Kaip ne pelno organizacijai derinti interesus su komerciniais steigėjais: USAD patirtis

Publikuota: 2019-09-05

88 proc. šalies gyventojų naudojasi vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistema. Tačiau jie susiduria tik su nedidele dalimi viso mechanizmo. Tam, kad šalies gėrimų gamintojus ir importuotojus bei visus gėrimų pardavėjus vienijanti sistema veiktų sklandžiai, ne pelno organizacija „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) turi veikti jungdama ir visų pusių interesus. Pagrindinė priemonė, leidžianti išlaikyti balansą – veiklos skaidrumas.

Beveik 3 tūkst. surinkimo vietų Lietuvoje USAD kasmet atsiduria virš pusės milijardo vienkartinių gėrimų pakuočių. Visą Lietuvą apimančios sistemos veikimui reikalingos lėšos. Apie pusę jų USAD parūpina pati, parduodama surinktų pakuočių žaliavas, nedidelę pajamų dalį sudaro ir gyventojų sumokėtas, bet neatsiimtas užstatas.

Visgi pagrindinis USAD pajamų šaltinis – subsidijos. Jas moka gėrimų gamintojai, kurie pagal gamintojų atsakomybės principą finansuoja savo pakuočių sutvarkymą. Taip pat veikia ir kitų pakuočių ar gaminių (elektronikos, buitinės technikos ir kt.) tvarkymo sistemos tiek Lietuvoje, tiek Europos Sąjungoje.

Subsidijų dydis varijuoja, o jas kiekvienais metais iš naujo nustato USAD valdyba, sudaryta iš šios viešosios įstaigos steigėjų – gėrimų gamintojų ir importuotojų bei pardavėjų asociacijų – atstovų.

Aiškios taisyklės – sklandus darbas

„Natūralu, kad gėrimų gamintojai nori, jog jų skiriamos lėšos būtų naudojamos kuo efektyviau. Turiu galvoje tiek surinkimo rodiklius, tiek veiklos sąnaudas. Kadangi esame ne pelno organizacija, tarifus gamintojams nustatome taip, kad grynasis finansinis rezultatas būtų lygus nuliui.

nuotrauka::1 right

Pirmiausia įvertiname, kiek pakuočių sutvarkysime ateinančiais metais ir kiek tai kainuos. Tuomet suplanuojame pajamas už parduotas antrines žaliavas bei neatsiimtą užstatą. Likusį skirtumą finansuoja gamintojai ir importuotojai, mokėdami tarifus už kiekvieną parduotą gėrimų buteliuką.

Siekdami užtikrinti skaidrų procesą ir išvengti netikslumų, pasitelkiame nepriklausomus auditorius, kurie mūsų tarifus kasmet audituoja. Gamintojai turi būtų tikri, kad moka pagrįstus tarifus, be to, toks trečiosios pusės įsitraukimas atlieka ir arbitro vaidmenį“, – pasakoja USAD vadovas Gintaras Varnas.

Anot jo, gamintojų subsidijų poreikį kasmet koreguoja pakuočių žaliavų supirkimo kainos, grąžinamų pakuočių kiekis bei tokių ekonominių rodiklių kaip infliacija ar darbo užmokestis pokyčiai.

Išlaidos – pagal auditorių formulę

Dar vienas itin svarbus USAD veiklos planavimo rodiklis taip pat susijęs su tarifais. Tik šįkart tai ne pajamos, o išlaidos – jos skiriamos kompensuoti sąnaudas, kurias patiria gėrimų pardavėjai, surinkdami pakuotes. Kompensacijos jiems sudaro apie trečdalį metinių USAD išlaidų, tad šį kompensacinį tarifą siekiama nustatyti kuo skaidriau ir objektyviau.

„Pagrindinis darbas čia buvo atliktas netrukus po sistemos starto. Nepriklausomi auditoriai labai preciziškai įvertino, kokias realias sąnaudas tvarkydami pakuotes patiria pardavėjai. Pagal tai buvo sukurtas atskiras sąnaudų apskaičiavimo modelis – jį taikome kas kartą, kai iš naujo svarstomi tarifai“, – teigia G. Varnas.

Be kitų rodiklių, kompensacinių tarifų pokyčius lemia ir oficialios Lietuvos banko infliacijos bei darbo užmokesčio kaitos prognozės. Būtent šie pokyčiai labiausiai prisidėjo prie to, kad 2019 m. kompensaciniai tarifai padidinti vidutiniškai 5 proc.

„Pagrįstas ir aiškus įkainių nustatymas gerokai palengvina steigėjų pozicijų derinimą. Tam tikra įtampa yra neišvengiama, mat gėrimų gamintojai nori kuo efektyvesnės sistemos, už kurią nereikėtų permokėti. Prekybininkai, kurie skiria resursus kokybiškai paslaugai, pageidauja, kad jų sąnaudos būtų visiškai apmokėtos.

Kol veikiama skaidriai ir aiškiai, šitokia įtampa yra labai produktyvi ir sveika organizacijos veiklos dalis, nes nuolat skatina ieškoti efektyviausių sprendimų. Tačiau jeigu skaidrumo neliktų, skirtingos pozicijos neišvengiamai peraugtų į konfliktus“, – pasakoja USAD vadovas.

Nauji tarifai paaiškėja rudenį

Naujus tarifus USAD valdyba kasmet patvirtina iki lapkričio pabaigos. Tiesa, yra galimybė juos keisti ir anksčiau, bet tam turi būti svarios priežastys.

„Šios priemonės teko imtis tik kartą – pačioje sistemos darbo pradžioje. Tuo metu gyventojų aktyvumas ir grąžinamų pakuočių kiekiai gerokai viršijo optimistinius mūsų skaičiavimus. Toks puikus startas pakoregavo numatytus finansinius srautus, tad teko peržiūrėti gamintojams taikomus tarifus“, – sako G. Varnas.

Vadovo teigimu, sėkmingas steigėjų pozicijų derinimas smarkiai prisideda prie gerų USAD veiklos rezultatų. Sklandžiai priimami sprendimai valdyboje iš vienos pusės bei aktyvus šalies gyventojų įsitraukimas iš kitos lemia, kad Lietuvos vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistemą specialistai už šalies ribų vertina kaip sektiną sėkmės istoriją.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Viešai skelbiama informacija apie Lenkijos prekybos mokestį neatitinka faktų

Lietuvos Seimui pateiktas stambios prekybos mokesčio įstatymo projektas grindžiamas neteisinga informacija...

Prekyba
10:47
Prekybos tinklų nuomos sąnaudų palyginimas: išsiskiria „Maxima“ ir „Palink“ Premium

Didžiųjų prekybos tinklų finansinėse ataskaitose pateikta informacija rodo, kad „Maximos“ nuomos išlaidų nuo...

Prekyba
05:45
Prognozuoja pastatų, siūlančių „viskas viename“, plėtrą Premium

Vadinamųjų „Stock–office“ tipo pastatų, kurie nuomininkams siūlo „viskas viename“ koncepciją, plėtrą skatina...

D. Liulys: 2020-ieji bus ėjimo į prekybos centrus metai  Premium

Ateinančiais metais į fizinių parduotuvių tinklo plėtrą bus investuota apie 0,5 mln. Eur ir atidarytos kelios...

Prekyba
05:45
Draudimą eksponuoti rūkalus Vyriausybė siūlo atidėti dvejiem metams

Vyriausybė pritaria siūlymui drausti prekybininkams viešai eksponuoti tabaką ir jo gaminius, tačiau draudimo...

Prekyba
2019.10.23
Viešbutis „Pacai“ pelnė dar vieną tarptautinį įvertinimą

Kelionių ir dizaino apdovanojimuose, kuriuos rengia JAV leidinys „Surface Magazine“, vilniškis viešbutis...

Laisvalaikis
2019.10.23
„McDonald‘s“ pelnas nuvylė – akcijos atpigo 5%

JAV restoranų tinklo „McDonald‘s“ trečiojo ketvirčio pelnas pirmą kartą per dvejus metus neatitiko analitikų...

Rinkos
2019.10.23
Seimas priėmė svarstyti stambiųjų prekybininkų apmokestinimo įstatymą 2

Seimas priėmė svarstyti valdančiųjų „valstiečių“ siūlymą nuo 2020 m. įvesti naują prekybos mokestį, kurį...

Prekyba
2019.10.23
Nustatyta „Humanos“ rinkos vertė, komercinė veikla perkelta į UAB Premium 1

Dėvėtų drabužių UAB „Humana LT“ rinkos vertė – 18,2 mln. Eur. Tokia suma įvertintą dėvėtų drabužių rūšiavimo,...

Pramonė
2019.10.23
„Maximos“ ir „Top Sport“ reklamos – dėmesio centre Premium

Tarp labiausiai įsiminusių šio rudens reklamų karaliauja prekybos tinklo „Maxima“ kampanija su „Minions“...

Rinkodara
2019.10.23
Su tinklaraštininko J. Laukaičio idėja garsina Vilnių

Prieš metus įtraukiantį vaizdo klipą apie Lietuvą „Youtube“ kanale paskelbęs keliautojas, socialinių tinklų...

Rinkodara
2019.10.22
„Daumantai LT“ patirtis: nuo pigių kopijų iki savo prekės ženklų Premium

Kėdainių pagardų gamintoja „Daumantai LT“ pristatė naują prekės ženklą „Wow mama“, su kuriuo tikisi sumažinti...

Prekyba
2019.10.22
„Akropolis“ Kaune atidarytas, bet dalis parduotuvių šiandien neveiks

Kauno „Akropolis“ atnaujino darbą, bet dalis parduotuvių šiandien neveiks. Dėl pasklidusių dūmų dieną buvo...

Prekyba
2019.10.22
„Maxima LT“ skirta bauda už nesąžiningus veiksmus su tiekėjais

Konkurencijos taryba pripažino, kad „Maxima LT“ pažeidė Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų...

Prekyba
2019.10.22
„Laisvės TV“ turi naują vadovę 1

Mykolą Markauską, internetinės televizijos „Laisvės TV“ vadovą, šiose pareigose keičia jo pavaduotoja Gabija...

Rinkodara
2019.10.22
Kaip planuojamas naujasis prekybos apmokestinimas paveiks būsto įperkamumą

Lietuvos Respublikos Seimas su kitų metų biudžetu gali patvirtinti ir LR Stambios prekybos mokesčio įstatymo...

Statyba ir NT
2019.10.22
„Good one“ – trečius metus iš eilės „Deloitte“ sparčiausiai augančiųjų sąraše

Lietuvos skaitmeninės rinkodaros agentūra „Good one“ trečius metus iš eilės patenka į sparčiausiai augančių...

Rinkodara
2019.10.21
URM: JAV muitai paveiks 0,12% Lietuvos eksporto į JAV

JAV prezidentui Donaldui Trumpui praėjusią savaitę įvedus muitus 7,5 mlrd. USD vertės importui iš Europos...

Prekyba
2019.10.21
Buvęs „vipcommunications“ vadovas palieka agentūrą

Bertai Čaikauskaitei įsigijus komunikacijos agentūros „vipcommunications“ akcijas ir tapus vadove, iš įmonės...

Rinkodara
2019.10.21
Eksporto ir importo statistika: kainos mažėja 

Per metus (2019 m. rugpjūtį, palyginti su 2018 m. rugpjūčiu) eksportuotų prekių kainos sumažėjo 3,2%,...

Prekyba
2019.10.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau