Lūžis aviacijoje: „Airbus“ atsisako didžiausių pasaulyje keleivinių lėktuvų gamybos

Publikuota: 2019-02-14
Christian Charisius („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
svg svg
Christian Charisius („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

„Airbus“ nusprendė stabdyti orlaivių A380 gamybą. Šie dviaukščiai, didžiausi pasaulyje keleiviniai lėktuvai, pristatomi kaip Europos bendrystės simbolis, užkariavo keleivių širdis, tačiau aviakompanijų neįtikino – jos pirmenybę teikia mažesniems, degalus taupantiems orlaiviams.

Kompanija pranešė, kad A380 modelis nebebus gaminamas nuo 2021 m, kai „Emirates“ – didžiausias bendrovės užsakovas – ir kitos avialinijos sulauks savo paskutinių užsakymų.

Nors metai iš metų „Airbus“ negalėjo pasigirti puikiais A380 modelio pardavimų rezultatais, radikalus sprendimas visiškai atsisakyti jo gamybos yra svarbus lūžis civilinėje aviacijoje.

„Ši naujiena mums yra skausminga“, – pripažįsta Tomas Endersas, „Airbus“ generalinis direktorius. Jo teigimu, sprendimas nutraukti A380 modelio gamybą paveiks 3.500 kompanijos darbuotojų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Kaip rašo „Bloomberg“, A380 visuomet buvo daugiau nei lėktuvas – šis modelis tapo Europos bendradarbiavimo ir žemyno pramonės ambicijų simboliu.

Problemos nuo pradžių

Kurdama šį modelį „Airbus“ siekė sukurti atvarą „Boeing“ orlaiviams, o aviakompanijoms bei keleiviams žadėjo dar neregėtą erdvumą ir prabangą.

Bet nuo pat pradžių didžiausias pasaulyje keleivinis orlaivis susidūrė su problemomis, tiek techninėmis, tiek komercinėmis.

Bandomieji orlaivio skrydžiai vėlavo, o kai 2007 m. pabaigoje A380 pakilo į savo pirmą komercinį skrydį horizonte jau matėsi finansinė krizė, skaudžiai kirtusi tarptautinėms kelionėms. Avialinijos ėmė svarstyti, ar tokie dideli lėktuvai reikalingi laikais, kai visi spaudžiasi, ir pradėjo atšaukinėti savo užsakymus.

„Airbus“ beliko stebėti kaip itin didelių orlaivių segmentą monopolizuoja „Boeing“ su savo modeliu 747, kuris šį mėnesį švenčia savo 50 metų, per kuriuos buvo parduota daugiau kaip 1.500 šių lėktuvų, metines.

Nors „Airbus“ išliko pagrindiniu žaidėjų mažesnių lėktuvų kategorijoje, prestižinis tolimųjų skrydžių ir itin didelių modelių segmentas liko JAV konkurento valdomis.

Pagrindinis ir vienintelis klientas

Kasmet augant aviakompanijų klientų srautams ir tokiose rinkose kaip Dubajus kuriantis naujiems aviacijos centrams, itin didelio keleivinio orlavio pristatymas atrodė kaip logiškas žingsnis.

Būtent Dubajus ir tapo pagrindiniu A380 rėmėju, „Emirates“ aviakompanijai užsakius daugiau kaip 160 šio modelio lėktuvų.

Ironiška, bet būtent „Emirates“ prisidėjo ir prie A380 nuopolio. „Airbus“ tampant vis labiau priklausomai nuo vieno pirkėjo, „Emirates“ tapo lemiamu vardikliu, galinčiu ant kortos pastatyti visą A380 sėkmę.

Kai aviakompanija nusprendė persvarstyti savo paskutinį užsakymą – 20 A380 orlaivių – „Airbus“ neturėjo kito pasirinkimo, kaip tik nutraukti šio modelio gamybą, nes kitos aviakompanijos juo taip ir nesusidomėjo.

Lūžis aviacijoje

Iš pradžių A380 atrodė kaip didysis europietiškas projektas – sparnai jam buvo gaminami Jungtinėje Karalystėje,  kitos dalys atkeliavo iš gamyklų Vokietijoje ir Prancūzijoje, konstrukciniai įrenginiai ruošiami Tulūzoje, lėktuvai buvo dažomi Hamburge.

Šis modelis tapo aviacijos parodų žvaigžde politikams, besidžiaugiantiems Europos pasiekimais.

Vis dėlto, per pastaruosius du dešimtmečius vis didesnio populiarumo susilaukė kitokios orlaivių rūšys, apsunkindamos gyvenimą ne tik A380, bet ir „Boeing 747“, kuriam taip pat nesisekė parduoti savo didžiųjų modelių taip gerai, kaip anksčiau.

Kol „Airbus“ siekė išlošti pristatydami A380 kaip geriausią sprendimą dideliems oro uostams ir augantiems klientų srautams, „Boeing“ nusprendė, kad aviacijos ateitis – mažesni tolimųjų skrydžių lėktuvai, kurie galėtų efektyviai aplenkti pagrindinius oro uostus ir tiesiogiai sujungti mažesnes rinkas.

„Boeing 777“ bei mažesnis bendrovės „787 Dreamliner“, taip pat ir „Airbus A350“ modeliai leido aviakompanijoms drastiškai sumažinti degalų sąnaudas ir išnaudoti mažesnius lėktuvus trumpesniems skrydžiams.

Didieji modeliai pasidarė per brangūs, per sunkūs ir per daug sudėtingi. Be to, nors A380 galėjo talpinti daugiau kaip 800 keleivių, daugelis aviakompanijų renkasi skraidinti ne daugiau kaip 500 žmonių, laisvą vietą išnaudodamos prabangai – nuo barų ar dušų lėktuve iki atskirų patalpų su sofomis ir net liokajais.

Tarp keleivių šis modelis, žadantis prabangą, erdvę bei patogumą, buvo populiarus, tačiau tikrieji „Airbus“ klientai vis dėlto yra aviakompanijos.

„Aviakompanijų priklauso nuo maksimaliai efektyvaus savo turto – orlaivių – valdymo ir A380 tiesiog nesugebėjo jų įtikinti“, – komentuoja Sebastianas Zankas, ‚Scope Ratings“ analitikas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Pramonė“
Europos Komisija ragina ES šalis ruoštis tolesniems dujų tiekimo iš Rusijos sutrikimams

Europos Sąjungos valstybės narės, ruošdamosi artėjančiai žiemai, turėtų atsižvelgti į galimus tolesnius...

Pramonė
08:44
Kadaise prisibeldę į statybininkų duris Londone, stato antrą gamyklą Lietuvoje Premium

Jonavos medinių langų gamintoja UAB „Wooden windows“ plečia gamybą ir investuoja į fabriką Širvintose.

Gazelė
05:45
ŽŪM: Lietuva rudenį į Taivaną galės vežti kiaušinius, pieno ir žuvininkystės produktus

Lietuva rudenį į Taivaną galės vežti kiaušinius, pieno ir žuvininkystės produktus, teigia Žemės ūkio...

Pramonė
2022.06.27
JAV: G7 juda į priekį derybose dėl rusiškos naftos kainų „lubų“

Didžiojo septyneto (G7) šalys pirmadienį tariasi dėl ekonominio spaudimo Maskvai didinimo, siekdamos...

Pramonė
2022.06.27
Rusiškų dujų tiekimas apribotas arba nutrauktas 12 iš 27 ES narių 1

Europos Sąjungos energetikos komisarė Kadri Simson pranešė, jog rusiškų gamtinių dujų tiekimas šiuo metu yra...

Pramonė
2022.06.27
Krizės apimta Šri Lanka siunčia į Rusiją du ministrus derybų dėl naftos

Šri Lanka siunčia į Rusiją du ministrus derėtis dėl degalų – vienos iš būtiniausių prekių, kurių ši Indijos...

Verslo aplinka
2022.06.27
Postą palieka ESO vadovas M. Keizeris 6

Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) vadovas ir valdybos pirmininkas Mindaugas Keizeris nuo...

Vadyba
2022.06.27
Žaliavos pinga ir tai nėra gera žinia visiems gamintojams Premium

Verslo aplinka šiemet tapo daug sudėtingesnė negu anksčiau. Kai kas veikiausiai pirmąjį pusmetį neblogai...

Pramonė
2022.06.27
Degalams išbrangus lietuviai keičia įpročius

Brangstantys degalai beveik kas antrą suaugusį Lietuvos gyventoją verčia keisti įpročius ir iš automobilio...

Pramonė
2022.06.27
Saulę įkinkiusi „Krekenavos agrofirma“ jau dirsčioja ir į vėją Verslo tribūna 1

Vien žalią elektros energiją naudojanti mėsos perdirbimo įmonė „Krekenavos agrofirma“ dar šiais metais...

Pramonė
2022.06.27
Robotai, „atimsiantys jūsų darbą“ – ne toks jau ir baubas Premium

Robotizacija ir, kalbant plačiau, DI, tebėra daugybės mitų gaubiamos technologijos ir tendencijos. Galima...

Inovacijos
2022.06.26
Lietinga ir sunki šienapjūtė brangins pieno produktus

Ši vasara, kaip ir pernykštė, gyvulių pašarams ruošti yra viena nepalankiausių, nors pievose žolės priaugo...

Pramonė
2022.06.26
„Liepajas Kafijas fabrika“: per mėnesį pagaminame 200 tonų kavos 1

Prieš penkis dešimtmečius Latvijoje įkurta tirpios ir maltos kavos gamykla „Liepajas Kafijas fabrika“...

Pramonė
2022.06.26
Sekmadienį baigiasi laikas pasirinkti nepriklausomą tiekėją 3

Sekmadienį baigiasi terminas, kai antrojo elektros rinkos liberalizavimo etapo vartotojai turi pasirinkti...

Verslo aplinka
2022.06.26
Eksporto rinkų paieškos: 400 įmonių, 250 renginių

Įmonių naujų užsienio rinkų paieškai ir esamų eksporto rinkų plėtrai pagal priemonę „Naujos galimybės LT“,...

Gazelė
2022.06.25
Berlyne prieš G-7 susitikimą ministrai pasmerkė Rusijos „grūdų karą“

Vokietija penktadienį apkaltino Rusiją paėmus pasaulį „įkaitu“ savo vykdomu „grūdų karu“, Berlyne įvykus...

Verslo aplinka
2022.06.25
Filantropas, mąstantis ne iki lubų, o iki dangaus Premium

Su Klemencu Agentu, verslininku ir mecenatu, susitarėme pasikalbėti vos Rusijai klastingai užpuolus Ukrainą.

Verslo klasė
2022.06.24
„Snaigės“ akcininkai patvirtino įmonės restruktūrizavimo planą

Rusijos grupės „Polair“ netiesiogiai valdomos vienintelės Baltijos šalyse šaldytuvų gamybos bendrovės...

Pramonė
2022.06.23
Atšaukiamas Kaliningrado elektros sistemos izoliuoto darbo bandymas 1

Šeštadienį numatytas Kaliningrado elektros sistemos izoliuoto darbo bandymas neįvyks. Apie tai Lietuvos...

Pramonė
2022.06.23
D. Kreivys: Lietuvos tikslas – kuo greičiau sinchronizuoti elektros tinklus su Europa

Kaip atsaką į sustabdytą kai kurių Rusijos prekių tranzitą į Kaliningradą Maskvai grasinant atjungti Lietuvą...

Pramonė
2022.06.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku