Ekspertai abejoja maisto kuponų nauda

Publikuota: 2018-11-06
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Vyriausybei planuojant mažiau pasiturintiems žmonėms dalinti kuponus maisto produktams ir taip skatinti šeimos ar ūkininkų prekybos verslą, ekspertai abejoja tokios naujovės nauda. Jie sutaria, kad nauja sistema sukurtų papildomą biurokratinę naštą.

Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos vadovas Marius Dubnikovas sako, kad kuponai yra atgyvenę ir problemos neišspręs, o Vyriausybė turėtų koncentruotis į žmonių pajamų didinimą. 

„Sistema atrodo ganėtinai keista ir tarsi paimta iš senesnių vadovėlių. (...) Jeigu norima padėti visuomenei įsigyti kažką ar turėti didesnę perkamąją galią, turime nukreipti visus pajėgumus į tai, kaip didinti žmonių pajamas, o žmonės patys turi nuspręsti, ar pirkti vienoje, ar kitoje parduotuvėje“, – BNS teigė p. Dubnikovas.

Anot jo, Vyriausybė, siūlydama maisto kuponus, pataikautų mažesnes pajamas gaunantiems žmonėms.

„Akivaizdu, taikoma į mažesnes pajamas gaunančius žmones, tarsi ant padėklo padedamas vaučeris, ant kurio būtų parašyta, va, mes, šita Vyriausybė, davėme jums vaučerį, ir būkite mums palankūs. Tai skamba kaip tam tikri priešrinkiminiai pažadai, kur norima prie jų labai aiškiai prirašyti savo parašą“,– sakė analitikas.

Jo teigimu maisto kuponų sistemai reikės papildomų investicijų, be to, ji didins administracinę naštą, nes reikės prižiūrėti, kas ir kaip juos leidžia, kokia jų apsauga nuo padirbimo. 

Banko „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad su vienu instrumentu pasiekti abiejų tikslų – remti mažas pajamas gaunančius gyventojus ir smulkiuosius verslininkus – nepavyktų. 

„Jeigu tai yra parama smulkiems verslininkams, vaučerių pagalba kompensuojami kainų skirtumai ir gyventojai gali pirkti brangesnes prekes mažesnėse parduotuvėlėse, tai kainų skirtumą kompensuoja valstybė iš biudžeto lėšų. Tada tai parama verslui, bet ne parama gyventojams“,– BNS sakė p. Mačiulis.

Jo manymu, tokia sistema tikriausiai neturėtų reikšmingo makroekonominio poveikio ir iš esmės nepakeistų smulkių parduotuvių konkurencinės padėties, o priešingai – sukurtų papildomą biurokratinę naštą ir gali apsunkinti naujų rinkos dalyvių atėjimą. 

„Panašu, kad tai būtų gana biurokratiškas instrumentas su didelėmis administracinėmis sąnaudomis, ir gyventojams taip pat būtų gana nepatogu, jie turėtų apsipirkti ne kažkokioje didesnėje parduotuvėje su didesniu asortimentu arčiau namų, bet ieškoti kelių specializuotų parduotuvių su mažesniu asortimentu“,– teigė ekonomistas.

Anot jo, kitose šalyse kuponai naudojami, kai yra ribota prekių arba paslaugų apimtis ir jas reikia suteikti visiems vienodai, arba kažkokiai socialinei grupei. Tuomet gyventojai gauna kuponus nemokamai ir gali juos išleisti maistui. 

Pasak p. Mačiulio, jie taip pat naudojami darbo rinkoje, suteikiant laikinas mokesčių lengvatas įmonėms, įdarbinant ilgalaikius bedarbius, arba, pavyzdžiui, buvusius kalinius. Tokia praktika, p. Mačiulio žodžiais, buvo sėkmingai taikyta ir Lietuvoje. 

Premjeras Saulius Skvernelis pirmadienį teigė, kad Vyriausybės svarstoma nauja maisto kuponų sistema padėtų skurdžiausiai gyvenantiems žmonėms, padidintų konkurenciją, skatintų smulkiųjų prekybininkų ar ūkininkų verslą.

Premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas BNS pirmadienį sakė, kad idėja yra labiausiai orientuota į ūkininkus ir šeimos verslus, o pirkėjai su kuponais galėtų gauti 20-30 proc. nuolaidą. Jo teigimu, kuponų kiekis būtų ribotas, kad ūkininkai negalėtų piktnaudžiauti. Pasak jo, 3-5 kuponai leistų žmogui turėti 10-15 eurų naudos per mėnesį. 

Anot jo, nors valstybės biudžete programai lėšų kol kas nėra numatyta, tačiau ji galėtų būti finansuojama iš šio šaltinio, galbūt ir Europos Sąjungos fondų. 

„Ne viskas, kas šiuo metu numatyta ar nenumatyta biudžete, bus finale, dar jis keisis Seime, taip atsitinka, gali būti lėšos iš vienos eilutės perkeliamos į kitą, ir iš ministerijų, keistis gali finansavimo dalykai. Visada yra prioriteto kausimas, koks būtų apsisprendimas – ar kažko atsisakant, randant kitą papildomą pajamų šaltinį ir panašiai“,– antradienį BNS teigė p. Malinauskas.

Kol kas sprendžiama, kokia apimtimi ir nuo kada bus galima taikyti naujovę.

Pono Malinausko teigimu, tikimasi, kad galutiniai pasiūlymai dėl iniciatyvos bus pateikti dar šiemet. 

 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Žalia šviesa „Telia“ pirkiniui – „Bonnier Broadcasting“

Europos Komisija patvirtino telekomunikacijų grupės „Telia Company“ sandorį, kuriuo ji iš Švedijos...

Rinkodara
2019.11.12
„Rubiko kubo“ prekės ženklo valdytojai patyrė dar vieną pralaimėjimą Premium

Europos Sąjungos (ES) Bendrasis Teismas priėmė dar vieną nepalankų sprendimą gerai žinomo žaislo Rubiko kubo...

Rinkodara
2019.11.12
Apdovanojimas „Vilnius – Europos G taškas“ kampanijai vėl patraukė pasaulio dėmesį 2

Žinia, kad Vilniaus reklama „Vilnius – Europos G taškas“ buvo įvertinta auksu tarptautiniuose turizmo...

Rinkodara
2019.11.12
„Akropolis“ prie Vingio parko gali tapti didžiausiu PC Baltijos šalyse 8

VP grupei priklausanti UAB „Akropolis Group“ Vilniuje, buvusios „Velgos“ teritorijoje, šalia Vingio parko,...

Statyba ir NT
2019.11.12
Vienišių diena ankstina šventinių siuntų antplūdį  Premium

Intensyviausia prekyba pasižymintis prieškalėdinis laikotarpis tendencingai ilgėja – siuntų ir logistikos...

Registruoja A. Unikausko vardo kliniką, bet planų neatskleidžia 1

Valstybiniame patentų biure UAB „Viva Idea“ registruoja žodinį prekės ženklą „Daktaro Unikausko klinika.

Rinkodara
2019.11.12
Vartotojų teisės: daugiausia ginčų – dėl drabužių kokybės 

Per tris 2019 m. ketvirčius į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą pasiskųsti ar pasikonsultuoti kreipėsi...

Prekyba
2019.11.12
„Euroapotheca“ Latvijoje pradėjo prekiauti internete 

Šiaurės Europos ir Baltijos šalių regione veikiančio vaistinių tinklo „Euroapotheca“ įmonė UAB „Azeta“ įkūrė...

Prekyba
2019.11.12
„Avitela“ ir „Elektromarkt“ sandoris: išliks atskiri prekės ženklai 

25-rius metus veikianti prekybos buitine technika ir elektronika bendrovė „Avitelos prekyba“ įsigijo kitą...

Prekyba
2019.11.12
Didžiausią reklamos šuolį demonstruoja „Švyturys-Utenos alus“

Per devynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2018 m., tarp reklamos užsakovų labiausiai...

Rinkodara
2019.11.12
Kauno „Megos“ nuomininkų apyvarta ūgtelėjo 12%  Premium

Pirmąjį 2019 m. pusmetį prekybos centro (PC) „Mega“ parduotuvių pardavimai siekė 83 mln. Eur, kai 2018 m. tuo...

Prekyba
2019.11.12
Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
R. Mažulis perėmė „StrongPoint“ vairą  1

Prekybos technologijų bendrovės „StrongPoint“ vadovo Baltijos šalims pozicijoje Julių Stulpiną pakeitė...

Prekyba
2019.11.11
Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Keičiasi SBA rinkodaros ir verslo vystymo vadovai 1

SBA grupei, plečiant veiklą ir tęsiant plėtrą užsienio rinkose, vyksta pokyčiai grupės vadovybėje: verslo...

Rinkodara
2019.11.11
Spalį – 0,1% mėnesio infliacija

Lietuvoje spalį buvo 0,1% mėnesio infliacija. Vartojimo prekių ir paslaugų kainos šalyje didėja antrą mėnesį...

Prekyba
2019.11.11
Didieji prekybos tinklai drąsiai plečiasi ir atsinaujina Premium

Pagrindiniai mažmeninės prekybos tinklai šiais metais atnaujino dešimtis parduotuvių, išsiplėtė naujuose...

Prekyba
2019.11.11
Džentelmenų saloną, kur batai vadinami kitaip, kūrė su vartojimo kultūra Premium 1

Pasiryžti verslą pradėti nuo prekybos daiktais, kurie turi Didžiosios Britanijos karališkųjų rūmų įvertinimą...

Gazelė
2019.11.11
Slaptieji pirkėjai daugiausiai simpatijų skyrė „Senukams“

Slaptų pirkėjų tyrimas rodo, kad geriausiai klientus vadinamajame DIY (ang. do it yourself) segmente...

Prekyba
2019.11.10
„Social Media Fest 2019“: renka įtakingiausiuosius socialiniuose tinkluose

Socialinių tinklų atradimų festivalio „Social Media Fest 2019“ komisija įvertino Lietuvos influencerius,...

Rinkodara
2019.11.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau