Nepasiruošę prekybininkai praras tabako pardavimų pelno dalį

Publikuota: 2018-09-08
Julius Stulpinas, informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Julius Stulpinas, informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Informacinių technologinių sprendimų UAB „StrongPoint“ vykdantysis direktorius Baltijos šalims ir Rusijai.

Tabako pramonė pasaulyje ir ypač Europoje reguliuojama vis griežčiau. Tačiau Lietuvos politikai peržengia visas originalumo ribas ir siūlo priemones, kurios nėra įgyvendintos net ES Tabako direktyvoje. Jeigu Sveikatos ministerijos pateikti siūlymai įteisinti ne tik bendrinę tabako gaminių pakuotę, bet ir prekybą tabako gaminiais nematomu būdu bus priimti ir Lietuvoje, pokyčiai paveiks ne tik gamintojus, bet ir prekybininkus, kurie, nespėję į traukinį, gali prarasti tam tikrą pelno dalį.

2012 m. Australijos parduotuvėse cigaretės pasirodė vienodose pakuotėse. Pirmoji šalis Europoje, pasukusi Australijos pavyzdžiu, buvo Prancūzija. Kas šiose šalyse įvyko po šių pokyčių? Australijoje buvo praminti keliai į juodąją rinką, Prancūzijos Sveikatos apsaugos ministrė pati pripažinto, kad bendrinė pakuotė – neveikia. Ne itin sėkmingas pastarųjų šalių praktikas lėmė daugybė aplinkybių, tarp kurių – neatlikti vietos prekybininkų „namų darbai“.

Baltijos regiono pirmūnė tapo Estija, kuri jau nuo 2019 m. liepos 1 d. įves sugriežtintus reikalavimus tabako gaminiams. Lietuvoje taip pat jau derinimui pateiktas įstatymo pakeitimo projektas. Todėl labai svarbu šalies prekybininkams susipažinti, kas jų laukia, įsigaliojus siūlomiems tabako gaminių reikalavimams ir, norint išvengti nuostolių, imtis veiksmų laiku.

Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) siūlomame įstatymo pakeitimo projekte tabako gaminių gamintojai privalės cigaretes prekybininkams pateikti standartinio dizaino pakuotėse. Šiam draudimui nepritarimą aiškiai išreiškė Saulius Skvernelis, premjeras, teigdamas, kad svarbu palaikyti ir rūkančios visuomenės dalies interesus.

Kitas pasiūlymas – prekybos tabako gaminiais nematomu būdu įvedimas. Priėmus tokį įstatymą, prekybininkai negalės tabako gaminių išdėlioti ant prekystalio arba bet kurioje kitoje matomoje vietoje. Šis draudimas negalios tik specializuotoms tabako gaminių parduotuvėms, tarptautiniais maršrutais keliaujantiems laivams, uostams, traukiniams bei oro uostams. Laiku nepasiruošę, t. y. neįgyvendinę oficialių reikalavimų, prekybininkai tabako gaminiais prekiauti negalės.

Prekybininkams atsiras iššūkių

Kitų šalių praktika rodo, kad prekybininkai, įvedus panašius sugriežtintus reikalavimus, susiduria su daugiausia iššūkių. Tokių produktų pardavimas tampa apsunkintas, o tai lemia mažesnį pelną. Rūkoriai savo rūkymo dažnumo įpročių nekeičia – tabako gaminių perka tiek pat, tik pigesnius, nes nematydami paslėptų spintelėse pakuočių prašo pigiausių.

Visų pirma, įvedus siūlomus sugriežtintus reikalavimus, pardavėjai turės atrasti tinkamą vietą tabako produktams. Kiekviena ES šalis turi teisę spręsti, kokius reikalavimus tabako gaminių gamybai bei prekybai reikia sugriežtinti. Todėl kiekvienoje valstybėje gali ne tik atsirasti standartizuotos tabako gaminių pakuotės, tačiau ir jų išdėstymo reikalavimai, kuriems pritarimą jau išreiškė Vyriausybė. Cigarečių pakeliai, remiantis siūlomais pakeitimais, privalės būti nematomoje pardavimo vietoje, vadinasi, visi tabako gaminiai bus nušluojami nuo prekystalių, tad pardavėjams klientų norimų prekių paieška apsunks.

Antra, prekybininkai turės gebėti suvaldyti pardavimo procesą: kad nepailgėtų eilės ir būtų išvengta klaidų. Dažnai pasitaikanti situacija šiandien: pirkėjui paprašius tam tikros rūšies cigarečių, pardavėjas kuičiasi, neranda arba paduoda  visai kitos rūšies prekę. Tokiais atvejais dažnai ne tik pardavėjas jaučia diskomfortą dėl savo darbo žinių trūkumo,  tačiau ir perkantysis ima nervintis, kad jo laikas gaišinamas. Dabar reikėtų įsivaizduoti tą pačią situaciją, tik dar labiau apsunkintą, nes prekystalyje pateiktos pakuotės standartizuotos. Paieškos procesas prailgėja ne tik pirkėjams, bet ir pardavėjams.

Gelbės automatizavimas

Kitų šalių  patirtis rodo, kad didieji prekybininkai aukso vidurį suranda automatizavę procesus. Dalis technologijas prekybai kuriančių įmonių jau siūlo sprendimus, kaip palengvinti prekybininkams dėl panašių ribojimų užkritusią naštą. Vienas iš sprendimų – automatiniai prekių išdavimo įrenginiai, kurie sukoncentruoti į konkrečios šalies tabako pardavimo ribojimus. Naudojantis tokiais įrenginiais, tabako gaminiai laikomi paslėpti nuo pirkėjų, tokiu būdu prekybininkams nereikia sukti galvos, kur juos laikyti.

Toks sprendimas eliminuoja galimybę pardavėjui paduoti ne tą prekę ar laiku nepastebėti prekių trūkumo. Jeigu šalies vyriausybė, kaip ir siūloma Lietuvoje, uždraudžia ant tabako gaminių naudoti prekių ženklus, ekrane, tikėtina, bus leidžiama palikti prekių atpažinimo simbolius. Galima rinktis du pardavimo variantus: kai nebereikia laikyti produktų prie kasų, nes prekės išdėstomos informacinių kioskų ekranuose, arba prekyba integruojama į savitarnos kasas. Pastaruoju atveju pirkėjams nebereiktų stovėti atskiroje eilėje prie tabako skyriaus ar tradicinėje kasoje, norint įsigyti tabako produktų. O amžiaus patvirtinimą prižiūrėtų savitarnos kasų konsultantas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Iki“ plečia šviežių produktų zonas, mažėja ne maisto prekių

Prekybos tinklas „Iki“ keliose parduotuvėse išplėtė šviežio maisto skyrius ir sumažino ne maisto prekėms...

Prekyba
07:38
Eksportuotų ir importuotų prekių kainų pokyčiai 

Per metus (2019 m. vasarį, palyginti su 2018 m. vasariu) eksportuotų prekių kainos padidėjo 3%, importuotų...

Prekyba
2019.04.19
„Amazon“ uždarys savo internetinę parduotuvę Kinijoje

JAV prekybos milžinė „Amazon“ planuoja uždaryti savo internetinę parduotuvę Kinijoje, o tai reiškia, kad...

Prekyba
2019.04.19
Didžiųjų prekybos tinklų ir centrų darbo laikas per Velykas

Daugelis prekybininkų sekmadienį nedirbs, o pirmadienį grįš prie įprastinio grafiko.

Prekyba
2019.04.19
„Gravitas Partners“ laimėjo 0,31 mln. Eur konkursą 1

Ryšių su visuomene agentūra „Gravitas Partners“ laimėjo „Būsto energijos taupymo agentūros“ konkursą...

Rinkodara
2019.04.19
Naujos patirtys parduotuvėse JAV nepadeda pritraukti pirkėjų Premium

Dar tik balandis, o jau paskelbta apie planus uždaryti beveik 6.000 parduotuvių JAV, daugiau nei per visus...

Prekyba
2019.04.18
Prezidento rinkimai: perdėtai malonių kandidatų lygtį išspręs paskutiniųjų savaičių įvykiai Premium

Šie rinkimai į prezidentus – kol kas be strategijos ir ryškesnės rinkimų kampanijos, pastebi ekspertai. Tai...

Rinkodara
2019.04.18
Konkurencijos taryba: reklamos pažeidimų mastas – rimtas iššūkis 1

Reklamos priežiūrą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai perleidžianti Konkurencijos taryba sako,...

Rinkodara
2019.04.18
„Ermitažas“ plečiasi regionuose: atidarė parduotuvę Utenoje

Apdailos, statybinių medžiagų ir sodo prekių prekybos tinklų „Ermitažas“ atidarė 4.200 kv. metrų parduotuvę...

Prekyba
2019.04.18
„Iki“ pakeitė požiūrį į elektroninę prekybą

Uždirbti iš elektroninės prekybos maisto produktais vis dar sudėtinga daugelyje šalių, tačiau „Rewe“ yra...

Prekyba
2019.04.18
Prekybos centro atnaujinimas neužsidarant nė dienai: patirtys skirtingos Premium

Šiuo metu atnaujinami Vilniaus ir Kauno „Akropoliai“, tęsiasi griovimo ir statybų darbai „Ogmios mieste“.

Prekyba
2019.04.18
„Mediashop“, viena iš „Elektromarkt“ tinklo valdytojų, neapgynė savo teisių Premium 5

UAB „Mediashop“, viena iš buitinės technikos parduotuvių „Elektromarkt“ valdytojų, turės sumokėti 1,3 mln.

Prekyba
2019.04.18
Komunikacijos lyderiai: G. Nausėda atlaisvino vietą T. Povilauskui 2

Bankų atstovai pernai išliko dažniausiai Lietuvos žiniasklaidoje cituojamų nuomonės lyderių sąrašo viršūnėje,...

Rinkodara
2019.04.18
„Amazon Go“ priims ir grynuosius 1

JAV prekybos milžinės „Amazon“ fizinėse parduotuvėse, kuriose iki šiol buvo galima atsiskaityti tik sąskaitas...

Prekyba
2019.04.18
Didžiausias Šiaurės Europos dviračių gamintojas pardavinėti mokosi iš smulkiųjų Premium 1

Gamintojų kooperacija ar skatinimas tą daryti – įprastas reiškinys, tačiau bendradarbiavimas neįpareigoja...

Gazelė
2019.04.18
Prekybos įmonių asociacija stoja į tarptautinę organizaciją

Prekybos įmonių asociacija taps asociacijos „EuroCommerce“, atstovaujančios didmeninės ir mažmeninės prekybos...

Prekyba
2019.04.17
Griežtėja elektroninės prekybos taisyklės 

Europos Parlamentas (EP) trečiadienį pritarė taisyklėms, skirtoms apsaugoti vartotojus nuo klaidinimo...

Prekyba
2019.04.17
„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 14

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
2019.04.17
„Barbora“ plečiasi į Prienus ir Birštoną 1

Didžiausia Baltijos šalyse maisto ir kasdienių prekių elektroninė parduotuvė „Barbora“ toliau plečia veiklą...

Prekyba
2019.04.17
„Aprangos“ grupė turi naują komunikacijos vadovą 3

Tadas Marčiukaitis, buvęs naujienų portalo „Alfa.lt“ vyriausiasis redaktorius, pastaruoju metu dirbęs „MG...

Prekyba
2019.04.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau