Nepasiruošę prekybininkai praras tabako pardavimų pelno dalį

Publikuota: 2018-09-08
Julius Stulpinas, informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Julius Stulpinas, informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai.

Tabako pramonė pasaulyje ir ypač Europoje reguliuojama vis griežčiau. Tačiau Lietuvos politikai peržengia visas originalumo ribas ir siūlo priemones, kurios nėra įgyvendintos net ES Tabako direktyvoje. Jeigu Sveikatos ministerijos pateikti siūlymai įteisinti ne tik bendrinę tabako gaminių pakuotę, bet ir prekybą tabako gaminiais nematomu būdu bus priimti ir Lietuvoje, pokyčiai paveiks ne tik gamintojus, bet ir prekybininkus, kurie, nespėję į traukinį, gali prarasti tam tikrą pelno dalį.

2012 m. Australijos parduotuvėse cigaretės pasirodė vienodose pakuotėse. Pirmoji šalis Europoje, pasukusi Australijos pavyzdžiu, buvo Prancūzija. Kas šiose šalyse įvyko po šių pokyčių? Australijoje buvo praminti keliai į juodąją rinką, Prancūzijos Sveikatos apsaugos ministrė pati pripažinto, kad bendrinė pakuotė – neveikia. Ne itin sėkmingas pastarųjų šalių praktikas lėmė daugybė aplinkybių, tarp kurių – neatlikti vietos prekybininkų „namų darbai“.

Baltijos regiono pirmūnė tapo Estija, kuri jau nuo 2019 m. liepos 1 d. įves sugriežtintus reikalavimus tabako gaminiams. Lietuvoje taip pat jau derinimui pateiktas įstatymo pakeitimo projektas. Todėl labai svarbu šalies prekybininkams susipažinti, kas jų laukia, įsigaliojus siūlomiems tabako gaminių reikalavimams ir, norint išvengti nuostolių, imtis veiksmų laiku.

Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) siūlomame įstatymo pakeitimo projekte tabako gaminių gamintojai privalės cigaretes prekybininkams pateikti standartinio dizaino pakuotėse. Šiam draudimui nepritarimą aiškiai išreiškė Saulius Skvernelis, premjeras, teigdamas, kad svarbu palaikyti ir rūkančios visuomenės dalies interesus.

Kitas pasiūlymas – prekybos tabako gaminiais nematomu būdu įvedimas. Priėmus tokį įstatymą, prekybininkai negalės tabako gaminių išdėlioti ant prekystalio arba bet kurioje kitoje matomoje vietoje. Šis draudimas negalios tik specializuotoms tabako gaminių parduotuvėms, tarptautiniais maršrutais keliaujantiems laivams, uostams, traukiniams bei oro uostams. Laiku nepasiruošę, t. y. neįgyvendinę oficialių reikalavimų, prekybininkai tabako gaminiais prekiauti negalės.

Prekybininkams atsiras iššūkių

Kitų šalių praktika rodo, kad prekybininkai, įvedus panašius sugriežtintus reikalavimus, susiduria su daugiausia iššūkių. Tokių produktų pardavimas tampa apsunkintas, o tai lemia mažesnį pelną. Rūkoriai savo rūkymo dažnumo įpročių nekeičia – tabako gaminių perka tiek pat, tik pigesnius, nes nematydami paslėptų spintelėse pakuočių prašo pigiausių.

Visų pirma, įvedus siūlomus sugriežtintus reikalavimus, pardavėjai turės atrasti tinkamą vietą tabako produktams. Kiekviena ES šalis turi teisę spręsti, kokius reikalavimus tabako gaminių gamybai bei prekybai reikia sugriežtinti. Todėl kiekvienoje valstybėje gali ne tik atsirasti standartizuotos tabako gaminių pakuotės, tačiau ir jų išdėstymo reikalavimai, kuriems pritarimą jau išreiškė Vyriausybė. Cigarečių pakeliai, remiantis siūlomais pakeitimais, privalės būti nematomoje pardavimo vietoje, vadinasi, visi tabako gaminiai bus nušluojami nuo prekystalių, tad pardavėjams klientų norimų prekių paieška apsunks.

Antra, prekybininkai turės gebėti suvaldyti pardavimo procesą: kad nepailgėtų eilės ir būtų išvengta klaidų. Dažnai pasitaikanti situacija šiandien: pirkėjui paprašius tam tikros rūšies cigarečių, pardavėjas kuičiasi, neranda arba paduoda  visai kitos rūšies prekę. Tokiais atvejais dažnai ne tik pardavėjas jaučia diskomfortą dėl savo darbo žinių trūkumo,  tačiau ir perkantysis ima nervintis, kad jo laikas gaišinamas. Dabar reikėtų įsivaizduoti tą pačią situaciją, tik dar labiau apsunkintą, nes prekystalyje pateiktos pakuotės standartizuotos. Paieškos procesas prailgėja ne tik pirkėjams, bet ir pardavėjams.

Gelbės automatizavimas

Kitų šalių  patirtis rodo, kad didieji prekybininkai aukso vidurį suranda automatizavę procesus. Dalis technologijas prekybai kuriančių įmonių jau siūlo sprendimus, kaip palengvinti prekybininkams dėl panašių ribojimų užkritusią naštą. Vienas iš sprendimų – automatiniai prekių išdavimo įrenginiai, kurie sukoncentruoti į konkrečios šalies tabako pardavimo ribojimus. Naudojantis tokiais įrenginiais, tabako gaminiai laikomi paslėpti nuo pirkėjų, tokiu būdu prekybininkams nereikia sukti galvos, kur juos laikyti.

Toks sprendimas eliminuoja galimybę pardavėjui paduoti ne tą prekę ar laiku nepastebėti prekių trūkumo. Jeigu šalies vyriausybė, kaip ir siūloma Lietuvoje, uždraudžia ant tabako gaminių naudoti prekių ženklus, ekrane, tikėtina, bus leidžiama palikti prekių atpažinimo simbolius. Galima rinktis du pardavimo variantus: kai nebereikia laikyti produktų prie kasų, nes prekės išdėstomos informacinių kioskų ekranuose, arba prekyba integruojama į savitarnos kasas. Pastaruoju atveju pirkėjams nebereiktų stovėti atskiroje eilėje prie tabako skyriaus ar tradicinėje kasoje, norint įsigyti tabako produktų. O amžiaus patvirtinimą prižiūrėtų savitarnos kasų konsultantas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Lidl Lietuvos“ finansų analizė: skolos lygis didėja, kapitalo grąža jau teigiama Premium 1

Atitraukus žvilgsnį nuo nuosavo kapitalo pelningumo rodiklio, kuris greičiausiai dar gerokai keisis į gerąją...

Verslas išaugo iš pilnų lagaminų lauktuvių Premium 1

2.000 Eur – tiek siekė Vilniaus Halės turgavietėje įkurtos graikiškų produktų parduotuvės pirmosios savaitės...

Prie greitkelio Kaune atidaro sandėlių ir biurų kompleksą A1 Premium 1

Kauno UAB „EPRO Group“ atidaro sandėlių ir biurų kompleksą A1, įsikūrusį šalia Vilniaus-Klaipėdos greitkelio.

Statyba ir NT
2018.09.19
„Kaufland“: plėtros planų Lietuvoje neturime 23

Vokietijos prekybos centrų grupei „Schwarz“ priklausantis prekybos tinklas „Kaufland“ VŽ teigia, kad šiame...

Valdžia žada visą puokštę priemonių dėl prekybos tinklų darbo 31

Didinti prekybos tinklų konkurenciją, kviesti užsienio investuotojus, stiprinti smulkųjį ir vidutinį verslą,...

Restoranų pajamas augina ne tik kylančios kainos Premium

Restoranams ir kavinėms 2018-ieji žada būti dar vieni geri metai. Statistikos duomenimis, šiemet sausį–liepą...

TOP 20 restoranų pagal 2017–ųjų pelną ir pajamas Premium 6

2017-ieji kavinėms ir restoranams taip pat buvo geri. Pajamas didino 17-a iš 20-ies į VŽ sudarytą didžiausių...

„Lytagrai“ pateiktas ieškinys – įtraukta į JAV ir Baltarusijos bendrovių ginčą Premium 11

Už neteisėtą „Belarus“ ir MTZ prekės ženklų naudojimą AB „Lytagra“ pateiktas 14.000 Eur ieškinys – tiek...

Pramonė
2018.09.19
„NDX energija“ keičia pavadinimą 3

Verslininko Nerijaus Numavičiaus netiesiogiai kontroliuojama investicijų bendrovė „NDX energija“, valdanti...

Rinkodara
2018.09.18
Teismas iš naujo spręs dėl „Rimi“ Vilniuje savininkės ir rangovės ginčo 2

Pirmosios instancijos teismas turės iš naujo nagrinėti bendrovės „BM būstas“, „Rimi“ tinklui nuomojančios...

Statyba ir NT
2018.09.18
Po Lietuvos kritikos „Walmart“ išima iš prekybos sovietinius marškinėlius

Amerikiečių prekybos tinklas „Walmart“ pažadėjo pašalinti iš prekybos drabužius su sovietų simboliais,...

Naujovės logistikoje augina H&M pardavimus: akcijų kaina kyla 1

Švedijos mažmeninės drabužių prekybos tinklo „Hennes & Mauritz“ (H&M) pardavimai trečiąjį  ketvirtį...

„Novaturo“ apyvarta šiemet išaugo 35%

Didžiausios Baltijos šalyse kelionių organizatorės AB „Novaturas“ apyvarta 2018 m. sausio - rugpjūčio...

„Maxima grupė“ Zimnicką perkelia iš Ispanijos į Lenkiją 2

Arūnas Zimnickas, buvęs „Maxima LT“ direktorius, pastaruosius ketverius metus vadovavęs tiems patiems...

Prekybininkų karus pakeitė „Tele2“ ir „Telios“ duetas Premium

Rudens pradžios tendencijos svarbios ir dėl auditorijos besikaunantiems televizijos kanalams, ir reklamos...

Rinkodara
2018.09.17
„Panorama“ pasiūlė lojalumo programą B2B Premium 2

Vilniaus prekybos ir laisvalaikio centras „Panorama“ biurų plėtrą gretimuose sklypuose ir Konstitucijos...

„Inditex“ pasiekė rekordines aukštumas

Ispanijos mados milžinės „Inditex“ 2018 m. pirmojo pusmečio pardavimo pajamos viršijo 12 mlrd. Eur, pelnas...

Sanatorija „Gradiali“ baigė 7,5 mln. Eur kainavusią rekonstrukciją Premium 2

Palangoje esanti sanatorija „Gradiali“ skelbia baigusi pirmąjį rekonstrukcijos etapą. Jo metu į sanatorijos...

Įkūrė butiką tiems, kurie kanceliarinių reikmenų perka daugiau nei naudoja Premium 1

Vokiški „Kaweco“ rašikliai, japoniški degtukus primenantys „Hibi“ smilkalai, itališkos „Moleskine“ užrašinės...

Egipto subsidijos už turistų atskraidinimą pakibo ore: Lietuvos organizatoriai ramūs

Egiptas vis dar nepajėgia atsiskaityti su užsienio kelionių operatoriais už užsakomuosius skrydžius. Užsienio...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau