Dėl į Lietuvą migruojančių butelių ir skardinių gali tekti keisti ženklinimo kodus

Publikuota: 2017-07-14
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Tarifas, pagal kurį už gėrimų pakuočių sutvarkymą susimoka gamintojai ir importuotojai, gali padidėti tiems, kurie pakuotes žymi kelių valstybių užstato sistemų ženklais ir šiose rinkose naudoja vieną brūkšninį kodą. Verslui gali tekti rinktis – už tokių pakuočių surinkimą mokėti daugiau arba investuoti į žymėjimo pakeitimus, pereinant prie unikalaus kodo, skirto tik Lietuvai.

VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ (USAD) sako pastaruoju metu fiksuojantis daugiau atvejų, kai į Lietuvos sistemą patenka universaliu kodu paženklintų pakuočių nuo gėrimų, kurie buvo nupirkti Latvijoje arba Lenkijoje. Pinigų už tokių pakuočių sutvarkymą USAD iš gėrimų gamintojų ar importuotojų negauna, tačiau už kiekvieną į taromatą Lietuvoje nuneštą butelį ar skardinę turi sumokėti po 10 ct, papildomai kainuoja ir jų sutvarkymas.

„Matome tendenciją, kad daugiau gėrimų, kurie paženklinti universaliu kodu, lietuviai įsigyja kaimyninėse šalyse – jų grąžinama dalis lyginant su unikaliu kodu paženklintomis pakuotėmis ūgtelėjo“, – sako Gintaras Varnas, USAD generalinis direktorius.

Kadangi Į Lietuvą atvežtos pakuotės didina užstato sistemos sąnaudas, todėl, anot p. Varno, ateityje gali atsirasti skirtingi tarifai pakuotėms su universaliu ir unikaliu kodu. USAD skaičiuoja, kad, priklausomai nuo pakuotės rūšies, tarifas pakuotei su universaliu ženklu gali būti nuo 0,5 iki 1 cento didesnis nei „lietuviškas“ tarifas.

Kol kas tarifai Lietuvos ir tarptautinei rinkai skirtoms pakuotėms nesiskiria – sąnaudos joms surinkti iki šiol buvo panašios. Šiuo metu visiems sistemoje dalyvaujantiems PET buteliams ir plieninėms skardinėms nustatytas 3 ct, stikliniams buteliams – 2,5 ct, aliuminio skardinėms 1,5 ct tarifas, pagal kurį su USAD atsiskaito gėrimų gamintojai ir importuotojai.

Anot p. Varno, tarifai bus peržiūrėti šį rugpjūtį, įvertinus užstato sistemos patiriamas faktines sąnaudas 2017 m. I pusmetį ir apskaičiavus, kiek kainuoja vienos ir kitos rūšies pakuočių surinkimas. Kol kas USAD neturi tikslių skaičiavimų, kiek „importuotų“ pakuočių pakliuvo į Lietuvos užstato sistemą, tačiau tikėtina, kad lietuviams aktyviau apsiperkant Lenkijoje ir Latvijoje, tokių pakuočių taromatuose gali atsirasti vis daugiau.

„Visas gėrimų pakuotes skirstome pagal tai, iš ko jos pagamintos, ir pagal tai, kokiu kodu – universaliu ar unikaliu – jos paženklintos. Tarifai joms nustatomi atskirai. Iki šiol šių pakuočių surinkimas nesiskyrė, todėl jų tvarkymo tarifai sutapo. Dabar matyti požymių, kad jų surinkimo mastas gali skirtis, dėl to gali tekti padidinti universalų tarifą“, – aiškina p. Varnas.

USAD siūlo gėrimų gamintojams ir importuotojams peržiūrėti į šalies rinką išleidžiamų pakuočių ženklinimą ir ant pakuočių naudoti tik unikalų, Lietuvai skirtą brūkšninį kodą.

Penktadalis pakuočių

Pono Varno teigimu, šiuo metu universaliu kodu paženklinta maždaug penktadalis užstato sistemoje dalyvaujančių pakuočių. Diegiant sistemą buvo nutarta leisti gamintojams naudoti ir universalius kodus, nes kai kuriais atvejais vien Lietuvos rinkai skirtų etikečių spausdinimas ir klijavimas ant pakuočių gamintojams gali kainuoti brangiau, atsiranda papildomų sandėliavimo išlaidų.

Verslas sako, kad nustačius naujus tarifų dydžius teks skaičiuoti, kurių gėrimų pakuotes verta pradėti žymėti lietuviškais ženklais, o kurioms palikti tarptautinius kodus.

„Mūsų alūs į rinką tiekiami daugiausia su unikaliais kodais, tai apsimoka, nes jų pardavimai Lietuvoje dideli. Tačiau turime ir tokios produkcijos, kurią ženkliname universaliu kodu. Tai Baltijos šalių prekių ženklai, pvz. , mineralinis vanduo „Vichy Classique“, sidrai. Ženklinimo politiką formuosime priklausomai nuo to, kiek pasikeis įkainiai“, – sako Rolandas Viršilas, UAB „Švyturys-Utenos alus“ generalinis direktorius.

Anot jo, šių pakuočių ženklinimas bus keičiamas, jei paaiškės, kad naudojant universalią pakuotę, sąnaudos smarkiai išauga.

„Bet jei pamatysime, kad sąnaudos nežymios, liksime prie universalių kodų. Tada nereikės investuoti į pakeitimus, bus patogiau dirbti keliose rinkose“, – aiškina p. Viršilas.

Marius Horbačauskas, Suomijos „Olvi“ koncernui priklausančios Kauno alaus daryklos „Volfas Engelman“ generalinis direktorius, tvirtina, kad keisti pakuočių žymėjimo įmonei nereikės: eksportuojama tik į tolimas šalis – Pietų Afriką, Pietų Korėją, Rusiją, iš kur pakuotės į Lietuvą nesugrįžta.

„Pakuotes Lietuvos rinkai ženkliname lietuviškais kodais, o į kitas Baltijos šalis neeksportuojame, nes ten veikia mūsų grupės alaus daryklos“, – paaiškina p. Horbačauskas.

Parankiau vietiniams

Vladislavo Petraškevičiaus, gėrimų importo UAB „Vienas pasaulis“ vadovo, nuomone, universalaus tarifo padidėjimas labiau paliestų ne Lietuvos gėrimų gamintojus, o importuotojus, kurių produkcija gali šiek tiek pabrangti.

„Padidinus universalų tarifą, importiniai gėrimai taptų kiek brangesni, vadinasi, vietiniai gamintojai taptų labiau konkurencingi. 0,5 ar 1 ct nėra didelė suma, bet ji vis tiek turi įtakos galutinei kainai“, – sako jis.

Anot p. Petraškevičiaus, didesnio tarifo importuotojai galės išvengti, klijuodami ant gėrimų pakuočių lipdukus su unikaliais kodais, ką daugelis daro ir šiandien. Tačiau klijuojant lipdukus patiriamos papildomos sąnaudos.

„Mažiausiai žymėjimas kainuoja vietos gamintojams – jie Lietuvos rinkoje realizuoja daug produkcijos, todėl jiems apsimoka visus kodus atspausdinti tiesiai ant pakuočių, jiems nereikia nieko klijuoti, ir didesnis tarifas jiems negresia“, – tvirtina jis.

Tiesa, „Vienam pasauliui“ artėjantys didesni universalūs tarifai didelių pokyčių neatneš: įmonė ir šiandien beveik visas gėrimų pakuotes ženklina lietuviškai. Didelę paklausą Lietuvoje turinčius gėrimus „Vienas pasaulis“ užsako pakuotėse, kuriuose jau nurodyti lietuviški žymėjimai, o ant produktų, kurių parduodama mažiau, pakuočių įmonė pati klijuoja lipdukus su lietuviškais kodais.

Anot Dainiaus Dundulio, „Norfos“ įmonių grupės pagrindinio akcininko, nemažai importinių alų bei kitų gėrimų į Lietuvą įvežantis prekybos tinklas ir šiandien jų pakuotes žymi lipdukais su lietuviškais kodais.

„Lietuvių gamintojų alus iškart išpilstomas į butelius ar skardines, ant kurių išspausdintas lietuviškas brūkšninis kodas. Mes ant kiekvieno importinio alaus pakuotės turime rankomis užklijuoti brūkšninį kodą. Tą patį daryti reikės ir ateityje“, – sako p. Dundulis.

Anot jo, vieno lipduko užklijavimo savikaina siekia maždaug 3 ct. „Norfos“ prekybos tinklo sandėlyje vasaros sezono metu vien depozito sistemai reikalingų lipdukų klijavimu užsiima 25 visu etatu dirbantys žmonės.

„Lipdukų klijavimas gana ryškiai padidina importinio alaus kainą. Pvz., vokiško „Bitburger“ ženklo alaus 0,5 l talpos butelio savikaina be akcizo, PVM ir transportavimo sąnaudų mums sudaro 31–34 ct.. Vadinasi, 3 ct yra beveik dešimtadalis pradinės alaus kainos“, – lygina p. Dundulis.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Vilniaus oro uosto Kalėdų eglutė iš konfiskuotų daiktų apskriejo pasaulio žiniasklaidą 1

Artėjant šventėms, Vilniaus oro uostas pasirinko neįprastą būdą priminti keleiviams apie draudžiamus gabenti...

Paslaugos
2019.12.12
„Elektrum Lietuva“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Baltijos šalių elektros gamintojos „Latvenergo“ antrinė įmonė „Elektrum Lietuva“ išsirinko naujus...

Rinkodara
2019.12.12
Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ignitis“, „iPhone“ iki nuolaidų bei žaidimų

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai šiemet labiausiai domėjosi naujuoju...

Rinkodara
2019.12.12
E. prekyboje daugėja naujų sprendimų  Premium

Praėjus metams nuo JAV prekybos milžinės „Walmart“ sprendimo įrengti savo klientams šimtus specialių...

Prekyba
2019.12.12
Lietuvos ekonomika sėkmingai iriasi prieš pasaulinės recesijos srovę, tačiau ar užteks jėgų?

Lietuvos ekonomikos augimas toliau viršija prognozes ir 2019-aisiais, tikėtina, augo panašiu tempu kaip ir...

Rinkodara
2019.12.11
Tardamiesi su partneriu Kinijoje, sužinojo, kad reikia plano B Premium

Eksporto į Kiniją sėkmės istorija gali susiklostyti ir per vienus metus, tik gali prireikti plano B – kas...

Gazelė
2019.12.11
„Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ gamintoja skųs NTAKD skirtą baudą 1

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) dėl daug visuomenės dėmesio sulaukusio gėrimo...

Rinkodara
2019.12.11
„MG Baltic“ laimėjo bylą prieš V. Baką apeliacinės instancijos teisme

Vilniaus apygardos teismas antradienį nusprendė, kad žemesnės instancijos teismas šių metų pradžioje...

Prekyba
2019.12.11
Tyrimas: sveikesnių produktų vartojimas didėja, o ribotinų mažėja 

Duona, cukrus ir sviestas – šiuos produktus kasdien vartoja daugiausia Lietuvos gyventojų. Beveik pusė žmonių...

Prekyba
2019.12.11
Nefinansinių įmonių pajamos per metus ūgtelėjo 9,1%

Per devynis šių metų mėnesius šalies įmonės gavo 70,8 mlrd. Eur pajamų, o jų ikimokestinis pelnas siekė 4,8...

Prekyba
2019.12.11
„Barbora“ siūlys pasiimti prekes neišlipant iš automobilio 1

Didžiausia Baltijos šalyse elektroninė maisto ir kasdienių prekių parduotuvė „Barbora“ Vilniuje, Kaune ir...

Prekyba
2019.12.11
Populiariausios „Google“ paieškos Lietuvoje: rinkimai, „Ignitis“ ir „Džokeris“

Metų pabaigoje tradiciškai „Google“ skelbia kasmetinių tendencingiausių 2019 m. užklausų sąrašą, kuriame...

Rinkodara
2019.12.11
„Interneto vizija“ simboliškai atnaujino savo prekės ženklą

Svetainių talpinimo ir domenų registravimo paslaugas teikianti bendrovė „Interneto vizija“ atnaujino...

Rinkodara
2019.12.11
„Baltoji banga“ pasidalijo ironišku „Mėslitos“ vadovo interviu 

Tarptautinę antikorupcijos dieną skaidraus verslo iniciatyva „Baltoji banga“ ir asociacija „Investors' Forum“...

Prekyba
2019.12.11
„Ignitis grupė“ pasirinko naujus kūrybos partnerius 5

Energetikos bendrovės „Ignitis grupė“ paskelbtą reklamos kūrybos agentūros konkursą laimėjo agentūra „Milk“.

Rinkodara
2019.12.11
Rinkodaros ir komunikacijos lyderiai: kokie bus 2020-ieji Premium

Dalijamės lyderiaujančių rinkodaros, komunikacijos ir žiniasklaidos įmonių vadovų, nuomonės lyderių mintimis...

Rinkodara
2019.12.11
Kinai nori pirkti visko ir brangiai: kaip jiems parduoti lietuviškus produktus Premium 1

Kinijos rinka yra besotė, todėl daugelį smulkiųjų gamintojų ji gąsdina, kad nepajėgs tenkinti jos poreikių.

Gazelė
2019.12.10
Žurnalistų sąjungos narių teises gins „Triniti“

Nuo šiol Lietuvos žurnalistų sąjungos narius konsultuos ir jų teises gins advokatų kontora „Triniti“.

Rinkodara
2019.12.10
Lapkritį – 2,2% suderinta vidutinė metinė infliacija

Vidutinė metinė infliacija Lietuvoje, apskaičiuota pagal su kitomis Europos Sąjungos šalimis suderintą...

Prekyba
2019.12.10
„Financial Times“ skyrė įvertinimą „Go Vilnius“

Vilniui atitenka „Financial Times“ įvertinimas – „Go Vilnius“ pripažinta geriausia miesto verslo plėtros...

Rinkodara
2019.12.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau