Draudimai – pasakos lengvatikiams

Publikuota: 2018-10-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Populistiniai valdžios sprendimai gana dažnai duoda daugiau žalos nei pažaduose deklaruoti tikslai. Nemenki nuostoliai ir šalies biudžetui, ir prekybos sektoriui užkoduoti valdančiųjų siekyje reguliuoti mažmeninės prekybos įmonių darbo laiką.

Prieš valdžios planus sukilę prekybininkai užsakė tokio reguliavimo poveikio vertinimo studiją, kurią atliko VšĮ ESTEP. Rezultatą nuspėti nebuvo sunku: ES vyraujančios tendencijos darbo laiko reguliavimo klausimu yra visiškai priešingos nei Lietuvoje – daugelis šalių tokios reguliavimo praktikos jau atsikando, todėl vienos ima tuos ribojimus mažinti, kitos – apskritai juos naikinti.

Atliekant mokslinę studiją buvo modeliuojami keturi scenarijai: nuo prekybos ribojimo visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis iki ribojimų, kurie būtų taikomi tik pirmą Kalėdų ir Velykų dieną. Klaudijus Maniokas, ESTEP valdybos pirmininkas, komentuodamas tyrimo išvadas, pabrėžia: mažiausiai žalos padarytų kelios dienos per metus, tačiau visiškai žalos išvengti nepavyktų ir tuo atveju.

„Akivaizdu, kad ribojimai žalingi tiek darbuotojams, tiek įmonėms, tiek ekonomikai apskritai. Tai rodo bendra teorija ir poveikio vertinimai, daryti 30-yje Europos šalių, kuriuos mes apibendrinome“, – VŽ aiškina jis (2018 10 11). Lietuvai gresianti žala ne tokia ir menka: apribojus parduotuvių darbo laiką pagal griežčiausią scenarijų (kai ribojimai taikomi visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis), šalies biudžetas netektų 68,2 mln. Eur mokesčių per metus, mažmeninės prekybos įmonių pajamos kristų 379 mln. Eur, bendras vartojimas sumažėtų 30%. Beje, kaip pabrėžia tyrimo autoriai, sekmadieniais uždarius didžiąsias parduotuves, nukentėtų ir dalis smulkiojo verslo: ir tie, kurie tiekia prekes stambiesiems centrams, ir tie, kurie veikia tuose prekybos centruose.

Prekybininkai teigia, jog tik labai naivūs piliečiai gali patikėti, kad, apribojus prekybos centrų darbo laiką, pradės mažėti prekių kainos ar ims dygti mažos parduotuvės. Galbūt daugiau uždirbs restoranai ar barai, kurie ir dabar trina rankas dėl sekmadieniais sutrumpinto alkoholio pardavimo laiko parduotuvėse. Tačiau kodėl turėtų mažėti prekių kainos didžiuosiuose prekybos centruose vien dėl to, kad ant jų durų sekmadienį kabės spyna? VŽ kalbinti verslininkai tikina, kad valdžios užmojai ne tik nepadarys perversmo kainų politikoje – nieko reikšmingo nebus pasiekta ir socialinėje srityje. O juk būtent šį mygtuką smarkiai spaudžia valdantieji. Raimondas Koreiva, Lietuvos kooperatyvų sąjungos vadovas, teigia, kad socialinis efektas bus nevienareikšmis: sudarius geresnes darbo sąlygas prekybos centrų darbuotojams, santykinai blogėtų mažų prekybos įmonių darbuotojų padėtis ir pasitenkinimas savo darbu. Kita vertus, apskritai neaišku, kaip valdžia skirstytų, kurie prekybos centrai yra dideli, o kurie smulkieji: kaip vieniems pamojuoti rimbu, o kitiems įteikti meduolį, jei jau kai kurios lyg ir smulkios parduotuvės yra susivienijusios į aljansus ar kooperatyvus ir prekes perka centralizuotai kaip kai kurie didieji tinklai. Tad kokio tikslo iš tiesų siekia valdantieji?

VŽ mano, kad derėtų įsiklausyti į Mariaus Horbačausko, AB „Volfas Engelman“ direktoriaus žodžius: „Valdžia rūpinasi tik politiniais dividendais, o jų greičiausiai galima susirinkti priimant populistinius sprendimus. Draudimai populistams – labai patogus įrankis. Uždraudei – ir iškart matai rezultatą, o veiksmingos ilgalaikės programos, skirtos tam tikroms problemoms spręsti, nustumiamos į šoną.“ Pridurti lyg ir nebėra ko.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Pigu“ finansų analizė: EBITDA žemumose, pinigų srautas iš pagrindinės veiklos lieka teigiamas Premium

Elektroninės komercijos lyderės Baltijos šalyse „Pigu“ finansinių metų, kurie baigėsi 2018 m. kovo 31 d.,...

Ekspertai: „Lidl“ šiemet pagal pardavimus aplenks „Norfą“ Premium 3

Vokietijos mažmeninės prekybos tinklas „Lidl Lietuva“ 2018 finansiniais metais pagal pardavimų apimtį aplenks...

Vilniaus centre atidaryta naujos kartos „SportsDirect.com“ parduotuvė

Vilniaus Gedmino pr. duris atvėrė naujos koncepcijos „SportsDirect.com“ parduotuvė. Lietuva tapo pirmąja...

Inovacijos iš esmės transformuos mūsų kasdienį apsipirkimą 3

Prekybos sektoriuje vis didesnį vaidmenį vaidina ne parduodamas produktas, o pirkėjo patirtis įsigyjant jį.

Alytaus rajono savivaldybė gyventojams išdalins 750 dūmų detektorių

Alytaus rajono savivaldybė su ugniagesiais vykdo prevencinę akciją, kurios metu gyventojams ruošiasi...

TOP20 didžiausių odontologijos įmonių pagal 2017 m. pajamas 2

VŽ sudarė daugiausia pajamų pernai gavusių odontologijos paslaugų įmonių dvidešimtuką. Sąrašo viršūnėje – UAB...

Lietuva vėl tikisi sėkmingos šalies reklamos Kinijoje

Lietuvą kaip patrauklią turizmui šalį kinams reklamuos Kinijos kelionių agentūra „Shanghai Ctrip Commerce...

Rinkodara
2018.12.15
6 įtartinų e. parduotuvių požymiai

Nacionalinis kibernetinio saugumo centras (NKSC) įspėja, kad prieš šventes ir šventiniu laikotarpiu,...

Technologijos
2018.12.15
Prekyba: apyvartų augimas 2019 m. šiek tiek sulėtės, bet liks solidus Premium

Didelis iššūkis prekybos tinklams ir toliau bus jiems metami kaltinimai dėl kylančių kainų, nes 2019 m.

Verslo klasė
2018.12.15
„Dalinuosi.lt“ keliasi į „Topo centro“ parduotuves 1

„Dalinuosi.lt" daiktų nuomos platforma pasipildė ir kai kuriomis „Topo centro“ prekėmis. Nuo šios savaitės...

Šiauliečiai, nutarę kosmetika prekiauti „rimčiau“, įsiprašė pasimokyti į „Amazon“ Premium 1

E. komercijoje yra aibė tiek pirkėjui, tiek pardavėjui procesus palengvinančių sprendimų, kuriuos būtų galima...

„Pigu“ naujus terminalus įrengė „Rimi“ parduotuvėse

Sparčiai besiplečianti elektroninė parduotuvė „Pigu“ pasiūlė naują prekių atsiėmimo būdą – „Pigu“ terminalus.

Lietuvių kuriamas sprendimas sutrumpins PVM susigrąžinimą iki kelių minučių Premium

Iš JAV ar Azijos į ES valstybes atvykę turistai čia išleidžia vis daugiau pinigų, tačiau kad galėtų...

„Maximai“ skirta bauda už vartotojų klaidinimą 2

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skyrė 17.000 Eur baudą mažmeninės prekybos UAB „Maxima LT“.

Rinkodara
2018.12.14
Pašto sektoriaus pajamos III ketv. padidėjo 1,5%

Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, bendrosios pašto sektoriaus pajamos 2018 m. III ketvirtį sudarė...

Baltijos šalių vartojimas artėja prie ES vidurkio 7

Trijų Baltijos šalių vartojimas artėja prie Europos Sąjungos (ES) vidurkio, o daugiausiai regione išleidžia...

Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ali Express“ iki „Maximos“ ir „Lidl“ kainų lyginimo Premium

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai vis daugiau perka internete, kruopščiai...

Rinkodara
2018.12.14
Netikėta BDAR pasekmė – kokybiškesnė tiesioginė rinkodara Premium

Verslas baiminosi, kad, įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), tiesioginės rinkodaros...

Rinkodara
2018.12.14
„Pigu“ grupės nuostoliai praėjusiais metais išaugo 5 kartus 20

Baltijos šalių elektroninės prekybos bendrovė „Pigu“, lapkritį paskelbusi apie susijungimą su  Lenkijos e.

Buvęs „VP grupės“ narys G. Marcinkevičius žada plėsti verslą 5

Buvęs „VP grupės“ akcininkas verslininkas Gintaras Marcinkevičius ketina plėsti verslą, tačiau detalių kol...

Verslo aplinka
2018.12.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau