Prekybos sektoriaus apžvalga: tendencijos, komentarai, lyderio rinkimai

Publikuota: 2017-09-12
VŽ koliažas
svg svg
VŽ koliažas

Prekybos sektoriuje 2016 m. dinamikos netrūko: parduotuves atidarė Vokietijos mažmeninės prekybos tinklas „Lidl“, „Rimi“ paskelbė perkanti antrą rinkos žaidėją – „Iki“ parduotuvių tinklą, prekybos centrų segmente išsiskyrė Kauno PC „Mega“, užbaigusi plėtros projektą, o namų apyvokos prekių ringe pasirodė latvių „Depo“.

Netrūko ir nuostolių: maisto pristatymo į namus segmente sušmėžavo naujokas zzz.lt, kuriam įsitvirtinti nepavyko, verslo Lietuvoje atsisakė ir mažmeninės prekybos drabužiais tinklas „Marks & Spencer“.

Visa mažmeninės prekybos įmonių apyvarta (be PVM) 2016 m. palyginamosiomis kainomis išaugo 7%, o pašalinus darbo dienų skaičiaus įtaką, augimas sudarė 6,7%, rodo Statistikos departamentas.

Maisto prekėmis prekiaujančių įmonių apyvarta 2016 m., palyginti su 2015 m., padidėjo 2,7% (pašalinus darbo dienų skaičiaus įtaką ji kilo 2,7%). Ne maisto prekių prekybos apyvarta didėjo 5,4% (pašalinus darbo dienų skaičiaus įtaką – 5,1%).

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

[infogram id="0f70b6f8-6c1b-47e5-a43e-cd58480f3442" prefix="DSf" format="interactive" title="Prekyba: Mažmeninės prekybos pokyčiai 2016 m. gruodį"]

„Verslo žinios“ tęsia sektorių lyderių rinkimų projektą ir pateikia sąrašą prekybos sektoriaus įmonių, kurių finansiniai rezultatai pernai buvo geriausi.

Prekybos sektoriaus lyderių rinkimuose dalyvauja bendrovės, kurios iki 2017 m. gegužės 31 d. yra pateikusios savo finansines ataskaitas Registrų centrui ir patenka į didžiausių Lietuvos bendrovių sąrašą. Balsuoti galite ČIA.

Pirmajame rinkimų etape buvo atrinktos įmonės, remiantis tokiais finansiniais kriterijais:

  • pardavimo pajamos 2016 m.;
  • pardavimo pajamų pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;
  • ikimokestinis pelnas 2016 m.;
  • ikimokestinio pelno pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;
  • pelningumas 2016 m.

Tai reiškia, kad į sąrašą pateko po 5 įmones, mažmeninės prekybos sektoriuje pirmaujančias pagal kiekvieną aukščiau išvardytą kriterijų. Be to, atrinktos tik pelningai 2016 m. dirbusios bendrovės.

Sektoriaus lyderį iš pateikto bendrovių sąrašo renka vz.lt skaitytojai. Balsavimas vyks dviem etapais: pirmiausiai bus išrinkti trys finalininkai, jie paaiškės rugsėjo 18 d., o iš jų skaitytojai išrinks sektoriaus lyderį. Prekybos sektoriaus lyderis bus paskelbtas rugsėjo 25 d.

Tęsinys po bendrovių pristatymu

infogram.com::sektoriu_lyderiai_prekyba

„Maximos“ apyvarta mažėjo

Mažmeninės prekybos tinklo „Maxima“, kuris yra vienas svarbiausių sektoriaus lyderių, apyvarta pernai mažėjo pirmą kartą nuo 2010-ųjų. Jei lygintume su 2015 m., pardavimo pajamos krito 1,4%: nuo 1,524 mlrd. 2015 m. iki 1,503 mlrd. Eur 2016 m. Pastaruosius penkerius metus įmonės vidutinis metinis pajamų augimas sudarydavo apie 3%. Ekspertų nuomone, čia ir vėl kaltininkas aiškus – į Lietuvos rinką atėjęs „Lidl“. Vertinant pardavimų pagal parduotuvių skaičių dinamiką, matyti, kad parduotuvių skaičius pernai augo, tačiau pajamos mažėjo. Tai reiškia, kad pajamos per parduotuvę krito dar labiau, daro išvadą ekspertai.

Kitoms veiklos pajamoms daugiausia įtakos turėjo nauja taros supirkimo tvarka – nurodomos „Maximos“ pajamos už pakuotės supirkimą buvo 5,4 mln. Eur (2015 m. – 0,1 mln. Eur).

„Įmonės rezultatai 2016 m. kiek prastesni nei 2015 m., tačiau būtų neteisinga teigti, kad „Maximai“ sekasi blogai, ypač turint galvoje „Lidl“ atėjimą ir dėl to paaštrėjusią konkurencinę aplinką. Įmonė ir toliau investuoja Lietuvoje. Galima manyti, kad „Maxima“ ir toliau smarkiai kovos, jog išlaikytų rinkos lyderės poziciją“, – apibendrina Justinas Šukys, „Strategy labs“ vyriausiasis konsultantas.

Išlaikė augimą 

Antrą pagal dydį šalyje prekybos tinklą „Iki“ valdančios bendrovės „Palink“ ikimokestinis pelnas 2016 m., palyginti su 2015 m., augo 4,6% ir siekė 11,4 mln. Eur. 2015 m. ikimokestinis pelnas sudarė 7,217 mln. Eur.

Bendrovės pardavimo pajamos praėjusiais metais siekė 632,5 mln. Eur ir buvo 6% didesnės nei 2015 m. (596,6 mln. Eur).

„Nepaisant Lietuvos mažmeninės prekybos rinkoje atsiradusio naujo žaidėjo ir dar paaštrėjusios konkurencijos, praėję metai mums buvo sėkmingi ir pelningi: pavyko sutvirtinti „Iki“ pozicijas ir pagerinti veiklos rezultatus. Didžiausias nuopelnas – „Iki“ darbuotojų. Visi kartu siekėme didinti pirkėjų pasitenkinimą ir būti kokybiško apsipirkimo lyderiais“, – sako Gerardas Rogas, „Palink“ generalinis direktorius.

„Iki“ akcijas šiuo metu kartu su „Coop Switzerland“ valdo „Rewe Group“, „Colruyt Group“, „Unilec“, „Conad“ ir UAB „Baltisches Haus“.

Šiuo metu bendrovė laukia Konkurencijos tarybos leidimo užbaigti sandorį su „Rimi“.

nuotrauka::1left

Į sektorių lyderių rinkimus patekusios prekybos įmonės „Norfos mažmena“ 2016 m. prekių ir paslaugų apyvarta pasiekė 427,46 mln. Eur be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) ir buvo 1,7% didesnė nei 2015 m., kai ji sudarė 420,14 mln. Eur.

Dainius Dundulis, „Norfos mažmenos“ valdybos pirmininkas, apyvartos augimą sieja su mažų kainų prekių asortimento „Norfoje“ padidėjimu ir nuosekliu parduotuvių tinklo pertvarkymu. „Norfos mažmena“ priklauso „Norfos“ įmonių grupei, ir kartu su bendrove „Rivona“, užsiimančia logistika, tarptautiniais pervežimais, nekilnojamo turto nuoma ir kita veikla, sudaro grupės branduolį. UAB „Rivona“ 2016 m. prekių ir paslaugų pardavimai siekė 384,04 mln. Eur be PVM ir buvo 1,36% didesni nei 2015 m., kai prekių ir paslaugų buvo parduota už 378,9 mln. Eur.

Dar viena sektoriaus lyderių – statybos, remonto ir buities prekių tinklą Baltijos šalyse valdanti kompanija „Kesko Senukai“. 2016 m. ji gavo 357 mln. Eur pardavimo pajamų be pridėtinės vertės mokesčio (PVM), 8% daugiau nei 2015 m., kai įmonės apyvarta sudarė 328 mln. Eur be PVM.

nuotrauka::2left

Bendra tinklo apyvarta 2016 m. sudarė 598 mln. Eur ir buvo 2,6% didesnė nei 2015 m. (583 mln. Eur). Iki 2020 m. planuojama pasiekti 1 mlrd. Eur apyvartą, teigiama „Kesko“ finansinėje ataskaitoje. Lietuvos bendrovė kol kas finansinės ataskaitos Registrų centrui nėra pateikusi.

Suomijos koncernui „Kesko“ priklauso 50% „Kesko Senukai“ akcijų. Likusias akcijas lygiomis dalimis valdo „Kesko Senukai“ grupės prezidentas Artūras Rakauskas ir „Senukų“ tinklo įkūrėjas Augustinas Rakauskas. Tinklo valdymo teisės priklauso „Kesko Senukams“.

„Rimi Lietuvos“ rezultatai 2016 m. buvo geresni nei 2015 m. „Creditinfo“ pateikiami Registrų centro duomenys rodo, kad įmonė pernai gavo 313 mln. Eur pardavimo pajamų be pridėtinės vertės mokesčio (PVM), 8,9% daugiau nei 2015 m., kai apyvarta sudarė 288,3 mln. Eur.

nuotrauka::3left

„Visų pagrindinių segmentų pardavimai didėjo, tačiau sparčiausią augimą pastebime sveikų maisto produktų kategorijoje, kuri ir ateityje plėtosis sparčiausiai“, – komentuodamas 2016 m. rezultatus VŽ teigė Peras Dah­las, „Rimi Lietuvos“ gene­ralinis direktorius. Anot jo, vartotojai tampa vis reiklesni ir tai yra palanki aplinkybė, nes „Rimi“ orientuojasi į vertės ir kokybės už gerą kainą ieškančius pirkėjus.

„Gera kaina yra svarbus veiksnys, tačiau to nepakanka, kad lydėtų sėkmė. Pirkėjų širdis užkariauti galima tik turint gerą asortimentą ir puikų aptarnavimą. Mums svarbu klientams parodyti, kad esame atsakinga ir technologiškai pažangi bendrovė“, – sako p. Dahlas.

„Rimi Lietuva“ EBITDA (pelnas prieš palūkanas, mokesčius, nusidėvėjimą ir amortizaciją) 2016 m., palyginti su 2015 m., padidėjo apie 45%, o EBITDA pelningumas išaugo maždaug nuo 1,9 iki 2,6%.

Statybinių ir apdailos medžiagų bei namų apyvokos prekių tinklo „Ermitažas“ grynasis pelnas 2016 m. išaugo 5 kartus: nuo 0,6 mln. Eur iki 3,17 mln. Eur.

Įmonės apyvarta praėjusiais metais sudarė 77,8 mln. Eur ir buvo 9,2% didesnė nei 2015 m., kai šis skaičius sudarė 71,25. Augimą lėmė bendra sektoriaus plėtra, aktyvūs veiksmai, ypač asortimento ir vidinių procesų optimizavimas, praneša bendrovė.

Prekybinis plotas per metus padidėjo nežymiai: atidaryta 4.000 kv.m. ploto parduotuvė Jonavoje, atnaujintos parduotuvės Vilniuje ir Kaune. Parduotuvės Jonavoje asortimentas yra mažesnis nei kitų „Ermitažų“, jį sudaro iki 22.000 prekių.

„Matome, kad toks parduotuvių principas pasiteisina ir jau planuojame atidaryti antrą tokio tipo parduotuvę dar šią vasarą Ukmergėje,“ – pranešime spaudai cituojamas Marijus Kriščiūnas, „Ermitažo“ generalinis direktorius.

Pasak jo, geresnius rezultatus lėmė ir tai, kad pernai 26,8% išaugo „Ermitažo“ didmenos padalinio pardavimo pajamos.

2016 metų pabaigoje įmonė turėjo 570 darbuotojų. 100% „Ermitažo“ akcijų priklauso „Vilniaus prekybai“.

„Aprangos“ grupės tinklo mažmeninė prekių apyvarta pernai pasiekė 214,2 mln. Eur su PVM ir buvo 7,7% didesnė nei 2015 m. Lietuvoje grupė gavo 126,8 mln. Eur pajamų, 4,9% daugiau nei 2015 metais. Latvijoje pardavimai pasiekė 51,1 mln. Eur ir padidėjo 5,4%, Estijoje – 36,3 mln. Eur ir padidėjo 22,7%.

nuotrauka::4left

„Aprangai“ šie metai buvo pakankamai geri, mūsų augimo tempai yra 50% didesni nei visos maisto ir nemaisto prekių mažmeninės prekybos augimas, pirmąkart viršijome 200 mln. Eur apyvartą, o parduotuvių skaičių padidinome iki 183“, – pasakoja Rimantas Perveneckas, „Aprangos“ grupės vadovas. Bendrovė už praėjusius metus išmokėjo itin dosnius dividendus, pastebi ekspertai.

Sektorius modernėja

Pasaulinės tendencijos, rodančios prekybos sektoriaus modernėjimą, būdingos ir Lietuvai: gyventojų išlaidos didesnėse nei 1.000 kv. m parduotuvėse pernai augo ir sudarė 37% nuo bendros apyvartos maisto prekių parduotuvėse, patogaus apsipirkimo vietose ir degalinėse, kosmetikos parduotuvėse, vaistinėse.

„Nielsen“ duomenimis, pernai Lietuvoje prekybos vietų – maisto prekių, patogaus apsipirkimo ir degalinių, kosmetikos ir vaistinių – sumažėjo 7%, iki 7.063, tačiau bendras prekybinis plotas išaugo 12% ir pasiekė 1.312 mln. kv. m. Palyginimui, 2008 m. Lietuvoje buvo 7.611 prekybos taškų, o jų bendras plotas siekė 1.172 mln. kv. m.

Žaneta Simonaitytė, „Nielsen“ paslaugų mažmeninės prekybos tinklams vadovė Baltijos šalims, sako, kad akivaizdžiausi Baltijos šalių mažmeninės prekybos sektoriaus pokyčiai – mažėjantis parduotuvių skaičius, bet augantis prekybos plotas – atitinka globalias tendencijas. Apskritai, anot jos, Lietuva, palyginti su Baltijos kaimynėmis, vis dar yra lyderė tiek prekybos taškų skaičiumi, tiek bendru plotu. Tiesa, parduotuvių ploto didėjimo tendencija kiek ryškesnė Latvijoje ir Estijoje. Lyginamuoju laikotarpiu Latvijoje parduotuvių skaičius sumažėjo 13% (iki 4.994), o plotas padidėjo 21% (iki 836.900 kv. m.) Estijoje apskritai matomas neregėtas šuolis: 17% (iki 2.174) sumažėjęs prekybos taškų skaičius ir net 55% (iki 804.900 kv. m.) išaugęs bendras prekybos plotas.

Tęsinys po grafiku

[infogram id="prekyba_parduotuviu_skaicius" prefix="4Lw" format="interactive" title="Prekyba: parduotuvių skaičius"]

„Pastaruosius 8 metus galima drąsiai vadinti mažmeninės prekybos sektoriaus modernėjimo laikotarpiu: vadinamosios tradicinės prekybos taškus uždarant ir plečiant moderniąją prekybą, natūraliai didėjo prekybos plotai. Plotai didėjo ir renovuojant parduotuves, po renovacijos dažnai duris atveria modernesnės ir gerokai didesnės prekybos vietos“, – komentuoja p. Simonaitytė.

Ploto augimo tendencija labiausiai susijusi su pirkėjų noru taupyti laiką ir apsipirkti turint galimybę prekes rinktis iš didesnio asortimento bei tokiu būdu apsirūpinti reikiamais pirkiniais ilgesniam laikui.

Metinis mažmeninės prekybos augimas Lietuvoje toliau išlieka vienas didžiausių tarp 28-ių ES valstybių, rodo Eurostato duomenys. Per metus, 2017 m. vasarį palyginti su 2016 m. vasariu, Lietuvos mažmeninės prekybos apimtis išaugo 7,6%. Tai yra trečias didžiausias metinis rodiklis tarp šalių narių, aukščiau yra tik Slovėnija, kurioje augimas siekia 16,87%, ir Liuksemburgas, kurio augimas siekia 12,9%.

Balsuokite čia.

[infogram id="prekyba_augimas_es" prefix="ghy" format="interactive" title="Mažmeninės prekybos augimas, %"]

FOTOGALERIJA Naujoji „Depo“ parduotuvė Klaipėdoje (37 nuotr.)

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Prekyba“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Kaliningradą apribojimai dusina, svarstoma apie naujus galimus kelius per Lietuvą Premium

Apribojus kai kurių prekių tranzitą į Kaliningrado sritį per Lietuvą, gyventojai pradėjo skųstis...

Pramonė
17:03
Lietuvos oro uostuose – 40 naujų darbo vietų ir kitoks darbdavio įvaizdis

„Aviacija visuomet sujungia ypatingus žmones“ – tai tapo pagrindine idėja, su kuria Lietuvos oro uostai...

Vadyba
14:12
Kaune atidarė aludę, bet vyresniems: hipsteriai renkasi kitur Premium

Įprastų alaus barų yra daug, tačiau erdvių, kur lankytojai renkasi labiau pabendrauti, kartu praleisti laiką,...

Gazelė
13:31
Infliacijos įtaka: „Tesco“ klientai taupo, „Danone“ mažina asortimentą Premium

JK mažmeninės prekybos tinklo „Tesco“ prekybos duomenys rodo, kad kylanti infliacija keičia vartotojų...

Prekyba
2022.07.05
„Homa“ Vilniuje pradėjo prekybinių sandėlių plėtrą

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Homa Group“ pranešė sostinėje, greta Vilniaus Vakarinio aplinkkelio,...

Statyba ir NT
2022.07.05
„SCT Lubricants“ grynojo pelno marža viršijo 20% Premium 3

Klaipėdos automobilių alyvų ir skysčių gamybos UAB „SCT Lubricants“ pardavimo pajamos per 2021 metus išaugo...

Pramonė
2022.07.05
„Reitan Convenience Lithuania“ vadovas: drąsinu išmėginti jėgas, jeigu kyla minčių Premium

Saulius Žilėnas, septintą mėnesį pareigas einantis „Reitan Convenience Lithuania“ direktorius, pakeitęs...

Prekyba
2022.07.05
„Normalių rusų“ be prekių nenorėjusi palikti „Decathlon“ visgi užsidaro – stringa tiekimas Premium

Nepaisydama kritikos bangos, boikotų ir agresorei Rusijai taikomų sankcijų, Prancūzijos sporto prekių...

Prekyba
2022.07.05
„Gartner“ prognozuoja pasaulinės kompiuterių ir telefonų rinkos susitraukimą

Tyrimų kompanijos „Gartner“ naujausiomis prognozėmis, tarptautinė asmeninių kompiuterių rinka 2022-aisiais...

Inovacijos
2022.07.04
Maskvos prekybos centrai ištuštėjo: užimtumas žemiausias nuo 2010 m. Premium

Neužimtų prekybinių plotų dalis Maskvos prekybos centruose (PC) per 2022 m. šešis mėnesius padidėjo 1,5 proc.

Prekyba
2022.07.04
„Maximai“ koją pakišo sudėtingos sąlygos regiono rinkoje Premium 3

„Maxima“ žingsnis į obligacijų rinką sudėtingoje situacijoje nepavyko visai taip, kaip tikėtasi. ECB svarsto,...

Rinkos
2022.07.04
„Maxima grupė“ 5 metams pasiskolino su 6,5% pajamingumu

Mažmeninės prekybos grupė 5 metams obligacijomis pasiskolino 240 mln. Eur su 6,25% kuponu ir 6,5% pajamingumu.

Rinkos
2022.07.04
D. Mertinas apie „Vingio Akropolio“ PC: svarbus balansas ir populiariausių prekės ženklų geriausios parduotuvės Premium

Baltijos šalyse prekybos centrus valdanti „Akropolis Group“ parengė daugiafunkcio komplekso „Akropolis...

Prekyba
2022.07.04
Lojalumo kortelė „Mylimiausia“ turės virtualų variantą 1

Viena didžiausių šalyje pirkėjų lojalumo programa „Mylimiausia“ ruošiasi įžengti į virtualią erdvę. Interneto...

Rinkodara
2022.07.03
Klastotės pandemijos metais: padirbti produktai toliau keroja Premium

Lietuvos muitinės duomenimis, 2021 m. sulaikyta daugiau nei 120.000 vienetų prekių, kurios galimai buvo...

Prekyba
2022.07.03
„Aprangos“ grupės apyvarta šiemet augo 57%

„MG grupės“ kontroliuojamos didžiausios Baltijos šalių mažmeninės drabužių prekybos grupės „Apranga“ apyvarta...

Prekyba
2022.07.01
Pernai bendrovės „Bolt“ nuostolis išaugo iki 547,2 mln. Eur 2

„Bolt“ prekės ženklą naudojantis Estijos startuolis „Bolt Technology“ 2021-aisiais patyrė 547,2 mln. Eur...

Logistika
2022.07.01
„Omniva“ investuoja 40 mln. Eur – statys siuntų paskirstymo terminalą Kaune Premium 16

Siuntų UAB „Omniva LT“ Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) statys savo siuntų terminalą, kuris turėtų...

Logistika
2022.07.01
„Akropolis Vingis“: pristatytos naujo Vilniaus kvartalo detalės 11

Baltijos šalyse prekybos ir pramogų centrus valdanti „Akropolis Group“ penktadienį visuomenei pristato...

Prekyba
2022.07.01
VŽ klausomiausi podkastai birželį

Pateikiame daugiausia „Verslo žinių“ prenumeratorių dėmesio sulaukusių podkastų TOP 10.

Laisvalaikis
2022.07.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku