Dėl mažinamų iš „Equinor“ perkamų SkGD krovinių sunerimo ERPB, vertina STT

Energetikos ministerijai siūlant Vyriausybei perpus sumažinti dujų tiekimo įmonės Ignitis iš Norvegijos bendrovės Equinor kasmet perkamų suskystintų gamtinių dujų (SkGD) krovinių bei Ignitis kompensuoti tik 10% skirtumo tarp dujų pirkimo ir rinkos kainų, sunerimo ne tik pagrindinė įmonės akcininkė Finansų ministerija, bet ir 4% Ignitis grupės akcijų valdantis Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (ERPB).
Atnaujinta: Achema: kaštus dengia vartotojai.
Finansų ministerija BNS patvirtino, jog kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT), kad ši atliktų antikorupcijos vertinimą.
STT patvirtino BNS, kad antikorupcinis vertinimas šiuo metu atliekamas, o jo išvados vėliau bus paskelbtos viešai.
Energetikos ministerija patvirtino gavusi ERPB atstovo Baltijos šalims laišką ir su juo susipažinusi atsakys. BNS žiniomis, bankas laiške ministrui Žygimantui Vaičiūnui rašo, kad tokie skuboti ministerijos veiksmai, neatsižvelgiant į komercinius interesus, gali sumažinti Lietuvos patrauklumą investuotojams.
Klausimas dėl būtinojo kiekio nėra nei svarstomas skubos tvarka, nei netikėtas pačiai Ignitis, teigia Energetikos ministerija.
Ji priminė, kad dar 2019 metų rudenį Vyriausybė pavedė Energetikos ir Finansų ministerijoms pateikti pasiūlymus dėl iš Equinor perkamų SGD krovinių kaštų sumažinimo.
Tai, kad (...) kroviniai perkami dvigubai brangiau nei vidutinė rinkos kaina, neatitinka nei valstybės, pagrindinio įmonės akcininko, lūkesčių, nei viešojo, tai yra visų gamtinių dujų vartotojų intereso, pabrėžia Energetikos ministerija.
Pasak ministerijos, jos teikiamas siūlymas pagaliau davė postūmį Ignitis informavo, kad bus atnaujintos ir aukščiausiu lygiu nedelsiant pradėtos derybos su Equinor dėl sutarties pakeitimo.
Energetikos ministerija lapkritį pranešė siūlanti Vyriausybei gerokai sumažinti SkGD terminalo išlaikymo kaštus jei Seimas ir Vyriausybė pritars, vartotojams tenkantys kaštai minimaliai terminalo veiklai palaikyti sumažėtų nuo maždaug 25 mln. Eur šiemet iki 6,57 mln. Eur 2021 metais.
Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių Equinor dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai Ignitis grupei, nebent ši persiderėtų su Eguinor ir sumažintų dujų kainą arba krovinių skaičių.
Ministerija siūlys Vyriausybei sumažinti Ignitis perkamo minimaliai terminalo veiklai palaikyti skirtų SkGD krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš Equinor (buvusi Statoil), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.
Pasak ministerijos, komerciniai SkGD terminalo naudotojai kitais metais nupirks mažiausiai 10 didelių SkGD krovinių. Pernai ir šiemet atplaukė po 20 tokių krovinių, todėl terminalo veiklai palaikyti nereikia Equinor krovinių.
Dabar būtinąjį tiekimą dėl kaip niekada iki šiol efektyviai veikiančio SkGD terminalo gali užtikrinti rinka ir už tai neturi būti permokama dujų vartotojų lėšomis, sakė Ž. Vaičiūnas.
Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SkGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius Ignitis kompensuoti iki 10% Equinor dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius šiemet ši suma sieks apie 25 mln. Eur, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. Eur.
Anot Ž. Vaičiūno, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,57 mln. Eur.
Kita dalis priklausys nuo Ignitis ir Equinor galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų sprendimų, anksčiau BNS teigė energetikos ministras.
Bendrovės Ignitis generalinis direktorius Darius Montvila yra sakęs, jog dabartinis reguliavimas, taip pat ilgalaikiai valstybės įsipareigojimai iki 2024 metų neturėtų būti keičiami.
Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su Equinor Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SkGD kiekį keturis didelius laivus per metus.
Achema: kaštus dengia vartotojai
AB Achema, kuri yra terminalą valdančios Klaipėdos naftos akcininkė, skaičiuoja, kad kiekvienais metais Ignitis permoka Equinor apie 2535 mln. Eur.
Visą šią permokėtą Equinor sumą bei nuostolius Ignitis, vadovaudamasis mūsų nuomone ydingu teisiniu reguliavimu, perkelia visiems šalies gamtinių dujų naudotojams ir vartotojams, taip pat ir Achemai, teigiama Ramūno Miliausko, AB Achema generalinio direktoriaus komentare.
Anot pranešimo, priėmus Energetikos ministerijos siūlymą, SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo paslaugos kaštai, kuriuos dengia visi Lietuvos vartotojai sumažėtų apie 50%, tai apie 12,517,5 mln. Eur per metus.
Ž. Vaičiūnas anksčiau sakė, kad sutartis yra nelanksti. Jis teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.
Tuometinė Litgas (dabar Ignitis) jau kartą buvo persiderėjusi su Equinor dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis su Norvegijos Hoegh LNG dėl laivo Independence nuomos.
Dabar siūloma šį kiekį sumažinti iki 1,8 TWh.
Pastaraisiais metais gerokai kritus SkGD kainoms pasaulio rinkoje, Equinor dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, Ignitis dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir Equinor dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti