Ekspertai: valdžios siūlomos kainų mažinimo priemonės jų nesumažins

Publikuota: 2018-11-13
Prekybos centro „Norfa“ savitarnos kasos. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Prekybos centro „Norfa“ savitarnos kasos. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Vyriausybei ketinant suteikti įgaliojimus Vartotojų teisių apsaugos tarnybai atlikti slaptus pirkimus bei inicijuoti kai kurių interneto svetainių, pažeidžiančių vartotojų teises, blokavimą, kai kurie analitikai sako, kad siūlymai yra pertekliniai ir neatitinka Vyriausybės tikslo mažinti kainas.

Pasak BNS apklaustų ekspertų, nemažai gyventojų nesinaudoja tarnybos paslaugomis, ir tai leidžia piktnaudžiauti verslininkams. Be to, anot jų, įteisinant slaptus pirkėjus, reikia įvertinti tokios priemonės administravimo naštą. 

Tačiau ekspertai palankiai vertino Vyriausybės planus blokuoti taisyklių nesilaikančias internetines prekybos svetaines. Kita vertus, jie pastebi, kad Vyriausybė vienu metu siekia ir pritraukti naujų žaidėjų į rinką, ir kuria jiems nepatrauklią aplinką.

Priemonės neatitinka tikslo

Banko „Luminor“ vyriausioji analitikė Indrė Genytė-Pikčienė teigia, Vartotojų teisų apsaugos tarnybos bei Konkurencijos tarybos įgaliojimai gali būti stiprinami, tačiau tai neturi įtakos Vyriausybės norui mažinti kainas.

nuotrauka:: 1right

„Turėtų būti atitinkami tikslai – kad rinka vyktų efektyviai, o ne kovoti, siekiant pažaboti infliaciją, nes ji, kaip procesas, yra būtinas valstybės ekonomikai ir centriniai bankai siekia, kad šalyse būtų ne per didelė, normali infliacija. Tai yra tiesiog netinkamas tikslas, todėl, natūralu, kad ir priemones vertinti labai sunku“,– BNS antradienį teigė ekonomistė.

Ji taip pat pabrėžė, kad valdžia neturėtų kelti tikslo kovoti su kainomis, nes jas diktuoja tarptautinės žaliavų rinkos bei specifinės Lietuvos problemos, tarkime, situacija darbo rinkoje.

„Nemažą impulsą kainoms duoda darbo išteklių ribotumas dėl emigracijos ir kitų problemų, ir darbo užmokesčio spartus augimas, stebėtas pastaraisiais metais. Ir paslaugų kainų kilimas yra kone kertinė ašis, dėl ko ta infliacija pas mus auga sparčiau nei kitose Europos šalyse, todėl matosi, kad trūksta įsigilinimo į kainų tendencijas“,– BNS sakė p. Genytė-Pikčienė.

nuotrauka:: 2left

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovas Laurynas Vilimas sako, kad asociacija pritaria priemonėms, kurios mažintų biurokratinę ir administracinę naštą bei būtų orientuotos į jautriausias socialines grupes. Tačiau, anot jo, kol kas neaišku, kaip slapti pirkėjai bei blokuojamos svetainės galėtų sumažinti prekių  kainas. 

„Kiekviena ribojanti priemonė turi turėti aiškų tikslą bei įgyvendinimo mechanizmą. Taip pat turi būti įvertinta, ar nėra kitos priemonės, galinčios pasiekti tą patį tikslą, tik mažesniais kaštais. Dėl šios priemonės mums nėra aišku, kaip ji prisidėtų prie deklaruojamo siekio mažinti kainas vartotojams“, – BNS sakė p. Vilimas.

Abejojama siūlymų būtinybe 

Mažmeninės prekybos ekspertas Justas Gavėnas sako, kad siūlomi didesni Vartotojų teisų apsaugos tarnybos įgaliojimai yra pertekliniai.

nuotrauka:: 3right

„Jeigu Vartotojų teisių tarnyba nuo to geriau gins vartotojų poreikius, tai tebūnie. Bet tai yra tokios smulkmenos, žiūrint į tai, kad apskritai tos priemones neturi kažkokio konkretaus tikslo arba vizijos, tai priemonių galima privyniot ir du šimtus, bet klausimas, ko mes siekiame, nes nei Skvernelis (premjeras Saulius Skvernelis – BNS) nei Malinauskas (premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas – BNS)  nesugeba atsakyti, kiek jie sumažins tas kainas“,– BNS sakė p. Gavėnas. 

„Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas teigia, kad vartotojų teisų stiprinimas – teigiamas dalykas, tačiau jį turėtų inicijuoti verslininkai arba vartotojai. 

nuotrauka:: 4left

„Labai svarbus dalykas, kad iniciatyvos kiltų iš rinkos dalyvių poreikio, ar verslininkų, ar vartotojų. Jeigu tai yra perteklinis reikalavimas, nuleistas iš viršaus, nėra natūralios paklausos nei iš vartotojų, nei iš verslininkų pusės, tuomet tai sukelia tik papildomą biurokratinę naštą ir rinką daro mažiau efektyvią“,– BNS komentavo p. Mauricas.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad valstybė turėtų ne tik stiprinti tarnybų galias, bet labiau skatinti naudoti jau esamas. Ekonomisto teigimu, nemaža dalis gyventojų vis dar nesinaudoja Vartotojų teisių apsaugos tarnybos paslaugomis, o tai leidžia piktnaudžiauti daliai verslo atstovų.

Ponia Genytė-Pikčienė pabrėžė, kad įvedant kai kurias priemones, pavyzdžiui, slaptus pirkėjus, reikėtų įvertinti priemonės mastą, jos administravimo naštą ir tai, kiek ji kainuos valstybei.

„Tai turi būti padaryta prieš iniciatyvų teikimą svarstymui, ir ar mes galim sau leisti tokią prabangą, kontroliuoti tokiais būdais ne tik prekybos centrus, bet visą prekybos sektorių“,– teigė p. Genytė-Pikčienė.

Ūkio ministerija, be kita ko, siūlo, kad dėl visų nuolaidų tarp tiekėjų ir prekybininkų turėtų būti susitarta raštu arba elektroniniu paštu. I. Genytės-Pikčienės teigimu, dviejų verslų santykiai turėtų būti konfidencialūs, erdvės valstybei į juos kištis nėra daug.

Kai kuriuos siūlymus vertina palankiai

Ponas Vilimas teigia pritariantis idėjai stiprinti Konkurencijos tarybą, nes jos įgaliojimai tik teoriškai yra dideli. 

„Mūsų vertinimu, Konkurencijos taryba ir iki šiol turėjo plačius įstatyminius įgaliojimus vykdyti kontrolę. Bet jei turi popierinius įgaliojimus, o praktikoje neturi resursų jiems greitai ir kokybiškai įgyvendinti, tuomet gali kilti grėsmė visai konkurencinei verslo aplinkai. Todėl pasisakėme už šios institucijos struktūrinį stiprinimą, įskaitant ir geresnį valstybinį finansavimą“, – teigė p. Vilimas.

Ekonomistai palankiai vertino Vyriausybės planus blokuoti internetines prekybos svetaines, pažeidžiančias taisykles, – pasak jų, jei pažeidimai daromi nuolat, privaloma imtis sankcijų, tačiau tai neturi tapti piktnaudžiavimu.

Investuotojams aplinka nepatraukli

Ekspertai pastebi, kad Vyriausybė vienu metu siekia ir pritraukti naujų žaidėjų į rinką, ir kuria jiems nepatrauklią aplinką.

Ponios Genytės-Pikčienės teigimu, yra didelė nusistatymo prieš vieną rinkos segmentą problema, tuo pačiu bandant į jį pritraukti naujų žaidėjų. Be to, formuojama prasta nuomonė ir transliuojama neigiama žinutė investuotojams.

„Norint pritraukti daugiau žaidėjų, kas būtų labai efektyvu, tiek kainų prasme, tiek konkurencijos padidėjimo prasme, ta aplinka turėtų būti patraukli ateinančiam investuotojui, o šiuo atveju mes matome ištrauktą platų arsenalą įvairių perteklinių reguliavimų ir tuo pačiu bandome į ta pakankamai priešišką terpe pritraukti naujų žaidėjų“, – BNS teigė ekonomistė.

 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Kesko Senukai Latvia“ gavo 20.000 Eur baudą už pirkėjų klaidinimą 1

Latvijos vartotojų teisių apsaugos tarnyba skyrė 20.000 Eur baudą statybos, remonto ir buities prekių...

Prekyba
2019.08.22
„Live Square“ komplekse atidaryta naujos koncepcijos „Rimi“

Vilniuje, Gedimino prospekte esančiame daugiafunkciame komplekse „Live Square“, atidaryta prekybos tinklo...

Prekyba
2019.08.22
Tyrimas: pigiausias maisto krepšelis – „Lidl“, brangiausias – „Rimi“ 8

Rugpjūčio pradžioje 5-iuose didžiausiuose Lietuvos miestuose pigiausiai buvo galima apsipirkti „Lidl“ tinkle,...

Prekyba
2019.08.22
ICA vadovas: „Rimi“ pasirengė „Lidl“ atėjimui Latvijoje Premium 8

Pastaraisiais metais „Rimi Baltic“ sunkiai dirbo ir pasiruošė išaugsiančiai konkurencijai Latvijoje, duodamas...

Prekyba
2019.08.22
„Omnisend“ atidarė biurą JAV

Lietuvių integruotos rinkodaros (naujienlaiškių, SMS ir žinučių populiariausiose platformose siuntimo)...

Paslaugos
2019.08.21
„Rimi“ irgi platins sostinės viešojo transporto bilietus 1

Iki šiol tarp prekybininkų sutartį su Vilniaus savivaldybės įmone „Susisiekimo paslaugos“ sutartį dėl bilietų...

Prekyba
2019.08.21
Siuntų pristatymo robotu bendrovė pritraukė 40 mln. USD 3

Estų kompanija „Starship Technologies“, kurios įkūrėjai siejami ir su „Skype“ vardu, pritraukė dar 40 mln.

Prekyba
2019.08.21
„Alibaba“ atidėjo žengimą į Honkongo biržą 2

Kinijos el. prekybos milžinė „Alibaba Group“ atidėjo planus dėl savo akcijų kotiravimo Honkongo biržoje.

Rinkos
2019.08.21
„Lidl“ ir „Maxima“ žengia koja kojon, „Iki“ – šalia Premium

Per pirmąjį šių metų pusmetį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2018 m., reklamos apimtis augo beveik 12%.

Rinkodara
2019.08.21
„Lidl“ rengiasi plėtrai į Estiją 1

Vokietijos prekybos tinklas „Lidl“ Estijoje įsigijo kelis sklypus, kuriuose statys parduotuves, o šiuo metu...

Prekyba
2019.08.20
Pigiau atsivežėme dujų, bet brango akmenys, smėlis ir molis  3

2019 m. birželį, palyginti su 2018 m. tuo pačiu mėnesiu, eksportuotų prekių kainos sumažėjo 0,2%, importuotų...

Prekyba
2019.08.20
Premjeras: draudimas prekiauti alkoholiu lauko kavinėse gali būti peržiūrėtas 1

Premjeras Saulius Skvernelis siūlo iš naujo įvertinti 2017 metų birželį Seimo įteisintus kai kuriuos prekybos...

Prekyba
2019.08.20
„Akropolis group“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius 2

Prekybos ir pramogų centrų vystymo bei valdymo bendrovė „Akropolis group“ komunikacijos partnere pasirinko...

Rinkodara
2019.08.20
„Iki“ rudens planuose – žiniasklaidos planavimo agentūros konkursas

Prekybos tinklas „Iki“ šį rudenį planuoja skelbti žiniasklaidos planavimo konkursą.

Rinkodara
2019.08.20
Turint tikslą, net ir Kinija netoli

Smulkieji verslininkai pradėjo minti kelius į eksporto rinkas – vieni žvalgybą pradeda nuo kaimynių Latvijos...

Gazelė
2019.08.20
Kanceliarinių prekių prekyba: du tinklai – pusė rinkos Premium 6

Du didžiausi kanceliarinių prekių pardavėjai „Officeday“ ir „Charlot LT“ turi 51,2% visos prekybos raštinės...

Prekyba
2019.08.20
„Ostecai“ skirta 2.000 Eur bauda už klaidinančią reklamą

UAB „Osteca“ skirta 2.000 Eur bauda dėl Reklamos įstatymo pažeidimo – reklamuodama maisto papildus bendrovė...

Rinkodara
2019.08.19
„Aprangos“ komunikacijoje – įmonės darbuotojų vaikai 3

Mažmeninės prekybos drabužiais bendrovė „Apranga“ tęsia šį pavasarį startavusios reklaminės kampanijos...

Rinkodara
2019.08.19
Statistikos departamentas: e. prekybos apimtis auga 1

2019 m. pirmąjį ketvirtį dauguma (83%) asmenų, pirkusių prekes ar paslaugas internetu, atliko iki 5 užsakymų...

Prekyba
2019.08.19
IKEA: palapinių miestelis padėjo pritraukti naujus vartotojus 2

Švedijos baldų gamintoja IKEA Vilniaus pašonėje šią vasarą pastatytą palapinių miestelį – „glampingą“ vadina...

Rinkodara
2019.08.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau