Startuoliams apie intelektinės nuosavybės apsaugą verta galvoti iš anksto

Publikuota: 2017-11-20
„Cobalt” vyresnioji teisininkė Julija Beldeninovienė.
„Cobalt” vyresnioji teisininkė Julija Beldeninovienė.

Startuolių verslo ašis – inovatyvi produkto, paslaugos ar verslo modelio idėja, tad natūralu, kad jauni verslininkai visas pastangas sutelkia jos tobulinimui. Vis dėlto ekspertai sutaria, kad žengiant į rinką derėtų laiku pagalvoti ir apie tai, kaip apsaugoti savo intelektinę nuosavybę.

Anot Advokatų kontoros „Cobalt” vyresniosios teisininkės Julijos Beldeninovienės, delsdami startuoliai rizikuoja apskritai netekti savo sukurto ženklo. „Apsukrūs konkurentai gali suskubti užregistruoti tokį patį arba panašų prekių ženklą, ypač, jei jis jau žinomas rinkoje. Svarbu nepamiršti, jog prekių ženklų atžvilgiu galioja „first to file“ taisyklė: kas pirmas užregistravo, tas ir turi teisę į prekių ženklą, nesvarbu, kad kiti jį pradėjo naudoti anksčiau. Užginčyti tokio ženklo registraciją praktikoje labai sunku, tai reikalauja didelių išlaidų, kurios startuoliui yra nepakeliamos“, – pabrėžia advokatė.

Ji pasakoja vieną realiai nutikusią istoriją: prašymą užregistruoti naudojamą logotipą startuolis pateikė tada, kai jo sukurtas gaminys buvo spėjęs išpopuliarėti ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų. Paaiškėjo, kad ES mastu jau paduota paraiška dėl tapataus prekių ženklo, tad lietuviui teko pervadinti savąjį ir kurti naują logotipą.

Neįregistravę prekių ženklo arba dizaino, jei šis yra esminis produkto skiriamasis ženklas, startuoliai itin sunkiai pritrauks ir investuotojus. Juk pagrindinis jų turtas, į kurį investuojama, ir yra intelektinė nuosavybė, todėl labai svarbu, kad jis būtų maksimaliai apsaugotas. Vieno sėkmingiausių Lietuvos startuolių „Citybirds“ steigėjas, Pigeon paspirtukus sukūręs Ignas Survila atvirauja: „Investuotojai su mumis net nešnekėjo tol, kol neužregistravome dizaino. Jiems tai yra papildomas saugumo garantas, kad niekas nepavogs, nenukopijuos ir nepadarys to produkto greičiau už tave.“

Sutelktinio finansavimo platformoje „Kickstarter“ susipažinęs su investuotoju iš Šveicarijos, p. Survila ten įkūrė įmonę ir sėkmingai vysto savo veiklą: per metus planuojama pagaminti 10 000 paspirtukų. „Visų mūsų produktų prekių ženklai yra registruoti. Taip pat ir dizainas, kadangi jis yra pagrindinė kompanijos vertybė, pridėtinė vertė – radome unikalią nišą, todėl ją buvo būtina apsaugoti“, – dėsto p. Survila.

Apsaugoti ten, kur ketini veikti

Svarbu atsiminti, kad prekių ženklui, kaip ir dizainui taikoma teritorinė apsauga, t.y. jis saugomas ten, kur yra registruotas (su išimtimis dėl plačiai žinomų prekių ženklų, neregistruotu Bendrijos dizainu ir pan.). Lietuvoje prekių ženklą ir dizainą registruoja Valstybinis patentų biuras. Lyginant su kitomis ES šalimis, ši procedūra nėra brangi – 138 Eur. Visgi paprastai inovatyvus verslas peržengia vienos valstybės ribas, tad dažnam startuoliui nepakanka tik mūsų šalyje galiojančios apsaugos. Dėl šios priežasties startuoliai, anot p. Beldeninovienės, dažniau renkasi ES ženklo registraciją. Ženklo registravimas Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyboje (toliau - ESINT) kainuoja keliskart brangiau, tačiau apsauga galioja visose 28 Sąjungos valstybėse, įskaitant ir Lietuvą.

Prieš apsisprendžiant, kurį apsaugos lygį pasirinkti, ekspertai pataria gerai apgalvoti, kuriose šalyse bus parduodamas Jūsų produktas. „Jei planuojama eiti į užsienio valstybių (ne ES) rinkas, tuomet geriau registruoti prekių ženklus konkrečiose šalyse. Galima registruoti kiekvienoje dominančioje valstybėje, arba užregistruoti vieną nacionalinį prekių ženklą ir jo pagrindu teikti tarptautinę prekių ženklo paraišką“, – pataria Kristina Vilkienė, Valstybinio patentų biuro Pramoninės nuosavybės informacijos skyriaus vedėja.

Keletą sėkmingų startuolių išvystęs viešųjų ryšių specialistas Artūras Jonkus mano, jog verslo pradžioje, kai išlaidų ir taip netrūksta, itin svarbu apgalvoti, kas aktualiausia pradiniame etape: „Manau, jei tiki, kad tavo produktas bus sėkmingas, tai bent minimaliai apsisaugok prekių ženklą. Mes technologinių kompanijų ženklus registravome ES šalyse, o konsultacijų kompanijos – Lietuvoje. Tai lėmė rinkos, kuriose jos veikia.“

Svarstant, kada ir kur registruoti apsaugą, p. Survila pataria atsižvelgti ir į produkto, ir į rinkos savybes. Pavyzdžiui, net Kinijoje, kuri tradiciškai laikoma „kopijuotojų“ šalimi, anot jo, niekas neskuba nugvelbti tavo dizaino tol, kol jis dar yra ne iki galo išvystytas: „Jiems nėra tikslo daryti klaidas, kurias tobulindamas gaminį padarysi tu, tad kol esi kūrybiniame procese, nevertėtų labai jaudintis. Tačiau kai išsprendęs visus gamybinius klausimus jau eisi į rinką, tada jau tikrai verta pasirūpinti savo gaminio apsauga. Žinoma, tai labiau tinka masinės gamybos produktams, inovacijų, lazerių srityje specifika kita.“

Svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kad jei per ilgai delsiant registruoti dizainą, tokios galimybės gali visai nelikti: praėjus 12 mėnesių nuo to laiko, kai dizainas tampa prieinamas visuomenei, jis nebeatitinka naujumo reikalavimų ir nebegali būti registruotas arba šiuo pagrindu gali būti užginčyta jo registracija. Kita vertus, ir be registracijos gaminio vaizdas Europos Sąjungoje saugomas trejus metus nuo pirmojo atskleidimo visuomenei datos. „Tačiau tą datą gali būti pakankamai sudėtinga įrodyti, todėl pareiškėjas turėtų įsivertinti tokio apsaugos būdo rizikas“, - pažymi Kristina Vilkienė.

Užregistruoti nėra sudėtinga

Kad į rinką žengiantys startuoliai jaustųsi saugūs dėl savo prekių ženklo, patariama atlikti namų darbus jau kuriant būsimą įmonės pavadinimą ir ženklą. Dažnai pamirštama patikrinti, ar toks prekių ženklas dar nėra užregistruotas, nėra įmonių, turinčių panašius pavadinimus ir panašiai.

„Tokia situacija verslui nėra naudinga ne tik teisine prasme – praktika rodo, kad paprastai ženklas pirma išbandomas rinkoje, o tik tada susirūpinama teisine jo apsauga. Nors tokie verslo žingsniai suprantami dėl verslo procesų greičio, vis tik patartina, kad ženklodaros procese nuo pat pradžių dalyvautų ir teisininkas ar kitas asmuo, žinantis reikalavimus prekių ženklui. Taip bus išvengta situacijų, kai įmonės jau realiai naudojamą prekių ženklą bus atsisakyta registruoti dėl neatitikimo minėtiems absoliutiems reikalavimams arba galimo trečiųjų asmenų ankstesnių išimtinių teisių pažeidimo“, – pataria p. Vilkienė.

Lietuvoje galioja trijų tipų prekių ženklai – nacionaliniai, Europos Sąjungos bei tarptautiniai. Todėl patikrą dėl ankstesnių prekių ženklų būtina atlikti visuose 3 prekių ženklų registruose, o taip pat ir Juridinių asmenų registre. Registruojanti ženklą institucija tikrina tik prekių ženklo pavadinimo atitikimą Prekių ženklų įstatymo 6 straipsnyje numatytiems absoliutiems reikalavimams, t.y. įvertina tik paties žymens santykį su paraiškoje nurodytu prekių ir paslaugų sąrašu – ar pareikštas registruoti žymuo nėra bendrinis bei ar neaprašo prekių ir (arba) paslaugų, ar neklaidina dėl prekių ir (arba) paslaugų savybių ir charakteristikų. Neatlikus tokio išankstinio savo ženklo patikrinimo, iškyla rizika pažeisti ankstesnes trečiųjų asmenų teises bei sulaukti pretenzijų iš jau esamų prekių ženklo savininkų

Dar viena praktikoje pastebima tendencija – prekių ženklo kūrimas naudojant bendrinius lietuvių ar anglų kalbos žodžius. Toks naudojimas nėra draudžiamas, ženklai gali būti sudaryti iš bendrinių konkrečios kalbos žodžių, tačiau patys ženklai neturi būti bendriniais prekių ženklų teisės prasme, t.y. neturi tiesiogiai aprašyti jais žymimų prekių ar paslaugų: pavyzdžiui žodis „Apple“ (obuolys) yra bendrinis ir aprašomasis obuolių atžvilgiu, todėl negalėtų būti registruojamas (be kitų papildomų skiriamąjį požymį suteikiančių elementų) obuoliams žymėti, tačiau jis yra registruotas ir visiems žinomas kaip puikus prekių ženklas kompiuteriams, telefonams bei jų įrangai žymėti.

Bendras patarimas vertinant pasirinkto naudoti prekių ženklo kompoziciją – jeigu jau pasirenkama naudoti bendrinius žodžius, turinčius nuorodas į konkrečių prekių ar paslaugų savybes ar kitas charakteristikas, jie turi būti papildyti pakankamai originalia grafika, šriftu ar spalviniais sprendimais - elementarios geometrinės figūros ar žodžių užrašymas dviem ar daugiau spalvų paprastai nesuteikia reikalaujamo skiriamojo požymio.

Julija Beldeninovienė pataria dar ir patikrinti, ar ženklas gražiai skamba ir nėra įžeidžiantis visose dominančiose rinkose, kad nenutiktų kaip industrijos milžinei „Coca-cola“, kurios pavadinimas Kinijoje reikštų „įkąsk vaškiniam buožgalviui“.

„Panašus atvejis buvo ir pas mus, kai viena užsienio kompanija norėjo čia įregistruoti prekių ženklą „Spira“, žymintį augalinės kilmės produktus. Informavome juos apie šio žodžio prasmę Lietuvoje ir savo paraišką jie atšaukė“, - prisimena p. Vilkienė.

Kita vertus, svarbu atsiminti, kad prekių ženklas, norint turėti maksimalią jo teikiamą naudą, turi būti ne tik tinkamai registruotas, bet ir tinkamai naudojamas, t.y. naudojamas toks, koks registruotas, ten, kur registruotas ir toms prekėms ar paslaugoms, kurioms yra registruotas bei naudojamas jo savininko arba asmens, turinčio jo sutikimą. Jeigu ženklas nepradedamas naudoti iš tikrųjų (t.y. siekiant realiai įeiti į rinką ir užimti joje atitinkamą rinkos dalį ženklinant prekes ar paslaugas pasirinktu prekių ženklu) per 5 metus nuo jo registracijos datos, suinteresuoti asmenys gali kreiptis į teismą dėl tokio prekių ženklo registracijos panaikinimo.

Vis tik svarbiausia yra realistiškai įvertinti, kuo rizikuojate neregistruodami prekių ženklo ar dizaino, ir pagalvoti, kaip susidorosite su galimomis pasekmėmis, jei tarkime, teks atsisakyti ženklo ir kurti naują. Ir, žinoma, pasistengti neatidėlioti intelektinės apsaugos klausimo tol, kol prekių ženklas pasidarys įdomus ne tik jums, bet ir konkurentams.

Daugiau informacijos ir ESINT bei nacionalinių intelektinės nuosavybės biurų praktikos apibendrinimai.

Publikacija parengta įgyvendinant Valstybinio patentų biuro ir Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos 2017 m. dvišalio techninio bendradarbiavimo susitarimą.

Pavyzdžiai prekių ženklų, sudarytų iš bendrinių žodžių. Dalis jų dėl aprašomojo pobūdžio buvo neregistruoti, o dalis – įvertus papildomus ženklą sudarančius elementus – grafiką, spalvą, šriftą – įregistruoti.

infogr.am::infogram_0_c6d52903-ef1e-439f-a8e5-39b09560675c

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Mediashop“, viena iš „Elektromarkt“ tinklo valdytojų, neapgynė savo teisių Premium 1

UAB „Mediashop“, viena iš buitinės technikos parduotuvių „Elektromarkt“ valdytojų, turės sumokėti 1,3 mln.

Prekyba
05:45
Komunikacijos lyderiai: G. Nausėda atlaisvino vietą T. Povilauskui 2

Bankų atstovai pernai išliko dažniausiai Lietuvos žiniasklaidoje cituojamų nuomonės lyderių sąrašo viršūnėje,...

Rinkodara
08:01
„Amazon Go“ priims ir grynuosius 1

JAV prekybos milžinės „Amazon“ fizinėse parduotuvėse, kuriose iki šiol buvo galima atsiskaityti tik sąskaitas...

Prekyba
07:59
Didžiausias Šiaurės Europos dviračių gamintojas pardavinėti mokosi iš smulkiųjų Premium

Gamintojų kooperacija ar skatinimas tą daryti – įprastas reiškinys, tačiau bendradarbiavimas neįpareigoja...

Gazelė
05:45
Prekybos įmonių asociacija stoja į tarptautinę organizaciją

Prekybos įmonių asociacija taps asociacijos „EuroCommerce“, atstovaujančios didmeninės ir mažmeninės prekybos...

Prekyba
2019.04.17
Griežtėja elektroninės prekybos taisyklės 

Europos Parlamentas (EP) trečiadienį pritarė taisyklėms, skirtoms apsaugoti vartotojus nuo klaidinimo...

Prekyba
2019.04.17
„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 14

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
2019.04.17
„Barbora“ plečiasi į Prienus ir Birštoną 1

Didžiausia Baltijos šalyse maisto ir kasdienių prekių elektroninė parduotuvė „Barbora“ toliau plečia veiklą...

Prekyba
2019.04.17
„Aprangos“ grupė turi naują komunikacijos vadovą 3

Tadas Marčiukaitis, buvęs naujienų portalo „Alfa.lt“ vyriausiasis redaktorius, pastaruoju metu dirbęs „MG...

Prekyba
2019.04.17
„Mars“ korporacijos istorija: kodėl keičiasi didieji prekių ženklai Premium 2

„Mars, Incorporated“, labiausiai pasaulyje žinoma kaip populiariausių šokoladinių batonėlių ir gyvūnų maisto...

Rinkodara
2019.04.17
Populiariausi socialinės inžinerijos būdai ir kaip nuo jų apsisaugoti? Verslo tribūna 1

Per pastarąjį dešimtmetį kibernetinio saugumo kontekste vis daugiau dėmesio sulaukianti socialinė inžinerija...

Išmani Lietuva
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
JAV suplanuoti tūkstančių parduotuvių uždarymai

JAV prekybininkai šiemet uždarys 5.994 parduotuves, o naujų atidaryti planuojama 2.641, rodo tyrimų bendrovės...

Prekyba
2019.04.16
Baigta tirti prekybos degalais afera: į biudžetą nesumokėta 10,7 mln. Eur mokesčių 1

Per dvejus metus tarptautinė organizuota nusikalstama grupė pasipelnė iš neteisėto degalų pardavimo ir...

Finansai
2019.04.16
„Akropolio Group“ įmonė skolinasi 140 mln. Eur 9

UAB „Ozo turtas“, kuriai priklauso Vilniaus prekybos centras (PC) „Akropolis“, iš kelių bankų skolinasi 140...

Statyba ir NT
2019.04.16
„Iki“ savininkės „Rewe“ grupės valdybos narys: asmeniškai kuruoju „Iki“, nes čia kelio pradžia Premium 4

Januszo Kuliko, Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Rewe“, valdančio beveik 94% prekybos tinklo „Iki“...

Prekyba
2019.04.16
„Bitė Lietuva“ pirmoji Lietuvoje bando įregistruoti garsinį ženklą

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“, neseniai pristačiusi atnaujintą savo pagrindinį prekės ženklą ir...

Rinkodara
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 8

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
ES Taryba patvirtino Autorių teisų direktyvą 1

Europos Sąjungos Taryba pirmadienį pritarė Autorių teisių direktyvai internete. Žalia šviesa šiai direktyvai...

Rinkodara
2019.04.15
Iš Kinijos ekonomikos – dar viena gera žinia 4

Kinijos eksportas šiemet kovą, palyginti su pernykščiu, augo 14,2% – daugiausiai per 5 pastaruosius mėnesius...

Rinkos
2019.04.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau