Ekspertai dėl SkGD laivo išpirkimo: vertėtų palaukti

Publikuota: 2019-11-05
Klaipėdos uostas. Suskystintų gamtinių dujų laivas-saugykla "Independence" ir dujovežis „Arctic Voyager“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Klaipėdos uostas. Suskystintų gamtinių dujų laivas-saugykla "Independence" ir dujovežis „Arctic Voyager“. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Klaipėdos naftos“ valdybai nusprendus iki 2024 metų išpirkti dabar nuomojamą suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalo laivą-saugyklą „Independence“ arba įsigyti kitą panašų laivą, BNS kalbinti ekspertai ir politikos formuotojai mano, kad su sprendimu paskubėta – esą reikia didesnio aiškumo, kaip ateityje keisis dujų vartojimas regione. Kai kurie ekspertai abejoja, kad jis augs.

Energetikos ekspertas Vidmantas Jankauskas teigia, kad priimant tokį sprendimą vertėjo palaukti, o jeigu būtina įsigyti laivą, Lietuva turėtų orientuotis į mažesnį. 

„Pasakyčiau taip: galima buvo dar ir palaukti, nes vis tiek reikia pasižiūrėti, kokios tos tendencijos, nors neatrodytų, kad kažkas smarkiai pasikeistų ir dujų suvartojimas išaugtų“, – BNS sakė V. Jankauskas. 

Tiesa, jis pripažįsta, kad Lietuvai investavus į SkGD infrastruktūrą Klaipėdoje bei įgijus patirties šiame versle, nebūtų racionalu visiškai atsisakyti laivo-saugyklos. 

Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) prezidentas Martynas Nagevičius mano, jog laiko apsispręsti dar yra.

„Visų pirma reikia įvertinti, koks bus dujų vartojimas ateityje – be to neįmanoma padaryti teisingo sprendimo, ar pirkti, ar ne. Galėtume turėti laiko iki 2024 metų tam vertinimui. Jeigu matome, kad dujų vartojimas ateityje bus, tai tada, matyt, tas pirkimas yra logiškas“, – BNS teigė M. Nagevičius.

Pasak jo, jeigu dujų vartojimas mažės, Lietuvai teks vėliau ieškoti, kam jį parduoti ir ji patirs nuostolių.

„Kad jis (dujų vartojimas – BNS) mažės, yra labai daug prielaidų, nes, pavyzdžiui, tie patys Lietuvos CO2 sumažinimo įsipareigojimai – pas mus didžiausias CO2 išmetimo šaltinis po transporto yra dujos. Tai nemažinant dujų vartojimo, praktiškai neįmanoma pasiekti Lietuvos klimato kaitos tikslų“, – kalbėjo LAIEK prezidentas.

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys teigia, kad vienam ar kitam sprendimui reikia aiškaus pagrindimo ir to bus reikalaujama Seime – jo pritarimo reikės suteikiant valstybės garantiją bankui.

„Tą pagrindimą reikėtų pamatyti, kurio mes ar bent aš nesame matę, – būtų įdomu (...). Ir viešojo intereso prasme, jeigu sutariame, kokia ta likutinė vertė gali būti, ar 120 ar 150 mln. eurų maždaug, tai turbūt prieš išperkant turi būti aiški visi suma, kokios nuomos įmokos buvo“, – sakė V. Poderys.

„Turbūt tada būtų sąžiningas, informuotas ir atsakingas sprendimas (...) Valstybės valdoma įmonė perka daiktą su valstybės pagalba, tai Seimas turi žinoti daikto vertę (...) „Klaipėdos nafta“ privalo pateikti pagrindimą“, – pridūrė V. Poderys. 

Jo teigimu, išsamesnių paaiškinimų reikėtų ne tik, jeigu būtų nuspręsta įsigyti „Independence“, bet ir kitą, mažesnį laivą.

„Norėtųsi pagrindimo ir atsakymo į klausimus, kaip toliau matoma, kokia toliau bus dujų rinka, ar didės, ar mažės – kalbu apie Lietuvą. Matome kol kas, kad ji lyg mažėja. Jeigu sakoma, kad pirks (dujas – BNS) ne tik Lietuva, bet ir regioniniai partneriai, o taip ir bus turbūt, tai kas mokės už terminalo išlaikymą“, – kalbėjo V. Poderys.

V. Jankauskas, kalbėdamas apie šiaurės kaimynus, priminė, kad vėluoja Lietuvos įsitraukimas į bendrą Suomijos, Estijos, Latvijos dujų rinką.

„Lietuva norėtų tos bendros rinkos, bet norėtų, kad latviai ir estai kažkiek už tą mūsų laivą irgi apmokėtų, nes dabar laivo išlaikymas, baigiantis pasiekti 100 mln. eurų per metus, yra ant Lietuvos vartotojų pečių. Tai nežinau, kaip tą pavyks sutarti“, – kalbėjo V. Jankauskas.

V. Poderio nuomone, kyla klausimų ir dėl Lietuvos-Lenkijos dujotiekio (GIPL): nors dalis ekspertų mano, kad tai bus skirtas dujų eksportui iš Lietuvos, bet kiti jį laiko skirtu importui.

V. Jankausko teigimu, atrodo, kad Lenkijos energetikos strategija krypsta didesnio dujų vartojimo link, bet nevertėtų užmiršti, jog šioje šalyje rūpinamasi ir papildoma importo infrastruktūra – ne tik dujotiekiu su Lietuva.

„Lenkija turės dar ir antrą dujų importo uostą ir vamzdį į Norvegiją, kuris jau tiesiamas. Mes būsime menka dalis, kad galėtume dalyvauti rimčiau. Tiesiog būsime toje bendroje rinkoje (...) Tampame nedidele dujų suvartojimo salele“, – sakė V. Jankauskas.

V. Poderys atkreipė dėmesį, kad dabar matyti Europos nusiteikimas pagreitinti darnios ekonomikos procesus.

„Europos investicijų banke šiuo metu svarstoma, ar nereikia iš viso sustabdyti dujinių projektų finansavimą ryšium su tuo, kad tokios investicijos neatitinka tos dekarbonizuotos ekonomikos strategijos. Tokie debatai ir Europos Parlamente vyksta“, – kalbėjo V. Poderys.

„Klaipėdos naftos“ valdyba nusprendė iki 2024 metų pabaigos įsigyti laivą-saugyklą „Independence“ arba kitą panašų laivą. Tam dar turės pritarti akcininkai., o Seimo bus prašoma garantijos maždaug 121-160 mln. Eur banko paskolai. 

Galutinius sprendimus dėl konkretaus laivo pasirinkimo ir sąlygų ji turėtų patvirtinti iki 2022 metų pabaigos. Laivą „Klaipėdos nafta“ šiuo metu nuomojasi iš Norvegijos bendrovės „Hoegh LNG“, sutartis baigiasi 2024 metų pabaigoje. 

Pernai gruodį Seime priimtos įstatymų pataisos atvėrė kelią Lietuvai iki 2024 metų pabaigos įsigyti dabar nuomojamą terminalo laivą-saugyklą arba analogišką laivą.

„Klaipėdos nafta“ tuomet skelbė, kad sprendimas pradeda naują etapą šalies energetikos istorijoje ir atveria galimybių regioninei lyderystei. 

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas pernai gruodį, po vizito JAV, BNS teigė, kad terminalo laivo išpirkimas iš esmės pakeistų Lietuvos kaip SkGD pirkėjos statusą. Jis neatmetė galimybės, kad „Independence“ ilgainiui galėtų aktyviai dalyvauti pasiimant dujas iš JAV.

Šiemet spalį Ž. Vaičiūnas kalbėjo, kad Lietuva pasirengusi tartis dėl didesnio JAV SkGD importo per Klaipėdos terminalą. 

SkGD importas per Klaipėdos terminalą šiemet yra rekordinis, o jo naudotojų ratas plečiasi – juo naudojasi ne tik Lietuvos, bet ir Estijos bendrovės. 

„Klaipėdos nafta“ ketina nuo kitų metų sausio sumažinti ir terminalo išlaikymo sąnaudas maždaug 27 mln. Eur per metus, tam reikės skolintis iki 135,5 mln. Eur. Šiai paskolai, kurią suteiks Šiaurės investicijų bankas, taip pat reikės gauti valstybės garantiją – Seimo sprendimo tikimasi iki gruodžio. 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Litgrid“ pajamos šiemet augo 9,7%, grynasis pelnas – beveik 4,9 karto

Elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ paskelbė, kad pirmąjį šių metų pusmetį gavo 9,7% arba 9 mln.

Rinkos
21:03
Dėl Astravo grėsmės savivaldybės bus įpareigotos mėnesiui turėti asmens apsaugos priemonių 1

Tokius projektus planuojama pateikti Seimui rudens sesiją, BNS sakė sveikatos apsaugos viceministras Algirdas...

Baltarusija pakeitė Astravo AE įjungimo licencijavimo tvarką 1

Baltarusijos nepaprastųjų situacijų ministerijos Branduolinės ir radiacinės saugos departamentas...

Pramonė
08:37
IPO besiruošiančiai „Ignitis grupei“ – V. Martikonio ieškinys 12

Valstybės valdoma energetikos milžinė „Ignitis grupė“, besiruošianti įgyvendinti didžiausią Baltijos šalyse...

Rinkos
2020.08.04
Rusija naftos gavybą šiemet sumažino 6,5%, eksportą – 7%

Rusija naftos bei dujų kondensato per septynis šių metų mėnesius išpumpavo 6,5% mažiau nei tuo pat metu...

Pramonė
2020.08.03
Energiją taupančiam verslui – 13 mln. Eur parama

Energijos taupymo priemones įdiegusios ir jos vartojimo auditus atlikusios privataus sektoriaus įmonės...

Pramonė
2020.08.03
Lenkija skyrė „Gazprom“ 50 mln. Eur baudą 5

Lenkijos antimonopolinė tarnyba UOKiK skyrė Rusijos dujų milžinei „Gazprom“ 213 mln. zlotų (50 mln. Eur)...

Pramonė
2020.08.03
„Litgrid“: elektros energetikos sistemos dalinis izoliuoto darbo bandymas užbaigtas 

Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ savaitgalį atliko dalinį technologinį Lietuvos...

Pramonė
2020.08.02
JAE paleido pirmąją arabų pasaulyje atominę jėgainę 8

Jungtiniai Arabų Emyratai šeštadienį paskelbė įjungę Barakos atominę elektrinę – pirmąją šio tipo jėgainę...

Pramonė
2020.08.01
„Ignitis grupė“ atmetė pretenziją dėl biuro nuomos konkurso rezultatų 2

Valstybės valdoma energetikos „Ignitis grupė“ atmetė verslininko Nerijaus Numos valdomos įmonės pretenziją...

Statyba ir NT
2020.07.31
„Gazprom“ pirmąjį pusmetį patyrė 3,2 mlrd. Eur grynąjį nuostolį 1

Rusijos dujų gigantas koncernas „Gazprom“, antrąjį metų ketvirtį uždirbęs 29,25 mlrd. rublių grynojo pelno...

Pramonė
2020.07.31
Lenkija sprendžia anglių pramonės likimą – sektorius tampa našta Premium 2

Nors Lenkija liko vienintelė Europos Sąjungos (ES) šalis, nepasižadėjusi iki 2050 m. tapti klimatui neutrali,...

Pramonė
2020.07.30
„Orlen“ grupės pelnas per pusmetį susitraukė 29%

Lenkijos naftos koncernas „Orlen Group“, kuris yra didžiausias Lenkijos investuotojas Lietuvoje, šiemet...

Rinkos
2020.07.30
„Achemos grupė“ investuos į jūrinę vėjo energetiką 1

Vyriausybei priėmus nutarimus jūrinės vėjo energetikos plėtrai, koncernas „Achemos grupė“ planuoja investuoti...

Pramonė
2020.07.30
„Klaipėdos naftos“ grupės pajamos šiemet mažėjo 20,5% iki 40,7 mln. Eur

Valstybės valdoma naftos ir suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalų operatorė „Klaipėdos nafta“ per šešis...

Rinkos
2020.07.30
Ryškėja „Ignitis grupės“ IPO kontūrai Premium

Jei finansų ministro lūkesčiams dėl „Ignitis grupės“ įkainojimo per pirminį viešą akcijų siūlymą (IPO) būtų...

Rinkos
2020.07.30
Į Klaipėdą atplaukė naujas „Equinor“ dujų krovinys

Į Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SkGD) terminalą trečiadienį atplaukė naujas didelis dujų krovinys iš...

Pramonė
2020.07.29
Druskininkuose pradėjo veikti nuolatinė SkGD stotelė 1

Druskininkuose trečiadienį pradėjo veikti nuolatinė suskystintų gamtinių dujų (SkGD) išdujinimo stotelė,...

Pramonė
2020.07.29
Nelaukia, kol valdžia susimylės, ir svarsto grupinį ieškinį dėl žemės servitutų Premium

Konstitucinio Teismo sprendimas atvėrė kelią daliai savininkų, kurie teisę į žemę įgijo iki 2004 m. liepos 10...

Finansai
2020.07.29
„BOD Group“ Vilniuje planuoja laboratorijų kompleksą, tikisi privilioti investuotoją iš Švedijos Premium 10

Technologijų grupė „BOD Group“ Vilniaus Visoriuose ketina investuoti į didžiulį pastatą, kuriame turėtų...

Statyba ir NT
2020.07.28

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus