Maisto prekių kainų tyrimas: artėjame prie didžiųjų rinkų lygio

Publikuota: 2018-12-20

Lietuvos, Estijos ir Latvijos gamintojų prekių ženklų prekių kainos vejasi didžiąsias rinkas, tokias kaip Vokietija ir Prancūzija, rodo Teisingumo ministerijos užsakymu atliktas maisto prekių kainų tyrimas.

Toks kainų lygis pagrįstai kelia susirūpinimą, turint omenyje, kad Lietuvos vidutinis darbo užmokestis BRUTO („ant popieriaus“), eurais yra mažiausias tarp tyrimui atrinktų šalių ir 4,2 karto mažesnis nei vidutinis darbo užmokestis Vokietijoje, bei 3,2 karto mažesnis nei vidutinis darbo užmokestis Prancūzijoje, teigiama ministerijos išplatintame tyrime.

„Tarp mažomis kainomis pasižyminčios Lenkijos ir Lietuvos prekių ženklų prekių kainų lygio susidarė gana žymus skirtumas. Tai ir toliau gali kelti grėsmę maisto prekybos apyvartai, o kartu ir PVM migravimui iš Lietuvos į Lenkijos ekonomiką. Aukštomis kainomis išsiskiria Airija. Prie aukštesnių kainų šalių galima priskirti Belgiją, Čekiją, Slovakiją“, – rašoma tyrimo ataskaitoje.

Maisto kainų tyrimas atliktas vadovaujantis Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos 2018 m. spalį užsakyme aprašytais kriterijais ir apimtimi. Maisto kainų palyginimą atlikto „Pricer.lt“.

Kainos lygintos dvylikoje skirtingų Europos Sąjungos valstybių: Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Vokietijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Jungtinėje Karalystėje (JK), Airijoje.

Atskirų prekių analizė rodo, kad nežiūrint į dideles kainų variacijas pagal šalis, pavyzdžiui, sviesto 82% riebumo, 200 g kaina tarp šalių skiriasi iki 45%, o gazuoto mineralinio vandens „San Pellegrino“, 1 l kaina tarp šalių skiriasi iki 273%, galima įžvelgti tam tikras tendencijas.

Individuliai apžvelgiamų maisto produktų kainos Lietuvoje dažniausiai rikiuojasi šalia produktų vidutinės kainos indekso.

Jei per „Big MAC“ kainos indekso metodą apžvelgtume sviesto 82% riebumo 200 g kainas tirtose šalyse, tai brangiausiai už sviestą mokėtume Latvijoje (2,15 Eur, 118,8% nuo kainų vidurkio) ir Čekijoje (2,12 Eur, 117,1%), mažiausiai mokėtume Lenkijoje (1,51 Eur, 83,4%), Prancūzijoje (1,50 Eur, 82,9%) ir Slovakijoje (1,48 Eur, 81,8%). Lietuvoje užfiksuota sviesto kaina 1,88 Eur, kas sudaro 103,9% nuo tirtų šalių kainų vidurkio.

Už 3,2-3,5% riebumo 1l pieną tarp tirtų šalių brangiausiai mokėtume Belgijoje, JK ir Prancūzijoje (1,15-1,14 Eur, 113-114% nuo kainų vidurkio), mažiausiai mokėtume Lenkijoje (0,63 Eur, 62,4%). Lietuvoje 3,2-3,5% riebumo 1l pienas kainuoja 0,95 Eur ir tai sudaro 94,1% nuo tirtų šalių kainų vidurkio, nors pieno supirkimo kaina Lietuvoje jau daug mėnesių yra mažiausia tarp Europos Sąjungos šalių.

„Lyginant ES šalyse parduodamus tarpvalstybinių prekių ženklų produktus, Lietuva nėra pigių prekių šalis. (...) už daugumą populiarių prekių mokame panašiai kaip Vakarų Europa, nuo ES vidurkio atsiliekame tik 5-6 proc., o už atskirus produktus kartais mokame ir brangiau“, – tyrimo pristatyme BNS sakė teisingumo viceministrė Irma Gudžiūnaitė.

Laurynas Vilimas, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius, sako, kad atliktas tyrimas yra svarbus diskusijoje apie prekių kainų lygį mūsų parduotuvėse, juolab kad susipažinus su tyrimu matyti, jog eskaluojama nuomonė apie aukštas maisto prekių kainas yra klaidinga.

„Lietuvoje būtiniausių maisto prekių kainų lygis nepasiekęs ES vidurkio, pas mus prekės vienos pigesnių, bet kylant atlyginimams, augant ekonomikai judėjimas link Europos vidurkio yra neišvengiamas“, – VŽ sako p. Vilimas.  

Jis atkreipia dėmesį į tyrimo skaidrę, kurioje išvardyti PVM dydžiai skirtingose šalyse. Matyti, kad Estijoje ir Lietuvoje jie panašūs, o kitur mažesni.

„Jeigu maisto prekių kainos būtų lyginamos be PVM, Lietuvos ir Estijos kainos būtų dar vidutiniškai 10% mažesnės“, – pabrėžia p. Vilimas.

Jo nuomone, būtų tikslinga kartą per metus atlikti panašų tyrimą ir stebėti pokyčius.

Visą tyrimą galima skaityti ČIA.

Rugpjūtį Teisingumo ministerija ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pristatė tyrimą apie drabužių, avalynės, buitinės technikos kainų palyginimą Lietuvoje ir kitose ES valstybėse. Tyrimas atliktas dvylikoje skirtingų šalių. Tyrimo metu palyginta 60 skirtingų ne maisto prekių kainų (20 drabužių, 20 avalynės ir 20 buitinės technikos prekių). Informacija apie prekių kainas buvo renkama internetinėse parduotuvėse.

Tuomet Rimantui Perveneckui, „Aprangos“ grupės vadovui, buvo neaišku, kodėl iš dvidešimties tyrime lygintų drabužių keturiolikos prekių ženklai pasirinkti tie, kuriems atstovauja „Apranga“, o, pavyzdžiui, antro rinkos žaidėjo „Hennes&Mauritz“ neįtrauktas nė vienas produktas.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Prekybos įmonių asociacija: daugėja vagysčių 

Per pirmus 8 šių metų mėnesius vagišių padaryta žala prekybininkams yra didesnė nei per visus praėjusius...

Prekyba
2020.09.23
„Fielmann“ pasirinko naujus žiniasklaidos planavimo partnerius

Optikos bendrovė „Fielmann“ pradeda bendradarbiavimą su žiniasklaidos planavimo agentūra „Open Agency“.

Rinkodara
2020.09.23
Vartojimo tendencijos teigiamos, nuotaikos – atsargios Premium

Didžiausią galvos skausmą šiandien mažmenininkams kelia lėta vartojimo atsigavimo kreivė ir vis dar...

Prekyba
2020.09.23
Ne tik patikrino klientų lojalumą, bet ir nesunkiai pritraukė naujų Premium

Daugelis smulkiųjų bijo persikelti į naujas patalpas vien dėl to, kad neprarastų dalies klientų. Tačiau...

Gazelė
2020.09.23
Už netikrų klientų atsiliepimų pirkimą ir netikrus „išpardavimus“ - baudos iki 2 milijonų eurų Verslo tribūna

Europos Sąjungos vartotojų teisių apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reforma skatina skaidrumą bei didina...

Prekyba
2020.09.23
„Ozas“ baigia įrengti baseinų kompleksą 1

Prekybos ir pramogų centras „Ozas“ nekeičia planų įrengti tris mokymo plaukti baseinus. Baseino erdvėje...

Prekyba
2020.09.22
Opozicijai valstybinių vaistinių įteisinimo išbraukti nepavyko 2

Parlamentarai dar iki rinkimų balsuos dėl valstybinių vaistinių įteisinimo –  Seimas antradienį, tvirtindamas...

Prekyba
2020.09.22
Prekyba: ruošia silpnesnių tiekėjų apsaugą Premium

2021 m. gegužę į Lietuvos teisę bus perkelta, o nuo lapkričio pradėta taikyti Nesąžiningos prekybos praktikos...

Prekyba
2020.09.22
„Triniti Jurex“ turi naują rinkodaros ir komunikacijos vadovę

Besijungiančių advokatų kontorų „Triniti“ ir „Jurex“ komunikacijos ir rinkodaros vadove pradeda dirbti Rita...

Rinkodara
2020.09.21
„Lidl“ pristato naują kokybės ženklą pieno produktams Verslo tribūna

Išskirtinį dėmesį produktų kokybei teikiantis prekybos tinklas „Lidl“ pristato naują ženklinimą pieno...

Prekyba
2020.09.21
Saulės energetika: „Lidl“ įrengs parduotuvėse, o „Iki“ – logistikos sandėlyje Premium 2

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) išdavė aštuonis leidimus UAB „Lidl Lietuva“ plėtoti elektros...

Prekyba
2020.09.21
LRT: Eurolygos transliacijų kaina – dvigubai mažesnė nei spekuliuota 3

Lietuvos nacionalinis transliuotojas LRT teigia, kad naujojo sezono Eurolygos rungtynių transliavimo teisių...

Rinkodara
2020.09.21
„Flipo“ kūrėjai: e. pirkėjams rūpi ne tik prekės pristatymas – svarbu ir patogus grąžinimas Verslo tribūna

Galimybė patogiai grąžinti įsigytas prekes internete šiandieniams pirkėjams yra vienas motyvų...

Paslaugos
2020.09.21
Dizaino darbai vėl varžysis „NAPA Baltic“

Lietuvos dizaino asociacija (LDA) produktų pakuočių kūrėjus ir verslus kviečia teikti paraiškas į jau šeštus...

Rinkodara
2020.09.20
IPRA konkursas keliamas į kitus metus

Tarptautinė ryšių su visuomene asociacija (IPRA) nukėlė šių metų spalį Vilniuje planuotą komunikacijos...

Rinkodara
2020.09.20
„Lidl Lietuva“ ir „Tele2“ apsikeitė vietomis

Tyrimų bendrovės „Kantar“ duomenys rodo, kad liepą fiksuodamas spartesnis reklamos rinkos atsigavimas.

Rinkodara
2020.09.20
Pateikė kompensuojamųjų vaistų be priemokų pardavimų statistiką

Nuo liepos įsigaliojusia naujove įsigyti kompensuojamųjų vaistų ar medicinos pagalbos priemonių be jokių...

Prekyba
2020.09.20
Lionelis Messi laimėjo 9 m. trukusį teisinį ginčą Premium

Futbolininkas Lionelis Messi po devynerius metus trukusio teisinio mūšio gali naudoti savo vardą kaip prekės...

Rinkodara
2020.09.19
TV3 turi naują komercijos direktorių

Naują TV sezoną TV3 žiniasklaidos grupė pasitinka ne tik su pokyčiais programoje, bet ir įmonės vadovybėje –...

Rinkodara
2020.09.18
Perėjęs į verslą, sukūrė įrankį viešųjų pirkimų bėdoms spręsti Premium 4

24 metus Lietuvos banke dirbęs Gintautas Moška prieš trejus metus tapo verslininku ir su bendraminčiais...

Technologijos
2020.09.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus