Kartu su latviais ir estais užsienyje apsipirkome už milijardą

Publikuota: 2018-06-04
Luko Balandžio (15min) nuotr.
Luko Balandžio (15min) nuotr.

Baltijos šalių gyventojai dažnai perka užsienyje, o išleidžiamos sumos pirkiniams užsienyje viršija milijardą Eur, rodo Olandijos tyrimų instituto „Regioplan“ ir profesinių paslaugų bendrovės „EY“ bendrai atliktas Baltijos šalių tyrimas. Lietuvos valstybė dėl prekybos užsienyje masto per metus netenka apie 131 mln. Eur biudžeto pajamų, daugiausiai dėl pridėtinės vertės mokesčio mokėjimo kitose valstybėse.

Mažos gyventojų pajamos ir skirtingos produktų kainos daro didžiausią įtaką nemenkiems pasienio prekybos mastams.

Kas antras Baltijos šalių gyventojas per metus bent kartą užsienyje pirko produktų ar namų apyvokos daiktų. Labiausiai pirkimas užsienyje paplitęs tarp estų (56%), kiek rečiau į aplinkines valstybes vyksta latviai ir lietuviai (atitinkamai 52 ir 49%).

„Augant pajamoms, Baltijos šalių gyventojai vis labiau mobilėja. Prie to prisideda ir, pavyzdžiui, paprastesnis tiesioginis susisiekimas oro transportu — daugėja skrydžių iš Baltijos šalių. Tai išsivysčiusių valstybių požymis. Tačiau tyrimas atskleidė ir kitą reiškinį: Baltijos šalys išsiskiria „ekonominių turistų“ paplitimu. Nemaža dalis gyventojų reguliariai važiuoja į užsienį pirkti pigesnių prekių ar paslaugų“, — sako Jerzy Straatmeijeris, pasienio prekybos tyrimui vadovavęs instituto „Regioplan“ atstovas.

„Ekonominiais turistais“ ekspertas vadina tokius gyventojus, kurie užsienio šalyje pirko bent vieną kartą per ketvirtį. Reguliarus pirkimas užsienyje labiausiai buvo paplitęs tarp lietuvių: 51% pirkusių užsienyje lietuvių tai darė reguliariai. Tarp estų tokių buvo 48%, tarp latvių pasitaikė rečiausiai — 44%.

Toks didelis kiekis perkančiųjų užsienyje signalizuoja apie jautrumą kainai. Baltijos šalių gyventojų pajamos, palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, yra nedidelės. Pačios Baltijos šalys yra santykinai mažos, o sienos — atviros. Tai sudaro prielaidas klestėti pasienio prekybai.

Lietuviai  pirkimui užsienyje dažniausiai rinkosi Lenkiją (71%) ir Latviją (51%); latviai — Lietuvą (55%) ir Estiją (40%); estai — Latviją (76%) ir neapmuitinamų prekių parduotuves (24%).

Lietuviai išlaidesni

Studija atskleidė pirkimo skirtumus tarp Baltijos šalių gyventojų. Lietuviai per tokias išvykas linkę išleisti šimtus siekiančias sumas, kai latviai ir estai išlaidavo kukliau. Bent šimtą eurų pirkiniams vieno pirkimo metu teigia išleidę 38% lietuvių. Tarp latvių tokių buvo 23%, tarp estų — vos 17%. Didžioji dalis estų ir latvių pirkiniams užsienyje buvo linkę skirti sumas iki 100 Eur.

„Pagal išleidžiamas sumas galima daryti prielaidą, kad lietuviai vienu kartu užsienyje perka didžiąją dalį namų ūkiui būtinų prekių. Latvijoje ir Estijoje pirkimas yra gerokai selektyvesnis — vykstama konkrečių produktų, o ne viso pirkinių krepšelio. Pavyzdžiui, žinoma, kad Latvijoje dėl akcizų politikos alus yra pigesnis nei Estijoje. Užtenka 50 Eur sumos pirkiniams, kad būtų patenkintas pigesnio alaus poreikis“, — teigia Indrė Zakalskytė, tyrimą atlikusios profesinių paslaugų bendrovės EY atstovė.

Vieno pirkimo metu Estijos gyventojai pirko vidutiniškai 18 skardinių 0,5 l alaus, kai Latvijos gyventojas pirko vidutiniškai 7 skardines alaus.

Daugiausiai praranda Lietuva

Studijos autoriai suskaičiavo, kad bendra gyventojų pirkinių suma užsienyje viršija 1 mlrd. Eur. Manoma, kad didžiausias negautas pajamas mokesčių pavidalu skaičiuoja Lietuva, gerokai mažesnes — Latvija ir Estija.

„Lietuvos valstybė dėl prekybos užsienyje masto per metus netenka apie 131 mln. Eur biudžeto pajamų, daugiausiai dėl pridėtinės vertės mokesčio mokėjimo kitose valstybėse. Latvijoje negautos biudžeto pajamos siekia beveik 40 mln. Eur, Estijoje — perpus mažesnės“, — sako p. Zakalskytė.

Dalis produktų pirkinių krepšelyje yra esminiai — dėl jų ar jų kategorijos žmonės važiuoja į užsienį. Tarp tokių produktų galima paminėti maisto produktus, namų apyvokos prekes, degalus ir alkoholį. Šie produktai sukelia grandininę reakciją. Važiuojama pirkti jų, o papildomai yra nuperkami ir kiti produktai, nors jų kaina ir nesiskiria — taip taupomas laikas.

Mažinant neigiamą pirkimo kaimyninėse valstybėse poveikį, ji rekomenduoja derinti mokestinę politiką esminiams produktams ir paslaugoms, kad būtų minimalizuoti motyvai vykti pirkti į kaimynines šalis.

Pirkimo pasienyje tyrimą atliko Olandijoje įsikūręs tyrimų institutas „Regionplan Policy Research“ bei profesinių paslaugų lyderė Baltijos šalyse „EY“. Tyrimo tikslas — įvertinti Baltijos šalių gyventojų pirkimo užsienyje įpročius, apimtis ir dažnumą. Tyrimas rėmėsi bendrovės „Spinter tyrimai“ įvykdyta reprezentatyvia apklausa trijose Baltijos valstybėse: Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Iš viso 2017 m. gruodžio mėnesį buvo apklausta 3.019 vyresnių nei 18 metų respondentų —  po maždaug 1.000 iš kiekvienos valstybės.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Daugiausiai Lietuvoje išleidžia airių turistai, taupiausi – latviai ir estai

2017 m. į Lietuvą su viena ar daugiau nakvynių atvykę užsieniečiai išleido 871,5 mln. Eur – 8,1% daugiau nei...

Šiukštu, tik nespauskite eurais! 1

Praleidęs smagias atostogas užsienyje retas susimąsto, kad grynindamas pinigus ar atsiskaitydamas mokėjimo...

Finansai
2018.06.23
Lietuviai apsipirkimui užsienyje išleidžia daugiausia iš Baltijos šalių 2

Lietuviai apsipirkimui užsienyje išleidžia daugiausia pinigų iš visų Baltijos šalių. Daugiausia lietuviai ir...

Čekių loterija atnešė beveik 2 mln. Eur papildomų mokesčių į biudžetą 7

Praėjusių metų pabaigoje prasidėjusi čekių loterija į valstybės biudžetą papildomai atnešė 1,85 mln. Eur...

Finansai
2018.06.23
Lietuvos eksportas per metus paaugo 16,8% 10

2017 m. prekių eksportuota už 26,41 mlrd. Eur, importuota už 28,52 mlrd. Eur, tad Lietuvos užsienio prekybos...

„Maximai LT“ nepavyko apskųsti 15.000 Eur baudos

Mažmeninės prekybos tinklą „Maxima“ valdančiai bendrovei „Maxima LT“ nepavyko apskųsti Valstybinės vartotojų...

Smulkieji išlaukia progos: parduotuvę Vilniaus senamiestyje įkūrė už 2.000 Eur Premium

Nedideli gamintojai, jau pažįstami savo pirkėjui, atsisako brangiai nuomojamų prekybos vietų ir pasikliauna...

Įsigaliojo ES muitai amerikietiškai produkcijai

Penktadienį įsigaliojo ES muitai, kuriuos Europa įvedė kaip atsaką į JAV prezidento Donaldo Trumpo agresyvią...

Verslo aplinka
2018.06.22
Iš darbdavio įsigijęs nuostolingą verslo dalį, per metus pastatė įmonę ant kojų Premium

Turėti tik vieną pirkėją yra rizikinga, tačiau būti priklausomam nuo vienintelio tiekėjo – rizika ne ką...

Verslo pusryčių tema – draudimų ir reguliavimo pasekmės verslui Rėmėjo turinys 2

Praėjusį trečiadienį asociacija „American Chamber of Commerce in Lithuania“ pakvietė verslininkus į...

Verslo aplinka
2018.06.22
„Kesko Senukai“ perka e. prekybos grupę „1A“ 11

Prekybos tinklas „Kesko Senukai“ taps didžiausiu Baltijos šalyse veikiančios e. prekybos grupės „1A“...

„Kesko Senukai“ Vilniuje atidarys statybų profesionalams skirtą prekybos erdvę-sandėlį 5

Kitą savaitę „Kesko Senukai“ Vilniuje atidarys statybų 1,5 mln. Eur kainavusį, specialistams bei statantiems...

Išpasakojo didžiausio istorijoje lietuvių pirkinio užsienyje detales Premium 10

Sunkiai pasiekiami sandorio įgyvendinimo terminai, gyvenimas lėktuvuose ir automobiliuose, kreivokas švedų...

Rinkos
2018.06.20
„Neste Lietuva“ šiemet planuoja plėsti degalinių tinklą 4

Suomijos kapitalo automatinių degalinių tinklą valdanti bendrovė „Neste Lietuva“ šiemet planuoja atidaryti...

EVD: Konkurencijos taryba tiria vaistinių kainas bei susijusius įkainius 2

Kovo pabaigoje tyrimą dėl šalyje veikiančių vaistinių tinklų galimo kartelinio susitarimo pradėjusi...

Po muitų Kinijai atvėso JAV verslo palankumas Trumpui Premium

Donaldui Trumpui, JAV prezidentui, praėjusią savaitę paskelbus apie muitų kiniškoms prekėms paketą, o,...

Verslo aplinka
2018.06.19
Kai kurios „Lidl“, „Maxima“, „Rimi“ parduotuvės vasarą dirba ilgiau

Atsižvelgdami į pirkėjų srautus vasarą, prekybos tinklai ilgina darbo laiką kai kuriose parduotuvėse...

VVTAT nubaudė „Norfą“

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) skyrė sankciją UAB „Norfos mažmena“ už nesąžiningą...

Tobula vieta lentynoje – šalia didžiųjų ženklų, sėkmės kodas – akcija Premium

Nors vartotojai ir teigia, kad nori didelio produktų pasirinkimo, iš tiesų tai juos dažniau vargina, nei...

Rinkodara
2018.06.18
„Barboros“ ir „Assorti“ prekių išvežiojimo sprendimų palyginimas Premium

Elektroninės prekybos maisto produktais versle reikšmingą kaštų dalį sudaro prekių pristatymas. Šio verslo...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau