Žaidimų industrijos istorija: nuo balto kamuoliuko iki virtualių pasaulių

Publikuota: 2019-11-30
Kai kurie žaidimai virto e. sportu. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Kai kurie žaidimai virto e. sportu. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Du žaidėjai. Du valdymo pultai. Ekrane judantis kamuoliukas. Ir jį atmušti turinčios juostelės, kurias pultais galima judinti aukštyn arba žemyn. Tokia buvo komercinių kompiuterinių žaidimų pradžia. 47-ąjį gimtadienį švenčiantis stalo teniso simuliatorius „Pong“ laikomas kompiuterinių žaidimų rinkos ledlaužiu.

Šiandien kompiuterinius žaidimus kuria didžiulės komandos žmonių kompanijose, kurios vertinamos milijardais dolerių. Tačiau pirmąjį sėkmingą komercinį žaidimą sukūrė vienas žmogus, pirmus veiklos metus skaičiavusios žaidimų studijos „Atari“ naujokas Allanas Alcornas. Ši užduotis jam buvo skirta tam, kad įgautų įgūdžių.

Pirmasis šio žaidimo automatas buvo pastatytas bare, su kurio savininkais gerai sutarė „Atari“ vadovai. Netrukus žmonės į barą ėmė plūsti vien tam, kad pažaistų „Pong“.

Po dvejų metų „Atari“ buvo pardavę daugiau nei 8 tūkst. žaidimo kopijų, „Pong“ tapo pirmuoju komerciškai sėkmingu kompiuteriniu žaidimu. Ir visa tai nepaisant to, kad kompanija neapsaugojo žaidimo patentais, tad jį vienas po kito kopijavo konkurentai, vėliau tapę rimtais rinkos dalyviais.

Svarbi žaidimų netektis

„Pong“ buvo ne tik įtraukiantis, bet ir turėjo socialinę naudą: norint pradėti žaisti reikėjo dviejų žmonių, tad vaikinai ar merginos siūlydavo kitiems prisijungti ir pažaisti kartu. Taip prasidėjo daugybė dialogų tarp nepažįstamų žmonių.

„Žaidimų industrija tobulėjo daugelyje sričių: žaidimai įgavo istorinius naratyvus, atsirado galimybė žaisti su žmonėmis iš viso pasaulio, plečiasi ir monetizacijos galimybės. Visgi vieno dalyko, kurį turėjo „Pong“, daugelis naujų žaidimų neturi – tai gyvas bendravimas. Taip, kalbėti ar susirašinėti žaidžiant galima internetu, bet tai nėra tas pat, kas žaisti kartu“, – sako Indrė Bimbirytė-Yun, „Telia“ socialinės atsakomybės vadovė.

Anot jos, žaisti kartu ypač svarbu vaikus auginantiems tėvams. Kadangi vaikai žaidimais susidomi vis anksčiau, svarbu, kad tėvai būtų aktyvūs šios naujos kelionės dalyviai, o ne pasyvūs stebėtojai.

Ateivių invazija

„Pong“ sėkmė įkvėpė ieškoti naujų žaidimų formų ir galimybių. Visą pluoštą naujovių pažėrė dar 1978-aisiais išleistas „Space Invaders“, kurio tikslas buvo apginti žemę nuo ateivių. Jis turėjo geriausių rezultatų lentelę, šiame žaidime debiutavo ir papildomos gyvybės, atsišaudantys, o ne statiški, priešai, taip pat nenutrūkstamas žaidimo garso takelis.

Šis žaidimas kai kuriose šalyse buvo itin populiarus – sklido legendos apie tai, kad dėl „Space Invaders“ Japonijoje buvo jaučiamas 100 jenų monetos trūkumas. Juokaujama, kad tikros ateivių invazijos atveju reikėtų ieškoti ne geriausio kariuomenės vado, bet žaidėjo, kuris surinko daugiausiai taškų šiame būtent žaidime.

Ir jei „Pong“ sėkmės įkvėpti žaidimai simuliuodavo realaus gyvenimo situacijas ar žaidimus, tai „Space Invaders“ pastūmėjo žaidimų industriją į fantastikos sritį.

Raktai į laisvą pasaulį

Pradedant naująjį tūkstantmetį, 2001 metais „DMA Design“ ir „Rockstar Games“ žaidėjams įteikė raktus nuo Laisvės miesto. Veiksmo ir nuotykių žaidimas „Grand Theft Auto 3“ leido beveik nevaržomai judėti po virtualų miestą, sukurtą Niujorko pagrindu. Didesnę laisvę pajusti leido ir pirmą kartą šios serijos žaidime panaudota trečiojo asmens perspektyva. Kūrėjai ypač daug dėmesio skyrė detalėms – garso takeliui, įrašytiems dialogams, realistiškoms automobilių tekstūroms ir t. t.

Kritikai teigia, kad šis žaidimas sukėlė revoliuciją visoje industrijoje ir iškėlė naujus standartus. Tiesa, dėl kontraversiško turinio – smurto, kriminalinių ir sekso scenų – „GTA 3“ sulaukė ir daug kritikos.

100 milijonų žaidėjų

Be tradicinių šaudyklių, pasaulyje vis daugiau dėmesio sutraukė daugelio žaidėjų internetiniai žaidimai vaidmenimis (angl. MMORPG). Sėkmingiausias šio žanro žaidimas yra „World of Warcraft“. Šis 2004 metais išleistas ketvirtasis serijos tęsinys leido žaidėjams susikurti savo personažą ir tobulinti jo įgūdžius, vykdyti misijas bei kautis vieniems su kitais. Virtualus pasaulis žaidime buvo toks platus, kad žaidėjai jame net pasiklysdavo.

2014 metais „World of Warcraft“ pateko į Gineso rekordų knygą kaip daugiausiai prenumeratorių turintis MMOPRG žanro žaidimas (10 mln. vartotojų). Per visą žaidimo gyvavimo periodą buvo sukurta daugiau nei 100 milijonų paskyrų, kūrėjams šis žaidimas jau atnešė daugiau nei 10 milijardų dolerių pajamų.

Žaidimo įtaka buvo ir yra juntama daugelyje sričių. Vartotojai pirkdavo virtualius ginklus „Ebay“ (vėliau tokie pardavimai buvo uždrausti), o Kinijoje šis žaidimas netgi kūrė darbo vietas – žmonės žaisdavo už kitus vartotojus.

„League of Legends“, „Counter Strike“, „Minecraft“, „Angry Birds“, „The Sims“, „Candy Crush“, „Fortnite“ – sėkmingų, naujus vartotojų įtraukimo, monetizavimo modelius sukūrusių ir kitaip pasižymėjusių žaidimų sąrašą būtų galima tęsti ir tęsti.

Kompiuterinių žaidimų industrija visame pasaulyje pernai atnešė 120 mlrd. dolerių pajamų. Ir visam tam startą davė paprasčiausias kamuoliukas ir dvi raketes atstojančios linijos.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
JK aludžių tinklas „Wetherspoon“ žada per ketverius metus sukurti 10.000 darbo vietų

Britų aludžių tinklas „JD Wetherspoon“ ketina per ketverius metus Didžiojoje Britanijoje ir Airijoje sukurti...

Paslaugos
2019.12.10
Odontologų rūmai licencijų nebeišdavinės

Seimas antradienį priėmė Odontologijos praktikos įstatymą, naujai reglamentuodamas odontologinės priežiūros...

Paslaugos
2019.12.10
„Norwegian“ kopia iš nuostolių, atsisakydama visko, kas nebūtina  Premium

Norvegijos pigių skrydžių bendrovė mažina darbuotojų skaičių, veiklos apimtis, parduoda savo lėktuvus,...

„Amazon“ įtaria D. Trumpą piktnaudžiavus valdžia

„Amazon“ teigia, kad JAV prezidentas Donaldas Trumpas piktnaudžiavo savo administracijos galia, kad JAV...

Paslaugos
2019.12.10
Žurnalistų sąjungos narių teises gins „Triniti“

Nuo šiol Lietuvos žurnalistų sąjungos narius konsultuos ir jų teises gins advokatų kontora „Triniti“.

Rinkodara
2019.12.10
Lietuvos bankas: centriniai bankai galėtų leisti ir skaitmenines valiutas 1

Centrinių bankų leidžiamos skaitmeninės valiutos galėtų tapti nauja centrinių bankų leidžiamų pinigų rūšimi...

Rinkos
2019.12.10
Trąšų gigantė „Yara International“ atidarė biurą Vilniuje

Viena didžiausių pasaulyje mineralinių trąšų gamintojų „Yara International“ šiandien Vilniuje oficialiai...

Pramonė
2019.12.10
„Transcom“ 2020-uosius pasitinka su naujais vadovais ir vienaragiu portfelyje Premium

Kad viename seniausių kontaktų centrų Lietuvoje „Transcom Worldwide Vilnius“ keičiasi vadovai, VŽ skelbė...

Paslaugos
2019.12.10
Veiklą pradeda „Barclays“ darbuotojus perėmusios „HCL Technologies“ paslaugų centrai

Trečiadienį Lietuvoje oficialiai veiklą pradeda „Barclays“ darbuotojus perėmusios Indijos bendrovės „HCL...

Paslaugos
2019.12.10
„Financial Times“ skyrė įvertinimą „Go Vilnius“

Vilniui atitenka „Financial Times“ įvertinimas – „Go Vilnius“ pripažinta geriausia miesto verslo plėtros...

Rinkodara
2019.12.10
PPP Lietuvoje įgauna pagreitį, bet persekioja verslo baubas Premium 8

Lietuvoje pastaruoju metu gimsta stambių infrastruktūros projektų, kurie gali tapti įdomūs ne tik vietos, bet...

Statyba ir NT
2019.12.10
Restoranų konsultantės: pradėkite nuo „Excel“ lentelės, jei nemokate – išmokite Premium 1

Vertinant pagal naujų vardų kūrimąsi, jau žinomų plėtrą ir naujos koncepcijos maitinimo įstaigų bumą,...

Gazelė
2019.12.10
Saudo Arabijos restoranuose nebeliks atskirų įėjimų vyrams ir moterims

Saudo Arabijos restoranams ir kavinėms nebebus privaloma įrenginėti atskirus įėjimus skirtingos lyties...

Paslaugos
2019.12.09
Lietuvoje veikiančio „fintech“ startuolio apyvarta artėja prie 1 mlrd. Eur 2

Pernai veiklą pradėjusios Lietuvos finansinių paslaugų teikėjos UAB „ConnectPay“ klientų finansinių operacijų...

Rinkos
2019.12.09
Turkija visgi įvedė turisto mokestį

Nepaisant Turkijos viešbučių savininkų prašymų atšaukti arba atidėti apgyvendinimo mokesčio įvedimą, mokestis...

Paslaugos
2019.12.09
Lietuvoje – kelios dešimtys PPP konkursų Premium 6

Šiuo metu Lietuvoje vyksta 22 viešo ir privataus sektorių partnerystės projektų (angl. public-private...

Statyba ir NT
2019.12.09
Išleista „Rinkodaros sektoriaus apžvalga 2019“

„Verslo žinios“ antrus metus iš eilės pristato leidinį, skirtą rinkodaros, komunikacijos ir...

Rinkodara
2019.12.09
Chirurginių operacijų komplikacijų riziką mažins pasitelkdami pažangias technologijas Verslo tribūna

2017 m. Londono Queen Mary universiteto atliktos mokslinės studijos duomenimis, kasmet po chirurgų peiliu dėl...

Technologijos
2019.12.09
Telecentras spurtuoja: transliuos IPTV aukštąja raiška Verslo tribūna

Dar  šiemet aukštos (HD) raiškos TV programas bus galima pradėti žiūrėti per belaidę išmaniąją televiziją...

Paslaugos
2019.12.09
„La Crepe“ ir „Charlie Pizza“ valdytoja kitąmet į plėtrą investuos 1,8 mln. Eur Premium 1

Apie pusšimtį restoranų Lietuvoje turinti „Amber Food“ įmonių grupė 2020 m. planuoja atidaryti iki 9 naujų...

Paslaugos
2019.12.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau