Kartu su latviais ir estais užsienyje apsipirkome už milijardą

Publikuota: 2018-06-04
Luko Balandžio (15min) nuotr.
Luko Balandžio (15min) nuotr.

Baltijos šalių gyventojai dažnai perka užsienyje, o išleidžiamos sumos pirkiniams užsienyje viršija milijardą Eur, rodo Olandijos tyrimų instituto „Regioplan“ ir profesinių paslaugų bendrovės „EY“ bendrai atliktas Baltijos šalių tyrimas. Lietuvos valstybė dėl prekybos užsienyje masto per metus netenka apie 131 mln. Eur biudžeto pajamų, daugiausiai dėl pridėtinės vertės mokesčio mokėjimo kitose valstybėse.

Mažos gyventojų pajamos ir skirtingos produktų kainos daro didžiausią įtaką nemenkiems pasienio prekybos mastams.

Kas antras Baltijos šalių gyventojas per metus bent kartą užsienyje pirko produktų ar namų apyvokos daiktų. Labiausiai pirkimas užsienyje paplitęs tarp estų (56%), kiek rečiau į aplinkines valstybes vyksta latviai ir lietuviai (atitinkamai 52 ir 49%).

„Augant pajamoms, Baltijos šalių gyventojai vis labiau mobilėja. Prie to prisideda ir, pavyzdžiui, paprastesnis tiesioginis susisiekimas oro transportu — daugėja skrydžių iš Baltijos šalių. Tai išsivysčiusių valstybių požymis. Tačiau tyrimas atskleidė ir kitą reiškinį: Baltijos šalys išsiskiria „ekonominių turistų“ paplitimu. Nemaža dalis gyventojų reguliariai važiuoja į užsienį pirkti pigesnių prekių ar paslaugų“, — sako Jerzy Straatmeijeris, pasienio prekybos tyrimui vadovavęs instituto „Regioplan“ atstovas.

„Ekonominiais turistais“ ekspertas vadina tokius gyventojus, kurie užsienio šalyje pirko bent vieną kartą per ketvirtį. Reguliarus pirkimas užsienyje labiausiai buvo paplitęs tarp lietuvių: 51% pirkusių užsienyje lietuvių tai darė reguliariai. Tarp estų tokių buvo 48%, tarp latvių pasitaikė rečiausiai — 44%.

Toks didelis kiekis perkančiųjų užsienyje signalizuoja apie jautrumą kainai. Baltijos šalių gyventojų pajamos, palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, yra nedidelės. Pačios Baltijos šalys yra santykinai mažos, o sienos — atviros. Tai sudaro prielaidas klestėti pasienio prekybai.

Lietuviai  pirkimui užsienyje dažniausiai rinkosi Lenkiją (71%) ir Latviją (51%); latviai — Lietuvą (55%) ir Estiją (40%); estai — Latviją (76%) ir neapmuitinamų prekių parduotuves (24%).

Lietuviai išlaidesni

Studija atskleidė pirkimo skirtumus tarp Baltijos šalių gyventojų. Lietuviai per tokias išvykas linkę išleisti šimtus siekiančias sumas, kai latviai ir estai išlaidavo kukliau. Bent šimtą eurų pirkiniams vieno pirkimo metu teigia išleidę 38% lietuvių. Tarp latvių tokių buvo 23%, tarp estų — vos 17%. Didžioji dalis estų ir latvių pirkiniams užsienyje buvo linkę skirti sumas iki 100 Eur.

„Pagal išleidžiamas sumas galima daryti prielaidą, kad lietuviai vienu kartu užsienyje perka didžiąją dalį namų ūkiui būtinų prekių. Latvijoje ir Estijoje pirkimas yra gerokai selektyvesnis — vykstama konkrečių produktų, o ne viso pirkinių krepšelio. Pavyzdžiui, žinoma, kad Latvijoje dėl akcizų politikos alus yra pigesnis nei Estijoje. Užtenka 50 Eur sumos pirkiniams, kad būtų patenkintas pigesnio alaus poreikis“, — teigia Indrė Zakalskytė, tyrimą atlikusios profesinių paslaugų bendrovės EY atstovė.

Vieno pirkimo metu Estijos gyventojai pirko vidutiniškai 18 skardinių 0,5 l alaus, kai Latvijos gyventojas pirko vidutiniškai 7 skardines alaus.

Daugiausiai praranda Lietuva

Studijos autoriai suskaičiavo, kad bendra gyventojų pirkinių suma užsienyje viršija 1 mlrd. Eur. Manoma, kad didžiausias negautas pajamas mokesčių pavidalu skaičiuoja Lietuva, gerokai mažesnes — Latvija ir Estija.

„Lietuvos valstybė dėl prekybos užsienyje masto per metus netenka apie 131 mln. Eur biudžeto pajamų, daugiausiai dėl pridėtinės vertės mokesčio mokėjimo kitose valstybėse. Latvijoje negautos biudžeto pajamos siekia beveik 40 mln. Eur, Estijoje — perpus mažesnės“, — sako p. Zakalskytė.

Dalis produktų pirkinių krepšelyje yra esminiai — dėl jų ar jų kategorijos žmonės važiuoja į užsienį. Tarp tokių produktų galima paminėti maisto produktus, namų apyvokos prekes, degalus ir alkoholį. Šie produktai sukelia grandininę reakciją. Važiuojama pirkti jų, o papildomai yra nuperkami ir kiti produktai, nors jų kaina ir nesiskiria — taip taupomas laikas.

Mažinant neigiamą pirkimo kaimyninėse valstybėse poveikį, ji rekomenduoja derinti mokestinę politiką esminiams produktams ir paslaugoms, kad būtų minimalizuoti motyvai vykti pirkti į kaimynines šalis.

Pirkimo pasienyje tyrimą atliko Olandijoje įsikūręs tyrimų institutas „Regionplan Policy Research“ bei profesinių paslaugų lyderė Baltijos šalyse „EY“. Tyrimo tikslas — įvertinti Baltijos šalių gyventojų pirkimo užsienyje įpročius, apimtis ir dažnumą. Tyrimas rėmėsi bendrovės „Spinter tyrimai“ įvykdyta reprezentatyvia apklausa trijose Baltijos valstybėse: Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Iš viso 2017 m. gruodžio mėnesį buvo apklausta 3.019 vyresnių nei 18 metų respondentų —  po maždaug 1.000 iš kiekvienos valstybės.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
ES teismas: kosmetinis alkoholis negali būti apmokestintas akcizu 

Kosmetikoje ir burnos higienos skysčiuose esantis alkoholis negali būti apmokestintas akcizu, nusprendė...

Finansai
09:51
„KG Group“ rinkodaros vadovas: laiku nesureagavai – lentynose esi nereikalingas 1

Greito vartojimo prekių sektoriuje svarbu neprarasti budrumo ir neužmigti, nes konkurencija – didžiulė.

Rinkodara
09:39
Didžiausius atlyginimus mokėjusios žiniasklaidos planavimo agentūros

Tarp žiniasklaidos planavimo agentūrų didžiausią vidutinį atlyginimą šį sausį mokėjo „Carat“, rodo „Sodros“...

Rinkodara
07:11
Ekologijos korta jau mušta – reikia įmantriau Premium

Sveikos gyvensenos banga verslą ir į aukštumas kelia, ir traukia žemyn: kaskart vis daugiau gyventojų...

Gazelė
2019.03.19
Kaip „Brexit“ veikia pirkėjus: daugiausia bus taupoma kavinių ir pramogų sąskaita 1

Neaiški situacija dėl „Brexit“ keičia žmonių elgseną: 80% Jungtinės Karalystės gyventojų labiausiai nerimauja...

Prekyba
2019.03.19
Pasipildė „Narvesen“ vadovų komanda 

Norvegijos bendrovei „Reitan Convenience“ priklausanti „Narvesen Baltija“ Latvijoje turi naują vadovę Dacę...

Prekyba
2019.03.19
„Topo centro“ rinkodaros vadovė: iki milimetro siaurėja riba tarp elektroninės ir fizinės prekybos 9

Didžiausias iššūkis šiandien – nuolatiniai pokyčiai rinkoje, tačiau prie jų reikia ne prisitaikyti, o...

Rinkodara
2019.03.19
„Akropolis Group“ dairosi pirkinių užsienyje 3

Prekybos centrų valdytoja UAB „Akropolis Group“ plėtros galimybių užsienyje ieško ir per įsigijimus.

Statyba ir NT
2019.03.19
Ne duomenų kiekis yra problema, didesnis iššūkis juos „perskaityti“ 1

Žmonės turi daug daugiau pasirinkimo, tačiau vis mažiau laiko, todėl patraukti ir išlaikyti jų dėmesį tampa...

Rinkodara
2019.03.19
„Gintarinė vaistinė“ bando elektronines kainų etiketes

„Gintarinė vaistinė“ Vilniuje, Šiaurės miestelyje, įrengė pilnai elektroninėmis kainų etiketėmis...

Prekyba
2019.03.19
„Švyturio-Utenos alaus“ rinkodaros vadovas: apie kūrybiškumą ir iššūkius uždraudus reklamą 6

Kūrybiškumas yra vienas pagrindinių verslo variklių, tik jo nereikia klaidingai priskirti vien rinkodaros...

Rinkodara
2019.03.18
Pardavimų valanda „Vilniaus duonoje“: besitraukiančioje rinkoje gelbsti greita reakcija ir inovacijos Premium 6

„Vilniaus duona“ pardavimus planuoja dviem metams į priekį, kas mėnesį. Neburia nei iš kavos tirščių, nei iš...

Pardavimai
2019.03.18
„Maxima“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Prekybos tinklas pasirinko „Maxima“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius – šių metų sausio-kovo...

Rinkodara
2019.03.18
„Baltikos“ planas nebūtinai patiks smulkiesiems

Estijos drabužių prekybininkės „Baltika“, veikiančios ir Lietuvoje, pagrindinio akcininko sukurpti viražai su...

Rinkos
2019.03.18
Radikalus „Baltika“ žingsnis – atsisako ženklų, uždaro siuvimo fabrikus 1

„Baltika Group“ atsisako prekės ženklų „Mosaic“ ir „Bastion“, sujungdama juos į vieną – „Monton“ ir uždaro du...

Pramonė
2019.03.18
Didžiausi atlyginimai tarp populiariausių e. parduotuvių  4

Tarp lankomiausių elektroninių parduotuvių didžiausią vidutinį atlyginimą šalyje šį sausį mokėjo...

Prekyba
2019.03.18
„Telia Lietuva“ skelbia komunikacijos paslaugų konkursą 1

„Telia Lietuva“ paskelbė konkursą ir renkasi komunikacijos paslaugų agentūrą. Pastaruosius 2 m.

Rinkodara
2019.03.18
„Wurth“ atidarė trečią parduotuvę Klaipėdoje

Vokiečių koncernas „Wurth Lietuva“ Klaipėdoje atidarė 600 kv. m klientų aptarnavimo centrą „Uostamiesčio...

Prekyba
2019.03.18
„Jysk“ keičia vadovą Baltijos šalyse

Dace Dovidena, pastaruosius šešerius metus vadovavusi „Jysk“ Baltijos šalyse ir Baltarusijoje, paliko įmonę.

Prekyba
2019.03.18
„Geros dovanos“ rinkodaros vadovė: svarbu kiekviena detalė

Joks sportininkas nesiruošia Olimpinėms žaidynėms be veiksmų plano, vizijos, aiškaus žinojimo, kur jo...

Rinkodara
2019.03.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau