Susitarusios nekonkuruoti įmonės stengiasi nuslėpti kartelius 

Publikuota: 2019-06-20
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kartelinius susitarimus bendrovės įprastai sudaro siekdamos išvengti tarpusavio konkurencijos ir uždirbti pelno, kurio negalėtų gauti sąžiningai konkuruodamos. Nemaža dalis jų suvokia pažeidžiančios įstatymus ir netgi bando pažeidimą nuslėpti, kitos kartelį mėgina pateisinti ekonominėmis priežastimis.

Konkurencijos tarybos patirtis rodo, jog daug į institucijos akiratį patekusių įmonių suvokė nusižengiančios Konkurencijos įstatymui ir siekė tokį pažeidimą nuslėpti, kai kurios dar įspėdavo viena kitą, kad „visi pokalbiai dėl galutinių kainų negali būti aptarinėjami nei telefonu, nei e. paštu dėl Konkurencijos tarybos“.

Nagrinėdami kartelį tarp 26-ių vairavimo mokyklų ir jų asociacijos, ekspertai užfiksavo, kad verslo atstovai tardavosi didinti paslaugų kainas bendruose susirinkimuose, o po jų tarpusavyje susirašinėdami ragino vieni kitus laikytis susitarimo ir branginamas paslaugas vadino „mokymo kokybe“: „Stengsimės mokymo kokybę padidinti ne tik B, bet visas [kategorijas]“; „Primenu, kad susireguliavome mokymo kokybę“; „Sveiki, Nekeliate mokymo kokybės?“, teigiama Konkurencijos tarybos pranešime.

Anot jo, laiškai patvirtino, kad „mokymų kokybe“ konkurentai rūpinosi kone visą parą: „Sveiki, Vakar jau buvo per vėlai perskambinti, mačiau skambutį. KAS NUTIKO??? su kokybe viskas ok...“

Aptikti susirašinėjimai patvirtino, jog bendrovės „Maxima Lt“ ir „Mantinga“ derino mažmenines lentynos kainas, nors susitarimą neparduoti „Mantingos“ gaminamų duonos ir kitų prekių už mažesnę nei numatyta bazinę kainą įmonės mėgino neigti tvirtindamos, kad prekybos tinklas nustatė kainas savarankiškai, atsižvelgdamas į taikomas konkurentų kainas: „Lentynos [kainos] (pardavimo kainos) pas privačius klientus NEGALI būti žemesnės nei tinklų (Maxima, IKI, RIMI, Norfa) lentynos kainos!“.

Draudžiamo susitarimo dalyviai dažnai įrodinėja, kad tam tikri susitarimai nebuvo kartelis, o tik siekis užsitikrinti reikiamą pajamų dalį. Viena tokių bylų – „Forum Cinemas“, veikdamas tiek kaip filmų platintojas, tiek ir kaip kino teatras, skatino savo konkurentus kino teatrus „Multikino Lietuva“ ir „Cinamon Operations“ netaikyti nuolaidų pirmąsias populiariausių kino filmų rodymo savaites ir ribodavo vartotojams palankias akcijas. Tokius savo veiksmus „Forum Cinemas“ pateisino siekiu užsidirbti kaip filmų platintojui: „Mus piktina ekstremalios nuolaidos, sumažinančios mūsų dalį – mes visada žiūrim ir žiūrėsim, ar niekas nenori nugvelbti mūsų dalies“.

Pasitaiko atvejų, kai ir ekonominius kartelio motyvus mėginama slėpti rūpesčiu vartotojais. Pavyzdžiui, Lietuvos aludarių gildija ir šeši jai priklausantys alaus gamintojai, susitarę riboti stipresnio nei 7,5% alkoholio tūrio alaus gamybą, viešai deklaravo tokiu susitarimu siekiantys spręsti su neatsakingu alkoholio vartojimu susijusias problemas, tačiau Konkurencijos taryba nustatė, jog tam tikro stiprumo alaus gamyba įmonėms neteikė norimo pelno: „Kalbant apie Jūsų minėtą Aludarių gildijos susitarimą negaminti stipresnio nei 7,5% alk. tūrio alaus, dėl akcizo mokesčio tokio alaus gamyba yra nepelninga komercinė veikla“, „Aš maniau, kad dėl laipsnių turėtų būti lengva rasti kompromisą ir visi nuo to tik daugiau uždirbtumėme, o ir prasikomunikuotume gerai.“

Konkurencijos taryba nuolat ragina asmenis, turinčius duomenų apie galimus konkurenciją ribojančius susitarimus (kartelius) ir kitus įtariamus Konkurencijos įstatymo pažeidimus, pateikti informaciją Konkurencijos tarybai.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Socialinių tinklų galia įmonės vadovo rankose: kaip „like“ virsta pardavimais

Elonas Muskas, Ilja Laursas, Jevgenijus Černekas, Grantas Cardone‘as – ką bendro turi šie verslininkai? Taip,...

Rinkodara
2019.11.17
Kai ieškoma retų partnerių, reikia sėsti į lėktuvą ir paspausti ranką 1

Smulkiame versle asmeninis kontaktas gali būti lemiamas. Nesvarbu, su kuo tas ryšys yra: pirkėjais,...

Gazelė
2019.11.17
Brangiausios pasaulyje prekybinės gatvės 

Privati nekilnojamo turto (NT) paslaugų įmonė „Cushman & Wakefield“ skelbia kasmetinį prekybinių gatvių...

Prekyba
2019.11.17
Socialiniai tinklai: 2020 m. pirmuoju smuiku gros „LinkedIn“ ir „TikTok“ Premium 3

Socialiniai tinklai yra neatsiejama daugelio mūsų kasdienybės dalis. Skaičiuojama, kad jais naudojasi daugiau...

Rinkodara
2019.11.17
Šiaulių bankas pasirinko naują šūkį ir įvaizdį 6

Šiaulių bankas pristatė naują įvaizdžio strategiją, vizualinį identitetą ir šūkį „Jūsų bankas – arčiau jūsų“.

Rinkodara
2019.11.16
Kinų žiniasklaida: kiniškas „Tesla Model 3“ – geresnis už amerikietiškąjį

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ gavo Kinijos valdžios leidimą Šanchajaus „Gigafactory“ gamykloje pradėti...

Automobiliai
2019.11.16
„Nike“ nebeprekiauja „Amazon“ platformoje 

JAV sporto prekių gamintoja „Nike“, pastaruosius dvejus metus bendradarbiavusi su didžiausia pasaulyje...

Prekyba
2019.11.15
„Rituals“ atidaro daugiau ir erdvesnių parduotuvių

Kosmetikos prekybos tinklas „Rituals“ ateinančiais metais planuoja atidaryti šimtus naujų parduotuvių, o 2021...

Prekyba
2019.11.15
Eurostatas: metinė infliacija Lietuvoje spalį – didesnė, nei vidutiniškai ES

Suderinta metinė infliacija Lietuvoje spalį buvo didesnė nei vidutiniškai Europos Sąjungos (ES) šalyse,...

Prekyba
2019.11.15
Prekybos ateitis - skaitmenizavimas ir automatizavimas

Pastaraisiais metais labiausiai prekybos sektorių keitė savitarnos sprendimai, leidžiantys didinti prekybos...

Prekyba
2019.11.15
Įmonės vis giliau lenda į tiekėjų kišenę, atsiskaitymai ilgėja visuose sektoriuose Premium 1

Naujausi duomenys rodo, kad įmonių tarpusavio vėlavimai atsiskaityti per pastaruosius 12 mėnesių Lietuvoje...

Finansai
2019.11.15
Teismas: D. Nedzinsko įmonės ir „Trakų autobusų“ mainų sutartis turi būti panaikinta 2

Verslininko Dariaus Nedzinsko bendrovės „Trastas“ bei Trakų savivaldybės įmonės „Trakų autobusai“ 2016 metais...

Statyba ir NT
2019.11.14
Vartotojų teisių apsaugos sargams – daugiau teisių

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) nuo kitų metų turės daugiau įgaliojimų ginant...

Prekyba
2019.11.14
„John Lewis“ laukiamiausioje kalėdinėje reklamoje vėl žaidžia sentimentais

Kalėdų pradžią skelbia šiandien skelbia britų prekybininkės „John Lewis“ šventinė reklama, pasakojanti...

Rinkodara
2019.11.14
Prekybos mokestis – sprangus kąsnis, kurį greičiausiai teks nuryti Premium

Prekybos sektorius visuomet buvo vienas konkurencingiausių Lietuvoje, o pastaruoju metu iššūkių kreivės kils...

Prekyba
2019.11.14
Jauni verslininkai, nepaisydami kritikos, vegetuojantį prekės ženklą pavertė sėkmingu Premium

„Cosmoway“, pernai persikėlusi į gerokai didesnes patalpas ir padidinusi gamybos pajėgumus, žengė dar vieną...

Gazelė
2019.11.14
Savininkus pakeitęs „Autokurtas“ svarbiausiais klientais mato ne vežėjus Premium

Akcininkus pakeitusi vieną didžiausių šalyje sunkiojo transporto remonto tinklų valdanti bendrovė...

„Nestle Baltics“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Tarptautinės maisto korporacijos „Nestle“ valdoma prekybos bendrovė UAB „Nestle Baltics“ ryšių su visuomene...

Rinkodara
2019.11.13
J. Gylys: prekybos tinklai kol kas nepanaudoja daugiakanalės prekybos pranašumų

Jurgis Gylys, elektroninio verslo ir programavimo paslaugų NFQ įmonių grupės verslo skaitmenizavimo vadovas,...

Prekyba
2019.11.13
„Komunikacijos amatininkai“ keičia pavadinimą

Skaitmeninės komunikacijos agentūra „Komunikacijos amatininkai“ keičia pavadinimą ir nuo šio vadinsis...

Rinkodara
2019.11.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau