Nerimo yra, bet yra ir vilties

Publikuota: 2019-01-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Nors pasaulinėje ekonomikoje pamažu ima ryškėti nerimo sūkuriai, susiję su prekybos karais, lėtėjančiu ūkio augimu ir pakibusiais „Brexit“ reikalais, Lietuvos pramonės įmonės, gaminančios detales ir komponentus Europos automobilių gamintojams, kol kas pernelyg nesuka sau galvos.

Europos automobilių pramonė lėtina apsukas: tai lemia sumažėjusi dyzelinių automobilių paklausa, pardavimų sulėtėjimas Kinijoje ir vis dar aiškumo nesuteikiantis „Brexit“. Pasak „Bloomberg“ analitikų, pastaruoju metu ypač ryškėja Vokietijos ekonominės problemos: čia įtaką daro šios šalies automobilių gamintojai, nepajėgiantys susidoroti su griežtais anglies dioksido išmetimo reikalavimais. Tai mažina „Volkswagen“ pardavimus ir Europoje, ir visame pasaulyje. Automobilių gamintojai susiduria su galvosūkiu: tenka mąstyti apie ateities automobilius, tačiau tam reikia didelių išlaidų, o dabartinių automobilių pardavimai menksta.

Nesiliaunantis JAV ir Kinijos prekybos karas byloja apie naujus pavojus, JAV prezidentas Donaldas Trumpas meta žvilgsnį ir į Europą – neatsisako pažadų įvesti 25% importo muitus europietiškiems automobiliams. Apie tai jis prabilo praėjusių metų birželį. Jeigu JAV iš tiesų padidins muito tarifą ES gaminamiems automobiliams, padarinius gali pajusti ne tik Vokietijos, Švedijos, Prancūzijos, Italijos automobilių pramonininkai, bet ir Lietuvos įmonės, gaminančios automobilių detales ir jų komponentus“, – teigė Aleksandras Izgorodinas, tuometinis Lietuvos pramonininkų konfederacijos patarėjas ekonomikai.

„Jeigu muitai iš ES importuojamiems automobiliams būtų padidinti nuo dabartinių 2,5 iki 20 ar 25%, tai keltų gana rimtą grėsmę ES ekonomikai, o labiausiai nukentėtų didžiausia Lietuvos eksporto partnerė Vokietija“, – sakė jis. Eurostato duomenys rodo, kad 2017 m. vien ES automobilių eksportas į JAV siekė 38 mlrd. Eur, o JAV buvo didžiausia rinka Europos automobilių eksportuotojams – jai teko 29% visų ES automobilių eksporto. Vokietija generuoja net 55% ES automobilių eksporto. Natūralu, kad tam tikrų padarinių pajustų ir Lietuvos ekonomika. Tikėtina, kad dėl padidinto muito tarifo sutartinės gamybos partneriai Lietuvoje, dirbantys su ES automobilių gamintojais, sulauktų mažiau užsakymų. Kitas galimas variantas – nenorėdami prarasti savo rinkos dalies JAV, Europos automobilių koncernai bus linkę nedidinti galutinių produkcijos kainų, o muitų padidėjimą ar didesnę jo dalį padengs savo sąskaita. Tokiu atveju gamybos partneriai Lietuvoje gali sulaukti prašymų atitinkamai sumažinti ir sutartinės gamybos įkainius. A. Izgorodino nuomone, neatmestina ir tai, kad ES automobilių gamintojų reakcija dėl padidintų muitų gali būti gamybos arba kai kurių gamybos operacijų perkėlimas iš ES į kitus geografinius regionus, kuriems padidinti muitai nėra taikomi.

Lietuvos gamintojai vienaip ar kitaip dalyvauja europinėje automobilių gamybos grandinėje – skaičiuojama, kad mūsų šalyje yra apie 50 automobilių pramonės tiekėjų, gaminančių detales ar komponentus lengvojo ir sunkiojo transporto ir žemės ūkio technikos gamybos įmonėms. Ar turėtų jos sunerimti stebėdamos besiklostančią situaciją? Viena vertus, galima tikėtis, kad, automobilių gamintojams nusprendus koncentruotis į naujus, labiau aplinką tausojančius automobilių modelius, lietuviai gali sulaukti naujų užsakymų. Kita vertus, mažėjantys užsakymai iš Kinijos, kuri kenčia dėl prekybos karo su JAV, kelia realią grėsmę Vokietijos automobilių pramonei, vadinasi, ir jos užsakymams, t. y. Lietuvos užsakomosios gamybos įmonėms. Kai kurios VŽ kalbintos įmonės – automobilių dalių ar komponentų gamintojos – aiškina, kad dėl rytdienos nesibaimina, nes turi ilgalaikes sutartis, subalansavo užsakymų portfelį ir pan.

VŽ nuomone, svarstant visus galimus scenarijus, reikėtų neatmesti ne tik mažėjančių užsakymų tikimybės, gali būti, kad Lietuvos gamintojai sulauks ir naudos: atsivers nauja niša – naujos kartos automobilių užsakymai. Tiesa, tai pareikalautų investicijų į technologinį atsinaujinimą ir naujus gamybos metodus.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Verslas požiūrį į atsakingą vartojimą pradeda keisti nuo savęs

Tvarų ir atsakingą vartojimą skatinantys prekybininkai ir gamintojai sako, kad nors jų rinka dar, palyginti,...

Gazelė
2019.05.25
K. Mažeika: Lietuva rengiasi iš rinkos išimti smulkų plastiką 9

Europos Sąjungai (ES) po beveik metus trukusių derybų šią savaitę priėmus direktyvą sumažinti vienkartinių...

Pramonė
2019.05.25
Lietuva raginama visiškai liberalizuoti elektros rinką 19

Lietuvai žadant visiškai liberalizuoti elektros rinką ir leisti vartotojams laisvai rinktis elektros...

Pramonė
2019.05.25
„Neste Lietuvos“ apyvarta pernai augo 50% 5

Suomijos kapitalo automatinių degalinių tinklą valdanti bendrovė „Neste Lietuva“ pernai uždirbo 5,975 mln.

Pramonė
2019.05.24
Klaipėdoje laukiama naujo SkGD krovinio iš Vysocko 5

Klaipėdoje laukiama naujo nedidelio krovinio su didžiausios privačios Rusijos dujų bendrovės „Novatek“...

Pramonė
2019.05.24
„Nemuno bangos“ pajamos augo 11% iki 69,8 mln. Eur 1

Verslininko Jono Tučinsko valdoma cigarečių filtrų gamintoja „Nemuno banga“ pernai gavo 69,796 mln. Eur...

Pramonė
2019.05.24
JAV dėl prekybos karo nuostolių ūkininkams skirs 16 mlrd. USD paramos 1

JAV prezidento Donaldo Trumpo administracija pristatė pagalbos ūkininkams programą. Šalies vyriausybė...

Pramonė
2019.05.24
Lietuva skundžiasi TATENA dėl Astravo saugumo problemų

Laiške Tarptautinei atominės energetikos agentūrai (TATENA) pareikštas Lietuvos susirūpinimas dėl...

Pramonė
2019.05.24
„Orion Global PET“ pelną augino tris kartus iki 22 mln. Eur

Tarptautinės chemijos pramonės grupės „Indorama“ kontroliuojama Lietuvos bendrovė „Orion Global PET“ 2018...

Pramonė
2019.05.24
Ruošiasi Panevėžio LEZ sujungti su „Via Baltica“ 3

Panevėžio miesto savivaldybė gavo beveik 542.000 Eur miesto investicinei aplinkai gerinti. Vyriausybė šią...

Pramonė
2019.05.24
Lazdijų restorano svečiai nustemba supratę, kad jie mėgsta kalakutieną Premium 1

Lietuviai vis labiau įvertina netoliese pagamintą produktą ir vietinių darbą – Lazdijuose veikiantį restoraną...

Gazelė
2019.05.24
Linas Strėlis skųs Lietuvos banko jam skirtą 200.000 Eur baudą 6

Linas Strėlis, AB Vilkyškių pieninė ir žemės ūkio investicijų bendrovės „Auga Group“ valdybų narys ketina...

Rinkos
2019.05.24
Eros pabaiga: estai sutiko sinchronizuotis su Europa Premium

Politikų derybos dėl prisijungimo prie Vakarų Europos, trukusios beveik dešimtmetį, baigsis visiems proceso...

Pramonė
2019.05.24
Nemokama saulės jėgainė: sužinokite, ar ji būtų naudinga jūsų įmonei Verslo tribūna

Dalis stambių Lietuvos bendrovių gali pasinaudoti pasiūlymu nemokamai, be jokių nuosavų investicijų, ant savo...

Pramonė
2019.05.23
Estai pasirašė sinchronizacijos susitarimą

Estijos perdavimo sistemos operatorė „Elering“ ketvirtadienį pasirašė susitarimą dėl šalies elektros...

Pramonė
2019.05.23
Kijeve dirbs Lietuvos energetikos atašė

Ukrainoje netrukus darbą turėtų pradėti Lietuvos energetikos atašė. Tam trečiadienį pritarė Vyriausybė.

Pramonė
2019.05.23
Pirmoji „Marks & Spencer“ fondo investicija – į maistą šunims gaminantį lietuvių startuolį Premium 7

Koją į Europą įkėlusi lietuvių pernai rudenį įkurta UAB „Keto maistas“, gaminanti ekologišką šunų maistą,...

Pramonė
2019.05.23
Pramonės ketvirtis: rodikliai geri, bet džiaugtis dar anksti

2019 m. balandžio mėn. visos pramonės produkcijos vertė to meto kainomis sudarė 1,9 mlrd. Eur ir, palyginti...

Pramonė
2019.05.23
Spekuliacinė statyba pramonei: galima išlošti, bet tinka ne visiems Premium

Spekuliacinė statyba, kai pirma pastatomas pastatas, o vėliau ieškoma, kas jame įsikurs, gali paskatinti...

Pramonė
2019.05.23
„British Steel“ ir 5.000 bendrovės darbuotojų ateitis pakibo ant plauko Premium

Jungtinės Karalystės (JK) plieno gamintojo „British Steel“ ir 5.000 bendrovės darbuotojų ateitis pakibo ant...

Pramonė
2019.05.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau