Draudimai – pasakos lengvatikiams

Publikuota: 2018-10-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Populistiniai valdžios sprendimai gana dažnai duoda daugiau žalos nei pažaduose deklaruoti tikslai. Nemenki nuostoliai ir šalies biudžetui, ir prekybos sektoriui užkoduoti valdančiųjų siekyje reguliuoti mažmeninės prekybos įmonių darbo laiką.

Prieš valdžios planus sukilę prekybininkai užsakė tokio reguliavimo poveikio vertinimo studiją, kurią atliko VšĮ ESTEP. Rezultatą nuspėti nebuvo sunku: ES vyraujančios tendencijos darbo laiko reguliavimo klausimu yra visiškai priešingos nei Lietuvoje – daugelis šalių tokios reguliavimo praktikos jau atsikando, todėl vienos ima tuos ribojimus mažinti, kitos – apskritai juos naikinti.

Atliekant mokslinę studiją buvo modeliuojami keturi scenarijai: nuo prekybos ribojimo visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis iki ribojimų, kurie būtų taikomi tik pirmą Kalėdų ir Velykų dieną. Klaudijus Maniokas, ESTEP valdybos pirmininkas, komentuodamas tyrimo išvadas, pabrėžia: mažiausiai žalos padarytų kelios dienos per metus, tačiau visiškai žalos išvengti nepavyktų ir tuo atveju.

„Akivaizdu, kad ribojimai žalingi tiek darbuotojams, tiek įmonėms, tiek ekonomikai apskritai. Tai rodo bendra teorija ir poveikio vertinimai, daryti 30-yje Europos šalių, kuriuos mes apibendrinome“, – VŽ aiškina jis (2018 10 11). Lietuvai gresianti žala ne tokia ir menka: apribojus parduotuvių darbo laiką pagal griežčiausią scenarijų (kai ribojimai taikomi visais sekmadieniais ir visomis švenčių dienomis), šalies biudžetas netektų 68,2 mln. Eur mokesčių per metus, mažmeninės prekybos įmonių pajamos kristų 379 mln. Eur, bendras vartojimas sumažėtų 30%. Beje, kaip pabrėžia tyrimo autoriai, sekmadieniais uždarius didžiąsias parduotuves, nukentėtų ir dalis smulkiojo verslo: ir tie, kurie tiekia prekes stambiesiems centrams, ir tie, kurie veikia tuose prekybos centruose.

Prekybininkai teigia, jog tik labai naivūs piliečiai gali patikėti, kad, apribojus prekybos centrų darbo laiką, pradės mažėti prekių kainos ar ims dygti mažos parduotuvės. Galbūt daugiau uždirbs restoranai ar barai, kurie ir dabar trina rankas dėl sekmadieniais sutrumpinto alkoholio pardavimo laiko parduotuvėse. Tačiau kodėl turėtų mažėti prekių kainos didžiuosiuose prekybos centruose vien dėl to, kad ant jų durų sekmadienį kabės spyna? VŽ kalbinti verslininkai tikina, kad valdžios užmojai ne tik nepadarys perversmo kainų politikoje – nieko reikšmingo nebus pasiekta ir socialinėje srityje. O juk būtent šį mygtuką smarkiai spaudžia valdantieji. Raimondas Koreiva, Lietuvos kooperatyvų sąjungos vadovas, teigia, kad socialinis efektas bus nevienareikšmis: sudarius geresnes darbo sąlygas prekybos centrų darbuotojams, santykinai blogėtų mažų prekybos įmonių darbuotojų padėtis ir pasitenkinimas savo darbu. Kita vertus, apskritai neaišku, kaip valdžia skirstytų, kurie prekybos centrai yra dideli, o kurie smulkieji: kaip vieniems pamojuoti rimbu, o kitiems įteikti meduolį, jei jau kai kurios lyg ir smulkios parduotuvės yra susivienijusios į aljansus ar kooperatyvus ir prekes perka centralizuotai kaip kai kurie didieji tinklai. Tad kokio tikslo iš tiesų siekia valdantieji?

VŽ mano, kad derėtų įsiklausyti į Mariaus Horbačausko, AB „Volfas Engelman“ direktoriaus žodžius: „Valdžia rūpinasi tik politiniais dividendais, o jų greičiausiai galima susirinkti priimant populistinius sprendimus. Draudimai populistams – labai patogus įrankis. Uždraudei – ir iškart matai rezultatą, o veiksmingos ilgalaikės programos, skirtos tam tikroms problemoms spręsti, nustumiamos į šoną.“ Pridurti lyg ir nebėra ko.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Prekių pristatymo versle apstu nišų Premium

Besiplečianti e. prekyba rodo, kad pristatymo ir su juo susijusių paslaugų poreikis auga, o partnerių, kurie...

Prekyba
05:45
4 įmonės negali prekiauti naftos produktais 2

Įsiskolinusios valstybei bendrovės „Singora“, „Energijos kodas“, „Sunergus“ ir „Jumps“ nebegali prekiauti...

Prekyba
2019.07.22
Nusibodo baidarių „autostrados“ upėse, todėl pradėjo gaminti medines kanojas Premium

Kažkada kilęs sumanymas pasigaminti kanoją Janiui Žekaniui jau tapo pagrindine veikla. Kad kuo daugiau galimų...

Gazelė
2019.07.22
„Aibės“ pajamos augo 6,7%, iki 138 mln. Eur  3

Prekybos įmonių aljansas „Aibė“ praėjusiais metais gavo 138,058 mln. Eur konsoliduotų pajamų – 6,7% daugiau...

Prekyba
2019.07.22
Reklamos agentūrų metai: šuolis – gamybos įmonėse, iššūkiai – kūrybininkams Premium 1

30-ies didžiausių kūrybinių ir reklamos agentūrų pardavimai per 2018 m. išaugo daugiau nei dešimtadaliu.

Rinkodara
2019.07.22
Prekių pristatymo kaštų valdymas: skirtingų e. parduotuvių patirtys Premium

Sąnaudoms vis labiau spaudžiant, estų e. prekybininkai, tarp jų ir mažmenininkas „Selver“, skelbia nuo rudens...

Prekyba
2019.07.22
Po rekonstrukcijos atidaro G9 3

Po 7 mėnesius trukusios rekonstrukcijos liepos 29 d. atidaromas Gedimino pr. 9 esantis prekybos centras G9.

Prekyba
2019.07.22
„Škoda“ prekiaujanti ARX tikisi stabilaus iki 11% augimo

Naujais „Škoda“ automobiliais prekiaujanti bendrovė ARX pernai gavo 66,133 mln. Eur pajamų – 13% daugiau nei...

Prekyba
2019.07.22
Paleičikų „Vaizgos“ pajamos pernai augo 29% 19

Paleičikų šeimos valdoma degalinių, motelių ir žemės nuomos, transporto paslaugų grupė „Vaizga“ praėjusiais...

Prekyba
2019.07.22
Kaip grįžta investicijos į socialinę atsakomybę 5

Lietuvos verslo pasaulyje yra dvi klaidingo mąstymo kryptys, kai pradedama kalba apie socialinę atsakomybę.

Rinkodara
2019.07.21
„Carrefour“ atidarė pirmą BIO parduotuvę Belgijoje

Prancūzijos mažmeninės prekybos tinklas „Carrefour“ atidarė pirmą organiškų produktų parduotuvę Briuselyje.

Prekyba
2019.07.20
Siekdami priartėti prie „nulio atliekų“, bando keisti vartojimo įpročius Premium

Jeigu daržovės užaugintos natūraliu būdu, jų išorė neturi reikšmės nei skoniui, nei maistinei vertei, o...

Prekyba
2019.07.20
Prancūzų „Auchan“ galimai žvalgosi įsigijimo Baltijos šalyse Premium 9

Prancūzų mažmenininkas „Auchan“, turintis parduotuvių Lenkijoje, svarsto galimybę žengti į Baltijos šalis, o...

Prekyba
2019.07.19
Kol atidarė prancūziškų produktų krautuvėlę, nuėjo kryžiaus kelius Premium 4

„Jei būtume žinoję, kiek reikia atlikti visokiausių formalumų, kažin ar ši krautuvėlė egzistuotų. Tačiau...

Gazelė
2019.07.19
„Kesko Senukai Digital“ gavo 4.000 Eur baudą už vartotojų klaidinimą 8

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) nubaudė UAB „Kesko Senukai Digital“ dėl vykdytos...

Prekyba
2019.07.18
Po Konkurencijos tarybos išvadų „Cgates“ atsisakė sandorio 7

Konkurencijos taryba nutraukė pranešimo apie koncentraciją nagrinėjimą, nes po preliminarių išvadų bendrovė...

Rinkodara
2019.07.18
Būsimiems šeimos kortelių savininkams – „Maximos“, „Litexpo“ nuolaidos 

Gausios ir neįgalius vaikus auginančios šeimos nuo rugsėjo turės galimybę naudotis lengvatomis tinklo...

Prekyba
2019.07.18
„Bazaarvoice“ planuoja tolimesnę plėtrą Lietuvoje 2

Prieš metus Vilniuje įsteigusi padalinį JAV rinkodaros technologijų bendrovė „Bazaarvoice“ planuoja...

Rinkodara
2019.07.18
Prekių nepristačiusiai „Intershop LT“ – bankroto byla 

Prekių nepristačiusiai elektroninę parduotuvę stilingai.lt valdžiusiai bendrovei „Intershop LT“ teismas...

Prekyba
2019.07.18
„Alfa Media“ pripažinta pažeidusi Etikos kodeksą

Visuomenės informavimo etikos komisija, išnagrinėjusi UAB „Gintarinė vaistinė“ skundą, pripažino, kad UAB...

Rinkodara
2019.07.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau