Klimato kaita Lietuvai atveria galimybę tapti ekoturizmo centru

Publikuota: 2020-03-01
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Žaliuojanti žiema suglumino slidinėjimo mėgėjus ir sujaukė verslo planus.

Tačiau turizmo ekspertai ir mokslininkai sako, kad klimato kaita kelionių ir poilsio paslaugų sektoriui kelia ne tik problemų – ilgesnėje perspektyvoje šaliai atsiveria galimybė tapti populiaria ekologinio turizmo kryptimi, nes Pietų Europoje poilsiauti bus nepatogu dėl per didelio karščio.

Turizme – sunkesnės prognozės

„Nebėra žiemos sezono pramogų – buvo tiek lygumų, tiek kalnų slidinėjimas. Anykščių, Ignalinos rajonai, kur būdavo kalnai, kur atvažiuodavo žmonės savaitgaliais slidinėti, – jie nebeatvažiuoja“, – BNS sakė Agnė Vaitkuvienė, Lietuvos kaimo turizmo asociacijos prezidentė.

Anot jos, vis daugiau keliautojų nėra tikri, kokia bus ir vasara, tad iki paskutinės akimirkos renkasi, ar vykti į kaimo sodybą, ar pajūrį, o gal, pavyzdžiui, į Turkiją. Tokias tendencijas lemia ir vis daugiau lankstumo suteikiančios technologijos.

„Anksčiau būdavo, kad kaimo turizmo sodybas atostogoms vasarą užsakydavo dar kovo mėnesį (...) Dabar vasaros neišpirktos, visi nežinioje gyvena. Labai sudėtinga situacija“, – sakė A. Vaitkuvienė.

nuotrauka::1left

Verslininkas, kelionių ekspertas Rimvydas Širvinskas-Makalius, kalbėdamas apie išvykstamąjį turizmą, pastebi, jog keliautojams vis sunkiau nuspėti, kada yra geras laikas vykti atostogauti.

„Labai viskas keičiasi ir tie nusistatymai, kad, pavyzdžiui, lietingasis ir sausasis sezonas yra tam tikru metu, dabar jau nebėra tokie griežti. Ypač, pavyzdžiui, Karibų regione, kalbant apie kruizines keliones, jau kiek sunkiau yra nuspėti“, – teigė bendrovės „TravelDeals LT“ įkūrėjas R. Širvinskas-Makalius.

Pasak jo, keliautojams jau tenka pratintis, kad ne visuomet Alpėse ar kitur suras tiek sniego, kiek anksčiau.

„Iki Naujųjų metų nuvažiavus į Ukrainą, Bukovelį, net sniego nebuvo, tai teko kai kuriems keliautojams nusivilti“, – teigė R. Širvinskas-Makalius.

Eksperto teigimu, keliautojai privengia, tarkime, pietų Europos per patį vasaros įkarštį, renkasi vėsesnius mėnesius: „Jie patys turbūt keičia savo įpročius, kad reikia grįžti ne įdegusiam ir rudam, o grįžti reikia pailsėjusiam“.

nuotrauka::2right

Kelionių organizatorius „Novaturas“ pastebi, kad vidurvasariu orai pastaraisiais metais buvo labai geri Lietuvoje, todėl dalis keliautojų lietuviškos vasaros mėnesiais vietoj užsienio renkasi vietos turizmą.

„Keičiasi sezonai ir, jei seniau populiariausias laikas atostogauti šiltuose kraštuose buvo pats vidurvasaris, tai dabar šis laikas „išsitempė“ – žmonės vyksta į šiltesnius kraštus sezono pradžioje (balandžio, gegužės mėnesiais) ar jau pabaigoje – rugsėjo, spalio mėnesiais“, – sakė Dovilė Zapkutė, „Novaturo“ komunikacijos projektų vadovė.

A. Vaitkuvienė kaip vieną iš pastarųjų metų orų pokyčių įvardijo šiltą rugsėjį: verslas galėtų teikti paslaugas, bet vaikai jau eina į mokyklą, o šeimos nebegali keliauti ilgesnį laikotarpį, tad reikia atrasti naujų formų, „kaip rugsėjį pritraukti klientą“.

Žiema dar sugrįš, bet rečiau

nuotrauka::3left

„Nuolat turėsime trumpesnę žiemą, žiemą su atitirpstančiu sniegu, atodrėkiais, vėlgi kažkokiais sušalimais – to turbūt nebeišvengsime. Bet tikimybė, kad pasikartos tokia anomali žiema kaip šiemet, yra labai menka“, – BNS teigė Justas Kažys, Vilniaus universiteto Hidrologijos ir klimatologijos katedros docentas.

Jis teigia, kad nors ilgalaikiai 30 laipsnių šalčiai Lietuvoje jau iš esmės tapo praeitimi, bet dar gali būti pakankamai sniegingų ir su žemomis temperatūromis žiemų. Tiesa, po kelių dešimtmečių tokia žiema, kaip šių metų, jau turėtų tapti įprasta: mažės sniego storis, dienų su sniegu skaičius.

Mokslininkas pripažįsta, kad orai jau sunkiai prognozuojami, tačiau kol kas žiemos turizmas Lietuvoje tikrai nėra „pasmerktas“, o klimato kaita turizmo sektorių paveikusi menkai – atvykstamasis turizmas šalyje auga, bet tai veikiau susiję su reklaminėmis kampanijomis, o ne orais, tad „klimato kaita dar nepalietė turizmo sektoriaus tiesiogiai“.

Alvydas Baležentis, Mykolo Romerio universiteto Lyderystės ir strateginio valdymo instituto profesorius, mano, jog vertinant pokyčius turizmo, rekreacijos paslaugų sektoriuje, poveikį daro ne vien klimato kaita.

„Veikia ir virusai, teroristai ir ekonominė situacija atskirose šalyse ir kraštuose, tai tų pokyčių nesiimčiau įvardyti, kad tai, kas kinta, yra vien tik nuo klimato kaitos“, – sakė A. Baležentis.

Milda Plepytė-Rainienė, Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė, sako, kad bent jau kol kas klimato kaita Lietuvos turizmui didelės įtakos nedaro.

„Turistų srautai Lietuvoje augo ir gruodžio mėnesį apgyvendinimo įstaigos dirbo ypač intensyviai. Nemaža dalis turistų Lietuvą lanko dėl jos unikalios gamtos, aktyvių pramogų ar vis populiarėjančio medicininio turizmo (...) O kartais ir dėl to, jog Lietuva nėra turistais perkrauta valstybė“, – sakė M. Plepytė-Rainienė.

„Atgal į gamtą“: pasaulis atranda natūralumą

nuotrauka::4right

Pasaulyje ir Lietuvoje, pasak ekspertų, jau matyti tendencija keisti kelionių įpročius, lėtinti tempą, ieškoti autentiškumo, natūralumo. Tokie pokyčiai nebūtinai visuomet paskatinti oro sąlygų, bet gali, savo ruožtu, teigiamai prisidėti prie poveikio klimatui mažinimo.

„Daugelį metų buvo tikslas kuo daugiau – nuvažiuoti, pamatyti, nesvarbu, kaip ten ką, bet visur ir daug būti. Dabar ta mada pradeda keistis ir keičiasi turizmo filosofija. Svarbiau ne „kiek prabėgti“, bet svarbiau tampa sustoti, išgirsti medį, paukštį, save, pamatyti saulėlydį, saulėtekį“, – sako A. Baležentis.

Pasak jo, randasi ir naujų turizmo krypčių: lėtasis, potyrių, ornitologinis turizmas, ir tai paranku Lietuvai.

A. Vaitkuvienė teigė, kad jau keleri metai iš eilės stebimas augantis ekologinio turizmo ir tvaraus vartojimo poreikis iš keliautojų pusės.

„Keliautojas, pasirinkdamas sodybą aiškinasi, ar ten rūšiuojamos šiukšlės, ar ten šildymas iš atsinaujinančių šaltinių, ar maistas, kurį jis gauna, ekologiškas. Ir tos sodybos, kurios pasirinko tokią pakraipą, jos tampa vis populiaresnės“, – sako ji.

J. Kažys pastebi, jog keliautojai vis dažniau nori prisiliesti prie konkretaus gyvenimo būdo, susipažinti su ūkio kasdienybe.

„Labai populiarėja eko-banga visoje Vakarų Europoje ir netgi pasaulyje, drįsčiau sakyti (...) Taip pat ekoturizmas galėtų būti susijęs su tam tikromis veiklomis, amatais. Labai dažnai žmonės pradeda rinktis pabūti tam tikrame žemės ūkio mažame modelyje: kažką pasėti, pamelžti karvę“, – sako J. Kažys.

Agentūros „Keliauk Lietuvoje“ Turizmo produktų ir rinkodaros skyriaus vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė teigia, kad 2019 metais galima buvo pastebėti populiarėjančias keliones traukiniais ir kitomis mažiau taršiomis transporto priemonėmis.

„Ši tendencija greičiausiai tik stiprės artimiausiais metais. Tai yra itin palanki prielaida vietiniam turizmui visoje Europoje, taip pat kelionėms į artimas šalis, kur skristi yra nebūtina. Be abejo, tai nereiškia, kad keliautojai nustos skraidyti, tačiau gali mažėti trumpų kelionių populiarumas“, – sako ji.

R. Širvinsko-Makaliaus teigimu, kai kuriose šalyse atsiradęs gėdinimas skristi lėktuvu (reiškiamas švedišku žodžiu flygskam, angliškai flight shaming) gal ir gali prisidėti prie vietos turizmo, bet vargu, ar net per artimiausią dešimtmetį bus galima matyti kelionių į užsienį sumažėjimą – pasak jo, daugelis žmonių Lietuvoje dar tik atranda keliones.

Ekologija ir autentiškumas – galimybės Lietuvai

nuotrauka::5left

„Baltijos šalys turi puikių turizmo išteklių, kurių daugelio dar neatrado užsienio turistai: kultūros, gamtos lobiai, maisto gaminimo tradicijos, sveikatingumo paslaugos“, – BNS teigė Laszlo Puczko, Lietuvoje vasarį lankęsis turizmo ekspertas iš Vengrijos.

J. Kažys sako, kad nors Latvija iš Baltijos šalių turi bene geriausias sąlygas pajūrio turizmui, bet kaimo turizmui sąlygos palankesnės Lietuvoje.

„Ekoturizmą matau kaip vieną iš galimybių Lietuvos turizmo sektoriui (...) Turime labai gražius ir nacionalinius parkus Aukštaitijoje, Žemaitijoje, Dzūkijoje, ir didelį miškų masyvą su gražiais nedideliais ežerėliais, upeliais, ką galima išnaudoti (…)

Latvija yra labai stipriai koncentruota į Rygą ir regionai šiek tiek menkiau išvystyti“, – sakė J. Kažys.

Pasak jo, nors pirmiausiai turistus į Lietuvą toliau vilios šalies „nepažintumas, ir ypač iš Azijos šalių domėjimasis Europos sena kultūra, architektūra, bažnytiniu paveldu“, kita vertus, pietų šalyse ilgainiui gali tapti per karšta, ir dėl klimato kaitos dalis žmonių bus linkę rinktis Baltijos jūros, Šiaurės jūros regioną, tad lietuviška vasara, kuri taps ilgesnė ir karštesnė, turi potencialą pritraukti turistų.

A. Baležentis akcentuoja Lietuvos gamtos turtus: švarius giluminius vandenius, orą, dideles saugomas teritorijas, nacionalinius, regioninius parkus, kai „kitose valstybėse, ypač industrinėse, visa tai jau yra praeitis“.

„Prisimenu, pas mus ne vieną kartą buvo atvažiavę kinai, kelionės pabaigoje aš jų klausiau, kas jiems labiausiai patiko, ir žinote, kuo jie labiausiai žavisi pas mus: sako, pas jus labai gražūs debesys, labai gražus oras, švarus, tyras oras. Pasaulyje daug kur to jau nėra“, – dalijasi įspūdžiais A. Baležentis.

Jo žodžiais, veikiausiai ateityje Lietuvoje daugės turistų ir iš Skandinavijos šalių, ir iš Ukrainos, Baltarusijos.

„Mūsų turizmo devizas galėtų būti „Esame piečiausia Baltijos valstybė“. Tai – klimatinis patrauklumas atvykti ir iš šiaurės, ir iš pietų“, – sako A. Baležentis.

Metas galvoti apie rizikas: puls erkės, alins karštis

nuotrauka::6right

Įvertindami ateities orų pokyčius ir jų įtaką turizmui bei rekreacijai, mokslininkai ir ekspertai įvardija ne tik vis karštesnes vasaras, bet ir pavojingų organizmų gausėjimą. Kartu jie atkreipia dėmesį ir į nuoseklios, ilgalaikės turizmo politikos bei investicijų svarbą, į būtinybę propaguoti Lietuvos turizmą.

J. Kažys teigia, kad Lietuvoje, prieš plėtojant miestų kultūrinį turizmą, svarbu pasirūpinti, pavyzdžiui, efektyviu kondicionavimu. Anot jo, tai reikalaus papildomų išlaidų, bet „bent jau skaičiavimai, kurie atlikti ir Europiniu mastu, ir JAV, teigia, kad tokios investicijos turėtų atsipirkti“.

„Karščio bangos, ypač mieste, gali pasireikšti labai stipriai, visi kiti pavojingi meteorologiniai reiškiniai – stiprios liūtys, krušos atvejai ir panašiai, gali tik aktyvėti – ypač vasaros metu“, – sako J. Kažys.

„Vis labiau turizmui trukdys erkės. Erkės – štai konkretus priešas. (...) Ne tik miškuose, jos jau sodybose, soduose, miesto parkuose“, – perspėja A. Baležentis.

Jis pabrėžia, kad reikia rūpintis ir vandens telkinių švara Lietuvoje, nes kylant temperatūrai kur kas greičiau dauginasi kenkėjai, bakterijos.

A. Vaitkuvienė, Lietuvos kaimo turizmo asociacijos prezidentė, teigia, jog kaimo turizme Lietuvoje dirba ir nemažai vyresnio amžiaus žmonių, tad perspektyvoje yra iššūkis neatsilikti nuo naujų technologijų, perprasti paskutinės minutės užsakymus, išmokti dirbti su interneto platformomis, pavyzdžiui, „Booking“, „Airbnb“.

„Keliauk Lietuvoje“ atstovai mano, kad augant tvaraus turizmo poreikiui, verslai, kurie galės pasiūlyti tvarių prekių ir paslaugų, sulauks daugiau dėmesio.

„Taip pat verta paminėti, kad keliautojai puikiai atskiria priemones, kurios yra skirtos tik reklamai apie ekologinę atsakomybę, nuo veiksmų, kurios realiai mažina taršą“, – teigia I. Trakimaitė-Šeškuvienė.

Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė M. Plepytė-Rainienė tiki, kad net ir pasikeitus oro sąlygoms šalyje, bus kuo sudominti keliautojus.

„Jei teks pamiršti baltas žiemas, galbūt atsiras galimybė dar labiau išplėtoti turizmą gamtoje (...) Turime tikrai dideles veiklų pasiūlas užsienio turistui Lietuvoje, todėl jas adaptavus orui galima bus sulaukti turistų gausos“, – sakė ji.

A. Baleženčio teigimu, plėtojant vietos ar atvykstamąjį turizmą Lietuvoje būtų prisidedama prie šalies ekonomikos, kita vertus, tai mažintų ir poveikį gamtai, nes mažėtų tolimųjų kelionių. Tad klausiant, ar reikia kovoti su klimato kaita, ar ja pasinaudoti, „matyt, protingiausia taktika ir strategija būtų – ir kovoti, ir naudotis“.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Paslaugos“

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Miestas – nedidelis, paslaugos teikėjų daug, bet idėja pasitvirtino Premium

Kai nedideliame mieste yra bent keli panašios paslaugos teikėjai, verslo idėją galima nuvyti šalin nė...

Gazelė
05:45
Konferencijos „E-komercija’21“ tarptautinėje ekspo zonoje – daugiau nei 20 bendrovių Verslo tribūna

Progų susitikti elektroninių verslų savininkams, vystytojams ir jų partneriams būna nedaug. Dar mažiau jų...

Paslaugos
05:00
LTSA svarstymui pateikė tarpmiestinių autobusų vežėjų konkurso projektą 

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pranešė parengusi ir suinteresuotoms šalims pateikusi...

Logistika
2021.09.20
Augant lietuviškų įmonių e. prekybai, „Omniva LT“ siuntas pristatys visame pasaulyje  2

Estijos pašto įmonė Lietuvoje „Omniva LT“ skelbia nuo šiol verslo ir privačių klientų siuntas pristatanti į...

Logistika
2021.09.20
Televizijų metai: išaugęs žiūrimumas aštrina konkurenciją tarp komercinių kanalų ir LRT Premium 4

Nors ir skaičiuota, kad TV kanalai gana sėkmingai išgyveno pandemijos metus: komercinių GRP reklamos...

Rinkodara
2021.09.20
„Adform Lithuania“ finansų viceprezidentas: motyvacija, kurią po pandemijos įvertino 85% darbuotojų Verslo tribūna

Ar kaupimas pensijai III pakopoje, kai darbuotojui vos 31 m., gali tapti darbdavio motyvacine priemone? Net...

Vadyba
2021.09.20
„PayPal“ neleis atsiskaityti už autorių teises internete pažeidžiantį turinį 4

Atsiskaitymų platforma „PayPal“ panaikino galimybę atsiskaityti už neteisėtai paskelbtą turinį, kurį Lietuvos...

Paslaugos
2021.09.19
Lietuvoje brangsta kava 4

Siaučiančios stichijos Brazilijoje, logistikos problemos ir energetika skrudinimui brangina kavą – Lietuvos...

Paslaugos
2021.09.19
„Kesko Senukai“ pristato lojalumo programą SMART NET – galios visame įmonės prekybos tinkle, suteiks dar daugiau naudų Verslo tribūna 1

Parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“, siekdamas stiprinti daugiakanalės prekybos pozicijas, žengia dar vieną...

Prekyba
2021.09.19
Dalis kavinių galimybių pasą tikrina prie staliuko, SAM tokią tvarką draudžia 1

Einant į pabaigą pirmajai savaitei su platesniu galimybių paso taikymu, dalis maitinimo įstaigų pasakoja...

Verslo aplinka
2021.09.18
„Venipak“ pradeda skrydžius tarp Rygos ir Honkongo Premium

Lietuviško kapitalo siuntų tarnyba „Venipak“ šeštadienį pradeda naują projektą – reguliarius tiesioginius...

Logistika
2021.09.17
Picerijų milžinės „Domino‘s Pizza“ planas – lyderės sostas Lietuvoje Premium 16

Pirmąją piceriją Vilniuje franšizės pagrindu atidaręs tarptautinis JAV picerijų tinklas „Domino‘s Pizza“...

Paslaugos
2021.09.16
„Hesburger“ Druskininkuose stato restoraną už 1,3 mln. Eur 11

Greitojo maisto restoranų tinklas „Hesburger“, gavęs reikiamus statybos leidimus, pradeda statyti pirmąjį...

Paslaugos
2021.09.16
Sužinojo, kad mokesčius grąžinti turės per metus: mirk, nemirk, bet grąžink Premium 3

Valstybės pagalbos dėl COVID-19 gavęs verslas atidėjo mokesčius ir finansų srautus planavo ir taip, kad...

Gazelė
2021.09.16
Už „Tilto“ viešbutį Vilniuje pasiūlyta 2,25 mln. Eur

Už Vilniaus centre, šalia Katedros, esantį bendrovės „A.C. Property partners“ valdomą „Tilto“ viešbutį...

Paslaugos
2021.09.15
Skaitmeninio gyvenimo kokybės indekse – dar vienas Lietuvos šuolis

Lietuva 2021 metais padarė kol kas didžiausią šuolį bendrovės „SurfShark“ trečius metus sudaromame...

Inovacijos
2021.09.14
TV3 Grupės „PayTV Baltics“ rinkodarai vadovaus I. Talaikienė

„TV3 Grupės“ „PayTV Baltics“ rinkodaros direktore tapo Ieva Talaikienė, iki tol vadovavusi „Bitė Lietuva“...

Rinkodara
2021.09.14
„People Fitness“ sporto klubai stabdo veiklą Lietuvoje Premium

Lietuvoje nebeliko sporto klubų „People Fitness“. Pasak klubus valdančios UAB „People Fitness LT“ atstovo,...

Paslaugos
2021.09.13
Žiniasklaidos bendrovės: rokiruotės, mokamas turinys ir pelningiausi vaikiški žurnalai Premium 3

Žiniasklaidos bendrovėms pandemijos metai nebuvo lengvi: vos kelioms TOP 20-uke pavyko išauginti pajamas,...

Rinkodara
2021.09.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku