriamos kompensuoti sąnaudas, kurias patiria gėrimų pardavėjai, surinkdami pakuotes. Kompensacijos jiems sudaro apie trečdalį metinių USAD išlaidų, tad šį kompensacinį tarifą siekiama nustatyti kuo skaidriau ir objektyviau.

„Pagrindinis darbas čia buvo atliktas netrukus po sistemos starto. Nepriklausomi auditoriai labai preciziškai įvertino, kokias realias sąnaudas tvarkydami pakuotes patiria pardavėjai. Pagal tai buvo sukurtas atskiras sąnaudų apskaičiavimo modelis – jį taikome kas kartą, kai iš naujo svarstomi tarifai“, – teigia G. Varnas.

Be kitų rodiklių, kompensacinių tarifų pokyčius lemia ir oficialios Lietuvos banko infliacijos bei darbo užmokesčio kaitos prognozės. Būtent šie pokyčiai labiausiai prisidėjo prie to, kad 2019 m. kompensaciniai tarifai padidinti vidutiniškai 5 proc.

„Pagrįstas ir aiškus įkainių nustatymas gerokai palengvina steigėjų pozicijų derinimą. Tam tikra įtampa yra neišvengiama, mat gėrimų gamintojai nori kuo efektyvesnės sistemos, už kurią nereikėtų permokėti. Prekybininkai, kurie skiria resursus kokybiškai paslaugai, pageidauja, kad jų sąnaudos būtų visiškai apmokėtos.

Kol veikiama skaidriai ir aiškiai, šitokia įtampa yra labai produktyvi ir sveika organizacijos veiklos dalis, nes nuolat skatina ieškoti efektyviausių sprendimų. Tačiau jeigu skaidrumo neliktų, skirtingos pozicijos neišvengiamai peraugtų į konfliktus“, – pasakoja USAD vadovas.

Nauji tarifai paaiškėja rudenį

Naujus tarifus USAD valdyba kasmet patvirtina iki lapkričio pabaigos. Tiesa, yra galimybė juos keisti ir anksčiau, bet tam turi būti svarios priežastys.

„Šios priemonės teko imtis tik kartą – pačioje sistemos darbo pradžioje. Tuo metu gyventojų aktyvumas ir grąžinamų pakuočių kiekiai gerokai viršijo optimistinius mūsų skaičiavimus. Toks puikus startas pakoregavo numatytus finansinius srautus, tad teko peržiūrėti gamintojams taikomus tarifus“, – sako G. Varnas.

Vadovo teigimu, sėkmingas steigėjų pozicijų derinimas smarkiai prisideda prie gerų USAD veiklos rezultatų. Sklandžiai priimami sprendimai valdyboje iš vienos pusės bei aktyvus šalies gyventojų įsitraukimas iš kitos lemia, kad Lietuvos vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistemą specialistai už šalies ribų vertina kaip sektiną sėkmės istoriją.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Alkoholio prekybos rinka: investicijas diktuoja nauji įpročiai Premium

Alkoholinių gėrimų vartojimo įpročiai keičiasi visame pasaulyje: tradicinių gėrimų, tokių kaip vynas, alus,...

Prekyba
05:45
Taškuota suknelė padėjo „Zarai“ pasiekti prekybos tikslus

Drabužių prekybos grupė „Inditex“, kuriai priklauso „Zaros“ parduotuvės, džiaugiasi, kad taškuota suknelė...

Prekyba
2019.09.11
Tyrimas: žemos kainos aktualesnės vyrams  2

Esminė elektroninės prekybos segmento tendencija yra ta, kad šį apsipirkimo kanalą renkasi nebe tik jaunimas,...

Prekyba
2019.09.11
Užsienio žiniasklaida: Vilnius talentingai realizavo Ronaldo perdavimą 1

Cristiano Ronaldo vizito Vilniuje proga sukurta reklamos kampanija jau tapo virusine. Pradėjusi plisti...

Rinkodara
2019.09.11
„Apple“ smūgis „Netflix“ ir „Disney“ 5

Geidžiamiausiame „Apple“ gerbėjų vakarėlyje – technologijų milžinės tradiciniame metiniame renginyje buvo...

Rinkodara
2019.09.11
Erdvi ir turtinga Kinijos rinka. Ledus laužiančiųjų patarimai Verslo tribūna

Antra didžiausia pasaulio ekonomika vilioja ne vieną verslą. Pabandžiusieji rasti joje savus klientus,...

Prekyba
2019.09.11
Didieji tinklai plečiasi Jurbarke

Jurbarke, Dariaus ir Girėno g., už 2 mln. Eur pastatyta nauja XL formato „Norfa“. Toje pačioje gatvėje buvusi...

Prekyba
2019.09.11
Pavojingi siuntiniai Lietuvos keliuose – kas gresia už neteisingą jų transportavimą? Verslo tribūna 2

Dėl itin sparčiai populiarėjančių įvairių buitinių ir pramoninių elektronikos prietaisų Europos ir tuo pačiu...

Prekyba
2019.09.11
Prekybininkų eros kryžkelė: kur pasuks smulkieji? Verslo tribūna

Pakitę pirkėjų įpročiai ir drastiškai išaugę fizinių parduotuvių kaštai iš esmės keičia visų mažmeninės...

Prekyba
2019.09.11
Šiluma ir komfortas prabangioje pūkinėje pakuotėje Verslo tribūna 6

„Canada Goose” ilgą laiką buvo nepamainomas su atšiauriomis klimato sąlygomis susiduriančių žmonių drabužis.

Prekyba
2019.09.11
Kampanija, skirta C. Ronaldo, buvo daugiau svajonė nei pamatuotas siekis 13

Vilniaus miesto turizmo ir verslo plėtros agentūra „Go Vilnius“ kartu su sostinės meru ir menininke Jolita...

Rinkodara
2019.09.11
Ieško idėjų, kaip išplėtoti 5 ha teritoriją Klaipėdoje Premium 1

Iš tuometės „Lietuvos energijos“ pastatus Klaipėdoje įsigiję verslininkai į 5,2 ha ploto teritoriją...

Statyba ir NT
2019.09.11
Kaunietis, ieškojęs nebrangių baldų tiekėjų, rado dar ir prabangių Premium 4

Smulkūs šeimos verslai gali stokoti kapitalo investuoti į asortimentą, kurio norėtų pirkėjai, bet dažnai jie...

Gazelė
2019.09.11
Pasaulio krepšinio čempionatas spėjo sutraukti 1,3 mln. žiūrovų

Lietuvių rinktinės rungtynes šiame Pasaulio krepšinio čempionate stebėjo 1,3 mln. šalies gyventojų, rodo...

Rinkodara
2019.09.10
Startavo „Ignitis“, naujojo „Lietuvos energijos“ vardo, komunikacijos kampanija 14

Prasidėjo „Lietuvos energijos“ įmonių prekės ženklo atnaujinimo reklaminė kampanija – energetikos bendrovė...

Rinkodara
2019.09.10
Rungsis geriausi Baltijos šalių pakuotės dizaino darbai

Lietuvos grafinio dizaino asociacija LGDA produktų pakuočių kūrėjus ir užsakovus kviečia teikti paraiškas jau...

Rinkodara
2019.09.10
„Rimi“, pasirinkusi naują šūkį, atsitraukė nuo „Maximos“ 5

Prekybos tinklas „Rimi“ keičia ne vienerius metus naudotą šūkį „Tai, ko nori tu“ į „Kiekvieną dieną geriau“...

Rinkodara
2019.09.10
Rugpjūtį – 2,4% suderinta vidutinė metinė infliacija

Vidutinė metinė infliacija Lietuvoje, apskaičiuota pagal su kitomis Europos Sąjungos šalimis suderintą...

Prekyba
2019.09.10
Lietuvos bankas skyrė baudą „Tiketai“, pirkėjai gali susigrąžinti permoką 17

Lietuvos bankas skyrė 41.200 Eur baudą UAB „Tiketa“ už tai, kad bendrovė pirkėjams, įsigyjantiems bilietus...

Prekyba
2019.09.10
„Rimi“ Latvijoje paleidžia elektroninę prekybą, netrukus – ir Lietuvoje 1

Švedijos „ICA Gruppen“ priklausanti mažmeninės prekybos bendrovė „Rimi Baltic“, iki šiol greito...

Prekyba
2019.09.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau