Kovoje su kainomis – popieriniai ginklai

Publikuota: 2018-11-06
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Valdantieji, pasišovę (ar bent pažadėję) kovoti su augančiomis maisto prekių kainomis, blaškosi nuo vieno pasiūlymo prie kito. Slopsta siekis riboti didžiųjų prekybos centrų darbo laiką, laisvos rinkos „statutas“ neleidžia tiesiogiai kištis į kainų politiką, tad Vyriausybės kabinetuose ieškoma naujų idėjų.

Daug aistrų sukėlęs užmojis reguliuoti didžiųjų prekybos centrų darbo laiką subliūško – juolab, kad kai kurie centrai patys nusprendė, kokiomis didžiųjų švenčių dienomis nedirbs. Pasišovę užrakinti tokių centrų parduotuves sekmadieniais ir šventadieniais, valdantieji tikino siekiantys tokiu būdu paskatinti mažųjų parduotuvių, t. y. smulkiojo verslo, atgimimą – esą nedirbant stambiesiems, pirkėjai plūstels į mažas parduotuves. Ir kažkodėl Vyriausybė su premjeru Sauliumi Skverneliu priešakyje šventai tikėjo (ar bent jau taip porino), kad tai padės numušti kainas didžiuosiuose prekybos centruose. Paaiškėjus, kad jokios logikos tokiuose svarstymuose nėra, didiesiems paruoštas spynas teko mesti šalin.

Valdantieji ir toliau suka galvą, kaip paskatinti gyventojus apsipirkti smulkiose prekybos vietose. Tiesą sakant, tų vietų ne taip daug ir yra: leidus didiesiems prekybos centrams kurtis geriausiose didžiųjų miestų, o vėliau ir miestelių vietose, smulkiesiems teko vyniotis meškeres. Net ir narsiausias būdamas, pečių su galiūnu nesuremsi. Vis dėlto išliko kai kurios kooperacijos parduotuvės, viena kita šeimyninė parduotuvė, kuriasi turgūs ir turgeliai.

Tad valdantieji iš pasiūlymų kaladės ištraukė kitą kortą – apsipirkusiems smulkiose prekybos vietose žadėta galimybė susigrąžinti gyventojų pajamų mokestį (GPM), pavyzdžiui, apsiperki turguje ar šeimos parduotuvėje ir nešinas kvitu droži į Mokesčių inspekciją lengvatos atsiimti. O gal mechanizmas būtų kitoks, tačiau, regis, net tokį pasiūlymą sumąstę valdantieji patys nežino, kaip jis turėtų ar galėtų veikti. Panašiai ir dėl pasiūlymo išplėsti kvitų loteriją. Skaičiuoti tokių pasiūlymų naudą ir padarinius pavesta Finansų ministerijai (FM). Ši ir suskaičiavo: GPM lengvata šalies biudžetą palengvintų 108–435 mln. Eur suma. Negana to, reikėtų papildyti Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojų būrį. Išplėsti kvitų loteriją – irgi ne išeitis, juolab kad ji sumanyta buvo visiškai ne tam: ne kainoms mažinti ar prekybininkų konkurencijai didinti, o mokesčiams iš šešėlio traukti.

Vyriausybės sugalvotame priemonių plane konkrečių ir įvykdomų priemonių lyg ir neliko. Kaip valdantieji planuoja saugoti didinamą gyventojų perkamąją galią? Planas numato prekybininkus suguldyti po didinamuoju stiklu, todėl skelbia: bus rengiamos tipinės maisto produktų tiekėjų ir prekybos tinklų sutarčių sąlygos, rengiami ir nagrinėjami tokių sutarčių duomenys, mėginama atskirti rinkodarą nuo vietos lentynoje, vesti firminių prekybos tinklų produktų sąrašą ir kt. Prekybininkų atstovai pranašauja, kad administracinės kliūtys ir biurokratinė našta kaip tik gali susilpninti konkurenciją, o jei taip atsitiks, efektas gali būti ne toks, kokį žada Vyriausybė, – kainos gali didėti.

Viešojoje erdvėje pasklido naujas valdžios sumanymas – sukurti finansinį mechanizmą, kuris skatintų apsipirkti mažose parduotuvėse, tačiau tik mažas pajamas gaunančius pirkėjus. Portalas „Delfi“ sužinojo, kad tas mechanizmas – vadinamųjų „vaučerių“ sistema. Naudodamiesi ja gyventojai galėtų įsigyti tam tikros vertės kuponų už mažesnę kainą ir juos panaudoti smulkiųjų prekybininkų ar ūkininkų parduotuvėse pirkdami būtiniausius maisto produktus. Dalį šio kupono kainos kompensuotų valstybė. Kol kas neaišku, kas iš tikrųjų galėtų naudotis tokia paslauga, kiek tokia lengvata atriektų lėšų iš biudžeto ir pan. Bet tikinama, kad ir FM, ir Žemės ūkio ministerija ruošia konkretesnius pasiūlymus, – norima, kad sistema būtų aiški ir skaidri, tikimasi, kad ji galėtų pradėti veikti jau kitais metais.

VŽ mano, kad toks valdžios blaškymasis tėra nesugebėjimas rasti racionalių sprendimų. Todėl belieka žadėti, verstis kūliais – egzaminas (rinkimai) ant nosies, o galvose – tik sumaištis.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Lietuvos energija“ virs „Ignitis“ 19

Valstybės valdoma energetikos įmonių grupė UAB „Lietuvos energija“ pateikė paraišką registruoti prekės ženklą...

Pramonė
2019.04.24
Antros kartos farmacininko kryptis – dirbti ten, kur neįdomu didiesiems Premium 1

Kad išsitektų šalia didelių vaistinių tinklų, nepriklausomoms vaistinėms svarbu turėti bent kokį pranašumą,...

Gazelė
2019.04.24
Telekomunikacijų segmentas: keičiasi ir ieško nišų augti Premium 1

Telekomunikacijų bendrovės, vienos didžiausių reklamos užsakovių Lietuvoje, aštriai ir toliau žvangina...

Rinkodara
2019.04.24
Vyriausybė svarstys elektronikos PVM pokyčius 1

Elektronikos prekėms – standiesiems diskams, mobiliesiems telefonams, planšetėms ir nešiojamiesiems...

Prekyba
2019.04.24
Nepriklausomų vaistinių Lietuvoje dar yra – kaip jos apsisaugo nuo tinklų „viruso“ Premium 2

Papildomos paslaugos, kitoks aptarnavimas, bendradarbiavimas su kolegomis – veiksniai, leidžiantys...

Gazelė
2019.04.24
„Samsung“ dėl defektų atideda „Galaxy Fold“ prekybos pradžią 2

Pietų Korėjos kompanija „Samsung Electronics“ nusprendė atidėti savo naujojo sulankstomo telefono „Galaxy...

Paslaugos
2019.04.23
Vadovų komunikacija: pirmą kartą TOP 10 – visi 5 prekybos tinklai Premium

Vertinant įmonių vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per 2018 m. buvo cituojama Kristina Meidė,...

Rinkodara
2019.04.23
Mylimiausi prekių ženklai JAV 1

Mėgiamiausių prekių ženklų tyrimo, kurio metu buvo apklausta 400.000 amerikiečių, duomenimis, reikšmingiausia...

Prekyba
2019.04.23
„Amazon Go“: ateities parduotuvė ar tik gražus fasadas Premium

JAV elektroninės komercijos milžinės parduotuvės be kasų „Amazon Go“ turi nemažai trūkumų ir sakydami, kad ši...

Prekyba
2019.04.23
Nusivylę augalais, kurie neprigyja, pirkėjai kokybės ieško medelynuose

Nors prekybos centruose ar turguose galima rasti augalų, kokių tik širdis geidžia, tačiau ne vienas pirkėjas...

Gazelė
2019.04.22
„Walmart“ pertvarkys 500 parduotuvių 1

Didžiausias JAV mažmeninės prekybos tinklas „Walmart“ paskelbė planus pagal naują koncepciją pertvarkyti 500...

Prekyba
2019.04.22
Prezidento rinkimai: trys lyderiai ir ketvirtas, šokantis į traukinį

Analizuojant kandidatų į prezidentus komunikaciją žiniasklaidoje, matyti rokiruočių: 2018 m. paskutinį...

Rinkodara
2019.04.22
Daliai parduotuvių dirbant per Velykas, Seime vėl inicijuojamas draudimas 13

Kai kuriems prekybos tinklams ketinant dirbti pirmąją Velykų dieną, Seimo nariai žada grįžti prie įstatymo...

Paslaugos
2019.04.20
5 kriterijai, kurie lemia komunikacijos partnerių pasirinkimą

Pagrindinis kriterijus, kurį, besirinkdamos komunikacijos bendrovę, vertina Lietuvos įmonės ir organizacijos...

Rinkodara
2019.04.20
„Iki“ plečia šviežių produktų zonas, mažėja ne maisto prekių 4

Prekybos tinklas „Iki“ keliose parduotuvėse išplėtė šviežio maisto skyrius ir sumažino ne maisto prekėms...

Prekyba
2019.04.20
Eksportuotų ir importuotų prekių kainų pokyčiai 

Per metus (2019 m. vasarį, palyginti su 2018 m. vasariu) eksportuotų prekių kainos padidėjo 3%, importuotų...

Prekyba
2019.04.19
„Amazon“ uždarys savo internetinę parduotuvę Kinijoje

JAV prekybos milžinė „Amazon“ planuoja uždaryti savo internetinę parduotuvę Kinijoje, o tai reiškia, kad...

Prekyba
2019.04.19
Didžiųjų prekybos tinklų ir centrų darbo laikas per Velykas

Daugelis prekybininkų sekmadienį nedirbs, o pirmadienį grįš prie įprastinio grafiko.

Prekyba
2019.04.19
„Gravitas Partners“ laimėjo 0,31 mln. Eur konkursą 1

Ryšių su visuomene agentūra „Gravitas Partners“ laimėjo „Būsto energijos taupymo agentūros“ konkursą...

Rinkodara
2019.04.19
Naujos patirtys parduotuvėse JAV nepadeda pritraukti pirkėjų Premium

Dar tik balandis, o jau paskelbta apie planus uždaryti beveik 6.000 parduotuvių JAV, daugiau nei per visus...

Prekyba
2019.04.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau