Praėjo metai, atėjo laikas vėl keisti VPĮ

Publikuota: 2018-07-12
Kontoros nuotr.
Kontoros nuotr.
Advokatų kontoros TGS Baltic asocijuotasis partneris, advokatas

Tenka susidurti su perkančiųjų organizacijų sprendimais, kurie remiasi neoficialiais institucijų išaiškinimais dėl Viešųjų pirkimų įstatymo (VPĮ) taikymo. Pagal juos, tik susipažinus su pasiūlymais ir nustačius, kad pasiūlyta kaina viršija pirkimui skirtas lėšas, galima konkrečius/pavienius pasiūlymus atmesti, nevertinant kitų pasiūlymo aspektų.

Šiose konsultacijose nurodoma:

„Jeigu naudotas kainos arba sąnaudų kriterijus, tuomet jeigu tiekėjo pasiūlyta kaina yra per didelė, pasiūlymas gali būti atmetamas iš karto, netraukiant tokio tiekėjo į pasiūlymų eilę. Jeigu visų tiekėjų kainos per didelės, gali būti iš karto atmetami visi pasiūlymai.“

„Kai pasiūlymai vertinami pagal kainos/sąnaudų ir kokybės santykio kriterijus ir perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nėra nurodžiusi pirkimui skirtų lėšų sumos: tiekėjų pasiūlymai, kuriuose kaina yra per didelė ir nepriimtina negali būti atmetami, jie įtraukiami į pasiūlymų eilę. Gali atsitikti ir taip, kad tiekėjas su per didele kaina bus pirmoje vietoje, o tiekėjas su mažesne kaina bus antroje vietoje (kadangi kokybės daliai gautų mažesnius balus), tokiu atveju, pirkimą perkančioji organizacija privalės nutraukti.“

Kuo remiasi tokie išaiškinimai ir ar jie turi teisinį pagrindą? Reiktų priminti, kad ankstesnės redakcijos VPĮ nebuvo galima atmesti pavienių pasiūlymų, jei pirkimui skirtos lėšos nebūdavo viešai identifikuojamos pirkimo dokumentuose.

Kas dabar kitaip? Pirma, dabar VPĮ aiškiai pateikia nepriimtino pasiūlymo sąvoką, pagal kurią nepriimtinu laikomas pasiūlymas, viršijantis viešajam pirkimui skirtas lėšas, perkančiosios organizacijos nustatytas prieš pradedant pirkimo procedūrą.

Antra, dabar įstatyme labai aiškūs kriterijai, kada bus laikoma, jog kaina yra per didelė ir nepriimtina – kai viršija perkančiosios organizacijos pirkimui skirtas lėšas, nustatytas ir užfiksuotas perkančiosios organizacijos rengiamuose dokumentuose prieš pradedant pirkimo procedūrą.

Pažymėtina, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas visai neseniai išaiškino, kad perkančiosios organizacijos ne gali, o privalo atmesti per didelės kainos pasiūlymus. VPĮ neįtvirtinus reikalavimo pirkimo dokumentuose viešinti turimo biudžeto ar užsibrėžtų išlaidų ribų, tokie pasiūlymai atmetami ir tokiu atveju, kai perkančioji organizacija turi papildomų lėšų, kurias galėtų išleisti pakoregavusi ikiprocedūriniuose dokumentuose užfiksuotą pirkimui skirtą lėšų sumą.

Trečia, įstatyme taip pat numatyta, jog kai ekonomiškai naudingiausiame pasiūlyme nurodyta kaina yra per didelė ir nepriimtina, o perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nėra nurodžiusi pirkimui skirtų lėšų sumos, kiti pasiūlymų eilėje esantys pasiūlymai laimėjusiais negali būti nustatyti.

Ar tikrai galimas „automatinis atmetimas“ „iš karto“? Susipažinus su minėta dabar galiojančio VPĮ specifika ir konsultacijomis dėl pasiūlymų atmetimo, turėtų kilti šie klausimai. Pirma, kodėl išaiškinimuose nurodoma, kad pasiūlymai „gali“ būti atmetami.

Teisine prasme terminas „galima“ tokiems veiksmams, kaip pasiūlymų atmetimas, netinka, nes jis reikštų, kad Perkančioji organizacija yra visiškai laisva nuspręsti vienaip ar kitaip. Toks diskrecijos teisės apibrėžimas nesuderinamas su skaidrumo ir lygiateisiškumo principais.

Antra, kodėl ir kuo remiantis institucijos minėtoje situacijoje daro takoskyrą tarp pasiūlymų, kurie vertinami tik pagal kainos kriterijų, ir pasiūlymų, kurie vertinami pagal kainos ir kokybės kriterijų?

Galiojantis VPĮ numato, kad „ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo“ sąvoka siejama visais leidžiamais vertinimo kriterijais ar jų deriniu. Kitaip tariant, nesvarbu, koks pasiūlymų vertinimo kriterijus – geriausiai įvertintas pasiūlymas yra laikomas ekonomiškai naudingiausiu.

Be to, galimi atvejai, kai pasiūlymai vertinami pagal sąnaudas (gyvavimo ciklą), o pirmos vietos pasiūlymo prekių įsigijimo kaina yra didesnė bei viršija pirkimui suplanuotą biudžetą, tačiau dėl didesnio eksploatacinių ir kitų sąnaudų efektyvumo, toks pasiūlymas vertintinas geriau (ekonomiškai naudingesnis). Akivaizdu, kad „automatinis“ atmetimas tokiu atveju prieštarautų logikai, kuria vadovaujantis pateikti siūlymai/konsultacija vykdyti atmetimą „iš karto“. Trečia, ar turi būti sudaroma pasiūlymų eilė, jei pasiūlytos (vieno, keleto ar visų tiekėjų) per didelės ir nepriimtinos kainos?

Skirtingai nei ankstesnės redakcijos VPĮ, dabar nenumatyta, kad jei pateikiami visi pasiūlymai su per didelėmis kainomis, jie privalo būti atmetami. Įstatyme tik minima, kad kiti pasiūlymų eilėje esantys tiekėjai laimėjusiais negali būti nustatyti. Tai, suponuoja, kad nepriklausomai nuo to, ar tik vienas, ar keletas tiekėjų pasiūlė per dideles ir nepriimtinas kainas – pasiūlymų eilė sudaroma.

Galiausiai, kyla klausimas, jei turi būti sudaroma pasiūlymų eilė ir aišku, kad ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas parenkamas pagal kainos, sąnaudų arba kokybės kriterijus (jų derinį), kodėl ir, ar tikrai galima automatiškai atmesti tiekėjo pasiūlymą?

Oponuojantys galėtų sakyti, jog šiuo atveju tokios konsultacijos yra grindžiamos įstatymo norma, leidžiančia atmesti pasiūlymus, nevertinant viso pasiūlymo. Vis dėlto, atkreiptinas dėmesys, kad ši teisės norma taikytina pasiūlymų siaurąja prasme vertinimui, t.y., ji kalba ne apie kvalifikaciją, pašalinimo pagrindus ar kitus pasiūlymo aspektus, dėl kurių pasiūlymas gali būti laikomas nepriimtinu (tai buvo dažna klaida ankstesnės redakcijos VPĮ painiojant kvalifikacijos ir pasiūlymų vertinimui skirtas teisės normas). Tokį aiškinimą patvirtina ir nuoroda į teisę vykdyti skelbiamas derybas, kuri gali būti prarandama, kai paaiškėja, kad pasiūlymai yra netinkami, o ne nepriimtini.

Taigi, akivaizdu, kad pateiktas išaiškinimas turi daugiau trūkumų ir prieštaravimų, nei teisinio pagrindo. Tenka apgailestauti, jog galimai nebuvo įvertinti visi tokios pozicijos privalumai ir minusai.

Visgi, šių neaiškumų ir diskusijų turėtų sumažėti, kadangi Ūkio ministerija yra parengusi ir Vyriausybei pateikusi VPĮ pakeitimo projektą, kuriuo numatoma keisti esamą reguliavimą. Pakeitimuose įtvirtina teisė neatmesti pasiūlymų, jei nurodytos kainos nors ir viršija numatytą biudžetą, tačiau yra priimtinos ir perkančioji organizacija gali pagrįsti šios kainos priimtinumą.

Taigi, numatomu VPĮ pakeitimu yra siekiama iš esmės pakeisti dabar privalomą (o ne „galimą“) pasiūlymų atmetimą dėl per didelės kainos, leidžiant peržiūrėti viduje fiksuotą biudžetą, kai pasiūlyta kaina yra priimtina, o formaliai kartoti procesą yra neracionalu.

Ankstyvas pasiūlymų atmetimas gali riboti tiekėjams ginti savo pažeistas teises, kai, pvz., perkančiosios organizacijos vėliau vietoj naujo konkurso organizavimo nuspręstų sudaryti sutartis su tiekėjais, kurių kainos nors ir neviršija biudžeto, tačiau neatitinka kitų reikalavimų. Dėl to, manytina, kad tokio ankstyvo atmetimo atveju turėtų būti įvertintos galimybės skųsti tokį sprendimą iš esmės vien todėl, kad būtų aišku dėl konkurso baigties ir nebūtų prarandama galimybė dalyvauti vėlesnėse pirkimo stadijose.

Perkančiosios organizacijos turėtų įvertinti, ar iš tikro tikslinga atmesti pasiūlymus, prisiimant riziką dėl neteisėto sprendimo, o taip pat vėliau prarandant galimybes pereiti į pirkimą neskelbiamų derybų būdu.

Komentaro autorius - Karolis Smaliukas, advokatų kontoros TGS Baltic asocijuotasis partneris, advokatas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Gamintojų skola komunalininkams už pakuočių tvarkymą jau perkopė 2 mln. Eur

Įtampa pakuočių atliekų tvarkymo sistemoje didėja. Lietuvos savivaldybių komunalinių įmonių asociacijos...

Interviu su trečios didžiausios drabužių prekybininkės vadove: pagrindinis iššūkis – suburti gerą komandą Premium 6

Penkiolika metų Lenkijos prekybos bendrovės LPP valdomoje „LPP Lithuania“ dirbanti Irina Gromova, pradėjusi...

Nuolaidų karuselė B2B segmente: kada jos atneša naudą, o kada – kenkia Premium

Nuolaidos, ypatingai B2B segmente, turėtų būti mainai, o ne žaidimas į vienus vartus. Svarbiausi klausimai į...

Rinkodara
06:00
Tiekėjų išmonė: skirtinga pakuotė smulkiems, kad nesulauktų didžiųjų pretenzijų Premium

Smulkieji verslininkai, kuriems skatinti valdžios siūlymai žeriami vienas po kito, sako kai kur pastebintys...

„Lidl“ darbuotojams algas kels 7% 18

Prekybos centras „Lidl“ Lietuvoje pardavėjų ir logistikos centro darbuotojų algas nuo kitų metų pradžios...

Vadyba
2018.11.19
Planas B dėl GPAIS – gruodžio pradžioje Premium

Verslui skambinant pavojaus varpais dėl streikuojančios GPAIS sistemos, Aplinkos ministerija planuoja, kad...

Turizmas: pasaulinei lyderei Prancūzijai pirštinę meta Kinija

Prancūzija jau daugiau kaip 20 metų yra daugiausiai turistų pritraukianti pasaulio valstybė. Prognozuojama,...

IKEA planuose – 5,8 mlrd. Eur investicijos į NT

Prekybos milžinė IKEA per ateinančius trejus metus į nekilnojamojo turto (NT) plėtros projektus planuoja...

Statyba ir NT
2018.11.18
„McDonald‘s“ atidarė pirmą restoraną Suvalkijos regione 8

Greito aptarnavimo restoranų tinklas „McDonald‘s“ atidarė restoraną Marijampolėje. Suvalkijos sostinė yra...

„Amazon“ raginama stabdyti prekybą daiktais su sovietine simbolika 6

27 Europos Parlamento (EP) nariai kreipėsi į Jungtinių Valstijų interneto prekybos gigantą „Amazon Inc“,...

Seimas blaškosi dėl „bambalių“, bet linksta uždrausti „vaikišką šampaną“ 4

Seimas ketvirtadienį nutarė, kad nuo 2020 metų liepos reikėtų atsisakyti stipraus alaus ir kito alkoholio...

„Pigu“ ir „Morele“ susijungimas: nauja įmonė gali būti parduota 2

Didžiausiai Lietuvoje elektroninės prekybos bendrovei „Pigu“ trečiadienį paskelbus apie susijungimą su...

„Metrail“ krizė: prašo teismo skubiai išnagrinėti, ar 30 mln. Eur baudų verslui skirta teisėtai 6

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto vicepirmininkas Simonas Gentvilas trečiadienį kreipėsi į Lietuvos...

Seimas padidino baudas už nesaugius produktus

Baudos grės gamintojams, importuotojams, platintojams, jos sieks nuo 150 iki 2.500 Eur, o uždraudus prekes ar...

„John Lewis“ Kalėdas skelbia su Eltono Johno hitu

Šiandien startuoja britų prekybos tinklo „John Lewis“ kalėdinė reklama „The Boy & The Piano“, kurios...

Rinkodara
2018.11.15
„M.M.M. projektų“ biurų pastate Vilniuje kursis „Maxima grupė“ 4

Nerijaus Numavičiaus kontroliuojamos nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovės „M.M.M. projektai“ statomame...

Statyba ir NT
2018.11.15
„Soprano“ ledainės planuoja STO: leis sopranokoinus Premium 19

Lietuvišką „Soprano“ ledainių tinklą neseniai įsigiję verslininkai Antanas Guoga ir Vytenis Mažiulis ketina...

„Pigu“ ir „Morele“ užsitikrino 13 mln. Eur finansavimą 6

Didžiausia elektroninės prekybos bendrovė Baltijos šalyse „Pigu“ ir Lenkijos prekybos elektronikos prekėmis...

Sutarties su atliekų vežėja nenutraukusiai Panevėžio savivaldybei skirta bauda 6

Konkurencijos taryba skyrė 34.200 Eur baudą Panevėžio miesto savivaldybei už tai, kad ši neįvykdė tarybos...

„Amazon“ nusprendė, kur statys naujas būstines 2

El. prekybos milžinė „Amazon“ po ilgo laukimo paskelbė, koks miestas laimėjo konkursą dėl bendrovės naujos...

Vadyba
2018.11.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau