Konkurencijos taryba abejoja, ar verta riboti prekybininkų darbo laiką

Publikuota: 2019-06-11
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Seime svarstant iniciatyvas Darbo kodekse numatyti draudimą daliai prekybininkų dirbti tam tikromis dienomis, turėtų būti detaliai įvertintas ne tik tokio draudimo prasmingumas ir tikslingumas, bet ir jo galimos pasekmės konkurencijai. Tokias išvadas Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui išsiuntė Konkurencijos taryba.

Institucija atkreipė parlamentarų dėmesį, kad nustačius draudimą tam tikroms prekybos įmonėms (didiesiems prekybos tinklams) dirbti tam tikromis dienomis (kiekvieną paskutinį mėnesio sekmadienį bei tam tikrų švenčių dienomis), būtų sudarytos skirtingos sąlygos mažmeninėje rinkoje veikiantiems subjektams.

„Toks ribojimas taip pat sukeltų neigiamas pasekmes vartotojams ir tam tikru metu apribotų jų galimybę rinktis, iš kurio ūkio subjekto įsigyti prekes, atsižvelgiant į prekybos vietos lokacijos patogumą, prekių kainas, prekių asortimentą ir kitus kriterijus“, – rašoma rašte.

Darbo kodekso projekto rengėjai nurodė, kad siūlomo reguliavimo tikslas – darbuotojų gerovės užtikrinimas. Tačiau Konkurencijos tarybai tokio ribojimo būtinumas ir proporcingumas kelia pagrįstų abejonių, nes draudimas galimai būtų numatytas tik didiesiems prekybos centrams, kur dirba ne daugiau negu trečdalis visų mažmeninės prekybos sektoriuje dirbančių darbuotojų. Todėl pataisų iniciatoriams pasiūlyta įvertinti, ar egzistuoja objektyvios priežastys, dėl kurių tik didiesiems prekybininkams taikomas draudimas galėtų būti vertinamas kaip būtinas ir proporcingas keliamiems darbuotojų gerovės tikslams pasiekti.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Jeigu minėta iniciatyva tikimasi spręsti netinkamo atsiskaitymo su darbuotojais už darbą švenčių dienomis klausimus, tam, Konkurencijos tarybos nuomone, jau dabar gali būti taikomos įstatymuose numatytos teisinio poveikio priemonės, kurios neriboja konkurencijos.

VŽ rašė apie mažmeninės prekybos įmonių darbo laiko reguliavimo poveikio vertinimo studiją, kurią Lietuvos prekybos įmonių asociacijos užsakymu atliko VšĮ ESTEP. Studija parodė, kad ES vyraujančios tendencijos darbo laiko reguliavimo klausimu yra visiškai priešingos nei Lietuvoje. Daugelyje šalių prekybos centrų darbo laiko ribojimai mažinami arba naikinami. Išimčių yra Vidurio Europos šalyse Čekijoje, Vengrijoje ir Lenkijoje. Tiesa, Vengrija, įvedusi draudimus, greitai jų atsisakė.

„Akivaizdu, kad ribojimai žalingi tiek darbuotojams, tiek įmonėms, tiek ekonomikai apskritai. Tai rodo bendra teorija ir poveikio vertinimai, daryti 30-yje Europos šalių, kuriuos mes apibendrinome“, – VŽ sako Klaudijus Maniokas, ESTEP valdybos pirmininkas.

Atliekant mokslinę studiją modeliuoti keturi scenarijai: pirmas, kai ribojimai taikomi visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis; antras, kai ribojimai taikomi paskutinį mėnesio sekmadienį ir visomis švenčių dienomis, trečias, kai ribojimai taikomi visomis švenčių dienomis, ir ketvirtas, kai ribojimai taikomi tik pirmą Kalėdų ir Velykų dieną.

„Akivaizdu, kad mažiausiai žalos padarytų kelios dienos per metus, dėl ko ir sutariama, bet net ir tai būtų gana žalinga“, – daro išvadą p. Maniokas.

Tyrėjams netikėta pasirodė, kad, dažnai įvedus ribojimus didiesiems prekybininkams, nukenčia ir smulkusis verslas, tiekiantis produkciją didiesiems, veikiantis didžiuosiuose prekybos centruose.

Apribojus darbo laiką vartojimas gali kristi 30%, nors kai kurie rinkos dalyviai pajustų teigiamą įtaką. Pavyzdžiui, kaip rodo Lenkijos patirtis, išaugtų prekyba degalinėse. Visos mažmeninės prekybos apyvarta pagal pirmąjį scenarijų galėtų sumažėti 379 mln. Eur, įvedus ketvirtąjį scenarijų kristų 12,3 mln. Eur.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Prekyba“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Valstybės kontrolierius įspėja dėl vidaus paklausos skatinimo pavojų Premium 2

Aukštos infliacijos sąlygomis būtina taikyti tokias kovos su ja priemones, kurios būtų nukreiptos ne į visus...

Verslo aplinka
2022.08.18
„Maxima LT“ nebėra vienintelė pelningiausia tarp TOP 5 lyderių Premium

Didžiausią Lietuvoje mažmeninės prekybos maisto produktais tinklą valdanti „Maxima LT“ visuomet pasižymėjo ne...

Prekyba
2022.08.18
D. Dundulis: kiekviena krizė kaip reikiant išjudina smegenis, o šiuo metu ir yra krizė Premium 4

Dainiaus Dundulio, „Norfos“ įmonių grupės pagrindinio akcininko, vertinimu, visos tinklo parduotuvės,...

Prekyba
2022.08.18
Kai kurios įmonės dėl rekordinių elektros kainų vakare pristabdys gamybą, „Maxima“ ir „Norfa“ mažins vėdinimą ir apšvietimą 23

Trečiadienio vakarą „NordPool“ elektros biržos Lietuvos zonoje didmeninei kainai pasieksiant 4.000 Eur už...

Pramonė
2022.08.17
C. Eastwoodo advokatai dėl žalos atlyginimo kreipėsi į „Mediatono“ likvidatorių Premium

Klaipėdos apygardos teisme tęsiasi aktoriaus Clinto Eastwoodo atstovų ir UAB „Mediatono“ likvidatorių...

Rinkodara
2022.08.17
IKEA likviduoja antrinę įmonę Rusijoje

Švedijos baldų milžinė IKEA nusprendė likviduoti savo antrinę įmonę Rusijoje „Ikea Dom“, kuriai priklauso...

Prekyba
2022.08.17
Siekdama valdžios dėmesio „Norfa“ valandai išjungs šviesas 37

Trečiadienį 18.00 val. visose šalies „Norfose“ valandai bus stipriai sumažintas apšvietimas, prekybos salėse...

Prekyba
2022.08.17
Į eterį grįžta žurnalistas Edmundas Jakilaitis 19

Didžiausia TV3 sezono naujiena – laida „Dėmesio centre su Edmundu Jakilaičiu“, į žurnalistiką po dviejų metų...

Rinkodara
2022.08.16
Eksportuotų prekių kainos birželį augo 16,8%, importuotų beveik trečdaliu

Eksportuotų prekių kainos birželį, palyginti su tuo pačiu metu pernai, padidėjo 16,8%, importuotų prekių –...

Verslo aplinka
2022.08.16
„Baltika“ rado investuotoją prekės ženklui „Ivo Nikkolo“ 2

Drabužių prekybos bendrovė „Baltika Lietuva“, kurios pardavimo pajamos 2021 m. sudarė 2,303 mln. Eur ir,...

Prekyba
2022.08.16
Kaip sugalvoti idėją verslui: dažniausiai ji tūno pašonėje Premium

Verslas mėgsta tikslius apskaičiavimus, tačiau pradedantieji, nors ir dėliojasi būsimos veiklos planą, nėra...

Gazelė
2022.08.15
Pakeisti nepopuliarią technologiją: interneto slapukų galas Premium 1

Slapukai (angl. cookies) yra nedidelis teksto blokas, kurią svetainė siunčia į lankytojo naršyklę ir išsaugo...

Inovacijos
2022.08.15
Kinijoje – pirmieji krizės ženklai: smuko naudotų prabangių prekių kainos 1

Pastaraisiais mėnesiais Kinijoje sparčiai krito naudotų prabangos prekių kainos, nes net ir turtingieji...

Verslo aplinka
2022.08.14
Efektyvi komunikacija socialiniuose tinkluose: kartais verta laužyti taisykles Premium

Vis daugiau įmonių socialiniuose tinkluose bando papasakoti apie savo paslaugą ar prekę, pasidalinti kūryba,...

Rinkodara
2022.08.13
Papildomai automobilių įrangai – prenumerata vietoj pardavimo Premium 15

Vartotojai visame pasaulyje jau priprato prie prenumeruojamos „Spotify“ muzikos, „Youtube“ turinio ar...

Automobiliai
2022.08.13
Kinijos kariniai žaidimai parodė jos pažeidžiamumą Premium

Kinijos laivyno manevrai Taivano sąsiauryje vertinami kaip nepageidautini ne tik savo nepriklausomybę...

Logistika
2022.08.12
LB: didėjęs importas, smukęs eksportas ir išmokėti dividendai blogino balansą 1

Sumažėjęs Lietuvos eksportas ir didėjęs importas birželį kiek pablogino užsienio prekybos balansą – Lietuvos...

Finansai
2022.08.12
„McDonald's“ vėl atidaro savo restoranus dalyje Ukrainos

Dėl Rusijos sukelto karo Ukrainoje prieš pusmetį uždariusi savo restoranus, „McDonald's“ sugrįžta ir atidaro...

Verslo aplinka
2022.08.12
„Stiprūs kartu“ kviečia padėti sunkumų Lietuvoje patiriančioms ukrainiečių šeimoms 1

Iniciatyva „Stiprūs kartu“ kviečia gyventojus remti sunkumų Lietuvoje patiriančias nuo karo pabėgusias...

Verslo aplinka
2022.08.12
Agentūra „New!“ laimėjo „Lidl“ kūrybos partnerio konkursą

Vasarą vykęs trečio didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ kūrybos ir komunikacijos partnerių...

Rinkodara
2022.08.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku