Koks senų automobilių ardymo verslo šešėlis?

Publikuota: 2020-12-05
Asociacijos nuotr.
svg svg
Asociacijos nuotr.
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas

Eksploataciją baigusių automobilių ardytojų veikla vis dar slypi šešėlyje, netvarkomos atliekos ir teršiama gamta. Koks yra senų automobilių ardymo šešėlis ir kiek tai kainuoja valstybei?

VšĮ Aplinkos apsaugos instituto prieš dvejus metus paskelbto tyrimo duomenimis, Lietuvoje 2017 metais nelegaliai galėjo būti apdorota (išardyta) apie 105.000 transporto priemonių daugiau nei nurodyta oficialioje atliekų apskaitoje. Tai reiškia, kad net 82% Lietuvoje susidariusių eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) buvo išardyta neteisėtai, o po jų išardymo galimai susidarė apie 100.000 tonų teigiamą ir 51.000 tonų neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų.

Dėl ENTP ardymo šešėlio valstybė galimai nesurinko mokesčių nuo maždaug 33 mln. eurų gautinų pajamų už priduotas atliekas. Lietuvos gyventojams po automobilių ardymo susidarančių beverčių atliekų (plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių, kilimėlių, alyvos ar padangų) sutvarkymas nepagrįstai kainuoja iki 10 mln. eurų per metus.

Tyrimas taip pat atskleidė, kad transporto priemonių importuotojai kasmet deklaruoja apie 70.000 transporto priemonių (lengvųjų automobilių (M1 klasė) ir mikroautobusų (N1 klasė) importą į Lietuvą, tačiau valstybinė įmonė „Regitra“ registruoja mažiausiai dukart daugiau – iš viso maždaug 160.000 tokių transporto priemonių per metus. Vadinasi, daugiau kaip už 90.000 transporto priemonių (57% viso srauto) patekimą į vidaus rinką nevykdomos Atliekų tvarkymo įstatyme nustatytos pareigos, tarp kurių yra ir privalomas ENTP tvarkymo finansavimas.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Padėtis nepasikeitė

Šis tyrimas, kuriam taip pat talkino Europos automobilių gamintojų asociacija, sulaukė itin didelio žiniasklaidos ir valstybės institucijų dėmesio. Tyrimo ataskaita netrukus buvo svarstyta Vyriausybės Šešėlio mažinimo komisijos posėdyje, siūlymus dėl ENTP ardymo veiklos teikė ir Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija.

Tačiau vėliau Aplinkos ministerija tik parengė Atliekų tvarkymo įstatymo pataisas, kuriose siekiama įtvirtinti ENTP kriterijus, bet pataisose nenumatant veiksmų, kaip sumažinti automobilių tvarkymo šešėlį. Šių kriterijų, kurie, mano giliu įsitikinimu, negali turėti jokios įtakos nelegaliam transporto priemonių ardymo pažabojimui, svarstymas vyko mažiausiai metus ir netgi jie nebuvo įteisinti. O visos iniciatyvos sumažinti eksploataciją baigusių automobilių ardymo šešėlį taip ir lieka gulėti stalčiuje, nors jau praėjo porą metų.

Maža to, iki šiol Aplinkos ministerija nesiėmė tinkamų veiksmų siekiant užtikrinti, kad visi transporto priemonių importuotojai vykdytų įstatyme nustatytas pareigas ir Europos Parlamento, ir Tarybos Direktyvoje 2000/53/EB Dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių nustatytas užduotis.

Pagal direktyvą 95% lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų per metus turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5% šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Valstybės narės taip pat turi imtis būtinų priemonių, kad būtų įsteigtos būtinos visų ENTP ir jų naudotų dalių, atsiradusių remonto metu, surinkimo sistemos.

Transporto priemonių gamintojams ir importuotojams, kaip numato Lietuvos Atliekų tvarkymo įstatymas, pakanka užtikrinti tik vienos ENTP priėmimo vietos kiekvienoje apskrityje buvimą, t. y. tik 10 vietų visoje šalyje, ir organizuoti tokiose vietose ENTP tvarkymą net neatsižvelgiant į Direktyvoje nustatytas užduotis.

Kaip matyti iš tyrimo duomenų, Lietuva nevykdo ES Direktyvoje numatytų užduočių, o ir Atliekų tvarkymo įstatymo laikosi ne visi ūkio subjektai.

Kita vertus, dėl nelygių konkurencinių sąlygų ir legaliai ardantys senas transporto priemones verčiami šalinti atliekas neleistinose vietose arba komunalinių atliekų sraute. Pavyzdžiui, vien pernai Lietuvos miškuose buvo surinkta net 100 tonų tik padangų atliekų. Ne mažiau iš miškų ir kitų bendro naudojimo bei nuošalių vietų išvežama ir kitų transporto priemonių atliekų.

Reikėtų nepamiršti, kad, kai šešėlyje esantys ardytojai ir nesąžiningi gyventojai atliekas šalina į aplinką ar į komunalinių atliekų srautą, už bešeimininkių atliekų sutvarkymą moka savivaldybės, renkančios iš visų gyventojų mokestį už atliekų sutvarkymą.

Manome, kad sprendžiant minėtas problemas būtina tobulinti šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą, transporto priemonių importuotojams turi būti nustatyti aiškesni, suprantami ir įgyvendinami reikalavimai organizuojant ir finansuojant ENTP tvarkymą. Turi būti užtikrinta, kad kiekvienoje Lietuvos savivaldybėje būtų įsteigta bent jau po vieną ENTP priėmimo vietą – tai reiškia, kad turėtų būti mažiausiai 60 vietų visoje šalyje, o transporto priemonių gamintojai ir importuotojai finansuotų visų teisėtai surinktų ir apdorotų eksploataciją baigusių automobilių sutvarkymą atsižvelgiant į ES Direktyvoje nustatytas ENTP tvarkymo užduotis.

Komentaro autorius - Vladimiras Jankoitas, Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Paslaugos“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

„Paramount“ pelnas traukėsi trečdaliu

JAV žiniasklaidos milžinės „Paramount Global Inc.“ (ankstesnis pavadinimas „ViacomCBS Inc.“) antrojo metų...

Rinkos
2022.08.05
Naujienų portalai sutarė vienodai žymėti reklamas

Didieji naujienų portalai susitarė dėl vienodo rinkodaros turinio žymėjimo visose naujienų portalų...

Rinkodara
2022.07.28
„Respublikos leidiniams“, „Diena Media News“ ir „Lietuvos rytui“ skirtos baudos už klaidinančią reklamą 1

Laikraščių „Respublika“, „Kauno diena“, „Klaipėdos diena“ ir „Lietuvos ryto“ valdytojoms Vartotojų teisių...

Rinkodara
2022.07.18
„Netflix“ žada siūlyti pigesnius prenumeratos planus su reklama

„Netflix“ bendradarbiaus su „Microsoft“, kad savo klientams galėtų pasiūlyti pigesnių prenumeratos planų, į...

Inovacijos
2022.07.14
„Eurobarometro“ apklausa: ES piliečiai labiausiai pasitiki tradicine žiniasklaida 2

Televizija (75%) yra pagrindinis ES piliečių, ypač atstovaujančiųjų vyresniajai kartai, žinių šaltinis, rodo...

Rinkodara
2022.07.12
„Eltos“ direktore paskirta D. Juozaitytė, vyr. redaktoriumi – V. Bruveris 1

Naujienų agentūros „Elta“ direktore paskirta Daiva Juozaitytė, pastaruosius aštuonerius metus dirbusi „Delfi“...

Vadyba
2022.07.01
M. Skuodis: leidinių pristatymo kainas reikia didinti, kartu keisti žiniasklaidos rėmimo modelį

Lietuvos paštui pranešus apie planus nuo kitų metų maždaug du-tris kartus didinti leidinių prenumeratos...

Rinkodara
2022.06.23
Pernai Lietuvoje kas aštunta žiniasklaidos priemonė buvo valdoma politikų 2

68 politikai, valstybės tarnautojai bei jų sutuoktiniai pernai Lietuvoje valdė 129 arba kas aštuntą...

Rinkodara
2022.06.23
Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondą turėtų pakeisti naujas Medijų rėmimo fondas

Kultūros ministerijos siūlomas steigti Medijų rėmimo fondas galės skirti paramą ne tik leidiniams, bet ir...

Rinkodara
2022.06.20
Lietuvos pašto viražai: kartais augančios pristatymo kainos – šantažas leidėjams Premium

Lietuvos paštas (LP) antrus metus iš eilės kelia leidinių prenumeratos pristatymo kainas miestuose. Pernai...

Rinkodara
2022.06.20
„Google“ Rusijos padalinys pateikė teismui bankroto pareiškimą 1

JAV technologijų milžinės „Google“ antrinė įmonė Rusijoje Maskvoje arbitražo teismui pateikė bankroto...

Inovacijos
2022.06.17
Architektai darbų turi metams į priekį, bet ramybės nėra Premium

Architektų biurai užsakymų gauna tiek, kad nors vežimu vežk, o ir į vežimą ne visada telpa. Vis dėlto...

Statyba ir NT
2022.06.16
Tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur

Lietuvos informacinei erdvei ir tautinių bendrijų žiniasklaidai stiprinti skirta 500.000 Eur, trečiadienį...

Rinkodara
2022.06.15
Į LRT tarybą Seimas siūlo D. Jastramskį, R. Gudauską, L. Matjošaitytę ir J. Pabrėžą

Seimo Kultūros komitetas trečiadienį pritarė keturių naujų LRT tarybos narių kandidatūroms.

Rinkodara
2022.06.15
D. Radzevičius: žiniasklaida nemoka daryti verslo Premium 5

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius VŽ podkaste negaili kritikos žiniasklaidos...

Rinkodara
2022.06.15
„Disney+“ įžengė į Lietuvą 10

„Walt Disney Company“ priklausantis transliuotojas „Disney+“ pradeda transliacijas Lietuvoje. Standartinė...

Rinkodara
2022.06.14
Nepriklausoma Rusijos televizija „Dožd“ transliuos iš Rygos

Latvijos nacionalinė elektroninės žiniasklaidos taryba (NEPLP) pirmadienį nutarė suteikti licenciją...

Rinkodara
2022.06.06
„Bitės“ pelnas dvigubėjo, bet „Mezon“ kol kas nuostolingas Premium

UAB „Bitė Lietuva“ vertina, kad, nepaisant tebesitęsiančios pandemijos, pavyko pasiekti gerų rezultatų –...

Inovacijos
2022.06.03
Planeta Vilnius ieško Ryšių su žiniasklaida specialisto (-ės)! Verslo tribūna

Jei puikiai supranti žiniasklaidos pasaulį, žinai, kodėl žurnalistams svarbu atsakymus gauti greitai ir...

Rinkodara
2022.06.02
„Delfi“ perka Lietuvos naujienų agentūrą „Elta“

UAB „Delfi“, kurios 100% akcijų priklauso estų žiniasklaidos bendrovei „Ekspress Grupp“, perka naujienų...

Rinkodara
2022.05.31

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku