Automobilių rinkai neatsigaunant, jų pigimo nesitikima

Publikuota: 2022-04-17
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Lietuvos automobilių verslo atstovai ir rinkos ekspertai sako, kad automobilių rinka į priešpandeminį lygį dar negrįžo.

Naujų automobilių rinkos atsigavimą komplikuoja dar per pandemiją sumažėjusi jų pasiūla ir sulėtėjusi gamyba. Dėl to padaugėjo ir naudotų mašinų paklausa bei kaina, todėl Vakarų rinkose jas tapo sunkiau įsigyti ir atsigabenti į Lietuvą. 

Pašnekovų teigimu, Ukrainoje prasidėjęs karas Lietuvoje kuriam laikui buvo sumažinęs automobilių paklausą, tačiau ilgalaikio poveikio rinkai jis neturės. Jie taip pat mano, kad esant nedidelei naujų automobilių pasiūlai ir dėl to išaugus susidomėjimui naudotais automobiliais, prielaidų jų kainoms mažėti artimiausiu metu nėra.

Naujų automobilių pasiūla vis dar maža

BNS kalbintų rinkos atstovų teigimu, šiuo metu vis dar egzistuoja per pandemiją sumažėjusi ir neatsistačiusi naujų automobilių pasiūla, kurią dėl sutrikusių tiekimo grandinių bei pandeminių ribojimų lėmė sulėtėjusi gamyba.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Tiesiog tiekime yra problemos. O tai yra daug komponentų – ir puslaidininkiai, ir sutrikusios tiekimo grandinės dėl skirtingų šalių skirtingų reakcijų ir taikomų ribojimų COVID-19 atžvilgiu, ir gamybos, kuri dabar negali greitai iššokti ir išsipūsti atsistačius paklausai, sumažinimai“, – aiškino Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinio direktoriaus pareigas laikinai einantis Tomas Grabauskas.

„AutoTyrimai“ skelbia apie pastaruosius dvejus metus besitęsiantį naujų automobilių registracijos mažėjimą. 2020 metais Lietuvoje jų buvo įregistruota 43.300 – 14,8% mažiau nei 2019-aisiais. Dar mažiau jų – 34.900 (19,5% mažiau) – įregistruota pernai.

Pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laiku, naujų automobilių įregistruota 15,6% mažiau – iš viso 7.300 (pernai – 8.600).

Pasak transporto skelbimų portalo autoplius.lt vadovo Artūro Mizero, tokius skaičius lemia nuo praėjusių metų vidurio išnykęs naujų automobilių reeksportas, sudarydavęs ženklią dalį naujų automobilių sandorių. 

„Anksčiau labai reikšmingą naujų automobilių rinkos dalį sudarydavo automobiliai, kurie iš karto būdavo reeksportuojami. Tam tikri automobilių pardavėjai tokią veiklą vykdydavo, jie trumpam įsiregistruodavo naujus automobilius Lietuvoje ir paskui didele grupe parduodavo į užsienį“, – aiškino A. Mizeras. 

Jo teigimu, tai lėmė ir rinkoje esantis naujų automobilių trūkumas, tačiau jų pardavimas Lietuvoje nemažėja, o pirmąjį šių metų ketvirtį jis buvo netgi 20% didesnis nei pernai tuo pat laiku. 

„Jeigu atmestume tą reeksportuojamų automobilių dalį, tai vietinėje rinkoje parduotų (naujų – VŽ) automobilių skaičius nėra sumažėjęs. (...) Lietuviai naujų automobilių įsigyja vis daugiau. Tai čia susitraukimo toje vietoje kol kas nematome“, – teigė portalo autoplius.lt vadovas. 

Naudotų automobilių rinka ikipandeminio lygio nepasiekia

Pastaruosius dvejus metus Lietuvoje taip pat mažėjo įvežamų naudotų automobilių skaičius. Bendrovės „AutoTyrimai“ skelbia, kad 2020 metais Lietuvoje buvo įregistruota 147.100 įvežtų į šalį naudotų automobilių – 25,7% mažiau nei 2019-aisiais. Pernai jų mastas taip pat mažėjo, tačiau ne taip drastiškai: įregistruota 146.600 naudotų automobilių – tik 0,3% mažiau nei 2020-aisiais. 

Nuo praėjusių metų lapkričio iki šių metų vasario, palyginti su ankstesnių metų mėnesiais, buvo fiksuojamas nuolat augantis pirmą kartą Lietuvoje įregistruotų naudotų automobilių skaičius. Tiesa, kovą rinka susitraukė 14,3% (iki 10.200). 

„Žmonės vis tiek nori pirkti automobilius. Jeigu nėra naujo, tai perka dėvėtą. (...) Kuri šaka sugeba patenkinti tą poreikį, tai ta ir patenkina. Naudotų – taip, (paklausa – BNS) gali augti sąskaita to, kad naujų nebesugeba patiekti“, – svarstė T. Grabauskas. 

Vis dėlto pašnekovai sako, kad naudotų automobilių rinka Lietuvoje vis dar nepasiveja ikipandeminio lygio. Trūkstant naujų automobilių, auga naudotų paklausa, o kartu kyla ir pastarųjų kaina. 

„Naudotų automobilių stengiasi daugiau atvežti, bet kadangi naudoti subrango visose kitose rinkose, tai ir jų negali atvežti daug, nes tie patys mūsų naudotų automobilių pardavėjai bijo prisipirkti brangių automobilių „į sandėlį“ ir Lietuvos pirkėjas nepasiruošęs dar mokėti padidėjusios kainos“, – sakė Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.

„Tai taip pat yra grandininė reakcija, daugiausia dėl naujų automobilių trūkumo. Kadangi autoverslui sunkiau įsigyti, ypač apynaujus iki penkių-dešimties metų senumo automobilius Vakarų Europos rinkose, jie yra brangtelėję ir dėl to taip nepatenkinama ta paklausa, (...) kuri yra Lietuvoje. Sunkiau atvežti naudotą automobilį, nes Vakarų Europoje daugiau žmonių renkasi naudotus negalėdami įsigyti naujo“, – teigė A. Mizaras. 

Autoplius.lt vadovo nuomone, mažesnį naudotų automobilių pardavimą lemia ir nuo 2020 metų vidurio galiojantis taršos mokestis. 

„Seniausi automobiliai, kurių vidutinė kaina yra apie vienas–pusantro tūkstančio eurų, kalbant apie dvidešimties metų ir senesnius – registracijos mokestis, kuris sudaro 150–200 Eur, jau yra reikšminga kainos dalis. Tai yra didelis barjeras tokį automobilį parduoti“, – teigė A. Mizaras.

Autoverslininkai: karas automobilių rinkos nepaveiks

Vasario pabaigoje prasidėjus karui Ukrainoje visuomenėje kilusi įtampa, anot pašnekovų, sumažino susidomėjimą automobiliais, tačiau ilgainiui paklausa sugrįžo į ankstesnes pozicijas. 

Lietuvos autoverslininkų asociacijos laikinasis vadovas T. Grabauskas mano, kad karas Ukrainoje naujų automobilių rinkai ilguoju laikotarpiu įtakos neturės.

„Tose šalyse, kurios arba patiria sankcijas, arba kuriose vyksta kariniai veiksmai, didelių gamybinių pajėgumų nebuvo, ir automobilių pramonė nėra priklausoma nuo gamyklų Rytuose – Rusijoje ar Baltarusijoje. Tai neturėtų kažkaip įtakoti automobilių gamyklų pajėgumų“, – svarstė T. Grabauskas.

Tuo metu karo poveikį naudotų automobilių rinkai Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas V. Baršys įžvelgia tik trumpuoju laikotarpiu. Tačiau, pasak jo, dėl automobilių trūkumo į Rytus turėjusios keliauti transporto priemonės bus parduotos Lietuvoje arba keliaus atgal į Europą.  

„Lietuvoje nemažai (naudotų automobilių – BNS) parduodavo į Ukrainos ir Rytų rinkas. Tas, aišku, Lietuvą paveiks trumpuoju periodu. Bet kadangi ir taip tų automobilių trūksta, tai automobiliai vietoj ukrainiečių bus parduodami tiems patiems lietuviams arba, jeigu labai specifinis, gali būti netgi atgal į Europą išvežtas“, – teigė V. Baršys. 

Tuo metu A. Mizero teigimu, atsižvelgiant į tai, kad kai kurių markių komponentai gaminami Ukrainoje ar Rusijoje, karas gali sukurti papildomus sutrikimus tiekimo grandinėse ir dar metams atitolinti pramonės sugrįžimą į ikipandeminį lygį. 

„Iki karo buvo prognozuojama, kad naujų automobilių gamyba sugrįš į normalias vėžes jau maždaug šių metų gale – didelė dalis tiekimo problemų jau bus išspręsta, gamyklos gamins didesnėmis apimtimis ir jau galės patenkinti tą poreikį. Bet karas turbūt įtakoja tai, kad dalis komponentų pavyzdžiui buvo gaminama ir Ukrainoje, ir galbūt Rusijoje ar kitose rinkose, ir tas tiekimas stringa ir toliau. Ir greičiausiai tas normalizavimasis naujų automobilių rinkos gali nusikelti dar vienus metus į priekį“, – kalbėjo A. Mizeras. 

Kainos nemažės

Automobilių pasiūlai smarkiai atsiliekant nuo paklausos, kalbinti rinkos dalyviai teigė, jog artimiausiu metu kainų mažėjimo tikėtis neverta. 

Pasak Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovo V. Baršio, mažesnių kainų būtų galima tikėtis nebent kitais metais ir tik tuo atveju, jeigu atsigautų jų gamyba. 

„Nėra iš kur rinkos papildyti naujais automobiliais. Ypač krovininiame segmente tai labai sudėtinga situacija. O tų pačių lengvųjų (kainoms – BNS) tikrai nėra dėl ko mažėti, nes kol žmogus negali nupirkti naujos, jis neatiduoda senos“, – sakė V. Baršys.

„Kol neatsigauna gamyba, kol negali naujo automobilio gauti po trijų–keturių mėnesių, tai apie kainų mažėjimą galima užmiršti“, – pridūrė jis. 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Pramonė“
Rašyti komentarą 0
Tvaraus ir efektyvaus žemės ūkio link: svarbiausi pokyčiai Lietuvoje jau įsibėgėjo Verslo tribūna

Jeigu reikėtų įvardyti vieną įdomiausių, o tuo pačiu – ir sudėtingiausių ekonominės veiklos sričių, rimtas...

Dividendai, investicijos arba skola: kaip dujų kainos slegia „Ignitis grupės“ finansus Premium

„Ignitis grupė“ laviruoja ne vieną energijos tiekėją pribaigusioje energijos kainų audroje. Apyvartinio...

Rinkos
05:45
Ginčas dėl sėkmės mokesčio: 100.000 Eur laiko „neprotingai daug“ Premium

Sėkmės mokesčio nereguliuoja teisės aktai, todėl šalys yra laisvos susitarti tiek dėl jo dydžio, tiek dėl...

Pramonė
05:45
IT specialistė kaime rado laimę: sukūrė tradicinį verslą, bet kitaip Premium

Sostinė siūlo apsčiai galimybių, tačiau vis daugiau šeimų ją palieka ir keliasi gyventi į kaimą. Nors...

Gazelė
05:45
Kaip įsukti verslą Afrikoje: verslininkų diskusija Premium

Apie iššūkius, galimybes ir veiklos būdus Afrikos žemyne VŽ į podkastą pakvietė skirtingų patirčių...

Pramonė
05:45
Perspėja, kad politikų sprendimai paveiks maisto kainas Verslo tribūna

Lietuvos žemės ūkio sektorius su nerimu laukia, kaip ES Žaliojo kurso tikslai nuguls į reglamentus ir...

Agroverslo ateitį sieja su inovacijomis ir tvarumu Verslo tribūna

Audronė Kuskytė, beveik tris dešimtmečius veikiančios agroverslo bendrovės „Agrochema“ generalinė direktorė,...

„Orlen Lietuva“ pradėjo Būtingės naftos terminalo plūduro keitimą: baigti žada birželį

Lenkijos naftos koncerno „Orlen“ valdoma naftos perdirbimo ir importo bendrovė „Orlen Lietuva“ antradienį...

Pramonė
2022.05.24
EK pirmininkė: ES Taryboje greičiausiai nebus susitarta dėl rusiškos naftos embargo

Europos Sąjungos Taryboje vadovai greičiausiai nesusitars dėl naftos embargo Rusijai, sako Ursula von der...

Verslo aplinka
2022.05.24
Vokietija mano, kad ES rusiškos naftos embargas – ranka pasiekiamas, Vengrija to nenori net svarstyti 5

Europos Sąjungos susitarimas dėl bendro rusiškos naftos embargo gali būti pasiektas „per kelias dienas“,...

Verslo aplinka
2022.05.24
Puslaidininkių gamintojai optimizmo žeria nedaug: lustai šiemet turėtų brangti toliau

Lustai – kone visuose šiuolaikiniuose elektroniniuose prietaisuose naudojami komponentai – šiemet turėtų...

Inovacijos
2022.05.24
Liepą „Lifosa“ jau galėtų dirbti ir 90% pajėgumu 1

Dėl Vakarų sankcijų sustabdytos Kėdainių fosforo trąšų gamyklos „Lifosa“ laikinosios administratorės –...

Pramonė
2022.05.24
Lietuva buria šalių koaliciją Ukrainos grūdams saugiai išplukdyti 3

Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako buriantis šalių koaliciją Ukrainos grūdams...

Verslo aplinka
2022.05.24
RETAIL konferencija: „Barbora“ pristatys prekes per valandą, prognozuojama daugiau partnerysčių Premium

Vienas didžiausių prekybos sektoriaus renginių Baltijos šalyse, „Verslo žinių“ organizuojamas prekybos...

Prekyba
2022.05.24
Jauno verslo formulė: rėmėsi mokslu, augo 10 kartų ir neatsigina investuotojų Premium

Kosmetikos ir odos priežiūros priemonių prekės ženklas „Math Scientific“ antraisiais metais šovė į viršų 10...

Gazelė
2022.05.24
Draudimas rusams pirkti NT ir investuoti į fondus Lietuvoje sukrėtimo nežada, bet tikrintojams bus reikalų Premium

Europos Parlamentui svarstant šeštąjį sankcijų paketą, kuriame numatytas draudimas Rusijos piliečiams Europos...

Statyba ir NT
2022.05.24
SkGD terminalą pasiekė didelis dujų krovinys iš Egipto

Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalą pasiekė didelis dujų krovinys iš Egipto. Tai jau...

Pramonė
2022.05.24
Prekyba karo zonoje: ukrainiečių tinklas „Silpo“ kliaujasi slaptais sandėliais, stokoja vilkikų Premium

Mažmeninės prekybos įmonės Ukrainoje anksčiau yra patyrusios įvairių iššūkių, bet sąlygos, kuriomis tenka...

Prekyba
2022.05.24
Racionalus ir efektyvus augalinių liekanų panaudojimas tvariose agrobiotechnologijose Verslo tribūna

Pasaulyje sukaupta pakankamai patirties naudojant augalines liekanas energetikoje – tai pakankamai daug...

Agroverslas 2023
2022.05.24
Ukrainos druskos gamintojos „Artiomsol“ vadovas: šalyje teks naudoti iš užsienio atvežtą druską

Viena didžiausių Europos druskos bendrovių „Artiomsol“ dėl karo veiksmų balandį nutraukė veiklą, o įmonės...

Pramonė
2022.05.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku