Lūžis aviacijoje: „Airbus“ atsisako didžiausių pasaulyje keleivinių lėktuvų gamybos

Publikuota: 2019-02-14
Christian Charisius („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Christian Charisius („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

„Airbus“ nusprendė stabdyti orlaivių A380 gamybą. Šie dviaukščiai, didžiausi pasaulyje keleiviniai lėktuvai, pristatomi kaip Europos bendrystės simbolis, užkariavo keleivių širdis, tačiau aviakompanijų neįtikino – jos pirmenybę teikia mažesniems, degalus taupantiems orlaiviams.

Kompanija pranešė, kad A380 modelis nebebus gaminamas nuo 2021 m, kai „Emirates“ – didžiausias bendrovės užsakovas – ir kitos avialinijos sulauks savo paskutinių užsakymų.

Nors metai iš metų „Airbus“ negalėjo pasigirti puikiais A380 modelio pardavimų rezultatais, radikalus sprendimas visiškai atsisakyti jo gamybos yra svarbus lūžis civilinėje aviacijoje.

„Ši naujiena mums yra skausminga“, – pripažįsta Tomas Endersas, „Airbus“ generalinis direktorius. Jo teigimu, sprendimas nutraukti A380 modelio gamybą paveiks 3.500 kompanijos darbuotojų.

Kaip rašo „Bloomberg“, A380 visuomet buvo daugiau nei lėktuvas – šis modelis tapo Europos bendradarbiavimo ir žemyno pramonės ambicijų simboliu.

Problemos nuo pradžių

Kurdama šį modelį „Airbus“ siekė sukurti atvarą „Boeing“ orlaiviams, o aviakompanijoms bei keleiviams žadėjo dar neregėtą erdvumą ir prabangą.

Bet nuo pat pradžių didžiausias pasaulyje keleivinis orlaivis susidūrė su problemomis, tiek techninėmis, tiek komercinėmis.

Bandomieji orlaivio skrydžiai vėlavo, o kai 2007 m. pabaigoje A380 pakilo į savo pirmą komercinį skrydį horizonte jau matėsi finansinė krizė, skaudžiai kirtusi tarptautinėms kelionėms. Avialinijos ėmė svarstyti, ar tokie dideli lėktuvai reikalingi laikais, kai visi spaudžiasi, ir pradėjo atšaukinėti savo užsakymus.

„Airbus“ beliko stebėti kaip itin didelių orlaivių segmentą monopolizuoja „Boeing“ su savo modeliu 747, kuris šį mėnesį švenčia savo 50 metų, per kuriuos buvo parduota daugiau kaip 1.500 šių lėktuvų, metines.

Nors „Airbus“ išliko pagrindiniu žaidėjų mažesnių lėktuvų kategorijoje, prestižinis tolimųjų skrydžių ir itin didelių modelių segmentas liko JAV konkurento valdomis.

Pagrindinis ir vienintelis klientas

Kasmet augant aviakompanijų klientų srautams ir tokiose rinkose kaip Dubajus kuriantis naujiems aviacijos centrams, itin didelio keleivinio orlavio pristatymas atrodė kaip logiškas žingsnis.

Būtent Dubajus ir tapo pagrindiniu A380 rėmėju, „Emirates“ aviakompanijai užsakius daugiau kaip 160 šio modelio lėktuvų.

Ironiška, bet būtent „Emirates“ prisidėjo ir prie A380 nuopolio. „Airbus“ tampant vis labiau priklausomai nuo vieno pirkėjo, „Emirates“ tapo lemiamu vardikliu, galinčiu ant kortos pastatyti visą A380 sėkmę.

Kai aviakompanija nusprendė persvarstyti savo paskutinį užsakymą – 20 A380 orlaivių – „Airbus“ neturėjo kito pasirinkimo, kaip tik nutraukti šio modelio gamybą, nes kitos aviakompanijos juo taip ir nesusidomėjo.

Lūžis aviacijoje

Iš pradžių A380 atrodė kaip didysis europietiškas projektas – sparnai jam buvo gaminami Jungtinėje Karalystėje,  kitos dalys atkeliavo iš gamyklų Vokietijoje ir Prancūzijoje, konstrukciniai įrenginiai ruošiami Tulūzoje, lėktuvai buvo dažomi Hamburge.

Šis modelis tapo aviacijos parodų žvaigžde politikams, besidžiaugiantiems Europos pasiekimais.

Vis dėlto, per pastaruosius du dešimtmečius vis didesnio populiarumo susilaukė kitokios orlaivių rūšys, apsunkindamos gyvenimą ne tik A380, bet ir „Boeing 747“, kuriam taip pat nesisekė parduoti savo didžiųjų modelių taip gerai, kaip anksčiau.

Kol „Airbus“ siekė išlošti pristatydami A380 kaip geriausią sprendimą dideliems oro uostams ir augantiems klientų srautams, „Boeing“ nusprendė, kad aviacijos ateitis – mažesni tolimųjų skrydžių lėktuvai, kurie galėtų efektyviai aplenkti pagrindinius oro uostus ir tiesiogiai sujungti mažesnes rinkas.

„Boeing 777“ bei mažesnis bendrovės „787 Dreamliner“, taip pat ir „Airbus A350“ modeliai leido aviakompanijoms drastiškai sumažinti degalų sąnaudas ir išnaudoti mažesnius lėktuvus trumpesniems skrydžiams.

Didieji modeliai pasidarė per brangūs, per sunkūs ir per daug sudėtingi. Be to, nors A380 galėjo talpinti daugiau kaip 800 keleivių, daugelis aviakompanijų renkasi skraidinti ne daugiau kaip 500 žmonių, laisvą vietą išnaudodamos prabangai – nuo barų ar dušų lėktuve iki atskirų patalpų su sofomis ir net liokajais.

Tarp keleivių šis modelis, žadantis prabangą, erdvę bei patogumą, buvo populiarus, tačiau tikrieji „Airbus“ klientai vis dėlto yra aviakompanijos.

„Aviakompanijų priklauso nuo maksimaliai efektyvaus savo turto – orlaivių – valdymo ir A380 tiesiog nesugebėjo jų įtikinti“, – komentuoja Sebastianas Zankas, ‚Scope Ratings“ analitikas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Lietuvos energija“ taikosi estams į atlapus Premium

„Lietuvos energija“ kuria didelę Lietuvos energetikos rinkos dalį užimsiančią komercinę organizaciją ir...

Pramonė
05:45
„Vilniaus baldai“ pavasarį statys naują gamyklą Premium

2020 m. „Vilniaus baldai“ pradės persikelti į naują gamyklą. Kaip vakar buvo paskelbta per „NASDAQ Vilniaus“...

Pramonė
05:45
„Vilniaus baldų“ antrinė įmonė pasirašė statybos generalinės rangos sutartį

AB „Vilniaus baldai“ antrinė įmonė UAB „Trenduva“ pasirašė statybos generalinės rangos sutartį su UAB...

Pramonė
2019.02.21
„Kitron“ Lietuvoje pajamas augino 23%, darbuotojų skaičių - 80

Elektronikos gamybos paslaugas teikianti norvegiško kapitalo UAB „Kitron“ pernai Lietuvoje gavo beveik 150...

Pramonė
2019.02.21
Dalį „Akmenės cemento“ akcijų perima vokiečiai 1

Meksikos cemento koncernas „Cemex“ skelbia parduodantis savo aktyvus Baltijos šalyse ir Skandinavijoje...

Pramonė
2019.02.21
Ekonomikos ir inovacijų ministerija: iš 1,14 mlrd. Eur ES lėšų išmokėti 252 mln. Eur 2

Ekonomikos ir inovacijų ministerija sklebia 2018 m. išmokėjusi daugiausiai Europos Sąjungos (ES) fondų lėšų...

Pramonė
2019.02.21
„Brexit“: VMI ir muitinė ragina paskubėti iki kovo 30 d. Premium 1

Muitinės procedūros be įprastų internetinių sistemų, negaliojančios prekių licencijos, sunkiau grąžinamas PVM...

Finansai
2019.02.21
G. Žiemelio „Fitsout“ planas: iki 2023-iųjų 800 darbo vietų ir 60 mln. Eur apyvarta Premium 11

Pirmuosius darbo mėnesius skaičiuojantis baldų gamybos ir interjero dizaino sprendimų fabrikas „Fitsout“...

Pramonė
2019.02.21
„BaltCap“ ruošiasi sujungti „Biosalą“ ir „Livinn“, o verslą išauginti kelis kartus Premium 5

Bendrovės „BaltCap“ fondas „BaltCap Growth Fund“, perėmęs ekologiškų produktų parduotuvių tinklus „Biosala“...

Pramonė
2019.02.21
Mašinų gamykla „Astra“ į plėtrą investuos 5 mln. Eur

Alytaus mašinų gamykla „Astra“, gaminanti nerūdijančio plieno konstrukcijas maisto, chemijos ir naftos...

Pramonė
2019.02.20
Gamybininkai pristigo pajėgumų: investuos į plėtrą Premium

Ribą pasiekęs gamybinių įrenginių panaudojimas ir paskutinė galimybė pasinaudoti kitąmet pasibaigsiančia ES...

Pramonė
2019.02.20
Patvirtinta VIAP lengvata stambiems elektros vartotojams

Trečiadienį Vyriausybė pritarė nutarimo projektui, kuriuo sukuriama galimybė elektros energijai imlioms...

Pramonė
2019.02.20
Nauja gamykla Kaune šokdino apyvartą Premium

Kaune veikianti aliuminio profilių apdirbimo įmonė UAB „Hydro Extrusion Lithuania“, iki praėjusių metų žinoma...

Pramonė
2019.02.20
VRK spausdinimo paslaugų konkursas sudomino tik „Lodvilą“ Premium 1

Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) nepavyko pritraukti daugiau dalyvių į konkursą spausdintai informacijai...

Verslo aplinka
2019.02.20
VŠT užbaigė 2,5 mln. Eur investiciją į termofikacinę elektrinę 1

AB Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) užbaigė 2,5 mln. Eur vertės šilumos gamybos įrenginių modernizavimo...

Pramonė
2019.02.19
Dotnuvos eksperimentinis ūkis bus privatizuojamas 8

Žemės ūkio ministerijai priklausantis Dotnuvos eksperimentinis ūkis Kėdainių rajone bus privatizuojamas. 100...

Pramonė
2019.02.19
Saulės moduliai: pasirašyta „Valoe“ ir „SoliTek“ sutartis už 11,3 mln. Eur 4

Suomijos energetikos sprendimų bendrovė „Valoe“ su Lietuvos saulės modulių gamintoja „SoliTek“ pasirašė...

Pramonė
2019.02.19
„Brexit“: kaip keisis prekyba lietuviškais produktais JK

Iki oficialaus Jungtinės Karalystės (JK) išstojimo iš Europos Sąjungos (ES) likus mažiau nei dvejiems...

Pramonė
2019.02.19
„Arimex“ įkūrėjas A. Jurskis: jau nebesvarbu, ar įmonė uždirbs 4, ar 6 mln. Eur Premium 29

Prieš penkerius metus nuo verslo valdymo atsitraukęs Arnas Jurskis, riešutais ir džiovintais vaisiais...

Pramonė
2019.02.19
„Solvit“ padėjo susigrąžinti PVM užsienyje: verslas akyviau gina teises ES 1

Diskriminaciją Europos Sąjungos (ES) bendrojoje rinkoje patyrusios Lietuvos įmonės praėjusiais metais...

Pramonė
2019.02.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau