Konkurencijos taryba abejoja, ar verta riboti prekybininkų darbo laiką

Publikuota: 2019-06-11
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Seime svarstant iniciatyvas Darbo kodekse numatyti draudimą daliai prekybininkų dirbti tam tikromis dienomis, turėtų būti detaliai įvertintas ne tik tokio draudimo prasmingumas ir tikslingumas, bet ir jo galimos pasekmės konkurencijai. Tokias išvadas Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui išsiuntė Konkurencijos taryba.

Institucija atkreipė parlamentarų dėmesį, kad nustačius draudimą tam tikroms prekybos įmonėms (didiesiems prekybos tinklams) dirbti tam tikromis dienomis (kiekvieną paskutinį mėnesio sekmadienį bei tam tikrų švenčių dienomis), būtų sudarytos skirtingos sąlygos mažmeninėje rinkoje veikiantiems subjektams.

„Toks ribojimas taip pat sukeltų neigiamas pasekmes vartotojams ir tam tikru metu apribotų jų galimybę rinktis, iš kurio ūkio subjekto įsigyti prekes, atsižvelgiant į prekybos vietos lokacijos patogumą, prekių kainas, prekių asortimentą ir kitus kriterijus“, – rašoma rašte.

Darbo kodekso projekto rengėjai nurodė, kad siūlomo reguliavimo tikslas – darbuotojų gerovės užtikrinimas. Tačiau Konkurencijos tarybai tokio ribojimo būtinumas ir proporcingumas kelia pagrįstų abejonių, nes draudimas galimai būtų numatytas tik didiesiems prekybos centrams, kur dirba ne daugiau negu trečdalis visų mažmeninės prekybos sektoriuje dirbančių darbuotojų. Todėl pataisų iniciatoriams pasiūlyta įvertinti, ar egzistuoja objektyvios priežastys, dėl kurių tik didiesiems prekybininkams taikomas draudimas galėtų būti vertinamas kaip būtinas ir proporcingas keliamiems darbuotojų gerovės tikslams pasiekti.

Jeigu minėta iniciatyva tikimasi spręsti netinkamo atsiskaitymo su darbuotojais už darbą švenčių dienomis klausimus, tam, Konkurencijos tarybos nuomone, jau dabar gali būti taikomos įstatymuose numatytos teisinio poveikio priemonės, kurios neriboja konkurencijos.

VŽ rašė apie mažmeninės prekybos įmonių darbo laiko reguliavimo poveikio vertinimo studiją, kurią Lietuvos prekybos įmonių asociacijos užsakymu atliko VšĮ ESTEP. Studija parodė, kad ES vyraujančios tendencijos darbo laiko reguliavimo klausimu yra visiškai priešingos nei Lietuvoje. Daugelyje šalių prekybos centrų darbo laiko ribojimai mažinami arba naikinami. Išimčių yra Vidurio Europos šalyse Čekijoje, Vengrijoje ir Lenkijoje. Tiesa, Vengrija, įvedusi draudimus, greitai jų atsisakė.

„Akivaizdu, kad ribojimai žalingi tiek darbuotojams, tiek įmonėms, tiek ekonomikai apskritai. Tai rodo bendra teorija ir poveikio vertinimai, daryti 30-yje Europos šalių, kuriuos mes apibendrinome“, – VŽ sako Klaudijus Maniokas, ESTEP valdybos pirmininkas.

Atliekant mokslinę studiją modeliuoti keturi scenarijai: pirmas, kai ribojimai taikomi visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis; antras, kai ribojimai taikomi paskutinį mėnesio sekmadienį ir visomis švenčių dienomis, trečias, kai ribojimai taikomi visomis švenčių dienomis, ir ketvirtas, kai ribojimai taikomi tik pirmą Kalėdų ir Velykų dieną.

„Akivaizdu, kad mažiausiai žalos padarytų kelios dienos per metus, dėl ko ir sutariama, bet net ir tai būtų gana žalinga“, – daro išvadą p. Maniokas.

Tyrėjams netikėta pasirodė, kad, dažnai įvedus ribojimus didiesiems prekybininkams, nukenčia ir smulkusis verslas, tiekiantis produkciją didiesiems, veikiantis didžiuosiuose prekybos centruose.

Apribojus darbo laiką vartojimas gali kristi 30%, nors kai kurie rinkos dalyviai pajustų teigiamą įtaką. Pavyzdžiui, kaip rodo Lenkijos patirtis, išaugtų prekyba degalinėse. Visos mažmeninės prekybos apyvarta pagal pirmąjį scenarijų galėtų sumažėti 379 mln. Eur, įvedus ketvirtąjį scenarijų kristų 12,3 mln. Eur.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Prekės ženklo kūrimas: nuo ko pradėti 1

Prekės ženklo kūrimo procesą sudaro keli etapai, tačiau verslo naujokai nelinkę jo sureikšminti, nes...

Gazelė
2019.06.22
„Sainsbury‘s“ įrengs daugkartinės taros papildymo vandeniu stovus

Jungtinės Karalystės mažmeninės prekybos tinklas „Sainsbury‘s“ 326 parduotuvėse įrengs vandens talpyklas, iš...

Prekyba
2019.06.22
Įmonių grupės „Sanitex“ grynasis pelnas išaugo 134% Premium 8

Įmonių grupės „Sanitex“ grynasis pelnas 2018 m. siekė 20,37 mln. Eur ir buvo 134% didesnis nei 2017 m., kai...

Prekyba
2019.06.21
Atidarė „Depo“ parduotuvę Kaune 17

Latvijos apdailos, statybinių medžiagų ir sodo prekių tinklas „Depo DIY“ penktadienį Kaune, prie Vakarinio...

Prekyba
2019.06.21
Užsienio prekybos deficitas pernai buvo 2,67 mlrd. Eur 7

Pernai Lietuvos eksportas sudarė 28,27 mlrd. Eur, importas – 30,94 mlrd. Eur. užsienio prekybos deficitas...

Verslo aplinka
2019.06.21
„Adidas“ bandymas apginti registruotą prekės ženklą baigėsi nesėkme Premium

Vokietijos sportinės aprangos gamintojai „Adidas“ nepavyko apginti savo įregistruoto trijų brūkšnelių prekės...

Rinkodara
2019.06.21
„Rimi“ pasiūlys savarankiško skenavimo paslaugą, „Maximoje“ pasiteisino Premium 9

Prekybos tinklui „Maxima“ dviejose populiariausiose parduotuvėse įdiegus savarankiško pirkinių skenavimo...

Prekyba
2019.06.21
„Iki“ šviežių skyrių sąnaudos išaugo, bet sugrąžino pirkėjus Premium 1

Vilniaus Antakalnio mikrorajone pertvarkęs 1.000 kv. m dydžio supermarketą prekybos tinklas „Iki“ sulaukė 6%...

Prekyba
2019.06.21
Maisto teisė: gamintojų laukiantys svarbiausi pokyčiai Premium

Netrukus visos Europos Sąjungos (ES) lygmeniu įsigalios šūsnis teisės aktų, reglamentuojančių maisto produktų...

Pramonė
2019.06.20
Susitarusios nekonkuruoti įmonės stengiasi nuslėpti kartelius 

Kartelinius susitarimus bendrovės įprastai sudaro siekdamos išvengti tarpusavio konkurencijos ir uždirbti...

Prekyba
2019.06.20
„Media bitės“ dalį pelno skirs dividendams Premium

UAB „Media bitės“, leidžiančios žurnalą „Žmonės“, pardavimo pajamos praėjusiais metais sudarė 5,45 mln. Eur.

Rinkodara
2019.06.20
Lietuviškas prekės ženklas „Gentle Day“ Lenkijoje pelnė įvertinimą

Prekės ženklas „Gentle Day“ Lenkijoje rengiamuose apdovanojimuose „Rinkos perlas“ pelnė sidabro medalį.

Rinkodara
2019.06.19
„Aprangos“ grupė pertvarko „premium“ parduotuves Premium 1

Pagrindiniai pokyčiai susiję su „Emporio Armani“ tinklo parduotuvėmis, kurių asortimentas perkeliamas į...

Prekyba
2019.06.19
SEB ir „Danske Bank“ patirtys, kaip didinti klientų pasitenkinimą Premium 2

Kelerius metus eksperimentavęs, SEB bankas šiemet visus savo klientų konsultavimo skyrius vertina ne pagal...

Rinkodara
2019.06.18
„Pigu“ taikytos nuolaidos – vėl priežiūros tarnybos akiratyje Premium 2

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, gavusi vartotojų nusiskundimus, atliko tyrimą dėl UAB „Pigu“...

Rinkodara
2019.06.18
FNTT išaiškino e. parduotuvę, slėpusią realias pajamas

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) Vilniaus apygardos valdybos tyrėjai kartu su Vilniaus apygardos...

Prekyba
2019.06.18
„Maxima“ turi naują atstovę spaudai 13

Didžiausio Lietuvoje prekybos tinklo „Maxima LT“ atstovo ryšiams su visuomene pareigas pradėjo eiti Rima...

Vadyba
2019.06.18
Vietoj „Elektromarkt“ Vilniaus „Akropolyje“ kuriasi „Topo centras“ Premium 18

Buitinės technikos ir elektronikos tinklui „Elektromarkt“ uždarius vieną didžiausių parduotuvių, pozicijas...

Prekyba
2019.06.18
„Huawei“: JAV apribojimai mums kainuos 30 mlrd. USD 19

Dėl JAV veiksmų, nukreiptų prieš „Huawei“, kompanija šiemet negaus beveik 30 mlrd. USD planuotų pajamų,...

Paslaugos
2019.06.17
Latvija ketina leisti alkoholiu prekiauti internete 4

Latvijos ekonomikos ministerija parengė alkoholinių gėrimų apyvartos įstatymo pataisų projektą, kuris leistų...

Prekyba
2019.06.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau