Kokio tikslo iš tikrųjų siekia valdantieji?

Publikuota: 2018-09-27
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Didelis politikų paskleistas debesis, iš kurio patikliems vartotojams netrukus turėjo pradėti byrėti valdžios „sumažintos“ maisto prekių kainos, regis, sklaidosi be skalsių kritulių.

Vakar ministrų pasitarime svarstant planą apie konkurencijos didinimą prekybos maisto produktais srityje ir didinamos vartotojų perkamosios galios apsaugą nebeliko žadėtų aštrių siūlymų – šie jau nukeliavo į Seimą, o minėtas planas žada didesnę administracinę ir biurokratinę naštą prekybininkams. Šie atšauna, kad dėl to kainos gali tik padidėti.

Daug diskusijų sukėlęs Vyriausybės siūlymas koreguoti didžiųjų prekybos tinklų darbą sekmadieniais, steigti valstybines vaistines nedingo – sprendimas dabar parlamentarų rankose. Vakar paskelbtame priemonių pakete numatyta nemažai apribojimų prekybininkams, tai esą turėtų mažinti maisto prekių kainas. Kai kurie siūlymai dvelkia mėginimu reguliuoti rinką, premjeras Saulius Skvernelis tikina, kad Vyriausybės tikslas – kuo labiau apsaugoti vartotojų interesus.

„Vykdome nelengvas reformas, kuriomis didiname gyventojų pajamas. Jas norime paversti didėjančia gyventojų perkamąja galia, o ne papildomais prekybos tinklų pelnais“, – aiškino vakar jis. Kaip ta didinama gyventojų perkamoji galia bus saugoma? Atsakymas – griežčiau kontroliuojami prekybos tinklai: bus rengiamos tipinės maisto produktų tiekėjų ir prekybos tinklų sutarčių sąlygos, renkami ir nagrinėjami tokių sutarčių duomenys, mėginama atskirti rinkodarą nuo vietos lentynoje, vesti firminių prekybos tinklų produktų sąrašą – idant prekybininkai neleistų savo firminei produkcijai taikyti mažesnių pelno maržų nei konkuruojantiems kitų tiekėjų produktams ir kt. Žodžiu, prekybininkai iš visų pusių guls po didinamuoju stiklu – o kad būtų viskas matoma iki siūlelio, Vyriausybė užsimojo sukurti ir informacijos portalą, kuriame skelbs maisto produktų kainas gamybos ir prekybos grandinėje – ūkininkų, perdirbėjų ir galiausiai prekybininkų kainas skirtinguose regionuose.

Vardyti visų Vyriausybės sugalvotų priemonių mažinti kainas nėra prasmės – daug kas telpa į standartines frazes „stebėti“, „rinkti“, „analizuoti“ etc. O kai kurios iš siūlomų priemonių apskritai yra sunkiai suvokiamos.

Tiesa, yra šiek tiek ir konkretumo, pvz., Vyriausybė kartu su VšĮ „Investuok Lietuvoje“ pasirūpins sutelkti „žmogiškuosius išteklius ir proaktyviai skatinti potencialius užsienio investuotojus (daugiau kaip 10 subjektų), užsiimančius mažmeninės prekybos veikla, plėsti verslą investuojant Lietuvoje“. Įdomu, kokios galėtų būti tos „proaktyviojo skatinimo“ priemonės, galinčios įtikinti prekybos tinklus ateiti į šalį, kurioje rezgamas įvairių apribojimų tinklas? Galbūt didesnė biurokratinė našta ir griežtesnis reguliavimas dabar vadinamas verslo aplinkos gerinimu? Ir kaip, pavyzdžiui, Konkurencijos taryba „peržiūrės prekybos tinklų koncentraciją šalies administraciniuose vienetuose“, jei iki šiol ta pati taryba tikino, kad koncentracija atitinka normą? Lieps kam nors užsidaryti?

Ekonomistai pataria Vyriausybei galimybių didinti konkurenciją ieškoti kitur, o prekybininkų atstovai pranašauja, kad administracinės kliūtys ir biurokratinė našta kaip tik gali susilpninti konkurenciją, o jei taip atsitiks, efektas gali būti ne toks, kokį žada Vyriausybė, – kainos gali didėti.

VŽ nuomone, visas tas „priemones“ valdantieji mėgina įvilkti į „kainų mažinimo“, „rūpinimosi smulkiaisiais“ ir panašų rūbą. Ir visa tai daroma „tinkamu“ laiku – keliems rinkimams artėjant. Analitikai perspėja: iš tikrųjų tokie užmojai, toks „kovos su kainomis“ planas yra kova su vartotojais, pigesnėmis parduotuvėmis, bet jokiu būdu ne su kainomis.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Nutraukiama įmonės „Lietuvos žinios“ veikla 8

Nuo gegužės 1 d. likviduojama UAB „Lietuvos žinios“, leidžianti dienraštį „Lietuvos žinios“, interneto...

Rinkodara
2019.04.25
Lietuvos „Eugesta“ ketina įsigyti Estijos kavos prekybos įmonę „Kafo Eesti“

Lietuvos didmeninės prekybos grupės „Eugesta“ padalinys Latvijoje planuoja įsigyti Estijos kavos aparatų ir...

Prekyba
2019.04.25
ES: Už skirtingą tų pačių produktų sudėtį grės baudos  1

Už Europos Sąjungos (ES) rinkoje parduodamas tas pačias, tačiau skirtingos kokybės prekes bus taikomos...

Prekyba
2019.04.25
„Telia Lietuvos“ ir „Fabulos“ draugystė tęsiasi, RSVA asociacija byra 1

Telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ paskelbtą konkursą laimėjo esami partneriai – integruotos...

Rinkodara
2019.04.25
Iš RSVA šiemet pasitraukė jau antra didelė rinkos žaidėja

Komunikacijos paslaugų agentūra „Fabula Hill+Knowlton Strategies“ stabdo savo narystę Lietuvos ryšių su...

Rinkodara
2019.04.25
„Lietuvos energija“ virs „Ignitis“ 27

Valstybės valdoma energetikos įmonių grupė UAB „Lietuvos energija“ pateikė paraišką registruoti prekės ženklą...

Pramonė
2019.04.24
Antros kartos farmacininko kryptis – dirbti ten, kur neįdomu didiesiems Premium 1

Kad išsitektų šalia didelių vaistinių tinklų, nepriklausomoms vaistinėms svarbu turėti bent kokį pranašumą,...

Gazelė
2019.04.24
Telekomunikacijų segmentas: keičiasi ir ieško nišų augti Premium 2

Telekomunikacijų bendrovės, vienos didžiausių reklamos užsakovių Lietuvoje, aštriai ir toliau žvangina...

Rinkodara
2019.04.24
Vyriausybė svarstys elektronikos PVM pokyčius 1

Elektronikos prekėms – standiesiems diskams, mobiliesiems telefonams, planšetėms ir nešiojamiesiems...

Prekyba
2019.04.24
Nepriklausomų vaistinių Lietuvoje dar yra – kaip jos apsisaugo nuo tinklų „viruso“ Premium 2

Papildomos paslaugos, kitoks aptarnavimas, bendradarbiavimas su kolegomis – veiksniai, leidžiantys...

Gazelė
2019.04.24
„Samsung“ dėl defektų atideda „Galaxy Fold“ prekybos pradžią 2

Pietų Korėjos kompanija „Samsung Electronics“ nusprendė atidėti savo naujojo sulankstomo telefono „Galaxy...

Paslaugos
2019.04.23
Vadovų komunikacija: pirmą kartą TOP 10 – visi 5 prekybos tinklai Premium

Vertinant įmonių vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per 2018 m. buvo cituojama Kristina Meidė,...

Rinkodara
2019.04.23
Mylimiausi prekių ženklai JAV 1

Mėgiamiausių prekių ženklų tyrimo, kurio metu buvo apklausta 400.000 amerikiečių, duomenimis, reikšmingiausia...

Prekyba
2019.04.23
„Amazon Go“: ateities parduotuvė ar tik gražus fasadas Premium

JAV elektroninės komercijos milžinės parduotuvės be kasų „Amazon Go“ turi nemažai trūkumų ir sakydami, kad ši...

Prekyba
2019.04.23
Nusivylę augalais, kurie neprigyja, pirkėjai kokybės ieško medelynuose

Nors prekybos centruose ar turguose galima rasti augalų, kokių tik širdis geidžia, tačiau ne vienas pirkėjas...

Gazelė
2019.04.22
„Walmart“ pertvarkys 500 parduotuvių 1

Didžiausias JAV mažmeninės prekybos tinklas „Walmart“ paskelbė planus pagal naują koncepciją pertvarkyti 500...

Prekyba
2019.04.22
Prezidento rinkimai: trys lyderiai ir ketvirtas, šokantis į traukinį

Analizuojant kandidatų į prezidentus komunikaciją žiniasklaidoje, matyti rokiruočių: 2018 m. paskutinį...

Rinkodara
2019.04.22
Daliai parduotuvių dirbant per Velykas, Seime vėl inicijuojamas draudimas 13

Kai kuriems prekybos tinklams ketinant dirbti pirmąją Velykų dieną, Seimo nariai žada grįžti prie įstatymo...

Paslaugos
2019.04.20
5 kriterijai, kurie lemia komunikacijos partnerių pasirinkimą

Pagrindinis kriterijus, kurį, besirinkdamos komunikacijos bendrovę, vertina Lietuvos įmonės ir organizacijos...

Rinkodara
2019.04.20
„Iki“ plečia šviežių produktų zonas, mažėja ne maisto prekių 4

Prekybos tinklas „Iki“ keliose parduotuvėse išplėtė šviežio maisto skyrius ir sumažino ne maisto prekėms...

Prekyba
2019.04.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau