Nerimo yra, bet yra ir vilties

Publikuota: 2019-01-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Nors pasaulinėje ekonomikoje pamažu ima ryškėti nerimo sūkuriai, susiję su prekybos karais, lėtėjančiu ūkio augimu ir pakibusiais „Brexit“ reikalais, Lietuvos pramonės įmonės, gaminančios detales ir komponentus Europos automobilių gamintojams, kol kas pernelyg nesuka sau galvos.

Europos automobilių pramonė lėtina apsukas: tai lemia sumažėjusi dyzelinių automobilių paklausa, pardavimų sulėtėjimas Kinijoje ir vis dar aiškumo nesuteikiantis „Brexit“. Pasak „Bloomberg“ analitikų, pastaruoju metu ypač ryškėja Vokietijos ekonominės problemos: čia įtaką daro šios šalies automobilių gamintojai, nepajėgiantys susidoroti su griežtais anglies dioksido išmetimo reikalavimais. Tai mažina „Volkswagen“ pardavimus ir Europoje, ir visame pasaulyje. Automobilių gamintojai susiduria su galvosūkiu: tenka mąstyti apie ateities automobilius, tačiau tam reikia didelių išlaidų, o dabartinių automobilių pardavimai menksta.

Nesiliaunantis JAV ir Kinijos prekybos karas byloja apie naujus pavojus, JAV prezidentas Donaldas Trumpas meta žvilgsnį ir į Europą – neatsisako pažadų įvesti 25% importo muitus europietiškiems automobiliams. Apie tai jis prabilo praėjusių metų birželį. Jeigu JAV iš tiesų padidins muito tarifą ES gaminamiems automobiliams, padarinius gali pajusti ne tik Vokietijos, Švedijos, Prancūzijos, Italijos automobilių pramonininkai, bet ir Lietuvos įmonės, gaminančios automobilių detales ir jų komponentus“, – teigė Aleksandras Izgorodinas, tuometinis Lietuvos pramonininkų konfederacijos patarėjas ekonomikai.

„Jeigu muitai iš ES importuojamiems automobiliams būtų padidinti nuo dabartinių 2,5 iki 20 ar 25%, tai keltų gana rimtą grėsmę ES ekonomikai, o labiausiai nukentėtų didžiausia Lietuvos eksporto partnerė Vokietija“, – sakė jis. Eurostato duomenys rodo, kad 2017 m. vien ES automobilių eksportas į JAV siekė 38 mlrd. Eur, o JAV buvo didžiausia rinka Europos automobilių eksportuotojams – jai teko 29% visų ES automobilių eksporto. Vokietija generuoja net 55% ES automobilių eksporto. Natūralu, kad tam tikrų padarinių pajustų ir Lietuvos ekonomika. Tikėtina, kad dėl padidinto muito tarifo sutartinės gamybos partneriai Lietuvoje, dirbantys su ES automobilių gamintojais, sulauktų mažiau užsakymų. Kitas galimas variantas – nenorėdami prarasti savo rinkos dalies JAV, Europos automobilių koncernai bus linkę nedidinti galutinių produkcijos kainų, o muitų padidėjimą ar didesnę jo dalį padengs savo sąskaita. Tokiu atveju gamybos partneriai Lietuvoje gali sulaukti prašymų atitinkamai sumažinti ir sutartinės gamybos įkainius. A. Izgorodino nuomone, neatmestina ir tai, kad ES automobilių gamintojų reakcija dėl padidintų muitų gali būti gamybos arba kai kurių gamybos operacijų perkėlimas iš ES į kitus geografinius regionus, kuriems padidinti muitai nėra taikomi.

Lietuvos gamintojai vienaip ar kitaip dalyvauja europinėje automobilių gamybos grandinėje – skaičiuojama, kad mūsų šalyje yra apie 50 automobilių pramonės tiekėjų, gaminančių detales ar komponentus lengvojo ir sunkiojo transporto ir žemės ūkio technikos gamybos įmonėms. Ar turėtų jos sunerimti stebėdamos besiklostančią situaciją? Viena vertus, galima tikėtis, kad, automobilių gamintojams nusprendus koncentruotis į naujus, labiau aplinką tausojančius automobilių modelius, lietuviai gali sulaukti naujų užsakymų. Kita vertus, mažėjantys užsakymai iš Kinijos, kuri kenčia dėl prekybos karo su JAV, kelia realią grėsmę Vokietijos automobilių pramonei, vadinasi, ir jos užsakymams, t. y. Lietuvos užsakomosios gamybos įmonėms. Kai kurios VŽ kalbintos įmonės – automobilių dalių ar komponentų gamintojos – aiškina, kad dėl rytdienos nesibaimina, nes turi ilgalaikes sutartis, subalansavo užsakymų portfelį ir pan.

VŽ nuomone, svarstant visus galimus scenarijus, reikėtų neatmesti ne tik mažėjančių užsakymų tikimybės, gali būti, kad Lietuvos gamintojai sulauks ir naudos: atsivers nauja niša – naujos kartos automobilių užsakymai. Tiesa, tai pareikalautų investicijų į technologinį atsinaujinimą ir naujus gamybos metodus.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Vilniaus baldų“ antrinė įmonė pasirašė statybos generalinės rangos sutartį

AB „Vilniaus baldai“ antrinė įmonė UAB „Trenduva“ pasirašė statybos generalinės rangos sutartį su UAB...

Pramonė
2019.02.21
„Kitron“ Lietuvoje pajamas augino 23%, darbuotojų skaičių - 80

Elektronikos gamybos paslaugas teikianti norvegiško kapitalo UAB „Kitron“ pernai Lietuvoje gavo beveik 150...

Pramonė
2019.02.21
Dalį „Akmenės cemento“ akcijų perima vokiečiai 1

Meksikos cemento koncernas „Cemex“ skelbia parduodantis savo aktyvus Baltijos šalyse ir Skandinavijoje...

Pramonė
2019.02.21
Ekonomikos ir inovacijų ministerija: iš 1,14 mlrd. Eur ES lėšų išmokėti 252 mln. Eur 2

Ekonomikos ir inovacijų ministerija sklebia 2018 m. išmokėjusi daugiausiai Europos Sąjungos (ES) fondų lėšų...

Pramonė
2019.02.21
„Brexit“: VMI ir muitinė ragina paskubėti iki kovo 30 d. Premium 1

Muitinės procedūros be įprastų internetinių sistemų, negaliojančios prekių licencijos, sunkiau grąžinamas PVM...

Finansai
2019.02.21
G. Žiemelio „Fitsout“ planas: iki 2023-iųjų 800 darbo vietų ir 60 mln. Eur apyvarta Premium 11

Pirmuosius darbo mėnesius skaičiuojantis baldų gamybos ir interjero dizaino sprendimų fabrikas „Fitsout“...

Pramonė
2019.02.21
„BaltCap“ ruošiasi sujungti „Biosalą“ ir „Livinn“, o verslą išauginti kelis kartus Premium 4

Bendrovės „BaltCap“ fondas „BaltCap Growth Fund“, perėmęs ekologiškų produktų parduotuvių tinklus „Biosala“...

Pramonė
2019.02.21
Mašinų gamykla „Astra“ į plėtrą investuos 5 mln. Eur

Alytaus mašinų gamykla „Astra“, gaminanti nerūdijančio plieno konstrukcijas maisto, chemijos ir naftos...

Pramonė
2019.02.20
Gamybininkai pristigo pajėgumų: investuos į plėtrą Premium

Ribą pasiekęs gamybinių įrenginių panaudojimas ir paskutinė galimybė pasinaudoti kitąmet pasibaigsiančia ES...

Pramonė
2019.02.20
Patvirtinta VIAP lengvata stambiems elektros vartotojams

Trečiadienį Vyriausybė pritarė nutarimo projektui, kuriuo sukuriama galimybė elektros energijai imlioms...

Pramonė
2019.02.20
Nauja gamykla Kaune šokdino apyvartą Premium

Kaune veikianti aliuminio profilių apdirbimo įmonė UAB „Hydro Extrusion Lithuania“, iki praėjusių metų žinoma...

Pramonė
2019.02.20
VRK spausdinimo paslaugų konkursas sudomino tik „Lodvilą“ Premium 1

Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) nepavyko pritraukti daugiau dalyvių į konkursą spausdintai informacijai...

Verslo aplinka
2019.02.20
VŠT užbaigė 2,5 mln. Eur investiciją į termofikacinę elektrinę 1

AB Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) užbaigė 2,5 mln. Eur vertės šilumos gamybos įrenginių modernizavimo...

Pramonė
2019.02.19
Dotnuvos eksperimentinis ūkis bus privatizuojamas 8

Žemės ūkio ministerijai priklausantis Dotnuvos eksperimentinis ūkis Kėdainių rajone bus privatizuojamas. 100...

Pramonė
2019.02.19
Saulės moduliai: pasirašyta „Valoe“ ir „SoliTek“ sutartis už 11,3 mln. Eur 4

Suomijos energetikos sprendimų bendrovė „Valoe“ su Lietuvos saulės modulių gamintoja „SoliTek“ pasirašė...

Pramonė
2019.02.19
„Brexit“: kaip keisis prekyba lietuviškais produktais JK

Iki oficialaus Jungtinės Karalystės (JK) išstojimo iš Europos Sąjungos (ES) likus mažiau nei dvejiems...

Pramonė
2019.02.19
„Arimex“ įkūrėjas A. Jurskis: jau nebesvarbu, ar įmonė uždirbs 4, ar 6 mln. Eur Premium 29

Prieš penkerius metus nuo verslo valdymo atsitraukęs Arnas Jurskis, riešutais ir džiovintais vaisiais...

Pramonė
2019.02.19
„Solvit“ padėjo susigrąžinti PVM užsienyje: verslas akyviau gina teises ES 1

Diskriminaciją Europos Sąjungos (ES) bendrojoje rinkoje patyrusios Lietuvos įmonės praėjusiais metais...

Pramonė
2019.02.19
Kova su plastiku naftos paklausą paveiks labiau, nei manoma

Naftos sektorius nuvertina pakitusį vartotojų požiūrį: kova su plastiko atliekomis naftos paklausą sumažins...

Pramonė
2019.02.19
Daliai įmonių palengvėjo: baudų už „Metrail“ mokėti kol kas nereikės Premium 3

Dėl „Metrail“ istorijos nukentėjusios įmonės, VšĮ Pakuočių tvarkymo organizacijos klientės, gali šiek tiek...

Paslaugos
2019.02.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau