Filmo premjera: ką mums liudija „Purpurinis rūkas“

Publikuota: 2019-02-16

Kino teatruose pradėtas rodyti naujas Raimundo Banionio filmas „Purpurinis rūkas“, pirmiausiai skirtas žiniai apie santaiką, regis, netinkamiausiu jai metu.

Felikso Rozinerio apysakos „Purpuriniai dūmai“ sukurtas filmas prasideda erdvia, saulėta Jeruzalės panorama ir pagrindinio herojaus svarstymu, ar jam vykti į kelionę liudyti prieš Vladą, įtariamą Holokausto byloje. Jozefo (personažą vyresniame amžiuje vaidina Arkadijus Vinokuras) prisiminimai taps sudėtingu, bet sykiu ir aiškiu atsakymu į jo abejones – liudyti ar atleisti, gyventi toliau ir neleisti plisti keršto virusui? Viskas čia gerai, tik apmaudu, kad egzaltuota, lyg iš seno didaktiško filmo atklydusi balso už kadro intonacija tampa erzinančiu trukdžiu suprasti filmo išeities taškus (garsas filme, deja, išliks pažeidžiamiausia vieta).

Simbolinę spindinčių kupolų panoramą, dangaus mėlį ir pasaulio kaip žvilgsniu neaprėpiamos erdvės jausmą keičia Jozefo prisiminimai apie niūrų pokarį, mišką, provincijos miestelį, ribotą erdvę, kurioje privalo išsitekti ir išgyventi visi – iš Sovietų Sąjungos pakraščio į Rūkų miestelį nublokštas Joškė, partizanų būrys su Vladu priešakyje, Daugėla ir jo duktė, sovietų milicininkai, statytiniai, išdavikai…

Atsakymai į Jozefo klausimus sau pasiveja kartu su pasakojimu. Filmas (ir santūraus dailininkų darbo dėka) stebėtinai vientisas, nors rutuliojasi trijuose laiko sluoksniuose – pagrindinį siužetą įrėminančioje dabartyje, pokariu ir ikikariniuose Joškės vaikystės prisiminimuose. Visi jie vienaip ar kitaip paaiškina ne tik veiksmus, bet ir personažų sielų „peizažus“. Filme tyliau ar garsiau suskamba okupacijos ir partizaninio karo, Holokausto ir prisitaikymo, tremties ir pokarinio susvetimėjimo, baimės, individualizmo temos.

Grįžtant prie tradicijos

Būtent didžiosios istorijos ir asmeninių pasakojimų apie pokarį sutapimai ar šaižūs disonansai buvo tema, didele dalimi įvaizdinusi mūsiškojo kino tapatybę (vis atviresnis kalbėjimas apie pokarį 7-ojo dešimtmečio filmuose „Niekas nenorėjo mirti“ (rež. V. Žalakevičius), „Laiptai į dangų“ (rež. R. Vabalas), „Jausmai“ (rež. A. Dausa, A. Grikevičius), o vėliau – įspūdinga Algimanto Puipos „Amžinoji šviesa“). Keli neseni pasakojimai tarsi užgožė gerbtiną tradiciją kalbėti apie pokarį nesupaprastinant siužetų ir personažų pasirinkimo klausimų. „Purpurinis rūkas“ patenka į įvairius šia tema kalbančiųjų kontekstus, garbingai atlaiko konkurenciją ne tik su šiuolaikiniais filmais-plakatais, bet ir praplečia jau susiformavusių temų, svarstymų apie pokarį ribas kino lauke.

Trečiuoju keliu

R. Banionis imasi originalios ir dar nebandytos nacionaliniame kine užduoties – nekvestionuojant partizanų karo su sovietais naratyvo, papasakoti vienišo, dėl didžiosios ir asmeninės istorijų visiems ir kiekvienam tampančio svetimu jauno žydo istoriją – klampią, pilną komplikuotų santykių su žmonėmis ir susidūrimų su tikrove.

Iš pirmo žvilgsnio Joškė yra tas, kurį renkasi likimas. Bet būtent jis yra ir tas, kuris, formaliai dirbdamas sovietų mokykloje, pasirenka padorumą – neišduoti partizano Vlado, išgelbėti nuo tremties partizano mylimąją ir auginti partizano sūnų. Tuo šio herojaus interpretacija skiriasi nuo įsimintiniausių 7-ojo dešimtmečio personažų, kurie norėjo visiems būti geri ir dori. Trečias išgyvenimo ir padorumo kelias tuomet atrodė neįmanomas – Donato Baniono Vaitkus iš „Niekas nenorėjo mirti“ gavo kulką, o Vaclovo Blėdžio Indriūnas iš „Laiptų į dangų“ – sūnaus lavoną. „Purpuriniame rūke“ šių personažų gretas savaip papildo Vido Petkevičiaus suvaidintas Daugėla, kuris „dėl šventos ramybės“ net ne prieš, kad Vladas kartu su kitais partizanais gulėtų miestelio aikštėje. Jis išvežamas į Sibirą.

Ir visgi svarbiausias režisieriui yra Joškė – svetimas tarp savų, bet sugebėjęs rasti jėgų ir pasirinkti atleidimą – už tėvų nužudymą, už nepasitikėjimą, už kraupią išdavystę. Aktorius Severinas Norgaila subtiliai, nerezultatyviai, lyg klausdamas apie savo Joškę, kuria silpno prieš aplinkybes ir stipraus savo dvasia žmogaus portretą.

R. Banionio sugrįžimas

R. Banionis, tradicinio kino pasakojimo šalininkas, sugrįžo į kino teatrų ekranus po 26 metų nepamiršęs, kad masuotė ir antras planas – ne tas pats. Todėl geba sukurti ne paprastą linijinį, o labiau polifoninį pasakojimą. Režisierius moka dirbti su aktoriais ir tą darbą malonu stebėti – ir S. Norgaila, ir Tado Gudaičio Vladas ne tik tarmiškai kalba, bet – ir tai svarbiau – charakterizuoja personažus surasta prasminga, įtikinama plastika.

Kai kas gal ir ginčytina – Giedrė Mockeliūnaitė geba užpildyti jai duotą bežodės personažės Janės tylą stipriu charakteriu ir jausmais, nulemiančiais drastiškus veiksmus, bet toks sprendimas tradicinės kalbos filmui atrodo pernelyg konceptualus, išprotautas.

Vienas įdomiausių filmo personažų – partizanas Vladas, kurį vitališkai ir santūriai kuria T. Gudaitis. Filmo autoriams pavyko suderinti mūsų šiuolaikiniame istoriniame kine sunkiai suderančius dalykus – filme sugyvena Vladas, esantis gana toli nuo vadovėlinio idealizuoto partizano portreto, ir jokių abejonių partizano pasirinkimu nekeliantis istorinio teisingumo turinys.

Neteisinga būtų nepripažinti, kad retsykiais pasakojimui stinga veržlumo. Dinamikos bėdas saugiausia būtų nurašyti scenaristės Renatos Šerelytės nepatirčiai kino dramaturgijoje (kartojant, kad dramaturgija yra mūsų filmų Achilo kulnas). Bet visgi spėju, kad ne mažiau kalta ir režisieriaus baimė sutirštinti spalvas, perspausti, taikytis prie žiūroviško kino standartų. Beje, nors filme pakanka įtampų ir jausmų, vis dėlto apsispręsta muziką naudoti kaip emocijų kompensaciją, nesubtiliai, gožiant gerą aktorių vaidybą. Norisi tikėti, kad tas paaugliškas rungtyniavimas tarp tų, kurie kadre, ir tų, kurie už kadro, – tiesiog nesusipratimas.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Viešbutis „Pacai“ pelnė dar vieną tarptautinį įvertinimą

Kelionių ir dizaino apdovanojimuose, kuriuos rengia JAV leidinys „Surface Magazine“, vilniškis viešbutis...

Laisvalaikis
15:20
Jungtinė Karalystė panaikino draudimą skrydžiams į Šarm el Šeichą

Jungtinė Karalystė (JK) panaikino 4 metus galiojusį draudimą vykdyti tiesioginius komercinius skrydžius į...

Paslaugos
09:44
Sukilimo vadų ir dalyvių laidotuvės numatytos lapkričio 22-ąją

1863–1864 m. sukilimo vadų ir dalyvių palaikai, rasti tvarkant Gedimino kalno šlaitus, bus palaidoti senųjų...

Laisvalaikis
2019.10.22
Vinilo plokštelių mada neslūgsta

Ne taip seniai muzikos įrašų pardavėjai tikino, jog populiarėjančios vinilo plokštelės tėra laikina mada.

Laisvalaikis
2019.10.22
Vilniaus valdžia: P. Cvirkos paminklo iškėlimo KPD sprendimai nesustabdys

Pasak Kultūros ministro Mindaugo Kvietkausko, Vilniaus valdžios planai pertvarkyti Petro Cvirkos aikštę ir...

Laisvalaikis
2019.10.22
D. Sabonis tapo brangiausiu visų laikų Lietuvos krepšininku

Parašą ant naujos sutarties su NBA lygoje rungtyniaujančiu Indianos „Pacers“ klubu padėjęs krepšininkas...

Laisvalaikis
2019.10.22
Užsienio turistams su e-viza Rusijoje leis pasilikti dvigubai ilgiau 1

Rusijos užsienio reikalų ministerija rengia įstatymo projektą, numatantį, kad užsienio piliečiai nuo 2021 m.

Paslaugos
2019.10.22
Ateinančią naktį stebėsime meteorų lietaus piką 1

Jeigu dar nespėjote pasižvalgyti po naktinį spalio dangų, kurį šiuo metų laiku raižo „krintančios žvaigždės“,...

Laisvalaikis
2019.10.21
Tarptautinio restoranų gido „Gault & Millau“ prezidentas: ateities restoranų sėkmė – produktų kokybė Premium

Jacques’as Bally, tarptautinio restoranų gido „Gault & Millau“ prezidentas, viešėjęs Lietuvos gastronomijos...

Laisvalaikis
2019.10.20
Venecija, lietuvių „Aukso liūtas“ ir šveicarų pinigai Premium

Savo akimis sunku patikėti, kai ankstyvą šeštadienio rytą skubriu žingsniu išvingiavę atokaus Venecijos...

Laisvalaikis
2019.10.20
Paroda „Didžioji gatvė“ pasakoja nerašytas sostinės gatvės istorijas Premium 2

„Nukabinome užuolaidas ir sukūrėme visada naują parodos eksponatą – gyvą vaizdą į Didžiąją gatvę“, – į...

Laisvalaikis
2019.10.20
Venecija apsisprendė, nuo kada apmokestins įėjimą į miestą

Venecijos parlamentas patvirtino datą, nuo kada bus įvestas mokestis už įėjimą į miestą.

Paslaugos
2019.10.18
„Chanel“ mados namai gamins rožinį vyną 3

Gaminti vyną ar bent turėti nuosavą vynuogyną yra madinga: žiniasklaidoje vis sušmėžuoja pranešimų apie...

Laisvalaikis
2019.10.18
JK leiboristų partijos šešėlinis kancleris J. McDonnellis: pokyčiai neišvengiami Premium

Europai, o ir visam pasauliui laukiant, kada ir kaip pasibaigs „Brexit“, Johnas McDonnellis, Jungtinės...

Laisvalaikis
2019.10.18
Atveriami nauji Vilniaus katedros požemių maršrutai 1

Šį savaitgalį Vilniaus arkikatedroje bazilikoje lankytojams atveriami daugiau nei 100 metų nejudinti...

Laisvalaikis
2019.10.18
VŽ rekomenduoja: 10 renginių savaitgalį

Šio savaitgalio kultūrinis ženklas – šiuolaikinė ir džiazo muzika. Mėgstantiems sportuoti gamtoje – bekelės...

Laisvalaikis
2019.10.18
„Muziką iš Mėnulio“ gros ir legendinis roko gitaristas BJ Cole

Spalio 18 d. aktualiosios muzikos festivalio „Gaida“ programoje – kūrinys, skirtas JAV kosminio laivo...

Laisvalaikis
2019.10.17
„Litexpo“ prasidėjo „Baltic fashion & textile Vilnius“ paroda

Spalio 17–19 d. Vilniuje, parodų centre „Litexpo“ vyksta 28-oji tarptautinė specializuota aprangos, tekstilės...

Laisvalaikis
2019.10.17
Pirmieji MO muziejaus metai: nuostolius vertina teigiamai 12

Pirmuosius veiklos metus spalio 18-ąją minintis privatus MO muziejus skelbia sulaukęs 200.000 lankytojų ir...

Laisvalaikis
2019.10.17
„Vilnius Jazz“ atveža tikrų legendų 1

Vilniuje prasidėjo 32-asis tarptautinis šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis „Vilnius...

Laisvalaikis
2019.10.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau