VŽ paaiškina: kiek gali augti „Maxima“ ir kodėl mažės „Rimi“ ir „Iki“ parduotuvių

Publikuota: 2017-11-06
„Maximos“ parduotuvė Vilniuje, Mindaugo g.. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
„Maximos“ parduotuvė Vilniuje, Mindaugo g.. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Lietuvoje nėra ribojama natūrali verslo, taip pat ir mažmeninės prekybos, plėtra. Prekybininkai gali atidaryti tiek parduotuvių, kiek nori, išskyrus atvejus, kai vienas ūkio subjektas parduotuves atidaro perimdamas konkurento verslą.

Elonas Šatas, Konkurencijos tarybos narys, VŽ teigia, kad tais atvejais, kai vienas prekybininkas nori įsigyti kito prekybininko parduotuves, pirmiausia žvelgiama į tų prekybininkų metinius apyvartų dydžius. Jeigu Konkurencijos įstatyme numatytos pajamų ribos yra viršijamos – paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais buvo didesnės negu 14,5 mln. Eur ir jeigu kiekvieno mažiausiai iš dviejų koncentracijoje dalyvaujančių ūkio subjektų bendrosios pajamos paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais yra didesnės negu 1,45 mln. Eur – būtina gauti Konkurencijos tarybos leidimą vykdyti koncentraciją.

„Maximos“, kaip ir bet kurio kito mažmeninės prekybos tinklo, natūralus augimas nėra ribojamas. Ribojama gali būti tik koncentracija, kai įsigyjami jau veikiantys verslai“, – teigia p. Šatas.

Tačiau natūralios plėtros atveju ribojimai gali būti susiję su teritorijų planavimu. Pavyzdžiui, savivaldybės, būdamos atsakingos už teritorijų planavimą, gali numatyti, kad kai kuriose miestų vietose, pavyzdžiui, senamiesčiuose ar centrinėje miestų dalyje, gali būti ne didesnės nei tam tikro dydžio parduotuvės. Toks natūralios plėtros ribojimas yra taikomas ne vienos šalies miestuose, kur dideliems prekybos centrams leidžiama kurtis tik atokiau nuo centro.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Konkurencijos tarybos žiniomis, įmonių augimas demokratinėse šalyse gali būti ribojamas tik dėl teritorijų planavimo“, – pabrėžia p. Šatas.

Paklaustas, kuriuose sektoriuose Lietuvoje yra didžiausia konkurencija mažmeninės prekybos versle, pašnekovas atsakė, kad pagal šį kriterijų Konkurencijos taryba rinkos vertinimo neatlieka.

„Lidl“ – jau tarp įtakingų

Konkurencijos taryba periodiškai atlieka įvairių sričių rinkos tyrimus siekdama nustatyti, ar nagrinėjamoje rinkoje sudarytos pakankamos sąlygos veiksmingai konkurencijai. Atlikusi rinkos tyrimą Konkurencijos taryba pateikia išvadas bei pasiūlymus atitinkamoms institucijoms, kaip rinkoje sudaryti geresnes prielaidas veiksmingai konkurencijai, sukuriant vartotojams kuo didesnės naudos, teigia p. Šatas.

2003–2016 m. iš 12 atliktų rinkos tyrimų 2 buvo skirti įvertinti didžiųjų prekybos tinklų padėtį mažmeninės prekybos rinkoje, 3-uoje analizuotos priežastys, nulėmusios maisto produktų kainų pokyčius, 2-uose – pieno ir pieno produktų sektoriaus tyrimai.

Įvairių rinkų vertinimai taip pat atliekami kaskart nagrinėjant įmonių prašymus vykdyti koncentraciją. Mažmeninės prekybos rinkos vertinimas buvo atliktas neseniai nagrinėjant bendrovių „Rimi Lietuva“ ir „Palink“ koncentraciją, daugiau informacijos galima rasti paviešintame nekonfidencialiame nutarimo variante.

Tęsinys po grafiku

[infogram id="635879d0-74da-4d99-b1a9-3bbf65a14e8e" prefix="0a7" format="interactive" title="Prekyba::parduotuvių skaičius"]

Be to, pagal Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymą Konkurencijos taryba kas dvejus metus atlieka didžiųjų prekybos tinklų ir maisto bei gėrimų tiekėjų sutarčių stebėseną ir vertina, ar didelę rinkos galią turinčios mažmeninės prekybos įmonės ja nepiktnaudžiauja, ar neblogėja tiekėjų padėtis. Šiuo metu tokia stebėsena yra vykdoma, o jos pažyma Vyriausybei bus išsiųsta 2018 m.

„Valstybė siekia riboti didelę rinkos galią turinčių mažmeninės prekybos įmonių rinkos galios panaudojimą ir užtikrinti maisto prekių bei gėrimų tiekėjų ir didelę rinkos galią turinčių mažmeninės prekybos įmonių interesų pusiausvyrą“, – teigia p. Šatas.

Anot jo, šiuo metu didelė rinkos dalį turinčiomis įmonėmis laikomos ir stebimos yra nebe tik „Maxima“, „Rimi“, „Iki“, „Norfa“, bet ir „Lidl“.

„Lietuvoje draudžiama atlikti ūkinės veiklos sąžiningai praktikai prieštaraujančius veiksmus, kuriais mažmeninės prekybos įmonių veiklos rizika perkeliama tiekėjams ar jiems primetami papildomi įsipareigojimai arba kurie varžo tiekėjų galimybes laisvai veikti rinkoje ir kurie išreiškiami kaip reikalavimai tiekėjui: nuo vadinamojo „įėjimo“ mokesčio iki mokesčio už prekių išdėstymą“, – vardija p. Šatas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Prekyba“
Kaip įvertinti, ar jūsų pasiūlymas yra konkurencingas Premium

Neringa Petrauskaitė, UAB „We Are Marketing“ strategė, partnerė, sako, kad kai kalbame apie pardavimus,...

Rinkodara
17:00
Bandomasis laikotarpis – klausimai, į kuriuos vadovas turėtų galėti atsakyti po 3 mėnesių Premium 3

Trys mėnesiai bandomojo laikotarpio – puikus metas geriau pažinti nauja darbuotoją, jei šis laikas...

Vadyba
2022.06.25
Prekybos tendencijos 2022 m. antrajam pusmečiui Premium

Pastarieji keleri metai pažėrė nemenkų iššūkių tiek klientams, tiek ir prekybininkams, o jų nemažėja ir šiais...

Prekyba
2022.06.25
Verslas Palangoje: kokių taisyklių išmoko naujokai Premium 1

Nuo Joninių Palangoje verslui prasideda darbymetis, o poilsiautojams – atostogų sezonas pajūryje. Tokią vieną...

Gazelė
2022.06.24
Lietuvos kūrėjai pelnė sidabrą Europos dizaino apdovanojimuose

Europos dizaino apdovanojimuose (angl. European Design Awards) šiemet Lietuvai atiteko du sidabro...

Rinkodara
2022.06.24
Lietuvos kurortuose Joninių savaitgalį užimta 85% apgyvendinimo vietų

Ilgąjį Joninių savaitgalį Lietuvos kurortuose – poilsiautojų gausa. Kai kur apsistoti vietų nelikę, o...

Laisvalaikis
2022.06.24
„Nike“ galutinai palieka Rusijos rinką 2

JAV sportinės avalynės ir aprangos gamintoja „Nike“ ketvirtadienį pranešė, kad galutinai palieka Rusijos...

Prekyba
2022.06.23
Finansiniai rezultatai gerėja, bet pandemijos nukamuotiems viešbučiams – dar vienas išbandymų metas Premium

2021 m. daugelis didžiųjų šalies viešbučių fiksavo geresnius finansinius rezultatus, tačiau jų valdytojai...

Statyba ir NT
2022.06.23
Pernai Lietuvoje kas aštunta žiniasklaidos priemonė buvo valdoma politikų 2

68 politikai, valstybės tarnautojai bei jų sutuoktiniai pernai Lietuvoje valdė 129 arba kas aštuntą...

Rinkodara
2022.06.23
Prie „Audimo“ rinkodaros vairo – nauja vadovė Premium

Tatjana Rudienė tapo UAB „Audimas Brand“ rinkodaros vadove. Prieš tai ji buvo ilgametė mineralinio vandens...

Rinkodara
2022.06.23
Nuo slidinėjimo trasos iki geležinkelio bėgių – ką dažniausiai parduoda e. varžytynių ir aukcionų portale? Verslo tribūna

Per 200 valstybės ar savivaldybių valdomų įstaigų bei privataus verslo atstovų „iškeitė“ sudėtingus ir...

Interneto reklama karo akivaizdoje: mažėjo NT komunikacijos, sprogo kelionių pasiūla Premium

Per pirmuosius 4 šių metų mėnesius reklamos kiekius skaitmeninėje erdvėje labiausiai didino mobiliojo ryšio,...

Rinkodara
2022.06.22
Vyriausybė pritarė turistų apsaugos stiprinimui: draudimo reikėtų visiems kelionių organizatoriams

Vyriausybė trečiadienį pritarė turistų apsaugos stiprinimui – Ekonomikos inovacijų ministerijos siūlymu...

Gazelė
2022.06.22
„Vinted“ pristato siuntimo paslaugų verslą, M. Mikuckas atsitraukia nuo kasdienės veiklos įmonėje 11

„Vinted“ grupė, valdanti didžiausią Europoje internetinę naudotų mados prekių tarpusavio prekybos platformą...

Inovacijos
2022.06.22
„Kanų liūtuose“ – karšta lietuvių sėkmė

Didžiausiame ir svarbiausiame kūrybiškumo festivalyje pasaulyje „Kanų liūtai“ vaizdo meno gamybos...

Rinkodara
2022.06.22
VMG derasi dėl verslo Baltarusijoje pardavimo, SBA tariasi su ERPB Premium

Vienos didžiausių lietuviškų investicijų traukiasi iš Baltarusijos. Į verslą šioje šalyje medienos ir baldų...

Pramonė
2022.06.22
„Nordcurrent“ rinkodaros vadovas S. Stūrys: žaidimų industrija jau varžosi su pramonės gigantais Premium

Didžiausia Lietuvoje žaidimų kūrimo ir leidybos įmonė „Nordcurrent“ šiemet planuoja 110 mln. eurų apyvartą.

Inovacijos
2022.06.22
„Lidl“ rinkos dalis auga, visų kitų – traukiasi Premium 18

Nors Vokietijos kapitalo žemų kainų tinklo „Lidl Lietuva“ finansiniai metai neatitinka kalendorinių, kuriais...

Prekyba
2022.06.22
ES sankcijos palaipsniui apims vis daugiau į Kaliningradą vežamų prekių

Nuo birželio 17 d. pradėtas taikyti draudžiamų vežti per Europos Sąjungą (ES) prekių sąrašas, remiantis...

Logistika
2022.06.21
Estijos medienos pramonė stabdo investicijas, Latvijoje – ažiotažas dėl granulių Premium

Nestabili verslo aplinka daro įtaką medienos pramonės įmonių darbui ir keičia vartotojų įpročius. Nors gegužę...

Pramonė
2022.06.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku